Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
duikerke

Bladvoeding

Recommended Posts

Bladvoeding

 

 

De snelste en meest effectieve manier om planten te bemesten is door ze te benevelen met een lichte voedingsoplossing. De kans op overbemesting is door het toedienen van bladvoeding minimaal. Planten nemen niet alleen voeding op met hun wortels, ook met hun bladeren. Met hun huidmondjes nemen ze de hormonen, elementen en enzymen op. Maar vooral ook voedingsstoffen die niet mobiel zijn zoals bijvoorbeeld calcium. In Canada groeit een reuzeden die vrijwel uitsluitend op deze wijze aan zijn voeding komt. De dennen groeien aan de kust en vangen de in de mist opgeloste voedingsstoffen op. Deze bomen worden enorme reuzen van vele tientallen meters hoog !

 

Ook de hennepplant is gebaat bij bladvoeding, de voedingsstoffen worden meteen opgenomen. Eventuele voedingstekorten worden snel gecorigeerd . Veel gebruikte meststoffen voor het toedienen van bladvoeding zijn: visemulsie, zeewierextracten, guano en kruidenaftreksels. Daarnaast zijn er een aantal commerciele meststoffen. Wel altijd na een paar uren (en dus niet de volgende dag ) afspoelen met schoon water met daarin een snufje bitterzout. Of met een aftreksel van heermoes.

 

Er wordt wel eens beweerd dat door het toedienen van bladvoeding de opname via de wortels verlaagd wordt, maar dat is absoluut niet waar. Bladvoeding versterkt juist de opname via de wortels. Geef elke dag bladvoeding maar alleen als de lampen net aangaan. Dat heeft een paar belangrijke voordelen. Er zijn stoffen die lage tot zeer lage transportsnelheid hebben in de plant. Daarbij moet je denken aan: Calcium en magnesium en vooral ijzer.

 

Als de lampen aangaan moeten de planten meteen op volle toeren werken en zouden ze weleens een gevoelige klap kunnen krijgen doordat ze de transpiratiestroom niet meteen op gang hebben.. Door de planten te besproeien verhoog je de luchtvochtigheid en kunnen de planten hun transpiratiestroom aanpassen aan het felle licht. Bovendien openen de stomata zich maximaal en kan de plant beter ademen.

 

Vergelijk dit maar met de natuur. De zon gaat langzaam op en s'ochtends bedekken dauwdruppels de bladeren.

 

Planten scheiden via de stomata afvalstoffen uit . In de buitenlucht worden deze met een regenbuitje weggespoeld. Binnen moet je zelf je regenbuitje maken. Maar als je niets doet verstoppen deze afvalstoffen de stomata. Dit uitscheiden van zouten heet secretie.

 

Vaak wordt er beweerd dat je bloeiende planten niet mag bespuiten omdat dat schimmel zou bevorderen. Dat is maar ten dele waar. In tropische landen kan het behoorlijk hozen. Ook tijdens de bloei ! En wat dacht je van ochtenddauw ? Planten beschermen zich tegen de regen door de aanmaak van hars. Binnen kan je de aanmaak van hars sterk bevorderen door elke dag als de lampen aangaan de planten licht te benevelen met een schimmelwerend kruidenaftreksel van heermoes en knoflook. Knoflook is een zeer sterk bacterie en schimmeldodend middel. Heermoes heeft door het hoge kiezelgehalte een bladversterkend effect.

 

Er zijn nog een paar details waar je op moet letten. Het water mag niet te warm zijn. In de natuur komt warme regen niet voor. Ongeveer 18 graden is de beste tempratuur. Daarnaast moet de ph-waarde zijn afgesteld op waarde 6.5. Dit is belangrijk omdat de vrouwelijke planten een licht zurige sapstroom hebben. Je weet misschien wel van je scheikunde-lessen wat er gebeurd als je een zuur met een base laat reageren, inderdaad, er ontstaan zouten.

 

Dus sproeimix :

 

Tempratuur : 18 tot 20 graden

Ec-waarde laag : max 1,2

Ph-waarde : 6,5

na 4 uren afspoelen met een bitterzoutoplossing.

 

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook er netjes! toppie :evil:

 

maar wat is heermoes en hoe kom je eraan? en hoeveel knoflook en heermoes?

 

laatz 8)

GG

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de basis van deze artikels gevonden op het internet, wat de betekenis van heermoes is weet ik dus niet, in de van daele was het niet te vinden!!!

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx general

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm dat had je eerder moeten schrijven, ik had mijn planten bijna vermoord met bladvoeding :oops: maarja da was mijn eigen schuld .

 

Hoop info, tnx man !

 

,

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is een sproeimix? is kraantjeswater goed? of liever regenwater? en afspoelen met een bitterzoutoplossing? wat bedoel je daar mee?

alvast bedankt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar niemand antwoord, hm, iemand moet dit toch weten?

en ik wil het graag weten, zal het misschien eens in de vragen zetten, over paar dagen?

yo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik nog een vraagje.

 

Ik heb vandaag vloeibaar magnesium gehaald. Dit omdat ik extra magnesium wil geven d.m.v. bladvoeding.

 

Laat het nu zo zijn dat dit in feite gewoon bitterzout of epsonzout is.

 

Leg me dit even uit dan.

 

bvd,

 

Oni

Share this post


Link to post
Share on other sites

bitterzout is namelijk gewoon Magnesiumsulfaat, maar 't is gewoon een andere naam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx bertje, dat is al een hele verduidelijking :(

 

8) :twisted: 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou wat ik bedoel bertje (die mij gewoon herhaald) en duiderke,

 

Als ik een magnesium bladvoeding geef, geeft ik dus een bitterzoutoplossing en dit moet ik dan weer afspoelen met een epsonzoutoplossing.

 

LEG ME DAT DAN FF UIT

 

weet ook wel dat het allemaal hetzelfde is :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus gewoon 2keer dezelfde styof gebruiken? hm....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens epsonzout= calciumsulfaat.

Google gaf een hit op epsonzout :(

 

Voor kalktoevoeging via het blad of zo??? :?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat is een sproeimix? is kraantjeswater goed? of liever regenwater? en afspoelen met een bitterzoutoplossing? wat bedoel je daar mee?

alvast bedankt...

Bij het geven van bladvoeding is het veruit het beste om met regenwater te sproeien. Daar krijgen de planten meer weerstand en door de enzymen in de regen lost de bladvoeding ook beter op in regenwater. Afspoelen is dus ook absoluut niet nodig indien je een goeie sproeimix gebruikt.

Hij moet niet te dik/organisch zijn. Dat laat nl residu achter.

Sproei niet meer in de laatste 3/4 weken, omdat je plant dan te vegetatief komt te staan( ziegeneratief/ vegetatief

 

 

 

Gr Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik 4 uur na aanslaan lampen blad afspoel dan krijg je toch brandplekken van t water op de bladeren? of hebben jullie daar geen last mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Robin:

 

ff een kleine correctie:

beste Robin, regenwater bevat helemaal geen enzymen (bio katalysatoren) tenzij er organismen in de regen zitten. En enzymen dienen er voor dat organismen het substraat waar het enzym specifiek voor dient af te breken/ samen voegen zodat het voor het organisme bruikbaar wordt.

Bladvoeding bestaat meestal uit zouten en organische bestandsdelen, deze bestandsdelen kunnen als ze niet direct door de plant kunnen worden opgenomen door organismen in de grond afgebroken (dmv enzymen) tot voor de plant wel bruikbare stoffen.

 

Maar je hebt gelijk dat je planten heb beste regenwater kan geven omdat hier weinig tot geen andere stoffen bevat. En dus ook geen/weinig residu achter laten. Kraanwater bevat wel zouten zijn van Ca2+, K+, Na+ en Mg2+ daarom laat kraamwater veel meer residu achter dan regen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...