Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vage-kweker

iemand al eens met 48 Watt leds gewerkt?

Recommended Posts

diy led lamp

 

zoals dit bouwverslag... ik zag het en kon me er niet van weerhouden het te plaatsen.

lijkt me erg leuk om te maken, alleen beetje jammer dat er geen kweekverslag bij staat

 

vage...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macerror werkt veel met spaarlampen op een laag wattage. Led zal ook vast en zeker iemand zijn hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 300W led met 25 duizend lumen. Dan kost een 250W HPS minder stroom terwijl die bijna de helft meer licht geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou niet aan een laag wattage led beginnen , 35 watt panelen zijn leuk als sfeer verlichting

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ miramar ... mja, dat is nu net niet de insteek... het gaat niet om een laag wattage spaarlampen enz.

 

@ wietefras ... als je puur naar cijfers staart misschien, maar... led kan je in de precieze spectra focussen ipv een hps.

+ in hps lampen word een (groot) deel van het gebruik omgezet in warmte, bij de led is dit aanzienlijk minder

en als je goed genoeg koelt bij de led gaat je rendement omhoog

 

@ grow weed ... iets zegt me dat je de link niet geopend hebt, het gaat niet om een paneel maar om 1 led

 

 

daarom de vraag... of iemand met high output leds gewerkt heeft

en niet de vraag of led werkt...want dat is al bekend

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS is efficienter dan LED. Dus ... er wordt met HPS dus juist meer stroom omgezet in licht en minder in warmte vergeleken met led.

 

In dit geval kom je met een voorbeeld van een set standaard witte leds, dus het regelen van het spectrum kun je daar ook niet mee.

 

Als je goed koelt haal je misschien net aan het beloofde rendement. Als je dat niet doet wordt het inderdaad nog slechter.

 

LED concurreert niet met HPS. Hooguit met TL/CFL. Daar kun je ook wiet onder groeien net zoals onder LED inderdaad, Alleen is een TL/CFL armatuur dan wel stukken goedkoper dan LED. Dus wat is precies het punt dan nog?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leds zenden nagenoeg monochromatisch licht uit (dus een enkele golflengte). Met uitsluitend witte leds zal je niet ver komen. Waar is het verrood en rood, waar is het blauwspectrum?. Bij Dutch Green Growlights zitten in sommige panelen 16 golflengten. Ze zijn peperduur en evenaren nog steeds de "ouderwetse" HPS niet. Bij de "eenvoudige" HPS heeft het ongeveer 40 jaar geduurd voor die technisch volkomen uitverbeterd was. Leds zullen wellicht de toekomst zijn en de HPS qua rendement gaan overstijgen. Maar thans is dat nog niet het geval.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn van die leds met een fosfor coating net zoals een TL balk. Het hele spectrum zit er ook wel in en ze zijn er ook in verschillende kleurtemperaturen.

http://www.electronicsweekly.com/news/components/led-lighting/colour-rendering-from-led-lighting-2011-08/

 

Probleem is dan wel dat die leds een vast spectrum hebben en je het hele armatuur daardoor eigenlijk alleen voor groei OF bloei kan gebruiken.

 

Ik heb zelf ook zitten denken aan een set van die goedkope 100lm/W COB modules uit China. Geeft meer licht dan een T-Neon en ze zijn vrij goedkoop (30 tot 50 cent per Watt). Voor voorgroeien wellicht best een aardige optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn twee soorten leds die wit licht uitzenden: 1 component blauwe leds met fluoriserende coating (zeker geen fosfor omdat dit al bij kamertemperatuur ontbrandt) en 3 componenten RGB leds, waarbij rood, geel en blauw worden gemengd en die optisch wit licht uitzenden. Met die laatste leds heb je toch nog maar een 3-kleurenspectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...