Jump to content

7th

Members
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About 7th

  • Rank
    Groentje
  1. hier even een lijstje wat je kan doen tegen je warmte naar mijn idee. als eerste toch nog even benadrukken dat die IR cams dus gewoon een thermische camera is en niet zoals in Hollywood door muren kijkt. het is gewoon een oppervlakte plaatje. hier even een filmpje van wat er dus word waargenomen - 1. als je niet al te veel lampen hebt (relatief tot de inhoud van je huis), koop een goed thermostaat voor je verwarming die op tijden in te stellen is. hang je uitlaat je huis in, zorg dat de lucht zich over alle kamers kan versprijden. stel de thermostaat in zodat de CV 30/60 voor je lampen aan gaan, uit slaat en als je lampen uit gaan 30/60 min later aan slaat. Voordeel: goedkoop, korting op je gasrekening, je bent de eerste die het merkt als je filter op is of je fan stuk is. Nadeel: de afgewerkte lucht kan vocht in je huis brengen. je ramen kunnen sneller beslaan hier door als het koud is. - 2. voor de warmte op de muren kan je veel doen. maak in de gehele kweekruimte een gipsen wand. zorg dat je flink dikke raggels gebuikt zodat de gipsplaat flink van de muur/plafond komt (hoe groter het oppervlak is van de muur/plafond, hoe meer deze ruimte tussen het gips en buitenwand moet zijn) bij het neerzetten van de raggels: normaal leg je een raggel op de gond en plafond. dit doe je nu ook, daarna zou je dan van boven tot onder een raggel zetten om de X aantal cm. deze gaan we inkorten. de lengte die hier af gaat is de afstand tussen de raggels. deze verticale raggels gaan vervolgens om en om boven en beneden aansluiten op de horzontale raggels. vervolgens gewoon afgipsen, ja ook afsmeren of kitten!!! moet 100% luchtdicht zijn!!! (je kan voor de zekerheid ook nog een filter na de softbox hangen) aan de einden van de muur een gat maken waar de raggel aan de horizontale raggel vast zit, flens er op, softbox en slang er aan en BEIDE slangen naar buiten.(je kan ook de uitgaande slang samen uit laten blazen met je normale afzuiger om de temperatuur daar van nog wat omlaag te krijgen!!!!! heb jedaar ook weer minder warmte) 1 uur langer laten draaien dan het licht. uiteraard kan je muurvlakken aam elkaar doorlussen als de afzuiger dit haalt. de muur word natuurlijkt een soort van heeel lange slang. de lucht hoeft hier niet met 1000m3 per uur door te gaan. kan hier nog wel een uur over door gaan typen maar als je een beetje nadenkt kan je wel verder denken op deze voorzet... Voordeel: Als je dit goed doet zal je ruimte een verschil van mischien een halver graad geven met de buitenlucht. ook nog je uigaande lucht extra koelen. Nadeel: kost je wat geld tijd en moeite. begin hier niet aan als je maar een paar lampies hebt. - 3. Voor je luchtuilaat kan je zorgen dat er koude waterdamp mengt met de warme lucht voor de lucht naar buiten gaat, opties: vat twee gaten warme lucht in en een naar buiten. water in het vat tot de helft. je kan dan een vernevelaar met vlotter er in laten drijven. of heel cheap neem een oud ovenrooster en oude thee/handdoeken en hang deze van de tralies van het rooster naar beneden. zorg dat het rooster in het vat goed vast hangt, de doeken ca. 10-25% in het water. als je goede doeken hebt(bv gele vaatdoekjes)zal het water helemaal naar boven kruipen. en klaar, zorg wel dat de doeken in het water blijven staan. je kan hem ook als luchtbevochtiger op de inlaat aansluiten... als je veel of heel warme lucht hebt kan je ook meerder vaten achter elkaar plaatsen, hogere vaten met langere doeken gebruiken. als je een vlotter of afsluiter gebruikt, zorg dat er maar een klein bodempje water in het vat zit. het kan dan niet opwarmen en er is meer ruimte voor verdamping. Voordeel vernevelaar: makkelijk Nadeel vernevelaar: gebruikt stroom, vaak schoonmaken, kan uitvallen, kan vaak niet 12-18 uu achter elkaar aan staan vaak max 30-60 min. voordeel doekjes: erg goedkoop, redelijk effectief Nadeel doekjes: water op pijl houden (kan natuurlijk met een vlotter of electrische afsluiter) - 4. hier weet ik niet zeker van of dit effectief is. het idee is om de warmte uit de uigaande lucht te halen en deze in een zeer groot vat/vaten op te slaan. vervolgens als het licht uit gaat deze warmte uit het vat te halen en in de binnenkomende lucht te brengen. HOE ik dat denk te doen. met grote condensors van vries/koelcellen of vergelijkbare radiateurs een voor de inlaat en een voor de uitlaat. de lucht moet hier wel gedwongen door worden geperst. moet dus in een box met flenzen. aan beide condensors komt waterslang en een flinke pomp. (moet druk kunnen maken, hoeft niet grote hoeveelheden te pompen) deze gaan om en om aan. met licht gaat de uitblaaspomp aan. donker gaat de inblaaspomp aan. voor extra koeling bij de uitlaat kan er natuurlijk met een waterspayer over de condensor heen gesprayed worden, zelfde idee als de doekjes in het vat. de condensor heeft natuurlijk een enorm verdampingsoppervalk Voordeel: ja dat moet ik nog testen... Nadeel: duur, het vat voor de warmteopslag moet buiten de kweekruimte staan, (het liefst op een zo koel mogelijke plaats). Condensorbox neemt veel ruimte in, vat/vaten ook. niet bewezen willekeurig warmte berekeningetje voor de hoeveelheid water... (rond de herfst) voor het gemak gaan we uit van 10x600watt die 50% omzetten in licht en 50% in warmte. het vat verlies 0% warmte. het water kan nooit meer warmte opnemen dan de maximum temp van de doorgevoerde lucht. naarmate het water warmer word zal er ook steeds minder warmte uit de doorgevoerde lucht worden gehaald. in de berekening gaan we er even van uit dat dit constant maximaal is. laten we zegen dat 50% van de warmte word opgevangen om 1gr. water 1 graad warmer te maken is 4,2 joule nodig de temp buiten is overdag (licht aan) gem. 17 graden, nacht (licht uit) gem. 8 graden in het hok komt per seconde 3000 joule warmte vrij 12 uur is dus 12x3600x3000= 129,6 megajoule komt er vrij aan warmte hier willen we de helft van opvangen 64,8 megajoule het water begint bij de 8 graden van de vorige nacht. en zal dus opwarmen naar 28 graden aan het eind van de dag het verschil is dus 20 graden, een gram water 20 graden verwarmen verbruikt 4,2x20=84 joule 64800000/84= xxxx /1000 (1000gr water is 1 liter) = 771,4 liter water of het werkt.... geen idee, in theorie is het mogelijk als je maar de goede spullen hebt/kan betalen succes er mee
  2. dit is natuurlijk niet echt slim.... je blaast hier lucht in de afvoer van je CV... ja blaast dus ook terug naar de CV... vervolgens bouwt zich een grote hoeveelheid CO en CO2 op in je huis... daar kan je aan sterven. hier even een lijstje wat je kan doen tegen je warmte naar mijn idee. als eerste toch nog even benadrukken dat die IR cams dus gewoon een thermische camera is en niet zoals in Hollywood door muren kijkt. het is gewoon een oppervlakte plaatje. hier even een filmpje van wat er dus word waargenomen - 1. als je niet al te veel lampen hebt (relatief tot de inhoud van je huis), koop een goed thermostaat voor je verwarming die op tijden in te stellen is. hang je uitlaat je huis in, zorg dat de lucht zich over alle kamers kan versprijden. stel de thermostaat in zodat de CV 30/60 voor je lampen aan gaan, uit slaat en als je lampen uit gaan 30/60 min later aan slaat. Voordeel: goedkoop, korting op je gasrekening, je bent de eerste die het merkt als je filter op is of je fan stuk is. Nadeel: de afgewerkte lucht kan vocht in je huis brengen. je ramen kunnen sneller beslaan hier door als het koud is. - 2. voor de warmte op de muren kan je veel doen. maak in de gehele kweekruimte een gipsen wand. zorg dat je flink dikke raggels gebuikt zodat de gipsplaat flink van de muur/plafond komt (hoe groter het oppervlak is van de muur/plafond, hoe meer deze ruimte tussen het gips en buitenwand moet zijn) bij het neerzetten van de raggels: normaal leg je een raggel op de gond en plafond. dit doe je nu ook, daarna zou je dan van boven tot onder een raggel zetten om de X aantal cm. deze gaan we inkorten. de lengte die hier af gaat is de afstand tussen de raggels. deze verticale raggels gaan vervolgens om en om boven en beneden aansluiten op de horzontale raggels. vervolgens gewoon afgipsen, ja ook afsmeren of kitten!!! moet 100% luchtdicht zijn!!! (je kan voor de zekerheid ook nog een filter na de softbox hangen) aan de einden van de muur een gat maken waar de raggel aan de horizontale raggel vast zit, flens er op, softbox en slang er aan en BEIDE slangen naar buiten.(je kan ook de uitgaande slang samen uit laten blazen met je normale afzuiger om de temperatuur daar van nog wat omlaag te krijgen!!!!! heb jedaar ook weer minder warmte) 1 uur langer laten draaien dan het licht. uiteraard kan je muurvlakken aam elkaar doorlussen als de afzuiger dit haalt. de muur word natuurlijkt een soort van heeel lange slang. de lucht hoeft hier niet met 1000m3 per uur door te gaan. kan hier nog wel een uur over door gaan typen maar als je een beetje nadenkt kan je wel verder denken op deze voorzet... Voordeel: Als je dit goed doet zal je ruimte een verschil van mischien een halver graad geven met de buitenlucht. ook nog je uigaande lucht extra koelen. Nadeel: kost je wat geld tijd en moeite. begin hier niet aan als je maar een paar lampies hebt. - 3. Voor je luchtuilaat kan je zorgen dat er koude waterdamp mengt met de warme lucht voor de lucht naar buiten gaat, opties: vat twee gaten warme lucht in en een naar buiten. water in het vat tot de helft. je kan dan een vernevelaar met vlotter er in laten drijven. of heel cheap neem een oud ovenrooster en oude thee/handdoeken en hang deze van de tralies van het rooster naar beneden. zorg dat het rooster in het vat goed vast hangt, de doeken ca. 10-25% in het water. als je goede doeken hebt(bv gele vaatdoekjes)zal het water helemaal naar boven kruipen. en klaar, zorg wel dat de doeken in het water blijven staan. je kan hem ook als luchtbevochtiger op de inlaat aansluiten... als je veel of heel warme lucht hebt kan je ook meerder vaten achter elkaar plaatsen, hogere vaten met langere doeken gebruiken. als je een vlotter of afsluiter gebruikt, zorg dat er maar een klein bodempje water in het vat zit. het kan dan niet opwarmen en er is meer ruimte voor verdamping. Voordeel vernevelaar: makkelijk Nadeel vernevelaar: gebruikt stroom, vaak schoonmaken, kan uitvallen, kan vaak niet 12-18 uu achter elkaar aan staan vaak max 30-60 min. (kan je dus oplossen met twee stuke en een schakel relais) voordeel doekjes: erg goedkoop, redelijk effectief Nadeel doekjes: water op pijl houden (kan natuurlijk met een vlotter of electrische afsluiter) - 4. hier weet ik niet zeker van of dit effectief is. het idee is om de warmte uit de uigaande lucht te halen en deze in een zeer groot vat/vaten op te slaan. vervolgens als het licht uit gaat deze warmte uit het vat te halen en in de binnenkomende lucht te brengen. HOE ik dat denk te doen. met grote condensors van vries/koelcellen of vergelijkbare radiateurs een voor de inlaat en een voor de uitlaat. de lucht moet hier wel gedwongen door worden geperst. moet dus in een box met flenzen. aan beide condensors komt waterslang en een flinke pomp. (moet druk kunnen maken, hoeft niet grote hoeveelheden te pompen) deze gaan om en om aan. met licht gaat de uitblaaspomp aan. donker gaat de inblaaspomp aan. voor extra koeling bij de uitlaat kan er natuurlijk met een waterspayer over de condensor heen gesprayed worden, zelfde idee als de doekjes in het vat. de condensor heeft natuurlijk een enorm verdampingsoppervalk Voordeel: ja dat moet ik nog testen... Nadeel: duur, het vat voor de warmteopslag moet buiten de kweekruimte staan, (het liefst op een zo koel mogelijke plaats). Condensorbox neemt veel ruimte in, vat/vaten ook. niet bewezen willekeurig warmte berekeningetje voor de hoeveelheid water... (rond de herfst) voor het gemak gaan we uit van 10x600watt die 50% omzetten in licht en 50% in warmte. het vat verlies 0% warmte. het water kan nooit meer warmte opnemen dan de maximum temp van de doorgevoerde lucht. naarmate het water warmer word zal er ook steeds minder warmte uit de doorgevoerde lucht worden gehaald. in de berekening gaan we er even van uit dat dit constant maximaal is. laten we zegen dat 50% van de warmte word opgevangen om 1gr. water 1 graad warmer te maken is 4,2 joule nodig de temp buiten is overdag (licht aan) gem. 17 graden, nacht (licht uit) gem. 8 graden in het hok komt per seconde 3000 joule warmte vrij 12 uur is dus 12x3600x3000= 129,6 megajoule komt er vrij aan warmte hier willen we de helft van opvangen 64,8 megajoule het water begint bij de 8 graden van de vorige nacht. en zal dus opwarmen naar 28 graden aan het eind van de dag het verschil is dus 20 graden, een gram water 20 graden verwarmen verbruikt 4,2x20=84 joule 64800000/84= xxxx /1000 (1000gr water is 1 liter) = 771,4 liter water of het werkt.... geen idee, in theorie is het mogelijk als je maar de goede spullen hebt/kan betalen succes er mee ;-)
  3. ziet er allemaal wel goed uit... nog paar daagies denk... gehhehehe
  4. ja ziet er zeer puik uit... maar waarom die air sock zo hoog...
  5. 7th

    Hoe Voorkom Ik Toprot!

    ik heb ook zo'n weerstation met remote gehaald bij de kijkshop, 40 eu maar mooi ding en deze is wel nauwkeurig 2% afwijking max. (volgens t boekje) denk dat dat wel aardig klopt als ik deze vergelijk met al mijn andere meters (nee niet die cheape GS meter ) en je kan op deze ook nog eens 2 extra remotes zetten mocht je meerder ruimtes hebben of werkelijk wil weten wat voor weer het buiten is natuurlijk heeft deze ook een max-min er op en een radio controlled clock (atoomklok)
  6. denk dat oom agent snel bij je komt kijken....
  7. ik heb nog een aantal vernevelaars met een spatkapje in de aanbieding als iemand hier nog interesse naar heeft... 200ml/uur had er 24 gehaald bij een groothandel... heb er zelf maar 6 in gebruik hahaha
  8. 7th

    Bevochtiger

    ja ook in de bloei zal ik deze aan hebben maar dan niet allemaal, de LV houd ik dan op de 45-55% ik heb een vrij droge ruimte dus ik moet wel anders valt de LV naar 30% maar met de hygrostaat kan je dat dus heel simpel veranderen. maar ook al heb ik de hygrostaat probeer ik altijd een balans te vinden, de hygrostaat loopt zeg maar altijd wat achter... je ruimte is eigenlijk al te droog als hij aan gaat en te vochtig als hij uit gaat. daarom heb ik nu 3 membranen constant aan en nog eens 3 voor de correctie....(aan de hygrostaat) maar ik zit nu dus ook net in de tweede week en zal mijn opstelling dus wat moeten gaan aanpassen naarmate ik verder ga... de keuze voor jou ruimte zal je zelf moeten maken... als je geen goede controller hebt kan je beter een beetje te droog hebben dan te nat denk ik zelf, zeker in de bloei. een goede luchtvochtigheid kan echt een heel verschil maken en zeer zeker van dag 1 tot het eind van je groeifase. planten groeien veel sneller als deze niet de hele dag bezig zijn om vocht te verdampen. succes
  9. .goed gedaan ontdanks je plaaggeesten hoor 650gr
  10. heerlijk ik hou ook van perfectie moet niet alleen goed werken maar er ook mooi uitzien
  11. van de warmte zouden ze ook kunnen hangen... ik gebruik zelf heel ligt bemeste grond houd alles liever zelf in de hand, en ook met bemeste grond zou ik eerder gaan voeden... succes;)
  12. 7th

    Bevochtiger

    ik had ook grote problemen met mijn luchvochtigheid, had 2 luchtbevochtigers staan, samen 300ml / uur. dit was nog steeds niet genoeg dus heb zelf meer een heel nieuw systeem gemaakt wat ik op mijn inblaas heb aangesloten en dus ook direct zorgt voor koele lucht (was ook 2 graden te warm bij me dus dat was mooi meegenomen) alles zelf gemaakt en voor niet al te veel geld heb ik zware luchtbevochtiger gemaakt. heb via via een hele partij mistmakers gekocht 24 stuks die ca. 200ml / uur omzetten, zitten zelfs spatkapjes bij dus ook geen natte rommel. heb zelf een grote vlotter gemaakt waar ik 6 van deze membraanvenevelaars in heb gehangen. die drijft in een vat met deksel. op het vat zit de aanblaas, en een slang aan die de ruimte in gaat(als je het zelf doet gebruik voor de slang waat het vocht doorheen gaat GEEn geluiddempende slang!!! deze zal het vocht opnemen en er wel weer een rommel van maken. nog een heel groot pluspunt van dit geheel is dat je niet elke keer dat reservoir van die vernevelaar hoeft te vullen. natuurlijk afhanklijk van je vat volume... want het an feitelijk al met een emmer... ik heb in mijn systeem 3 membranen constant aan en de andere drie zitten op een hygrostaat in de ruimte, de hygrostaat is zeker aan te bevelen!!! anders heb je straks nog toprot!!! dit is trouwens ook een hele goede manier om je uitblaas temperatuur te verlagen tegen detectie!!!
  13. ik wacht hier nog wel even mee die zakjes vind ik wel een beetje onbetouwbaar, instabiel als je t mij vraagt...
×
×
  • Create New...