Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JONKOEB

Eerste kastje

Recommended Posts

Ik wil een kleine eerste opstellingen maken, in een wand kast die ik nu toch niet gebruik

 

Ik wilde het alsvolgt doen (gaat voor 4 of 5 plantjes)

 

| | algemene lucht afvoer van flat (voor wc en douche enzo)
| |
| |
| |__________________________ plafond, tevens dak van de flat
| __    |   
|  |  \  \                         ruimte  voor afzuiging (slak) en filtering (koolstof) 
|  |---|  |---------------- plank in kast (om lamp aan te hangen en slakventilator)
|  |       lamp(600w)     |
|  |                      |
|  |                      |
|  |                      |
|  |                      |
|  |                      |
|  |                      |
|  |                      |
|  | \_/ \_/ \_/ \_/ \_/  |   Potjes
|  |----------------------- Stevig rooster
|  |     ------+------    |  oude draai ventilator die gewoon stil op de grond naar boven blaast
|  |----------------------- 
|  |
|  |
|  |

Mijn vragen zijn de volgende:

1 Hoeveel wietlucht ruik je nog als het door het filter geblazen is (moeilijk uitdrukken maar ruik je het nog erg of niet)

2 warme lucht gaat naar boven, is er een risico dat ik de oude lucht bij de onder buurvrouw der toiletje in blaas

3 is de onderste ventilator wel verstandig om zo omhoog te blazen??

4 klopt onderstaande berekening beetje voor de lamp?

5 wilde de hem helemaal dicht maken met piepschuim, maar hier hoor ik verschillende berichten over.

 

600w x12uur = 7200w per dag.

7200w x 7 dagen = 50400 per week.

50.4 kw x 0,04 = 2,016 per week

20,16 x 7weken= 14,112 (12 uur groei)

 

600w x18uur = 10800w per dag.

7200w x 7 dagen = 75600 per week.

75.6 kw x 0,04 = 3.024 per week

20,16 x 9weken= 27.216 (18 uur bloei)

 

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, alvast bedankt.

 

mvg

jonkoeb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de lucht door een koolstof filter heen is geblazen mits nieuw en de goede grootte ruik je helemaal niets meer.

 

je kuntr gewoon de schoorsteen gebruiken lucht me stug dat het naar beneden gaat.

 

Ik zou de onderste ventilator niet doen, want het is lastig te maken, en als je ooit wat water knoeit met het geven of het draint eronder uit dan ois dat egt niet goed. Ik zoyu gewoon een zwenk ventilator pakken.

 

Die berekening zie ik dat je 4 cent hebt gepakt voor stroomkosten per KWH dat moet vlgens mij 12 cent zijn. ik zal even zoeken op essent. De tarieven liggen robnd de 8 cent per kwh.

 

ff neiuwe berekening:

 

600w x12uur = 7200w per dag.

7200w x 7 dagen = 50400 per week.

50.4 kw x 0.08 = 4,032 per week

20,16 x 7weken= 14,112 (12 uur groei)

 

600w x18uur = 10800w per dag.

7200w x 7 dagen = 75600 per week.

75.6 kw x 0,08 = 6.048 per week

20,16 x 9weken= 27.216 (18 uur bloei)

 

 

BTW ik snap de hele berkening die jke hebt gemaakt niet je ehtb voor bloei 18m ur en dat 9 weken voor groei 12 uur en dat 7 weken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nog noob, dit is me eerste kweekie,

 

de groei tijd bedraagt toch ongeveer 7 weken (met 12 uur per dag je lamp aan)

en bloei toch ongeveer 9 weken (met 18 uur per dag je lamp aan)

 

of zit ik hier helemaal verkeert.

 

 

tevens heb ik niet genoeg ruimte voor een zwenk ventilator, inderdaad wel goed punt dat het met water geven vocht kan komen,

 

ik zou natuurlijk de aandrijving helemaal water dicht kunnen maken, en onder die ventilator een soort opvang bak voor gedrupt water kunnen doen (gewoon met folie ofzo)

 

is het uberhaubt wel slim om verse lucht van onder af naar boven te blazen, heb namelijk ook wat gelezen over een labyrint, maar snap niet helemaal hoe je dit slim kan doen, zodat je licht val ook goed is, tevens had ik mij een beetje vergist in de diepte van de kast, en kan ik waarschijnlijk maar 2 of 3 planten kwijt, is een 600wat lamp dan niet wat overdreven??

 

Ik zal vanavond wel even de maten exact opnemen en hier posten.

 

Alvast bedankt weer.

 

mvg

jonkoeb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ziet het verkeerd de bloei is 12 uur licht 12 uur donker

 

De groei is 18 uur licht 6 uur donker!

 

Als je het budget het voor een kast met 600 watt lamp dan zou ik er een 10 tal planten opzetten jekomt dan oed uit ivm ruimte groei tijd.

 

Ik zou toch egt afzien om vanonder te blazen het is vevelend en vrij moeilijk te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach oke verkeerd in me hoofd zitten dus,

 

thnxs voor de info

 

ga inderdaad afzien van het rooster en van onder af blazen, wil nu eigenlijk een flinke pc Fan in de bovenste plank bouwen, zodat de verse lucht uit de bovenste ruimte van de kast komt, lijkt me een stuk makkelijker bouwen inderdaad, moet dan denk wel dat labyrint verhaal toepassen klopt het onderstaande?

 

| | algemene lucht afvoer van flat (voor wc en douche enzo)
| |
| |
| |__________________________ plafond, tevens dak van de flat
| __    |   
|  |  \  \ afvoer/invoer                        ruimte  voor afzuiging (slak) en filtering (koolstof) 
|  |---|  |------| |------ plank in kast (om lamp aan te hangen en slakventilator)
|  |       lamp(600w)     |
|  |           |          |
|  |           |          |
|  |           |          |
|  |           |          |
|  |           |          |
|  |           |          |
|  |           |          |
|  | \_/ \_/     \_/ \_/  |   Potjes
|  |----------------------- lek bak
|  |----------------------- 
|  |
|  |
|  |

 

De kast (waar het kastje in gebouwd wordt) is volgens mij nooit groot genoeg voor 10 planten.

 

schat dat hij ongeveer 80 diep wordt en 1,20 breed ofzo, ga vanavond alvast lekker klussen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, ik snap nu pas wat ze echt met een labyrint bedoelen, das dus puur voor je lucht toevoer dat het geen lichttoevoer wordt, dit is volgens mij voor mij niet van toepassing omdat ik de "schone lucht" uit een donkere ruimte haal,

 

kan je trouwens de lucht die uit je koolstof filter komt niet waar als "schoone aanvoer" lucht gebruiken???, zodat je eigenlijk een gesloten systeem hebt, hoor graag van jullie....

 

 

mvg

hans

Share this post


Link to post
Share on other sites

De koolstof filter wordt altijd inje hok gehangen en natuurlijk is er ook een schone luchttoevoer via een labyrint of lichtdichte slang.

 

Enne je zegt het kastje 80 bij 1.20 is rimschoots genoeg or 10 planten

Je hebt dan ongeveer een vierkante meter daar kun je er egt wel veel op kwijt. En met die 600 watter op 1 m2 zul je zeer goede resultaten behalen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke mooi,

 

alleen probleempje, kom er net achter dat ik moeilijk kan schatten de kast waar ik het in wil doen is niet groter als 83x56 cm , wat ik nog wil isoleren en gips tegen aan wil zetten.

 

maar je hebt me lekker op weg geholpen, nu even goeie filter (voor me onderbuuf) en zo'n slak ventilator, maar nu eerst WEEKEIND!!

 

 

greets

jonkoeb :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een kast van dat formaat kun je er ook nog 6 zetten.

 

plantenklein.jpg

 

 

Hier is ook zo'n kleine kast te zien met 6 planten die al ergens op he tforum staat ( 2 jaar geleden) . Ik heette toen koch trouwens .

Share this post


Link to post
Share on other sites

OKe mooi!!

 

wat voor lamp had je der op gezet, want ben beetje bang dat een 600 watter te warm wordt...

 

heeft iemand misschien nog wat oude spulletjes over die ik voor niet teveel kan overnemen (lamp en metertjes enzo)

 

greetings

jonkoeb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat op die foto was een 400 watt lamp . Kijk inderdaad uit met een 600 watt lamp , wordt snel te warm, moet je veel afzuiging hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is vooral ook spiegelfolie wat er hangt. Dit had ik gedaan om ook wat meer licht bij de lager gelegen toppen te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij klopt jouw berekening niet

600w x 12uur = 7200watt

maar ding verbruikt 600watt per etmaal en niet per uur

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij klopt jouw berekening niet

600w x 12uur = 7200watt

maar ding verbruikt 600watt per etmaal en niet per uur

De berekening van wie bedoel je?

 

Dus jij zegt 600 watt per etmaal , hoeveel is het dan per uur? 600:12 =50 watt?

 

De lamp verbruikt continu 600 watt ,altijd op elk moment

 

Hij ontwikkeld een vermogen van 600 w het verbruik van de lamp is dus 0.6 KW/h. 1 KW/H kost ongeveer 15 eurocent . Als de lamp 12 uur lang brand dan kost dat je 0.6 * 15(cent) *12 (aantal uren)= 1 euro en 8 cent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij klopt jouw berekening niet

600w x 12uur = 7200watt

maar ding verbruikt 600watt per etmaal en niet per uur

De berekening van wie bedoel je?

 

Dus jij zegt 600 watt per etmaal , hoeveel is het dan per uur? 600:12 =50 watt?

 

De lamp verbruikt continu 600 watt ,altijd op elk moment

 

Hij ontwikkeld een vermogen van 600 w het verbruik van de lamp is dus 0.6 KW/h. 1 KW/H kost ongeveer 15 eurocent . Als de lamp 12 uur lang brand dan kost dat je 0.6 * 15(cent) *12 (aantal uren)= 1 euro en 8 cent.

Dus ik heb wel gelijk :verrygood want dat wat je net zei kon ik efe niet volgen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt niet zeggen : de lamp verbruikt 600 Watt per uur ,want dan zou je in 2 uur 1200 watt verbruiken

 

Je zegt : De lamp heeft een vermogen van 600 Watt

 

pas wanneer je de prijs voor ee bepaalde tijd wilt weten komt het begrip watt per uur om de hoek kijken .

 

Je kunt elektriciteit niet vergelijken met brandstof !

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood Ja okej maar jij zegt zelf dat het verbruik van de lamp 0.6 KWH is. Toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha tuurlijk niet 600 watt per uur of etmaal een 600 watt bulb stoot elk moment 600 watt aan licht uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
haha  tuurlijk niet 600 watt per uur of etmaal een 600 watt bulb stoot elk moment 600 watt aan licht uit.

Dat zou heel mooi zijn , helaas gaat een groot deel van die 600 W verloren aan warmte .

 

een 600 w koelkast verliest ook een deel van dat vermogen aan warmte .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...