Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sex' n Combi

Leem als bouwmateriaal, 200W Inductie - test

Recommended Posts

Welkom iedereen,

 

Nu dat mijn vorig verslag bijna afgelopen is gaan we iets nieuws in gang zetten. In de laatste ronde heb ik al geexperimenteerd met leem en naar mijn gevoel is het een meerwaarde voor mijn klimaat, daarom ga ik nu een klein hokje volledig in leem maken en kijken wat er gebeurt met het klimaat.

 

Leem is een ademend iets, het neemt gemakkelijk vocht en warmte op en geeft dat terug af wanneer nodig. Het is een eeuwenoud bouwmateriaal en een beetje in de vergetelheid geraakt.

 

De soort gaat White Widow van RQS zijn, 2 planten onder een scrog netje.

 

Komende tijd ga ik regelmatig wat algemene info posten rond het bouwen met leem, de voor en nadelen en praktische toepassingen. De bouw van het hok zal pas binnen enkele weken gebeuren.... het is de bedoeling dat dit een informatief topic omtrent leem wordt.

 

:spliff:

Edited by Sex' n Combi

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou egt met een vergeten recept aan het werk wil, hak je takken eens fijn stukjes van 20 tot 35 mm en mix dat door je leem cement ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou egt met een vergeten recept aan het werk wil, hak je takken eens fijn stukjes van 20 tot 35 mm en mix dat door je leem cement ;)

 

Het is een mengeling van zand, stro en leem waar ik mee werk...

 

Bedoel je mijn takken van mijn oogst? Daar had ik nog niet aan gedacht, cannabisvezels zijn super sterk, dus moet goed te doen zijn volgens mij.

 

Leem stuc zeg maar of blokken ?

 

In het hok van mijn huidige kweek heb ik de leem als plaatser gebruikt op een oude bakstenen muur, dat gaat heel goed. Deze keer gaat het hele hok een blok leem, zand, stro zijn.... gewoon boetseren in een freemwerk dat ik in elkaar timmer, ik ga er een mooi verslagje van bijhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sex n Combi

 

Jij zegt dat die (LEEM) naar jou gevoel een meerwaarde is voor je klimaat.. kan je dat onderbouwen?

 

Doe je daar dan wel reflecterde folie overheen? neem aan dat stro en zand niet reflecteert..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk mee!

 

Wist je dat ze in afrika strond op de muren smeren? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sex n Combi

 

Jij zegt dat die (LEEM) naar jou gevoel een meerwaarde is voor je klimaat.. kan je dat onderbouwen?

 

Doe je daar dan wel reflecterde folie overheen? neem aan dat stro en zand niet reflecteert..

 

Indien er één argument zou zijn voor leembouw, dan is het wel omwille van het binnenklimaat van de woning.Leem zorgt voor een regularisatie van temperatuur en luchtvochtigheid, twee factoren die bepalend zijn voor een comfortabel gevoel binnen een leefruimte.

In heel wat moderne huizen is de lucht te droog en te stoffig. Iedereen heeft al wel eens ervaren dat te droge lucht storend werkt, maar het is ook ongezond. In moderne kantoorgebouwen bijvoorbeeld wordt vaak een luchtvochtigheid van 30% kunstmatig aangehouden. In de vrije natuur bedraagt die echter 40% tot 70%. De hedendaagse geneeskunde stelt dat 50% RV (relatieve vochtigheid) het gezondste is.

Een juiste luchtvochtigheid kan bekomen worden door het gebruik van materialen die voldoende hygroscopisch zijn. Dit zijn materialen die vocht opnemen als de RV hoog is en het weer afgeven als die RV daalt. Hout, papier, leem, zachte baksteen zijn zulke materialen. Metingen hebben uitgewezen dat bijvoorbeeld in leembouw huizen de RV steeds rond de 50% stabiel blijft. Hou hier dus voldoende rekening mee bij de keuze van isolatiematerialen of de bezetting van je huis.

 

Bron: http://www.ecologischbouwen.be/leembouw.htm

 

Ik kijk mee!

 

Wist je dat ze in afrika strond op de muren smeren? ;)

 

En het toilet papier is dan meteen het behang ofzo...? :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je test.

 

ik vraag me alleen af of dit wel bruikbaar is voor onze hobby.. ik persoonlijk pak altijd zoveel mogelijk van de wanden in met plastic..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, de laatste laag wordt bij mij een mengeling van witte leem en kalk, die zal behoorlijk wit zijn...

 

Je kan veel geld uitgeven aan allerlei aperatuur om een beter klimaat te regelen, maar misschien door gebruik van alternatieve bouwmethodes kan je min of meer hetzelfde bereiken, een passief systeem creeeren dat bijdraagt aan een constant klimaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof er zeker in vooral het feit dat het warmte goed vast schijnt te houden...

Dan geeft dat met lampen uit natuurlijk ook lang weer warmte af denk ik zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, niet alleen de warmte maar ook het vocht... Op mijn hygrometer was er nooit echt meer dan 10% verschil tussen de min en max... Ik droom ervan om eens metingen te kunnen doen met professioneel materiaal...

Edited by Sex' n Combi

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou egt met een vergeten recept aan het werk wil, hak je takken eens fijn stukjes van 20 tot 35 mm en mix dat door je leem cement ;)

 

Het is een mengeling van zand, stro en leem waar ik mee werk...

 

Bedoel je mijn takken van mijn oogst? Daar had ik nog niet aan gedacht, cannabisvezels zijn super sterk, dus moet goed te doen zijn volgens mij.

 

en water tochzeker ? leemcement dus ;)

precies, ipv stro hennep takken/stenngels,

 

ik kan het niet meer terug vinden maar stro is een inferieure legale vervanging van hennep ergens rond 1930 ;)

wat toch al langer inde vergetelheid is geraakt, bepaalde indianen stammen worden ervan verdacht op dezemanier te hebben gebouwd,

 

zulke leem bouwerken kunnen wel 500 jaar overleven ;) materiaal word aleen maar harder door het verstenen/verlemen van het stro/hennepvezels

 

hempcrete komt er dicht bij maar is toch nog net anders

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou egt met een vergeten recept aan het werk wil, hak je takken eens fijn stukjes van 20 tot 35 mm en mix dat door je leem cement ;)

 

Het is een mengeling van zand, stro en leem waar ik mee werk...

 

Bedoel je mijn takken van mijn oogst? Daar had ik nog niet aan gedacht, cannabisvezels zijn super sterk, dus moet goed te doen zijn volgens mij.

 

en water tochzeker ? leemcement dus ;)

precies, ipv stro hennep takken/stenngels,

 

ik kan het niet meer terug vinden maar stro is een inferieure legale vervanging van hennep ergens rond 1930 ;)

wat toch al langer inde vergetelheid is geraakt, bepaalde indianen stammen worden ervan verdacht op dezemanier te hebben gebouwd,

 

zulke leem bouwerken kunnen wel 500 jaar overleven ;) materiaal word aleen maar harder door het verstenen/verlemen van het stro/hennepvezels

 

hempcrete komt er dicht bij maar is toch nog net anders

 

Interessant, dat gaan we doen met hennepvezels, wist toch nooit wat met mijn takken te doen... en voor deze setup heb ik niet zoveel nodig dus ideaal om dat ook even uit te testen.

 

Dat van die hennepvezels had ik nog niet gehoord, paardenhaar wel... maar als je logisch nadenkt past het wel mooi in het plaatje, heb intussen al redelijk wat ervaring in leembouw en vind het fantastisch om mee te werken.

 

Leemcement had ik ook nog niet gehoord, cob wel...,

 

Bij die hempcrete ziet toch nog een kleine hoeveelheid cement of lijm of zoiets...? Ook weer schadelijke stoffen, dus waarom doen als het zonder kan en zoals je zegt, het is niet omdat het modder is dat het niet sterk kan zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...