Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pachalolo

na geslacht tonen in speciekuip ?

Recommended Posts

Hallo

 

Ik ga deze zomer met regulier zaad werken in potten. Nou heb ik een paar speciekuipen en een paar 25-30liter potten tot mijn beschikking

 

Het idee is om de zaailingen eerst in 1liter potjes te zetten. Is het aan te raden om ze vervolgens in 11liter potten met royalmix te zetten, vervolgens wachten tot ze geslacht laten zien, en dan de vrouwtjes alsnog in de speciekuip/grotere potten te zetten?

 

Ervan uitgaande dat de planten na een week of 8 geslacht laten zien en dat het geslacht 50% mannetjes en 50% vrouwtjes is.

 

Ik zou het zo zonde vinden als ik speciekuipen vul met dure grond en er vervolgens mannetjes in zitten. Zonde van de grond en zonde van de ruimte die die kuipen in beslag nemen in mijn tuin.

 

Andere kant is dat ik wel mooie struiken wil . Hoe doen jullie dit? Graag advies

 

Pachalolo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kun je gewoon doen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buiten kunnen ze laat geslacht laten zien.

Als je ze dan nog gaat overpotten worden het geen struiken meer misschien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geslacht bepalen middels stekjes nemen voordat ze groot zijn

dus je neemt van elke (genummerde!) plant een stekje , zet dat in bloei zodra je wortels ziet.

daarvoor heb je een geblindeerde kast nodig , of een donkere kamer.

 

hang in die kast een tl buis met timer

je kan de kast eenvoudig houden; er komen maar enkele stekjes in voor max twee weken

de eerste 3 etmalen kan je de tl buis uit houden , daarmee versnel je de bloei, de meeste soorten tonen dan al geslacht,

zou je nog geen geslacht zien , dan heb je ofwel heel erg sativa-achtige planten , zet de timer op 8 uur aan per etmaal

danwel: je kast /kamer is niet goed lichtdicht. zet de timer op 8 uur. ( 8 uur is geforceerd blinderen. je bent niet bezig maximaal aantal toppen te kweken , maar zo snel mogelijk resultaat te zien. Normaal linderen is doorgaans in de buurt van 12/12)

 

het hangt er even van af hoe snel je stekken wortelen , maar meestal is in twee weken totaal de stek geworteld en toont ze geslacht

 

je kan dit al bij een betrekkelijk kleine plant doen

de stek kan de top zijn , dan top je meteen je plant

je kan ook van onderen een stek nemen

 

je hebt vele voordelen hierbij

niet alleen kan je vroeg inschatten welke planten vrouwelijk zijn, en daarmee vroeger op de speciekuip zetten,

je kan ook een grote tak opofferen later om er meerdere stekken van te nemen , om als moeder te bewaren of natuurlijk zelf in je tuin te zetten

 

de toenemende mate van rood licht iets voor 21 juni ( wanneer dagen weer korter worden) maakt dat buitenplanten voorbloei gaan vertonen

stekken nemen is dan al iets laat

dus als je je eerste zaailingen vertroetelt, en snel je stekken ervan kan nemen , en je testbloeiruimte mooi lichtdicht hebt kan je ook snel je puur vrouwelijke planten op een grotere pot zetten

 

kleinere stekken kan je even in de groei zetten , en dan blineren in je kast , zodat ze al een beetje op gang zijn geholpen in het najaar

gewoon smorgens na je koffie de plantjes uit je voorbloeikast ( de timer op 12/12) , en savonds na thuiskomst in je kast

daarmee knal je ze stevig in bloei

 

dus de blindeerkast bouwen en stekken leren snijden

zo doe jij dat

Edited by MeneerJansen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste tip,zou ik de plantjes in grootere kuipen zetten.

Mijn ervaring zegt minimaal 90 liter,of beter nog in smartpots van 30 galon(115liter)

Gewoon vanaf het begin zaaien in die kuipen,3of4per kuip/smartpot.

In de voorbloei de mannen en de zwakkere vrouwtjes verwijderen.

Het sterkste vrouwtje overhouden.

Succes,en op naar een mooie oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de vlotte reacties! ik ga me de komende tijd eens even verdiepen in het nemen van stekjes .

 

ik voel wel wat voor die 90liter kuipen.. zal binnekort even wat kuipen bestellen en weer even wat grond mixen om toch op een goedkope manier goede grond te krijgen

 

Pachalolo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...