Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

the-constant

Rondleiding vs. eindstoppen irrigatiesysteem

Recommended Posts

Na het lezen van de sticky van BBB en een bezoek.aan de GS heb ik de volgende vraag:

 

Wat is beter? Een rondleiding of twee eindstoppen gebruiken? GS geeft voorkeur aan twee eindstoppen, omdat dan het water eerst in de PE slang loopt en als die vol zit de slangetjes aan de beurt zijn, met evenveel druk.

 

Wat denken jullie? Heeft iemand dit al getest?

 

Mijn setup is dus zoals de sticky:

Vat > DAB 180 > T-stuk > twee keer PE slang met eindstop (elk 240 cm) > 40 keer capilairs per PE (4 mm) incl. ventieltjes in PE om slangetjes aan te verbinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd ringleiding met t stuk. Nooit een eindstop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie racker, ik ga de rondleiding direct toepassen.

 

Ter lering en vermaak, wat zijn de argumenten voor gebruik van een rondleiding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Maar waarvoor dat beter is.

Dat de druk van het water gelijktijdig opbouwd.

Waardoor de planten even veel water krijgen.

 

Gr prettig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt ook een beetje aan je ruimte.

Ik heb gewoon een eindstop en alles krijgt precies evenveel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Waarom een ringleiding? Er word gebruikt gemaakt van drukventielen, dus dan is toch niet nodig in deze setup?

 

Wanneer je geen drukventielen gebruik jah dan moet je natuurlijk wel een ringleiding aanleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals ik het zie is er in een ringleiding altijd plaats om ongewenste water/voeding achter te blijven en met een eindstop niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik het geleerd heb is de druk van water bij gelijke hoogte( mtrs NAP)altijd gelijk ZOLANG de

Debiet van je druppelaars( of andere watergeefpunten) kleiner is dan de capaciteit van je leidingen en rekening houdende met leiding weerstand.

 

Klein voorbeeld.50 mtr 25 mm slang met 100 druppel punten zal met drukcompenserende steekers bij een ingangsdruk van 1 bar geen verschil in afgifte geven tussen de eerste en de laatste druppelaar

 

Grtz

 

Liefhebber

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm de meningen zijn aardig verdeeld... Ik heb de ringleiding nu een aantal weken in gebruik en ik merk eerlijk gezegd geen verschil met de eindstoppen, beide geven voor mijn gevoel een goede druk en evenveel water (alhoewel ik dit laatste niet heb gemeten met maatbeker). Ik ben allang blij dat het werkt ;)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...