Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
fluitketel

zaailingen vraag

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik hb even een vraagje.

Na een lange tijd weer begonnen met kweken. vroeger op hydro en op grond gekweekt.

 

Nu mijn opstelling: 2x 600 watt waaronder 30 plantjes komen.

 

maar nu komt het.

Vroeger altijd met stekken gekweekt maar nu is het zo lastig om aan stekken te komen dat ik het met zaad ga doen.

 

Heb gefermiseerd PP zaad.

 

Ga deze ontkiemen in vochtig keukenrol.

 

Maar weet nu niet of ik ze in de groei moet zetten of niet?? Zie dat sommigen dit helemaal niet doen hier en anderen doen dit weer wel voor langere tijd...

 

Ik wil ze wel graag toppen omdat ik ze zeker niet te hoog wil laten worden (max 0.9 meter).

 

En kan ik ze na een paar dagen groei in de bloei zet (12uur licht) kan ik ze dan nog toppen?

 

Vind het redelijk lastig met zaden heb hier geen ervaring mee...

Wel al wat gelezen maar zie door de planten het bos niet meer..

 

Ik hoor graag van iemand :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 weken nadat ze in de bloei zijn gegaan kan je ze nog toppen, ik zou gewoon een aantal daagjes voorgroeien geen volle 2 weken. een weekje denk ik?

 

Ben je overigens gepakt de vorige keer, of gewoon tijdelijk even gestopt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze nooit toppen in de bloei dat stagneert ze alleen maar.

Zaad is anders als stekken, zaad groeit ook op 12/12 door totdat het volwassen genoeg is om te gaan bloeien in tegenstelling tot stekken.

 

Als je er meer dan 9 per m2 zet, bijvoorbeeld 12 of 16, dan zou ik ze gewoon direct op 12/12 doen op die manier ga je voorbloei zien na ong. 3,5 week en begint de bloei niet veel later. Je planten worden dan 50-90 cm maar wel één en al top. Bij direct 12/12 zou ik ze wel niet toppen (om boven genoemde reden).

 

Je kan ze ook voorgroeien een weekje of 3 dan hoef je er minder te zetten (6-8 per m2) en kun je ze ook toppen als ze voldoende nodes hebben aangemaakt.

 

Het zijn 2 opties, ze kunnen allebei goed werken mits goed toegepast, aan jou de keuze welke het word :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel een zaadplant als een stekplant maakt groeihormonen aan op 18/6.

Zodra er is overgegaan op 12/12 zal de zaadplant of de stekplant bloei hormonen gaan aanmaken.

De bloei zal na enige tijd te zien zijn.

Maar het maakt totaal niet uit of je met zaad of met stekken werkt.

Groei en bloei zijn genetisch bepaald en afhankelijk van de lichtperiodiciteit.

Een stek van een zaadplant heeft de zelfde genetica als de moeder, die uit zaad is opgegroeid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar weet nu niet of ik ze in de groei moet zetten of niet?? Zie dat sommigen dit helemaal niet doen hier en anderen doen dit weer wel voor langere tijd...

op sog hoeft dat niet, maar met maar 30 planten zou ik ze zeker voorgroei geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt Xtreme maar er is wel degelijk verschil tussen zaad en stek;

 

Maar het maakt totaal niet uit of je met zaad of met stekken werkt.

 

Doordat een stek de genetica en dus ook de volwassenheid v/d moeder heeft kan zij vrijwel meteen in bloei worden gezet.

Een zaadplant zal eerst nog een paar weken groeien en pas als ze volwassen genoeg is beginnen met de aanmaak van bloeihormonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens naar Soft Secrets 2012-4.

Daar wordt een standpunt ingenomen dat diametraal staat ten opzichte van dat van jou.

 

Spees Kees van No Mercy heeft eveneens deze materie aan de orde gesteld. Ergens in zijn "Lieve Mona"-rubriek.

Nu mag Kees dan wel een blaaskaak zijn, maar hij kent wel de materie.

 

Volgens mij is het Soft Secret artikel aan de pennenvruchten van Kees ontleend.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dierkieto. Heb het een aantal jaar gedaan. Maar gezinnetje etc.

Maar gelukkig nooit gepakt ofzo :D

 

Na jullie reacties. Ikzelf zat te denken aan klein weekje voorgroei en dan als het dan al mogelijk is toppen en dan in bloei.

Toppen als er al scheuten zitten.

Ik zet 15 of 16 per meter.

Zou dit werken?

 

Bij stekken deed ik ook altijd weekje groei, 2 dagen groei nog. En dan bloei.

Planten meestal tussen 55 en 85 cm groot. En opbrengst altijd rond 500gr per 600 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

xtreme groei je uberhaupt wel iets, of heb je overal de klok maar van horen luiden,

 

 

een zaadplant die je na 4 dagen 18/6 op 12/12 zet heeft dan echt nog geen enkele bloeiverschijnselen na 14 dagen,

moetje eens met een stek doen

 

meteen zaaien onder 12/12 kan en gaat ook goed, maar moet je wel even 4 weken uit trekken tot je plant begint met het tonen van geslacht

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook met 16 per m2 gedraaid, maar dit doe ik nooit meer.

9 is echt wel genoeg en zelf doe ik er maar 4 per m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...