Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Botsautobob

Raad gevraagd - 100 gallon (378l) smart pot

Recommended Posts

Goedemiddag allemaal,

 

De denkmachine is weer aan het ratelen om het volgende kweek anders aan te pakken; dit keer zijn de potten aan de beurt.

 

Kweek nu op 9x 18l potten in een DR120, maar ben mezelf aan het inlezen over de smart potten.

Zie ze hier wel vaker voorbij komen in een report, maar dat zijn altijd betrekkelijk kleine. Of bijv. 4 in een tent.

Ik wil liever 1 ontzettend grote, en dan het liefst al mijn 9 plantjes erin.

 

Worstel nu met het idee om een 100 gallon smart pot te bestellen, oftewel 378 liter aarde. Dit is dus behoorlijk meer medium dan de 162 liter waarmee ik nu kweek in totaal. Deze heeft de volgende afmetingen;

Black Smart Pot #100

100 gallon, 38" base x 20" height

38" zal dus de diameter zijn neem ik aan, oftewel bijna een meter doorsnee, en een hoogte van 50 cm. Flink hoger als de huidige potten, maar met knakken en buigen komen we er vast wel.

 

Nu het probleem; (breek er al heel de middag m'n hoofd over)

38" is de diameter lijkt me. Diameter is groter dan de lengte/breedte.

Dus als ik dat terugreken en op internet zoek, zou de lengte/breedte maar rond de 21" liggen oftewel 53 cm.

Dan zouden er technisch gezien dus 4 van deze joekels in de tent passen.

Maar dan denk ik in mijn hoofd, dat zou dus 4x 378 liter zijn. Dat kan toch nooit kloppen?? Waar maak ik nou een rekenfout?

Zelfs met een maat kleiner, 65 gallon (245 liter) zou je nog bijna op 1000 liter aarde zitten. Dit strook zo met die 162l die er nu in de tent staat.

 

 

Mocht ik een rekenfout hebben gemaakt, en past een 100 gallon smart pot mooi in een DR120, dan heb ik nog een vraag mbt de verwarmingkabel;

Omdat ik een vrij koude omgeving heb om in te kweken, dus ik zal wederom gebruik maken van mijn verwarmingskabel om het medium warm te houden.

Deze zit nu op een plaat gemonteerd, maar wil deze door de smart pot heen leggen.

Hoe denken jullie dat het 'beste' is? onderin helemaal, of bijv. omhoog cirkelend langs de buitenwand? Zou de spreiding van de warmte dan wel genoeg zijn?

En kan ik de aanname maken dat de wortels hier geen hinder van ondervinden als die kabel erin zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 371 liter is 96 cm breed, kan dus makkelijk in een 120 tentje...

werkt ook perfect als je genoeg knakt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je rekenfout zit in de diameter er is in een cilinder geen diepte aleen een straal/diameter en een hoogte

Dus 36" is de doorsneel van links naar rechts maar ook van voor naar achter

 

Past er dus maar 1 van in je tent

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor de snelle reply's! Helder, stom van me eigenlijk nu je het zo zegt inderdaad.

 

Ga er gelijk 1 bestellen dan.

 

Warmtekabel erin, daar iemand nog een mening/visie/raad over? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bob, Ik zou die verwarmingskabel er niet in doen, op de gebruiksaanwijzing staat dat je hem niet mag overlappen knikken of kneuzen, dan gaat hij of kapot of hij werkt een stuk minder.

Iig bij de kabels van Barteljo.

 

Die warmte verspreidt zich wel op een gegeven moment door je aarde, en eenmaal warm (21 graden)houdt de kabel het ook warm...bij mij wel iig! ;)

 

Succes met je nieuwe ronde straks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een proefopstelling bij ons begin dit jaar om te meten wat het doet......en het doet! :D

 

gallery_37549_16614_320380.jpg

 

Zoals je ziet hebben wij 4 rijen potten staan, 2 x een kabel onder een pot, maar met grote smartpots zou je er 3 of zelfs 4 onder de pot kunnen leggen, even rekenen hoeveel keer je heen en weer wilt gaan, ze zijn niet zo duur en goedkoop in verbruik! :tu

 

 

Weetje:

Inhoud van een cilinder (smartpot) berekenen.

inhoud = bodemoppervlak x hoogte

oppervlakte cirkel = Pi (3.14)x r2 = straal (straal is de helft van een diameter)

inhoud van een cilinder = 3.14 (Pi) x r2 (straal) x hoogte

 

 

Stel een smartpot van 40 cm hoog en 35 cm in het rond (diameter)

 

De inhoud = (Pi)3.14 x (r2 straal 17.5 x 17.5) x 40 = 38.46 liter.

 

 

Nu 4 smartpots voor in jou tent van 120 x 120:

 

Stel een pot van: diameter van 55cm en hoogte van 50 cm, dan passen er 4 in je tent! :D :jump: :D :jump:

 

Dan wordt de formule 3.14 x 27.5 x 27.5 x 50cm = 118.73 liter om precies te zijn, en dat x 4 = 474,92 liter!

40 liter in een zak aarde dat worden dan 12 zakken aarde, hou je nog een beetje over!

 

 

 

Mooi he wiskunde? :dribble: :head_hurts_kr: :wacko: :head_hurts_kr: :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je berekening is leuk aleen is 32 inch geen 55 cm maar 82

en gaat de vraag over een 100 gallon = 378 liter

 

wiskunde is leuk maar de input moet kloppen

Share this post


Link to post
Share on other sites

je berekening is leuk aleen is 32 inch geen 55 cm maar 82

en gaat de vraag over een 100 gallon = 378 liter

 

wiskunde is leuk maar de input moet kloppen

 

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha ja wiskunde is leuk, me hersens deden er zeer van gisteren.

Wist dat het niet klopte wat ik typte, maar ik begreep maar niet waarom het nou niet klopte.

 

De diameter is toch groter dan de lengte/breedte

Totdat ik gisteren thuis heel slim een bord meette... 27 cm diameter en nondeju, ook 27 cm als je erlangs meette van de zijkant.

Dus diameter 38" is 96,5 cm... Mooie maat voor in de tent als je het mij vraagt.

 

Misschien toch eens minder gaan blowen :whistle:

 

Thanks iig, ik ga 'm bestellen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...