Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ik ben dit hele outdoor/verdonker seizoen aan het strijden tegen luizen.;)

Redenen die ik kan bedenken voor deze extreme explosie van luis:

-dames zijn 1 mei naar buiten gegaan en hebben het zwaar gehad, daardoor kwetsbaarder voor ongedierte

-de soorten die ik heb staan zijn extra zoet en daardoor aantrekkelijker voor luis

-luisgevoelige buurplanten: ik kweek pepers, zonnebloemen, tomaat en pompoen en allen zijn luisgevoelig.

 

Ik ben vanaf de groei begonnen met het bestrijden.

Eerst met insectenbestrijder van de Action (werkte vorig jaar prima), toen met knoflookwater en toen dat niet bleek te werken overgegaan op good old Promanal tot aan begin vorige week (week 7 bloei).

De luizen hebben zich er weinig tot niets van aan getrokken ondanks dat de planten telkens rondom, onder en boven zeiknat zijn bespoten.

 

Nu zijn ze oogstklaar en het aangezicht is te bedroevend om op de foto te zetten (ik durf het zelfs niet te drogen in mijn drooghok om die ruimte niet te verzieken met luis) en ik heb tegen beter weten in 1 vraag:

Valt er nog iets met deze oogst te doen behalve weggooien?

Constructieve suggesties?

 

Best Vibes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

echt balen man,

ik ken iemand met hetzelfde spintprobleem, t is niet uit te roeien.

ik zou zelf de buurplanten de schuld geven, daag ze voor de rechter :P

kijk stel je hebt een grote koelcel....

dan zou ik dus proberen om ze een dagje zware kou te geven,

stofzuiger is denk ik al bij je opgekomen .

een compressor wind zal niet al je kristal er af blazen

de luis wel(?) heb ik eens met spint gedaan ;)

natuurlijke vijanden is te laat?

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Lekker lullig allemaal, misschien is water kuren nog een optie.

Of misschien je toppen afspoelen met water.

Ik weet het is niet echt bevorderlijk voor het droog proces, maar beter als de hele meuk weggooien.

Succes verder en hopen dat het achteraf allemaal nog wel mee valt.

 

mzzl, wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja alleen knoflook houdt ze niet weg

Als je op tijd ingrijpt werkt knoflook met zeep en nicotine namelijk wel. Beter op je planten letten en eerder ingrijpen. Mieren farmen luizen en als je eenmaal een berg van die luizen hebt die gefarmt worden krijg je het haast niet opgelost.

 

Ik weet niet of het helpt maar tijdens het drogen een lekkere verse sappige peperplant zonder luis in je hok knallen en hopen dat ze overlopen. Maar die eitjes blijven op je plant zitten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank allen! ;)

 

kijk stel je hebt een grote koelcel....

dan zou ik dus proberen om ze een dagje zware kou te geven,

stofzuiger is denk ik al bij je opgekomen .

Ha Weetje dank je voor je reply. Ik ga morgen knippen en het is wel een idee om de toppen eerst een dagje kou te geven :P

Voor het knippen even de stofzuiger op medium stand eroverheen..

 

natuurlijke vijanden is te laat?
Het is outdoor Weetje dan heeft dat volgens mij nauwelijks zin..

 

hasj van maken?
Heb ik over nagedacht maar het lijkt me dat dat ook niet geheel zuiver wordt?!

 

Lekker lullig allemaal, misschien is water kuren nog een optie.

Of misschien je toppen afspoelen met water.

Tnx wsteb, Ik heb vanochtend de sproeier op de toppen gezet. Pijnlijk, voelt niet goed maar je moet toch wat. Het zal wel iets schelen maar niet genoeg.

Watercuren is een optie maar niet meer dan dat gezien dat de kwaliteit dan wel behoorlijk achteruit gaat. Maar beter iets dan niets..

 

Beter op je planten letten en eerder ingrijpen. Mieren farmen luizen en als je eenmaal een berg van die luizen hebt die gefarmt worden krijg je het haast niet opgelost.
Eerder ingrijpen dan de groei? Ik ben al zo'n 10 weken bezig met bestrijden wat voorgaande jaren geen probleem was...ze lijken wel resistent. Edited by Nesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad Nesta, ze lijken wel resistent dit jaar, ook ik heb in een paar planten hardnekkige beestjes gehad. Ook behandeld met topresist, groene zeep, plant vitality plus, blad voeding, teatreeolie is het de laatste redmiddel geweest.

Voor de overige planten. Hou nu ook alles goed in de gaten, dat van die vriezer is goed idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn plant zat helemaal onder top tot teen , heb groenezeep en spiritus gebruikt week of 2 later alle bladeren helemaal mooi schoon bij bloei is dit afteraden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blowsterke ik ben dus helaas niet de enige tegen dit probleem aanloopt en toevalliger wijze kweek jij ook groenten kruiden en fruit naast je babskes..

 

Ik heb zojuist de stofzuiger op de toppen gezet en het haalt niet veel uit.

Dus ik ga de buds invriezen en daarna zo goed mogelijk uitkloppen en daarna drogen op een plek waar het geen kwaad kan.

 

High Grade zal het niet meer worden ;)

Gelukkig is het jaar nog niet voorbij :P

De luis en het bestrijden ervan heeft ook nog andere consequenties gehad: de toppen zijn niet genoeg ontwikkeld, de plant heeft er zienderogen onder te lijden met als resultaat uiteindelijk ook sneller toprot.

Aanschouw het drama:

 

gallery_7512_11569_74167.jpg

gallery_7512_11569_672393.jpg

gallery_7512_11569_920798.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het slechte nieuws is dat ik 40% oogst verlies heb gehad door die bladluis.

Van de overgebleven 60% was 20% twijfelachtig en vond ik erg veel larven en poppen in mijn planten, veel meer dan normaal.

Maar evengoed nette harde toppen en het valt alleszins mee in de weegschaal.

 

Ik heb er voor gekozen om de oogst in te vriezen voordat het gedroogd werd :smoke om te zorgen dat zowel de luizen als hun eitjes dood gingen.

Dat voelde wat tegennatuurlijk maar wtf..beter iets dan niets..

Na een nachtje in de vriezer heb ik ze te drogen gelegd, net tijdens die twee bijzonder warme dagen van vorige week met als resultaat dat de zeiknatte toppen in drie dagen droog waren :lol:

Nog een dagje in de schoenendoos en vervolgens in de weckpot (af en toe even luchten) en van beide soorten (Ortega Black en Critical Kush) wat getest.

 

Het goed nieuws is dat het resultaat heel niet tegen valt!!

De geur is verminderd en de smaak was vlakker dan normaal maar verbazingwekkend zacht voor de keel.

Doordat ze zo zacht zijn vergis je je al snel in het effect: het gaat erin als suikerkoek tot de man met de hamer langskomt haha. Niks mis mee. :(

Dus wat mij betreft is het gelukt..bijna alle luis in verdwenen, toch nog een nette oogst en een zeer goed te roken resultaat.

 

Nu weer wat nieuws in de resterende planten: wantsen.

Niets blijft ons bespaard haha.

Zal ook wel weer goed komen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb die teringhonden er ook in op t eind, paar maar.....maar toch...

 

Wat ik heb gedaan met blaadje en al tegen de hps lamp houden. Dat zal die krengen leren, rook gelijk lekker :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...