Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Havelte78

uitblaasprobleem

Recommended Posts

Hoi !

Ik wil met een mdf softbox gaan uitblazen in het knieschot op zolder Hier zit een dakpan met zo'n ventilatieopening (weet niet hoe het heet) Echter is de diameter hiervan maar 15 cm. Ik ga het knieschot aftimmeren zodat de 4250 box dus blaast in een kleine ruimte van 2 meter breed 1 meter hoog en 1 meter diep.

Kan dit of bouwt dit een te hoge druk op ? Ik wil liever niet gaan zagen in mijn dak om de opening groter te maken. Zal de lucht zijn weg vinden door het kleine gat of kom ik dan echt in de problemen ?

ps de box zal niet voluit draaien

 

Wie o wie kan me er mee helpen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel zal de box gaan draaien?

 

Als je veel lucht door zo'n kleine opening gaat blazen ga je dit horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf had ik een 1500 m3 afzuiger op een 15 cm uitgang in het plafond naar buiten toe....

De afzuiger draaide eigenlijk altijd op 50 % en soms op 100 % als het te warm werd.

 

Dit ging gewoon goed.

 

Ik mag aannemen dat indien de opening toch te klein is dat de afzuiger gewoon meer weerstand krijgt en daardoor minder lucht verplaatst.

Dus zal je effectief gewoon minder lucht verplaatsten dan de afzuiger aangeeft (is geen feit, ik denk het gewoon..)

 

Je mag er van uitgaan dat hij er niet voor zorgt dat de zolder van je huis geblazen zal worden bij te veel weerstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500 M³ box op vol blazen op een 125, mm gaf bij mij een doffe fluittoon die je op 50 meter kon horen. Daarnaast moet je wel oppassen als er ooit een echte winter komt met sneeuw enzo, dat de pannen achter het knieschot niet te warm worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de box op zo'n 60% zal draaien. De slang komt niet rechtstreeks op de afvoer maar word dus eerst in de kleine ruimte geblazen waar hij vervolgens alleen maar via dat 125 gat naar buiten kan. Maakt dit nog uit of is het gewoon zo dat de ruimte zich vult met lucht en dan alsnog met een gigantische kracht door dat 125 gat word gedrukt ?

De lucht zal misschien ook nog wel door kieren tussen de pannen zijn weg naar buiten zoeken of heb ik het mis ?

Ps ik hoorde dat je ook speciale pannen hebt met grotere uitvoer ? iemand hier mee bekend

Bedankt voor het meedenken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht zoekt de weg van de minste weerstand volgens mij dus wat chassie zegt zal ook plaats vinden als je eerst achter het knieschit zal uitblazen.

De ruimte vult zich met lucht en bouwt daar druk op wat dan een weg naar buiten zal zoeken, dit gaat door 125 mm heen en je hebt dus een kans dat het gaat fluiten.

Uiteraard zal het zich waarschijnlijk onder de pannen verspreiden maar het blijft door een 124mm gaatje heen geperst worden.

Plus het feit dat je capaciteit van de afzuiging naar beneden zal gaan omdat er een tegendruk zal komen.

 

Er zijn idd pannen met een grotere uitsparing maar dan zul je ook het gat in je dakbeschot moeten aanpassen, dan kun je net zo goed een dakdoorvoer maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt erg logisch Casto

Ik denk dat ik dan toch een grotere toevoer moet maken in het dak. Een vriend van mij opperde nog de optie om aan de binnenzijde van het knieschot een gat te maken en daar een flens op te zetten. Dan hierop een 125 mm aansluiten en deze dan via het draai kiepraam naar buiten te hangen. Veel mensen hebben een condensdroger dus op zich zou dat kunnen. Los van het feit dat het aandacht naar zich toetrekt zou het er beter van worden ? de lucht kan dan via twee openingen naar buiten ?

Als ik toch voor de optie van de daktoevoer ga hoe groot kan ik deze dan maken. Gebruikelijk bij dit soort dakdoorvoer is volgens mij van die kleine pijpen van max 125 mm. Maar heb hier geen ervaring mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou geen slang uit het dakraam hangen dat valt op en je moet geen slapende honden wakker maken, een slang van een wasdroger is rond 100 als je dan een grote slang er uit hangt valt dat extra op.

Wat je wel kan doen is een plaat hout voor je dakraam timmerren met daarop een flens voor je slang.

Heb ik zelf ook gedaan en de plaat hout bekleed met een stuk zwarte gordijnstof, dit zie je niet van buiten af.

 

Eigenlijk zie ik maar 2 opties:

 

Je dakdoorvoer groter maken ( 200mm)

 

Een plaat met flens voor je dakraampje

 

Bij optie 1 kun je eventueel je warme lucht iets afkoelen zodat het met minder warmte buiten komt, vooral handig in de winter natuurlijk.

 

Edit: waarom haal je niet gewoon verse lucht van buiten en blaas je in de kamer zelf uit?

Ik weet niet hoeveel lampen je hebt hangen en hoeveel oppervlak je hok is?

Edited by Casto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...