Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Stinkie

Eerste kweekje - 1 Northern Light

Recommended Posts

Hee!

Ik gebruik 2 TL's van 18W en 1 Spaarlamp van 8W.

Heb de plantjes gewoon uit zaad, 3 tussen de watjes en alle3 ontkiemd :rolleyes:

De plantjes staan nu volgens mij 4 weken in de groei,

ik heb nog niet echt een idee wanneer ik ze in de bloei ga zetten.

 

Foto's volgen nog, moet nog even uitvinden hoe dat werkt.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pff, eindelijk gelukt. Mag van mij allemaal wel wat makkelijker gaan, dat uploaden van de foto's.

Maargoed, kijk maar naar de foto's.:rolleyes:

Enjoy!

 

 

gallery_20949_7265_3769154.jpg

 

gallery_20949_7265_3312491.jpg

Zoals jullie kunnen zien, zijn er lichte kleurverschillen in de bladeren.

Is dit ernstig en wat kan ik er tegen doen?

 

gallery_20949_7265_2990106.jpg

 

gallery_20949_7265_1865351.jpg

Ook krullen de bladeren een klein beetje om aan de zijkanten,

wat is dit?

 

 

 

Greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn weer een paar dagen verder, dus ik zet weer even nieuwe foto's op het forum.

 

gallery_20949_7265_165359.jpg

M'n zelfgemaakte growbox:P

 

gallery_20949_7265_349612.jpg

 

gallery_20949_7265_270103.jpg

 

gallery_20949_7265_72107.jpg

 

gallery_20949_7265_123432.jpg

 

 

Ik vind eigenlijk dat ze niet zo hard groeien, en een beetje klein zijn voor plantjes van 4 weken oud..

Het derde is vrijwel niks gegroeid. Ik weet eigenlijk niet wat ik er mee aan moet..

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yows stinkie

 

ze zien er toch gezond uit, ik kweek ook onder spaarlampen en merk ook op dat de plantjes vooral trager groeien dan bij een hps kweker.. maar voor de rest is alles goed hoor, gwn iets langer voorgroeien. Over dat gekrulde blad, dat zou claw vorming kunnen zijn, ik zou zeggen typ dat is in in de zoekmachine en vergelijk.

 

Een kartonnen doos als growbox lijkt me trouwens niet zo veilig i.v.m brandgevaar, kan je geen klein houten kastje gebruiken?? In de kringloop winkel vind ge der voor maar enkele euro's.

 

Verder nog veel geluk en ik zou zegge groei nog ff door en hang er eventueel nogwat extra licht bij.

 

Peace~

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe update.

 

Gaat prima met m'n plantjes, heb een klein beetje voeding toegevoegd wat ik gewoon bij de intratuin gekocht heb.

De waarde was 10 + 12 + 18, weet niet of het goed is maar heb er maar gewoon een beetje op de aarde gestrooid.

Kijk de foto's maar;)

 

gallery_20949_7265_59594.jpg

 

gallery_20949_7265_346476.jpg

 

gallery_20949_7265_268233.jpg

Beetje bewogen..

 

 

Volgens mij zijn ze wel een beetje gestretched, klopt dat?

 

Greetzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

kun je de potten niet tot boven vullen met grond?

aangezien er toch geen blaadjes staan op het onderste deel van de stam

 

en zo staan ze ook weer wat steviger

 

voor de rest, gezonde plantjes hoor

 

doe zo verder en succes nog

 

groetjes

gg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij goed nieuws, twee plantjes zijn vrouwelijk denk ik ;)

Ik heb ze al sinds het begin op 12/12 staan, dus was eigenlijk een beetje een verrassing wanneer ze nou hun geslacht gingen laten zien. Ik zal even wat foto's plaatsen.

 

gallery_20949_7265_787314.jpg

 

gallery_20949_7265_465900.jpg

 

gallery_20949_7265_1773924.jpg

 

gallery_20949_7265_2530529.jpg

 

gallery_20949_7265_2732206.jpg

Het is heel onduidelijk, het lukte me niet om een goeie foto te maken, maar als je bij de 2e node van boven heel goed kijkt, zie je een klein haartje.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes zien er goed uit voor zo een 'low tech' setup.

Doe zo verder ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweekte ook in een kastje met Al-folie aan de binnenkant maar dit werd na zo'n 12 uur licht (4 tl's) ongeveer 35 graden. als ik jou was zou ik voor een goede luchtcirculatie zorgen (pcfans ofzo).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een thermometer naast de planten liggen, komt nooit hoger dan 25 graden ;)

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele tijd geleden dat ik hier iets gepost heb.

Van m'n 2 'vrouwtjes' bleek er 1 een mannetje te zijn..

Ik heb 'm bij m'n vrouwtje weggehaald en in de tuin geplant,

gewoon om te kijken hoe lang ie het vol gaat houden :wacko:

 

M'n vrouwtje is 4 dagen geleden op 12/12 gegaan, schommelde eerst tussen de 14/10 en 15/9..

Ik heb nu dus 22Watt op dat vrouwtje staan.

 

Foto's!

 

 

gallery_20949_7265_54084.jpg

 

gallery_20949_7265_178626.jpg

 

gallery_20949_7265_112496.jpg

 

gallery_20949_7265_161680.jpg

 

 

Zou iemand misschien al kunnen voorspellen hoeveel gram ik er vanaf kan halen? <_<

 

Greetz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie dame toch, gok op 4gram.

Wel sterk dat ze toch nog groeit op 12 uurtjes.

Grtz, Isan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaaaa, m'n vrouwtje begint haar wietje te maken! :wacko: <_<

 

gallery_20949_7265_370202.jpg

 

gallery_20949_7265_144314.jpg

 

gallery_20949_7265_117828.jpg

 

gallery_20949_7265_185991.jpg

 

Nog even een vraagje; moeten de lampen gewoon op dezelfde hoogte blijven hangen, 5 cm boven de plant?

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Stinkie,

Een paar opmerkingen:

Hoeveel zou je kunnen oogsten?

Als het perfect gaat, tot 1 gr/w wat boven de plant hangt. Gaat het niet zo goed, wordt het minder.

 

Moeten de lampen gewoon even hoog blijven hangen?

Met TL moet je zo dicht mogelijk boven de planten blijven. 2-3 cm bij TLD, iets meer bij T5.

 

Jij schreef: Ik heb een thermometer naast de planten liggen, komt nooit hoger dan 25 graden.

Je moet de temp op Tophoogte meten, De Thermometer darbij met een hoedje tegen het licht afschermen.

 

Jij schreef: Ik heb 'm bij m'n vrouwtje weggehaald en in de tuin geplant.

Mannetjes moet entsorgen. Zodra het droog wordt, gaat het stuifmel vliegen. Omdat de meesten growers hun inlaat-lucht niet hepa-filteren kan het voor problemen zorgen. Dat kan tot enkele kilometers voor bevruchte vrouwtjes sorgen! ;) . Dus zelfs jou vrouwtjes kunnen nog bevrucht worden. Ik hoop, dat jij niet bij mij in de buurt woont. ;)

 

Voor de rest: Je heb echt een coole kast, maar hij werkt. Echt tof :smoke

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch nog iemand die mijn verslagje leest,

wat voor lampen ik precies heb, weet ik niet omdat het eigenlijk gewoon bureaulampen van de Ikea zijn..

Deze worden bij mijn tweede kweekje vervangen door speciale grow-lampen (100-200W).

Weet iemand misschien wat voor lampen, het liefst die voor de groei én bloei gebruikt kunnen worden.

 

Het mannetje zal ik deze week dan maar omhakken, problemen voor eventuele mede-growers wil ik niet veroorzaken.

Ik heb verder geen problemen met m'n vriendinnetje, bekijk de foto's maar. :)

 

gallery_20949_7265_13655.jpg

 

gallery_20949_7265_214913.jpg

De Bud :oeps

 

gallery_20949_7265_32434.jpg

De kleinere toppies

 

gallery_20949_7265_305572.jpg

 

gallery_20949_7265_107912.jpg

 

gallery_20949_7265_123806.jpg

 

gallery_20949_7265_190656.jpg

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouw ondertussen een degelijk kastje met 22W spaarlampen erin en je plantje kan serieus afbloeien =

hogere opbrengst.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Stinkie,

De kartoonen doos werkt, de bloei zit erin, toppie! :oeps

Gebruik je toevallig deze lamp: "Global Bureaulamp voor maar € 14,95"?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10106280

Zo ja, deze lamp bevat een PL-lamp, niet slecht! Kijk maar welke cijfers op de buis staan: Ik verwacht, het is een cool-white PL (kleur-kode 833 of 830). Ik weet niet, of je PL in de Kleur-kode 827 kan krijgen. 827 is het optimum voor de bloei.

Pl´s zijn in principe opgevouwen TL5-buizen, dus deze ontwikkelen meer warmte, je moet deze buizen ca 5 cm van de toppen vandaan houden, anders verbranden deze.

Ivm. brandgevaar en betere ventilatie zou ik een groot gat in de deksel en ergens an de zijkant maken. De planten hebben ook s´nachts verse lucht ( zuurstof) nodig. De tip van moedervlek is goed: pc-fannetje.

 

Op welke manier geef je water? Hebben de emmers gaaten an de onderkant? Geef je al voeding?

 

Keep on goeing!

Greets

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opzich gaat het wel goed zoals ik zie onder wat voor omstandigheden het plantje leeft..

Kleine ruimte, alluminium folie ( als ik het goed heb ) voor weerkaatsing, weinig licht..

 

Ziet er toppie uit hoor..

 

Weet niet of jij de plant nat hebt gespoten in de groei ?

Want alluminium creerd vergrootglazen voor het licht..

Het weerkaatst als een lazertje op het blad, en het blad verbrand..

Dit is nog erger wanneer je de plant nat spuit..

 

Maar jouw plantje gaat goed hoor !

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti, Ja die lamp gebruik ik, 2 ervan. Ik heb even gekeken wat voor kleurcode mijn lampen hebben, en er staat 827 op. :)

Ik hoef deze dus niet te vervangen, aangezien dit het optimum voor de bloei is? ;)

Op eerdere foto's is volgens mij te zien dat er een groot gat zit aan de zijkant voor de lampen.

's Avonds doe ik hier een zwart shirt overheen tegen het licht.

Ik doe gewoon kraanwater in een Brita-waterkan, die filtert het water zodat de PH-waarde 6,3 ofzo is.

De plantenpot heeft geen gaten aan de onderkant, ik geef meestal 200ml om de 2/3 dagen.

 

 

@Gegee'Skafzz, ja ik heb een paar keer met een wasmandje wat water over de blaadjes laten druppelen, maar dit kan ik voortaan dus beter niet doen?

 

Bedankt voor jullie reacties :oeps

 

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ow dit vind ik leuk.het enthousiasme straalt van je topic af.helaas word het een beetje ondergewaardeerd heb ik het idee maar je ben leuk aan het hobbyen.we zijn allemaal zo begonnen met een lowbudgetkweekje,en als je het mij vraagt zijn dat de meest leerzame.

 

ik zie nu een plantje staan wat het lekker naar ze zin heb.ik zou je wel aanraden niet teveel spullen zoals voeding bij het tuincentrum te kopen.dit is vaak voor sierplanten en dus niet geschikt voor consumptiegroen.een fles goede voeding heb je al voor vrij weinig geld,dus dat kan het ergste niet zijn.

 

je had het over dat je de volgende ronde een echte growlamp wou gebruiken.ik neem aan dat je hps bedoelt.er zijn sinds kort in nederland hele leuke 150watt hps setjes te koop.kosten wel wat maar dan heb je ook iets.een 250watt hps set is vaak iets goedkoper en zal je nog meer opleveren.was je eigenlijk op zoek naar een spaarlamp dan kom je al gauw uit op de ecolights.leuk om een kweekje mee te doen,al zou ik ff paar tientjes doorsparen en een hps nemen.

 

 

en al gedacht aan een filter??want geloof me dat je dit ook al gaat ruiken.jij zal het niet zo erg vinden maar je andere huisgenoten???

 

zou je wat meer kunnen verttellen over je britakan??want dat is voor mij onbeklend.maakt dat je ph in orde ofzo??

 

ik blijf dit met veel plezier volgen.haal alvast een mooie fles voeding van bac,plagron of hypro ofzo.daar ga je veel plezier van hebben.wel bloeivoeding nemen.

 

succes

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Stinkie,

Wat de lampen betrefft zit je wel goed. :)

Mischien kan je nog een derde darbij halen (licht is gewicht).

 

Als jij denkt, dat je met de Brita-Waterkan qua ph-waarde goed zit, prima. Anders hal effe van de ph-Teststrips (deze bekom je bij een aquarium- /Dieren-winkel, ze zijn niet zo duur, maar je hebt een gemeten waarde).

 

De Voeding, welke jij gebruikt is voor de tuin: NPK-Korrels, 10 + 12 + 18 zijn de verhoudingen van Stikstoff+Phosphor+Kalium. Normaliter gebruiken wij PK 13+14 / of bloei-voeding.

 

Jij geeft het water van boven, beter zou het zijn, als je het water van onderen geeft. Gaten in de emmers maken en dan via een schoteltje (war je de emmer inzet) water en voeding geven.

Achtergrond van het verhaal: Jij heb geen gaten in de emmers, dus kunnen de planten verzuipen. En teveel an water kan niet weglopen, de wortelen beginnen te rotten en de plant sterft.

De planten brengen de ballaststoffen terug naar de aarde, deze ballaststoffen hopen zich rond de stam op. Door van boven af water te geven spoel je deze ballsten wer terug naar de plant.

Kijk eens in de natuur, de groteren planten, zijn zo gebouwd, dat de stam en eromheen tijdens de regen droog blijft. Warom? :oeps

 

@Isan:

Ik ben niet met je eens. Deze kast werkt , dus laten bloeien.

Ik heb hier op het forum nog geen kweek met spaarlampen gezien, war een fatsoenlijk resultaat vanaf gekomen is.

De kansen voor Stinkie met de pl´s schat ik hooger in. Ik zou alleen nog een of twee lampen darbij halen.

 

Groetjes Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Twindaddy; Ja ik heb gedacht over een koolstoffilter, maar ik zie dat deze toch al gauw 60-70€ zullen gaan kosten.. Maar even over die HPS, hoeveel kost zo'n 250W? En moet je daar nog een speciale fitting etc voor hebben?

Uhm die Brita-kan is van m'n moeder, ze vindt gefilterd water lekkerder dan gewoon kraanwater :oeps Maar daar doe je gewoon een beetje water in, wacht je 1 minuutje en dan heb je gefilterd water waarvan de pH ongeveer 6,0 - 6,3 is. Www.brita.nl daar staat het allemaal wat meer precies. ;)

 

@Tosti; Ik weet niet of dit een goed plan, aangezien dit m'n enige kweekje is met deze lampen? Zullen die 2e en 3e lamp dan nog hun prijs terugverdienen?

Die plantenvoeding zal ik dan niet meer geven, koop voor m'n volgende kweekje wel alle speciale dingetjes enzo erbij. Zit op dit moment een beetje krap bij budget ivm de aanschaf van een nieuwe xbox360 :P

Hmm.. Ik zal m'n plant morgen dan even overpotten naar een pot met gaten aan de onderkant, dan zal ik m'n vrouwtje voortaan bewateren op jouw manier, wil natuurlijk niet dat haar worteltjes gaan rotten :)

 

Greetzz Stinkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...