Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Blowing Angel

blad en voeding probleem op cocos substraat

Recommended Posts

Beste,

 

Na altijd op aarde te hebben gekweekt ben ik overgestapt op Atami b'cuzz cocos substraat.

Nu loop ik tegen een klein probleempje en weet even niet meer wat te doen.

Cocos is geen aarde ben ik achter gekomen :whistling

 

De stekjes heb ik een Ph gegeven van 5.8 en een ec van 1.0 met "Hy-pro Rootstimulator" en "Hy-pro Hydro A & B".

Echter deze ronde maak ik ook gebruik op aanraden van een vriend "Aptus regulator". Dit omdat ik wat temperatuur verschil heb in dag en nacht.

Na een week op 18/6 te hebben gedraaid vond ik dat ze maar klein waren vergeleken met aarde en ze vertoonden licht paarse stengels.

Ik heb 1 plant uit zijn 11 liter pot gehaald en zag dat hij maar nauwelijks wortels had. Na een week mag je wel een mooi bosje verwachten.

De cocos heb ik helemaal uitgeknepen en de vocht opgevangen om de EC te meten. Dit had een EC van 3.5 wat veel te hoog is.

 

Ik vermoedde dat door de minimale wortel de plant niet alle voeding opnam en de EC zich heeft opgehoopt tot 3.5. Ik heb anders geen verklaring voor deze hoge EC.

Sinds een aantal dagen ben ik daarom alleen met afgezuurd water (PH 6.0) en Hy-pro spraymix verder gegaan tot vandaag en moet zeggen dat de groei er weer een beetje inkomt en dat ze er beter uit zien ondanks de slechte start.

 

Mijn dag en nacht temp waren 29/ 16. 16 graden in de nacht is veel te laag, daarom heb ik er sinds 2 dagen een kachel in. Nacht temperatuur is momenteel 22 en dag 29.

 

Nu komt mijn vraag,

 

Zojuist kwam ik even op locatie en zag dat de bladeren lichte en donkere vlekken vertonen. ( zie foto).

Ik durf geen voeding meer te geven omdat ik mijn EC omlaag wil hebben ipv omhoog. Dat is de reden dat ik afgezuurd water geef.

Nu heb ik hier en daar wat gelezen, maar kun je cocos ook uitspoelen om EC omlaag te krijgen zodat je met de juiste voeding verder kunt. Gewoon aantal liter afgezuurd water erdoor en laat maar uitlekken.

Ik heb gelezen dat je op cocos de plant niet kunt verzuipen, misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Ik weet mij momenteel geen raad. Hoge EC in de grond, Lichte en donkere vlekken en het plantje maakt gewoon nog 5 tot 7 vingers aan. Heel vreemd allemaal.

 

Kan dit komen door de enorme temp verschil of de hoge EC in de cocos.

Is het mogelijk om de cocos te spoelen of iets dergelijks tot de juiste EC is bereikt.

Wat is jullie mening als je met deze info naar het blaadje kijkt.

 

Het betreft een PP in 11 liter pot. Momenteel staan ze 11 dagen 18/6. Er zijn er een paar iets groter en een paar iets kleiner. Dit is de gemiddelde grootte op het moment.

 

Graag jullie mening.

 

Bvd BA

 

gallery_25607_15583_1767384.jpg

gallery_25607_15583_997487.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik de plant op deze manier wel op 12/12 zetten?

Eerste keer dat ik PP heb, ik zou niet weten hoelang deze doorgroeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kzou met kokos en (lichte) bladproblemen niet op 12/12, bij mij ging het met niet al te gezonde planten snel mis :rolleyes:

 

Die vlekken in je blad zien eruit als een ca/mg probleem, vd rest trekt de PP die 'hoge' EC goed en ik vraag me af of die 3.5 meting wel correct is als je amper A&B gegeven hebt.. of je moet tegen partijtje verkeerde kokos aangelopen zijn :whistling

 

Je kunt zeker wel te nat kweken op kokos, zet de pot zo nat dat ze niet droog trekt in 1 dag en lekker koel bij de voetjes, dan gaan ze voor geen meter wat je al gemerkt hebt aan oa de paarse stelen overal, calcium en magnesium opname is ook moeilijk met koude voetjes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terug naar Aarde, mooiste manier van kweken die er is..... :whistling

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Lostchild

 

EC van 3.5 klopt zeker, ik vermoedt dat de regulator van aptus i.c.m. de bladvoeding er voor heeft gezorgt dat de plant is zoals ze nu is.

Momenteel geef ik alleen afgezuurd water met aptus Regulator. EC is dan 0.6 ongeveer.

 

Paar voordelen van Regulator,

 

- Versterkt plant en biedt weerstand in stress situaties

- Beschermt tegen warmte stress

- Verbetert opname voedingsstoffen

- Verhoogt droge stof gehalte door compacte groei

- Kortere internode afstand

- Groenere en veerkrachtige bladeren

- Dikkere stengels

 

Zonder regulator waren ze waarschijnlijk nog minder geweest. Het idee om dit te gebruiken was om te temperatuur verschillen iets op te vangen.

 

Maar jij denkt gewoon door voeden nu met A & B?

Met de kachel er in nu en nacht temp op 22 hoop ik dat de probleem met koude voetjes opgelost is.

 

@ StoneTwisted

 

Aarde is mooi ja, maar mag ook graag nieuwe dingen proberen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik zit ondertussen in week 2 van de bloei. En ik werk met cocos bricks van bio nova en atami bcuzz. Ik heb precies hetzelfde probleem mijn planten zijn gemiddeld nog maar 30cm. Nou heb ik gemerkt dat een te lage lv ook een oorzaak is van het langzame groeien. Die ec was/is bij mij ook erg hoog voor dat ik begon ook rond de 3.5. Ik heb de voeding juist verhoogd omdat mijn bladeren geel werden. Paarse steeltjes kan ook door een te lage luchtvochtigheid komen. Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Topjuh

 

Heeft jou plant zich hersteld nadat je je voeding hebt verhoogt?

LV heb ik rond de 40/ 60 (dag/ nacht).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik heb gister pas voor het eerst water gegeven met meer voeding erin ik zie nog niet echt verschil aan de planten.

Ongeveer 220ml van a en 220 ml van b op 200 liter De ec van het vat water is nu 0.9 en de ph is 5.8.

Maar je moet je luchtvochtheid zo hoog mogelijk houden dat helpt volgens mij wel.

Misschien is jou theorie van zuiver water geven ook wel goed. Ik ben ook niet echt bekend met cocos is voor mij ook de 1e keer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op mijn zoektocht naar de oorzaak van het paars kleuren van de steel kwam ik een heel aantal redeneringen tegen. Er is niet een duidelijke oorzaak maar het kan door verschillende factoren veroorzaakt worden. Om een en ander iets te verduidelijken heb ik een aantal mogelijke oorzaken op een rijtje gezet.

 

Paarse stelen en stengels zijn een normaal, genetische eigenschap voor vele cannabis rassen. Ze vertonen hun paarse kleur echter meestal pas op latere leeftijd. Paarse verkleuring bij jonge zaailingen is daarom meestal niet het gevold van genetica.

 

Stress: Over het algemeen kun je stellen dat de plant paarse stelen vertoond als ze gestrest is. De stress kan voortkomen uit verschillende oorzaken.

 

Temperatuur: Paarse verkleuring kan betekenen dat je plantjes het te koud hebben of dat de temperatuur te veel schommelt. Meer dan 8 graden temperatuurwisseling zijn te vermijden. Onder de 18 graden kan de plant fosfor maar moeilijk opnemen en krijgt paarse stelen. Er word ook geopperd dat het door te loud gietwater zou kunnen komen.

 

Te korten: Paars worden; accumulatie van anthocyaankleurige pigmenten; veroorzaakt een algehele donkergroene kleur met een paarse, rode of blauwe tint Het kan een teken van stikstof (N) gebrek, kalium (k) gebrek, magnesium (Mg) gebrek of fosfor (P) gebrek zijn. Fosfor gebreken vertonen, langzaam groeiende, zwak en onvolgroeide planten met donker groen of paars pigmentatie in oudere bladeren en stengels.Echter Paarse stengels is dus niet een onfeilbaar teken van fosfor gebrek. Te veel fosfor kan leiden tot een ijzer tekort.Sommige planten reageren op fosfor gebrek door geel in plaats van paars te worden.

 

Te lage luchtvochtigheid: Door de tegenwoordig gebruikte en ook noodzakelijke zware afzuigers. Planten blijven dan achter in de groei, bladeren worden mat en steeltjes verkleuren naar paars doordat de bladeren zich afsluiten om verdamping te verminderen. De plant reageert op droogte-stress via een reeks van moleculaire signalen wat onder meer resulteert in het sluiten van de huidmondjes en leidt tot verminderde groei en fotosynthese-activiteit.

 

Wortel schade: Ook als de plant wortelschade heeft kan er een paarse verkleuring optreden. De Plant zal minder willen verdampen en sluit zijn bladeren om de verdamping tegen te gaan. Wortelstimulator is in deze een goede oplossing.

 

Zoals je ziet zijn dit al een hele boel redenen waarom je plantje paarse stelen kan vertonen. en het lijstje zal zeker niet volledig zijn. Aanvullingen zijn van harte welkom. N.B. Ik heb nog nooit gehoord dat een plant kapot gaat van paarse stelen maar het is wel een teken dat de plant niet optimaal functioneert.

 

Door de accumulatie van anthocyanen (pigmenten die de bladeren en of de stelen een paarsrode kleur geven) in de epidermis (de bovenste cellaag) Speelt een belangrijke rol in het fysisch afschermen van het fotosynthese apparaat van het licht.

 

Zuurstofgebrek overbewatering.

 

Paarse stelen kunnen veroorzaakt worden door zuurstof gebrek rond de wortels en dan krijg je ook een verstoorde voedsel opname

Share this post


Link to post
Share on other sites

@topjuh

Hey ik zit ondertussen in week 2 van de bloei. En ik werk met cocos bricks van bio nova

 

Check forum maar eens voor die geweldige blokken, ik word al onpasselijk als ik ze zie (meerdere runs verneukt door die niet uitgespoelde zoute zooi)

 

@blowing

bladvoeding die de EC bij wortels drastisch omhoog doet schieten?

ben geen Wageningen mannetje maareh dit is ZEER onlogisch, opname via blad en dan uitscheiden bij de wortels ;)

 

en ja, gewoon gaan voedden met een EC van 1.2 ongeveer en zoveel geven dat je steeds wat drain hebt uit de pot, zo spoel je nar de juste waarde zonder bakken water door de pot te gieten met alle stress van dien en als er wat met je EC vd kokos mocht zijn dan blijf je spoelen met alleen maar water en gaat de plant verder en verder achteruit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ lostchild

 

ik ga ze vanaf nu gewoon door voeden (EC 1.2) en probeer LV beetje op te krikken en kijk per dag of ze beter worden of achteruit gaan. :)

Met 2 dagen zet ik ze dan op 12/12.

Met bladvoeding bedoelde ik dat ze er nog zo goed bij staan, niet over uitscheiden bij de wortels ;)

 

@ Topjuh

 

Thx voor je reply :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ja ik weeet dat die brricks van bio nova kut zijn. Volgende keer pak ik die van plagron

@ blowing geen dank! Check ff of je blad ook mat is, dat is nog een aanduiding van een te lage lv.

Als het licht uit is en de afzuiger wat lager staat gaat de lv omhoog, in de groeiperiode hebben ze 6 uur donker per dag.

Maar in de bloei 12/12 dus ook meer donker. Het viel me op dat de planten het beter deden na mijn switch naar bloei.

Ik heb wel nog steeds gele bladeren en paarse steeltjes dus ik denk dat die te hoge ec van onze cocos ermee te maken heeft.

Ik hou je op de hoogte groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, zet hem morgen op 12/12 ;).

 

We zien wel wat er gebeurd. Denk dat ik nog te voorzichtig ben omdat cocos nieuw is voor mij en heb een tijdje stil gezeten. Problemen ben ik liever te vroeg bij dan te laat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korte update,

 

Ik heb de nacht temperatuur terug gezet naar 20 graden, dag is 28 graden.

De voeding verhoogt naar EC 1.3 met Ph 5.8.

Heb er een extra ventilator in gehangen die boven in de tent circuleert voor een betere lucht mix.

Heb ze de eerste dag op 12/12 gehad. Werd ook tijd, grootste is momenteel 40 cm ;) .

 

Zoals het nu lijkt vinden ze het fijn en ze groeien weer als een speer en het bladprobleem lijkt niet erger te worden.

 

Bedankt voor de hulp en adviezen :).

 

Mvg BA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ik heb nog een oorzaak gevonden van het langzame groeien namelijk de plant/lamp afstand. Die heb ik te lang te hoog laten hángen. Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze doen het momenteel uitstekend.

Denk dat het aan de koude nacht temperatuur heeft gelegen icm te weinig voeding.

 

Week 3 bloei krijgen ze Plagron Green Sensation. Eerste keer dat ik dit gebruik dus ben benieuwd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey ik heb nog een oorzaak gevonden van het langzame groeien namelijk de plant/lamp afstand. Die heb ik te lang te hoog laten hángen. Gr

 

dat zal niet de oorzaak zijn...hangt je lamp te hoog dan gaan ze net de lucht in ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat misschien ook nog wel een oorzaak kan zijn is dat ik 3 x 600 W direct op die kleine kopjes heb gezet in een tent van 240x120.

Eerder deed ik het met 2 x 600 W en dit gaf geen problemen op aarde.

 

Misschien te veel licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

3x600W vanaf begin is overkill voor net gezette stekken naast dat je zo aan het afzuigen bent met die combi dat je micro klimaat fucked is.

 

max 2 aan in begin op 70cm en dan zakken en pas als ze echt aangeslagen zijn 3e lamp aan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey thanks gobru voor de info.

@blowing wat voor verwarminkje gebruik je? Ik heb ook 120 x 240. Miss ga ik mijn voeding ook weer ff opkrikken naar ec 1.1 ofzo. Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een electrisch kacheltje om mijn voorruimte bij te verwarmen deze koude dagen.

Hou hem nu op 21 graden in de nacht.

 

@ lostchild

 

Ik hou er de volgende keer rekening mee, thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...