Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Showtime

Micro kastje bouw

Recommended Posts

Beste liefhebbers!

 

Zoals vele van jullie kan ik het niet laten me met de hobby bezig te houden en dus ben ik een tijdje geleden begonnen met de bouw van mijn micro kweekje plaats voor 6 plantjes onder een tneon 2x75watt armatuur met groei en bloeilampen boven een scrog rooster.

 

Ik zal jullie eerst eens de setup vertellen hoe ik het in het begin voor ogen had en waar ik tegenaan ben gelopen.

 

- Kastruimte is 1 meter hoog, 70 centimeter breed en 50 centimeter diep

- De verse lucht geschied door een passieve inlaat door middel van sleuven in de bodem, deze wil ik nog door een tunnel laten gaan waardoor het licht er niet in of uit schijnt en wil ik er een panty overheen doen ivm ongedierte

- De afzuig is buisventilator van 100mm met 105 m3/h

- De koolstoffilter heb ik nog niet, word een 150-250 m3/h

 

- De kast heeft twee deurtjes en de ruimte die ik nu beschreven heb is het afgeschermde groei/bloei hokje. Ik heb de kast verdeeld in twee ruimtes en in de tweede ruimte was ik van plan de koolstoffilter te plaatsen zodat de lucht uit het hokje gezogen word en door de koolstoffilter naar buiten word geperst (daarom wellicht beter dat ik de kleinste filter pak ook omdat de buisventilator niet heel veel levert.

 

- Het plan was de vuile warme lucht door de filter te persen in die tweede ruimte binnen de kast, waar ik weer ventilatieroosters inmaak aan achterzijde bovenin..

 

Helaas heb ik geen ruimte voor de afzuig binnenin de ruimte zelf, en ik zou hem het liefst ook niet buiten de kast plaatsen omdat ik het juist zo undercover mogelijk wil hebben. (Wel was ik al aan het denken er gewoon een klein kastje of iets dergelijke naast te plaatsen om de filter in te verbergen maar ik wil eerst eens zien wat jullie ervan denken..)

 

De reden dat ik erover aan het twijelen ben is omdat de temperatuur met de kast volledig dicht 33 graden word en dat dus te warm is.

 

Zoals ik zei, wellicht de filter buiten de kast plaatsen, maar zou het niet ook mogelijk zijn als ik een houten cilinder heb waar ik de filter in plaats, die cilinder bevestig aan de achterwand van de kast, en daar waar die zich raakt de kast perforeren zodat de lucht meer naar buiten word gestuwd?

 

Zou dit meer verschil uitmaken dan de cilinder weg te laten en gewoon ventilatie roosters in de kastwand te monteren bovenin?

 

Andere tips zijn ook welkom :) Ik zal het topic later nog wat uitbreiden en vragen mogen vrij gesteld worden!

 

Alvast bedankt.

 

Edit PS: Of zou ik de filter eventueel rechtopstaand naast de planten kunnen zetten ipv erboven te hangen? Dan zou ik de kweekruimte iets groter kunnen maken en zal die de vuile lucht door de filter trekken naar de tweede ruimte toe (en dan laat ik gewoon een buis lopen tot aan de wand waar die gelijk uitstoot)

Edited by Showtime

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Showtime,

Kijk eens naar mijn reply in dit topic. Misschien heb je hier iets aan?

Je zou dan i.p.v. de slang aan de buitenzijde, een gat boven in je kastje kunnen maken, zodat de bovenzijde van de kast dan als bodem van de kist fungeert.

 

Succes met je projectje.

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je wat foto's voor ons van je project?

Lijkt erop dat het een mooie micro kweekkast gaat worden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op internet een can light mini versie gevonden van 150m3 die maar 25 cm hoog is. Ik heb dus besloten dat ik het hokje iets ga aanpassen zodat ik de filter bovenin de hoek kan plaatsen en de vuile lucht erdoorheen trek die ik vervolgens uitstoot tot buiten het kastje.

 

Ben alleen wel aan het twijfelen of ik niet beter een 125mm buisventilator kan gaan halen ipv de 100mm die ik nu heb, die brengt 183m3 op ipv 105m3 zo uit het hoofd aangezien de de ventilator meer kracht verliest als die de lucht erdoorheen aanzuigt.

 

Ik zal binnekort wat foto's maken als de filter aangekomen is en die ver in elkaar zit.

Edited by Showtime

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben wel benieuwd naar de plaatjes.

En ik zo proberen een softboxje te plaatsen. Zo een buisvent maakt meestal best wel wat geluid en is dan niet handig voor iets wat niet op moet vallen.

 

Succes ermee.

 

Grtz,

Dj

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben wel benieuwd naar de plaatjes.

En ik zo proberen een softboxje te plaatsen. Zo een buisvent maakt meestal best wel wat geluid en is dan niet handig voor iets wat niet op moet vallen.

 

Succes ermee.

 

Grtz,

Dj

 

Bedankt voor de tip DJ! Ik heb het hele kastje bekleed met piepschuim en ik moet eerlijk bekennen dat het geluid me 100% meevalt! (Word natuurlijk ook al flink gedempt)

 

Ik heb ooit zelf al eens een softbox gemaakt om een ufo heen, dus dit behoort zeker tot de opties mocht ik het geluid toch te veel vinden maar dit wil ik nog even controleren als alles in elkaar staat.

 

De filter is besteld, en dus verwacht ik voor het weekend nog foto's te maken hoe het allemaal uit ziet tot dusverre :) (Wil ook een beetje goed voor de dag komen hier :innocent: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer even een update (Zonder foto's :( ).

 

Ik heb de 150 m3 koolstoffilter ontvangen, lekker compact en ik heb de kast waarvan ik 2 compartimenten had gemaakt 1 hok gemaakt waarin de planten en lamp links staan/hangen, en de afzuig met filter rechtsbovenin de hoek hangen (Op het moment liggen die op een klein kastje van piepschuim om even test te draaien) en de afzuig blaast naar boven door de la naar buiten toe (Op het moment ligt de la eruit en de buis loopt van het hokje helemaal naar buiten de kast)

 

Conclusie: Word veel te warm nu die door de filter trekt..

Oplossing: Grotere afzuig wat ik al dacht, de 125mm ga ik gebruiken voor de bloeiperdiode + filter

 

Met de temperatuur ben ik ook nog niet tevreden als ik de filter eraf laat, maar dit komt denk ik (correct me if I'm wrong) dat het hokje warmed word omdat het er zo droog is.. Het heeft een 30% vochtigheid en ik merkte toen ik de vochtigheid opdreef naar een 60-70% dat het hokje koeler bleef (rond de 28-29 graden ipv de 30-32 graden direct onder de lamp met 30% vochtigheid)

 

Als er weer geld is werk ik het kastje verder af en kijk ik of de afzuig voldoende is, anders haal ik 2x 125mm buisventilatoren om het net een beetje koeler te maken.. Ik wil het eerst goed hebben lopen voor ik er de zaadjes van sannie in plant ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...