Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Lulaken

Microkweekje in zelfbouwkast (Complete beginner)

Recommended Posts

Jawadde dadde, dag 2 en nog altijd niks... Ik begin een beetje te stressen :).

 

Ik hou de potjes en de ruimte goed vochtig maar tot nu toe laten ze zich niet zien...

Vanaf hoeveel dagen mag ik mij beginnen zorgen te maken?

 

Soit, kga valentijn vieren met wat vrienden en check morgenvroeg nog is.

 

Ik blijf hopen!

 

Cheerz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziggy ik heb nog maar 1 zaadje gehad wat ook niet ontkiemde in een glas water

op 2 uitgezonderd die deze keer op een watje zijn gekiemd in een kunstof afsluit doosje

En op de achterkant van de pc blijven ze mooi op temp ;)

 

Na een week mag je btw zorgen beginnen maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemorgen deze morgen,

 

Jaaaaaaaaaa!! Ik zie kleine kopjes in mijn 3 potjes!

 

Al meteen een vraagje, aangezien de temp in mijn kastje nogal aan de lage kant zonder lamp zou ik ze graag toch nog ff laten branden, ze staan nu 2,5 dagen op 24u licht. Wanneer moet ik overschakelen naar 18/6?

 

En zou ik al beginnen voeden met canna rhizotonic om de wortelgroei wat extra te stimuleren? Ook al heeft de light mix voldoende voeding voor een week?

 

Straks wat foto's nemen ;)

 

Groetjes van een gelukkige belg

Share this post


Link to post
Share on other sites

t'is hier geen wedstrijdje he speedy wil maar gewoon aantone dat het best lukt ook in een prop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok even een update,

 

Vanaf deze morgen staat de lamp op 18/6 en ik laat de serre er nog even instaan om de vochtigheid lekker hoog te houden, het verwarminsmatje heb ik even uitgettrokken want ik heb mijn kot geÏsoleerd en het wordt er nu toch redelijk warm met de lamp aan.

 

Misschien dat ik ze time dat ze enkel opspringt als de lamp niet brandt. Ben nog niet thuisgeweest als ze niet brandde dus ik weet niet goed welke temp ik heb als het donker is.

 

Met de lamp aan is het 29°.

Hieronder enkele foto's van de huidige toestand gisteren (15/02) kwam hun kopje piepen. Zo staan ze er nu bij:

 

gallery_40221_16712_1036187.jpg

De drie dames samen

 

gallery_40221_16712_42402.jpg

Numero uno

 

gallery_40221_16712_1399930.jpg

Nummer 2

 

gallery_40221_16712_553536.jpg

close-upje van nummer 3

 

Wat denken jullie ervan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heupse !

Waarom de lamp op 18/06? de mijn staat al 9 dagen op 23/1 en da vinde ze precies lekker :P

Als het zo bij u blijft wel handig dan kan ik zien of er een verschil is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kben dit weekend een ph-meter gaan kopen en die gast id winkel raadde mij aan om al over te gaan naar 18/6...

Een beetje rust kan ook geen kwaad denk ik dan :)

En inderdaad we zullen het verschil wel snel merken dan he.

Ik laat ze staan ind e kleine potjes tot de eerste blaadjes er zijn en dan pot ik ze over naar hun definitieve potten en begin ik te voeden met rhizotonic. Op 20/2 is de voeding van mijn grond theoretisch gezien ook uitgeput en ga ik beginnen bijvoeden met canna vega, ik dacht te beginnen met halve porties en kijken hoe ze reageren en dan stilletjesaan opbouwen.

 

Commentaar meer dan welkom, tast hier een beetje in het duister voor de moment...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje rhizotonic kan geen kwaad ,volgens canna schema zelfs aanbevolen

 

Het kan geen kwaad om ze 24 uur in het licht te hebben ,beter 24 uur licht dan kou ;)

Ze staan er nu net zo bij als mijn mk en bg net boven de grond

Je tonic is btw geen voeding die is voor de wortel groei te stimuleren ;)

 

En zoveel wegen leiden tot ontkieming van een zaadje ;)

Kan je mijn voedings schema wel geven zoals ik de papaya vorige kweek heb bewaterd met canna voeding op canna plus medium

Edited by speedy weedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Speedy,

 

Op het schema van Canna staat inderdaad dat je bijna meteen mag beginnen met de rhizotonic. Maar in de shop zeiden ze mij te wachten tot ze overgepot ware, maar ik denk dat ik morgen ga beginnen met een kleine dosis.

 

Aangezien het AFs zijn moet ik er toch proberen voor te zorgen dat ze zo goed mogelijk groeien, want eenmaal in bloei valt er niets meer te aan te doen denk ik dan bij mijzelf.

 

Je schema zou super zijn, laat maar komen!

En het licht laat ik nu staan denk ik, moet morgen werken en heb toch liever dat de lampen niet te lang branden als ik er niet ben. Qua temp maak ik mij ook niet teveel zorgen ,lekker warm daarbinnen. Zou wel is moeten meten met de lampen uit. Mss mijn matje insteken morgen tot ik het kan controleren.

 

Ook zal het overschakelen naar opnieuw 24u licht mijn plantjes niet wat in de war brengen? Soit ik laat het nu zo en zie wel wat er gebeurt.

 

We zien wel. Morgen weer wat meer info :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm geen idee of je auto flowers in de war kunt brengen door licht

 

Mijn schema is wel van een fem zaadje met een zeer lange voor groeitijd

Zal je via pm sturen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een paar dagen verder dus ff een update,

 

heb gisteren voor de 1ste maal voeding aangemaakt:

2 liter met 2ml rhizo en 1.5ml vega (minder als aanbevolen maar dit is de eerste keer dus rustig aan :) ) afgezuurd naar 6.5ph

Deze morgen heb ik ze elk 20ml water gegeven, ze stonden nog vochtig hiernet dus ik wacht nog even met bijgeven.

 

Verder heb ik het deksel van de serre weggenomen en de lamp goed dicht gehangen om strekken tegen te gaan.

 

Ook heb ik 2 pc fans naast de serre gezet om de lamp wat te koelen en om een briesje te geven aan de dames.

De temp blijft nu tussen de 25 en 26°.

 

Ik zie wel dat 2 plantjes wat donkerdere stammetjes hebben als het derde, heb ze van plaats gewisseld en zal kijken of dit iets veranderd.

Ook heb ik een natte handdoek in het kot geplaatst om de LV wat omhoog te krikken want die was wat laag. Zit nu rond de 60% (genoeg of te weinig voor het begin?)

 

Dat is het zowat denk ik...

 

Ahja, ook heb ik een zwaardere pc fan aan de uitgang verluchting gehangen en deze blaast wel degelijk lucht uit de tent dus das ook goed meegenomen :)

 

hier wat foto's van de toestand vandaag.

 

gallery_40221_16712_636603.jpg

De drie dames samen, zou ik die natte doek wegnemen onder de plantjes? dient tot niet veel meer..

 

gallery_40221_16712_2119729.jpg

Calimero 1, zo laten of ze wat helpen met te ontluiken?

 

gallery_40221_16712_1030760.jpg

Calimero 2, wat vinden jullie van de kleur van de stam?

 

gallery_40221_16712_530760.jpg

De mooiste van de 3, al verpotten of eerst haar eerste blaadjes wat meer vorm laten krijgen?

 

gallery_40221_16712_330574.jpg

De lamp staat nu lekker dicht zodat ze goed kunnen zonnen :).

 

Alle commentaar meer dan welkom. Vooral ivm de toestand van de kiempjes... Jullie getrainde ogen zien sowieso dingen die ik niet zie.

 

Zo en dan nu maar wachten op wat tips zeker :)

 

Lulaken out

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal die vlimmetjes er af dat de blaadje bij elkaar houden ! dan ga je ze helpe en gaan ze mooi beginne bij mij hadden er ook 2 last van je ziet zelfs al bij het ene dat de blaadjes er probere door te komen , gewoon scherp mesje pakke en dat vlimmetje eraf hale ;)

 

ah en mijn lv schimmdelt tusse de 30 en de 70-80(als ik net gewatert heb)..

 

Ik denk dat eens men afzuiging erin staat dit wel onder controle zal hebben.. baby's lijken er geen last van te hebbe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ow,

 

Heb een probleempje denk ik,

 

ff de facts & figures:

 

dag 8 na ontkieming

 

LV: 50%+

temp: 27° dag, 18° nacht

voeding, 2ml rhizo/l en 1,5ml vega/l

PH: 5.5(water)

 

Probleem: paarse steeltjes op 2 plantjes en gekromde blaadjes, 2e internode op 1 vd stakkers ziet ook een beetje paars.

 

Oplossing:...

 

Ik heb al gelezen dat de oorzaak de LV, de temp, de PH, de voeding,teveel water ... kan zijn. Maar 1 plantje heeft geen last van een paars steeltje dus ik vind het raar want ze krijgen allemaal net hetzelfde...

 

Straks nog wat foto's trekken maar hier is er al eentje van de dame die het meeste afziet...

 

Nog een vraagje, zou ik ze niet dringend moeten verpotten en de voeding wat opdrijven?

 

Alle hulp meeeeer dan welkom jongens

 

gallery_40221_16712_1096322.jpg

ziet er zo triest uit :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph is een beetje laag en de voeding hebbe ze nog niet nodig maak je niet druk is niet nodig klimaat stabiel houden en gewoon even laten gaan

 

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet aantrekke man :) heb je de vlimmetjes ar al afgehaald ???

Ik zou ze ook nog niet verpotte laat ze effe wenne !!de misvormde blaadjes kan ligge aan het feit dat ze langst de kelkblaadjes zijn moete groeie omdat die ervoor zaten no stresss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@agent orange

Thanks voor de goede raad, ben ze gewoon ff aan het laten doen en ze gaan toch nog vooruit dus dat is al een goed teken. Ik had de ph wat verlaagd omdat ik had gelezen dat het aan een te hoge ph kon liggen, staat nu terug op 6. Bedankt voor de geruststelling ;)

 

@ziggy

De foto is van 1 van de twee die nog hun niet uit hun stulpje waren gekropen, heb ze allebei losgesneden. Mss hebben ze een beetje stress van zo lang gevangen gezeten te hebben. Jouw plantjes gaan superlekker trouwens. Ik steel regelmatig met mijn ogen in jouw topic! ;)

 

Lulaken out.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe thx lulaken , steel maar niet te veel zoda ge men foute ni mee steelt :P haha

Kga zo de lamp bv toch ietske hoger hange dan+-3 cm omdat ze van mij nu toch een kleeeein beetje moge strekke dat het allemaal niet TE dicht opeen groeit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij groeien ze ook compact, ze slapen nu maar straks ga ik wat nieuwe foto's online posten.

 

Ik heb 11liter potten staan maar ik lees hier en daar dat dat wat overkill is voor een microkweekje onder TL, heb ook nog 6liter potten maar ik zou ze graag maar 1 maal overpotten. Dus direct gaan voor de 11liter of gewoon in 6liter tot het einde?

 

Ivm met de voeding nog eens, ik gebruik de light mix van plagron en die heeft maar voeding voor 1 week, dus bijvoeden nu lijkt mij toch nodig.

Als ik ze dan overpot, wacht ik dan beter weer een week met voeden om ze te laten aanpassen of meteen de beuk erin?

 

Soit, straks een nieuwe fotoshoot :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee met voeden ben daar ook helemaal nieuw in en overkill kweetni jom .. heb 1 19.3 L pot voor 2 plantjes en 2.. onbekende grote potte per pot 1 plantje.. f u c k overkill VEEL WORTEL RUIMTE EN GAAN :D ben benieuwd hoever ze staan , bij mij gaan ze als rakette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zozo, hierbij de foto's :)

 

@Ziggy

Daar kan je wel eens gelijk in hebben :). Wat denk je? overpotten of nog wachten? Ik heb de indruk dat ze bij mij een pak trager gaan. Nu 10 dagen oud(zaadje geplant) en ze lijken nog atijd zo kleintjes :)

 

gallery_40221_16712_1437402.jpg

groepsfototje

 

gallery_40221_16712_1234867.jpg

1 van de twee kleintjes die hun hoofdje gekneld zaten in het zaadje

 

gallery_40221_16712_1678986.jpg

Paars steeltje is precies al wat beter, maar toch nog kleiner als de rest

 

gallery_40221_16712_1552479.jpg

El mama, de grootste van de 3, precies toch wat groot aan het worden voor haar potje :)

 

gallery_40221_16712_1279275.jpg

Nog een groepsfoto om af te sluiten (en wat sluikreclame :) )

 

Wat denken jullie ervan? :)

 

Groetjes,

 

Lulaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

zien er toch wel lekker uit.

 

IK denk dat 6 liter genoeg is voor een autoflower maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb het idee dat een 11 literpot niet helemaal vol met wortels gaat komen dus dat is een beetje zonde van de aarde.

 

Als je de kluit nu heel overkrijgt zou je ze kunnen overpotten, Autoflowers kun je het beste direct in de juiste pot zetten elke vorm van stress geeft ze enige stilstand en dat wil je niet met AF's

 

Of ze al voeding nodig hebben lijkt me nog niet, als ze zo klein zijn hebben ze nog niet zoveel nodig. Anders met de halve dosis voorzichtig beginnen en kijken hoe ze reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou precies ook aal overpotten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps, blijkbaar zijn de andere die ik heb maar 3,4 liter... :)

Eerst daarin zetten of dan toch maar meteen in die van 11liter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weetni ik heb de mijn ook direct vanzaai doosje nog geen halve L denk ik naar hun eindbestemming geplaatst en da vinde ze lekker , kijk sebiet zelf maar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...