Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

saxmachine

1e Kweek Binnen, 5 X Amnesia Haze

Recommended Posts

Hallo forum leden,

 

Ik ben onlangs ook begonnen met het binnen kweken. Na een drie tal jaren buiten wat plantjes te hebben gehad heb ik na de tegenvallende resultaten van het afgelopen jaar maar besloten (en ook toestemming gehad) om binnen te beginnen.

 

Ik heb een mooi hokkie gemaakt van ongeveer 120 x 120 x 200 groot. het staat in een geisoleerde schuur en het hok is zelf ook nog dubbelwandig en volledig geisoleerd. De meeste info heb ik van mijn lokale growshop en natuurlijk van dit forum, vandaar ook dat ik nu dit topic open om wat meer adviezen en suggesties te krijgen tijdens deze kweek.

 

Inmiddels draait alles, sinds afgelopen zaterdag en heeft zich al een groot probleem voorgedaan. Ik ben vergeten de afzuiger aan te zetten in het hok. Hierdoor werdt te temperatuur tijdens de eerste nacht 53 graden + in het hok! gelukkig heb ik een temperaturstation gekocht en gaf die het aan.

Nu heb ik het probleem dat de meeste blaadjes van de plantjes gele puntjes vertonen.

 

Ik denk zelf dat ze niet verbrand zijn, maar gewoon onvoldoende verse lucht gehad hebben.

 

 

Hieronder wat foto's voor een impressie.

 

 

 

 

med_gallery_14630_4162_17794.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

med_gallery_14630_4162_46130.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

med_gallery_14630_4162_25276.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als jullie nog suggesties hebben of verbeterpunten dan hoor ik het graag.

 

MVG

 

Saxmachine ;)

Edited by saxmachine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ook niks,.......niks aan de hand dus.

 

Heb nog wel een handige link voor je ;)

 

Link

Share this post


Link to post
Share on other sites

saxmachine.

red68; zie dat je temp,meeter heel van boven aan staan.

alle warmte stijg toch omhoog niet.

zou je hem niet beeter tusen de plantjes zeten.

verbeterd me als ik fout zit.

verder sukses met je kweekje. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat meer info kan ook geen kwaad :bier

meet jij de ph en/of ec waarde?

hoeveel watt hangt er boven?

voor zover ik hier en daar heb gelezen, duiden gele puntjes van het blad vaak op overvoeding, al kan het natuurlijk ook weer wat anders zijn ;)

 

grtz

PP-er

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ red68, je hebt gelijk, alleen zit de verse lucht aanzuiging aan de onderzeide, deze lucht is een stuk kouder, vandaar dat ik hem bovenin gezet heb, ook om de praktische reden dat ik daar een plankje gemaakt heb.

 

@ pp-er, er hangt 1 x 600 watter boven, de potten zijn elk 12 liter. ik heb grond gekocht bij de shop (merk canna) hier is mij verteld dat deze al gevoed is tot ongeveer de derde week, hierna kon ik bij gaan voeren. Nu krijgen ze alleen wortelsimulator dus overvoeding kan het volgens mij niet zijn!?

 

Ook vertelde ze mij bij de shop dat het kraanwater (mits lauwwarm gegeven) hier de juiste ph Waarde heeft. (dus geen PH meter). EC moet ik eerlijk bekennen ben ik al een paar keer tegegegekomen, ook hier op het forum, maar ik heb geen flauw idee waar het voor staat.

 

 

Ik kan er natuurlijk ook naast zitten. Want zoals eerder verteld en door bovenstaand ik ben een echte leek.

 

Ik wilde overmorgen al overgan op de bloei fase dus 12/12?

 

enkele tips of vragen zijn altijd welkom ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het je niet om tijd gaat, dan zou ik persoonlijk de plantjes nog wat langer in de groei laten, zodat je jouw hokje goed vol krijgt en daarbij dus een grotere opbrengst ;) en dan hebben de plantjes even de tijd om zich te herstellen van dat sauna avontuur.

want het zou in mijn ogen dus ook zeker verbranding kunnen zijn.

 

 

wat betreft een goede ph uit de kraan en dan ook nog hoe de temp van het water is en dat het dan goed is? dat geloof ik niet zo snel.

grond bufferd als het goed is wel een verkeerde ph, al heb ik zelf geen ervaring met grond, ik kweek op cocos.

je kunt voor een paar euri een ph test kit aanschaffen en het dan zelf even checken.

ec staat voor de gemeten ionen in het water en dat zullen dan de ionen van de meststoffen zijn (correct me if i'm wrong).

voor een goede binnenkweek zijn een ph en ec meter geen overbodige luxe, vooral voor de beginner (zoals ik er ook een ben :bier )

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks PP-er,

 

nu zou ik graag jullie advies willen:

 

Ik wil de volgende setup gaan doen.

 

- Lamp van 15:00 uur tot 9:00 uur = groei fase.

- tijdens het licht aan de afzuiging aan voor de verse lucht.

- als het licht uit is de afzuiging af, en de ventilator aan.

- als het licht dan aanspringt de ventilaotr af en de afzuiging weer aan.

 

Dit tot 6 dagen.

 

ik zit nu op de derde dag, maar krijg de temp niet goed onder controle vandaar dat ik ook wat verschillende setups probeer. (overdag lamp uit te koud) s'nachts te warm)

 

zou dit kunnen werken.

 

Na de zesde dag wil ik overgaan op 12/12 en dan tot week 4 verder draaien met de bovenstaande setup. Wanneer de bloei fase en knopvorming dan begint wil ik de afzuiging er langzaam bij gaan doen. (en dan maar hopen dat het ietsjes warmer blijft) Ik heb namelijk een regelbare afzuiging met 5 stappen.

 

Min vraag is is dit goed of gaat dit niet werken?

 

 

Greetz the saxmachine ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aanvulling: ik lees nu net hier namelijk dat rhizotonic van cana een ph booster is. ik heb dit nu dagelijks gegeven gemengd met water in hoeveel heden van 30 ml per plantje.

Kan het ook hieraan liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal mijn setup even vermelden, hoe het bij mij goed werkt.

 

ik heb hier een dubbele meter (goedkoop en duur tarief).

tijdens groei staan de lampen aan van 19:00 tot 13:00

ventilator staat 24/7 aan (niet voluit).

afzuiger staat tijdens licht uit op minimaal en tijdens de licht periode gaat hij harder afzuigen dmv een fancontroller.

 

tijdens de bloei staan de lampen aan van 19:00 tot 7:00.

ventilator nog steeds 24/7 maar naar maten de planten groter worden laat ik de ventilator ook harder blazen.

afzuiger staat inmiddels ook wat harder tijdens de donker periode, ivm de lv die ik niet te hoog wil laten worden.

ten tijden dat de lampen aan staan, staat er ook een grote ventilator in de kamer zelf die voluit aan staat en indien je een goede onderdruk in je hok/tent hebt, kun je eventueel ook de kamerdeur open zetten.

 

op deze manier heb ik een temp bij de planten van 20-22 graden tijdens licht uit en 27-29 graden tijdens licht aan.

 

voor de rest denk ik dat je inderdaad zelf het een en ander moet uitproberen om de voor jou goede setup te vinden.

 

wat rhizotonic betreft kan ik je niks vertellen, aangezien ik daar nog niet mee gewerkt heb ;)

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even terug te komen op de meter.

Je weet nu nooit de goede temp bij de planten. ook al heb je je inblaas onder zitten. De planten staan immers ook op de grond en niet bovenin. Dus je meet de temp waar je planten staan en zet deze niet ergens waar gaan planten staan. Al je meter boven 15 graden aangeeft kun je er donder op zeggen dat het onderin kouder is. Warme lucht gaat omhoog. Meten op de goede hoogte dus. De PH zo uit de kraan heeft per regio verschillende waardes en is niet zo maar te zeggen dat handlauwe water ook gelijk de goede PH bevat. Koud kan de PH 7,5 zijn en handlauwe water 6,8. Die 6,8 is dan ook niet goed en je zal dit zelf moeten meten om de goede waarde vast te stellen. Rhiso gebruik je in de eerste weken tijdens de groei in een verhouding 400ml op de 100 ltr water, het verhoogd de EC iets. Canna booster en ander boosters geef je mee als je topvorming hebt. Als voorgroei kan je 2 weken doen en in de 2e week de planten topppen, dan de klok op 12/12. voedingswater aan maken met je basis voeding dan je rhiso erin en dan je PH meten en afzuren in dien nodig.

 

Meten is weten en zeker EC en PH waardes. Als je bv de 600 lamp op 40 / 60 cm van de planten zet en je geeft een hoge PH 6.8 of hoger en de Ec is ook aan de hogekant in het begin ( 2.4 / 2.8) zonder te meten krijg je een stop in de groei en kan je zelfs te maken krijgen met verbranding door te veel en te hoge toevoegingen.

Iets zomaar aannemen moet je zelf weten maar lees eerst dan hoe je wat moet doen.

 

Je VSA van je lamp ligt ook op het plankie zo te zien. Zou je die buiten je hok kunnen ophangen, want die geeft ook warmte af.

Een fan circuleerd de lucht en hierdoor kan ook de lamp een stuk zakken zodat je betere instraling hebt op je planten. De temp is ook beter te regelen dan denk ik zo. Bij verwarmen als de lampen uit zijn is een optie als het te koud wordt. Probeer een temp verschil te creeren van 7 / 10 graden met lamp aan/uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey, smooty.

dat heb je reuze goed uitgelecht.

had het niet beeter gekunt, in tegendeel. ;)

ik neem mijn ganse kweek regenwater, weet niet of dat zoveel beeter is dan kraantjeswater.

zit geen kalk in regenwater dacht ik; kun je wel via je grond mengen, kalk bedoel ik dan.

sorry, smooty dat ik dat even op u gedeelte plaats . :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater is zachter dan kraanwater en het kan best zo zijn dat je de andere kant op moet dan. Ik bedoel +en de PH. In je voeding zit ook een gedeelte dat de PH naar beneden brengt. Altijd ff meten dus.

Over grond mengen kan ik kort zijn, dat moet ik overlaten aan de grondtroepen, die hier nog meer vanaf weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu de lamp ietsjes laten zakken, die zit nu op 55 cm van de bovenkant plant (kleinste)

 

Ook heb ik de meter op de rand van de potten gelegd.

 

Verder heb ik vandaag alleen 30 ml water gegeven per plant. Nu eens een keer geen wortel simulator. De plantjes zijn wel goed gegroeid, maar ik blijf van die gele puntjes overhouden op de plantjes.

 

Overvoeding zou het naar mijn mening nog niet kunnen zijn?

Mischien toch door de eerste dagen te warm te hebben gestaan?

 

 

Verder heb ik nu een nieuwe meting op mijn temp/hydro meter deze is volgens mij ideaal.

 

hij gaf aan:

 

- 23,8 graden max 12,9 graden min

- LV 76 % max 47 % min

 

 

 

Mischien iets te lage LV voor een plantje in de groei, maar ik denk dat de max waarde dit wel compenseert.

 

thanx voor jullie tips.

 

Greetz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE:

 

Ik denk dat ik het probleem met de gele blaadjes redelijk onder de knie heb. Verder werdt er mij geadviseerd om maar 3 dagen groei te doen met deze plantjes, maar ik ga er lekker 11 dagen van maken. (de plantjes zijn echt nog te klein naar mijn mening).

 

Hier wat foto's:

 

Dag 6 van de kweek

med_gallery_14630_4162_153872.jpg

 

 

De minste plant op dag 6

med_gallery_14630_4162_396080.jpg

 

 

Totaalbeeld op dag 8

med_gallery_14630_4162_39225.jpg

 

 

 

 

Nu zit ik nog te twijfelen of ik ze van onder af water moet gaan geven of van boven af en wanneer ligt het omslagpunt?

 

Tips hierover en commentaar op de plantjes zijn welkom!

 

Greetz sax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we toch meters aan het adviseren zijn, wil ik er graag nog eentje toevoegen.

Een digitale vochtmeter (tensiometer) geeft precies aan wanneer je water kunt geven.

 

Verder zien ze er nog een beetje zielig uit.

De lamp niet verder laten zakken, en voorlopig even op 18/6 laten staan, totdat ze allemaal duidelijk nieuwe gezonde blaadjes hebben.

Je hebt hoogte genoeg, dus ik zou ze lekker laten groeien tot ze het hele pot-oppervlak bedekken.

 

Overvoeding lijkt de oorzaak van je gele puntjes. Gewoon alleen water geven voorlopig.

Als plantjes te nat staan krijgen ze ook gele blaadjes. Let daar dus ook op.

Alternatief voor een tensiometer :

Voel aan je potten. Til ze even een stukje op elke keer, zodat je aan de hand van het gewicht kunt leren of ze water nodig hebben. Laat ze een stuk lichter worden, voor je weer water geeft.

 

Heb je je stekken gedompeld in de masai ofzo toen je ze kreeg ?

Anders kun je alvast wat middeltjes tegen spint gaan kopen als je toch in de growshop bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tip,

 

ik denk dat het een combinatie is van teveel water en teveel voeding. ik zal ze de komende eerste twee dagen eens niets geven en dan even kijken hoe ze dan reageren. Hoelang zouden ze ongeveer nodig hebben om de gehele pot te bedekken dan?

 

De geadviseerde drie a vier dagen van de GS leken me zoeizo al wat te snel.

 

De tensio meter ga ik even voor kijken.

 

 

Toen ik de stekken kreeg heb ik ze gedompelt in zuiver (lauwwarm) water. Waarom zouden ze nu al spint krijgen? En waar baseer je dat op SOCA?

 

Iig bedankt voor je info!

 

Greetz sax

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE:

 

De plantjes staan vandaag precies 14 dagen op hun plekje. Ik heb inmiddels het gele blaadjes probleem onder de knie. Het was gewoon een kwestie van teveel water + voeding. Ik geef ze nu dagelijks ongeveer 100 ml water en dit vinden ze prima. Ik heb ook schaaltjes aangeschaft en wil ze vanaf ogeveer de 4e a 5e week van onder water gaan geven. Is dit juist?

 

Ze staan nu voor de derde dag op 12/12 en ik vind dat ze er mooi uitzien. Je ziet nog wel de oude bladeren die gele puntjes vertoonden, maar de nieuwe bladeren zien er allemaal mooi fris en groen uit. Ik heb nu ook eens foto's genomen met een echte camera ipv met een gsm en nu met het licht uit, dus nu mooiere foto's!

 

enkele foto's:

 

Overzicht na 14 dagen.

med_gallery_14630_4162_2672402.jpg

 

 

De grootste van het stel:

 

med_gallery_14630_4162_487288.jpg

 

 

 

 

Heeft er misschien iemand een idee van hoe groot ze ongeveer gaan worden? Dit IVM de instelbare hoogte van mijn lamp. (en ik wil hier vroeg op reageren voordat ik verbrandde toppen krijg)

 

 

Comments zijn welkom!

 

 

Greetz sax ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nu zou ik graag jullie advies willen:

 

Ik wil de volgende setup gaan doen.

 

- Lamp van 15:00 uur tot 9:00 uur = bloei fase.

 

emm even kijken hoor.. van 3 uur smiddags tot 9 sochtends lijkt mij 18 uur licht niet? dus lijkt mij groeifase maar is typefout zeker..?

 

na in de bloei zetten groeien planten nog 2 a 3 weken door in hoogte.. dus ik zou ze echt nog even hebben laten groeien als je 2 meter hoogte hebt.. 50 a 60 cm afstand van de lamp.. potten 25 cm hoog gok ik? dus heb je nog 1 a 1,2 meter voor je plant.. dat worden ze nu echt niet en ik betwijfel of je hok nu vol komt als je de grootte van de planten nu ziet..

 

links voor gaat goed maar de rest is nog niet echt gaan groeien.. zou ze zelf hebben getopt en bij hoogte van 30 a 40 cm in de bloei zetten zo ongeveer.. door t toppen worden je planten wat breder maar iets minder hoog namelijk.

maar ja eerste paar kweekjes moet je hier beetje mee experimenteren maar t gaat nu echt niet vol staan lijkt me!

 

succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bart420 dat is inderdaad een type fout. Ik pas het meteen aan. Thanx voor je info, dit zal ik de volgende keer proberen aan te houden. (gelukkig heb ik het advies van de GS niet gevolgd om ze na 3 dagen op 12/12 te zetten. Anders hadden het allemaal liliputters geweest :punk:

 

 

We zijn nu op dag 20, nog niet veel van bijzonders. De plantjes zijn nu tussen de 30 en 45 cm groot. (dus ook geen foto's) Een bekende, die ook wat meer bekend is met kweken, kwam bij me langs en zei dat ik de planten teveel water geef. Hij zei "ze zijn gelig" hij gaf me het advies om 4 a 5 dagen te wachten met water geven en de eerste keer zonder voeding water te geven van onder af. (nu doe ik dit nog langs boven)

 

 

Het hok hoeft van mij niet vol, maar een opbrengst van 250 gram is het doel. Ik hoop dat dit haalbaar is.

 

Foto's zal ik posten zodra de bloei van start is gegaan.

 

Commentz zijn welkom!

 

Greetz sax :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom heb je niet getopt ?

 

zonde van al die verloren ruimte !!

 

 

Te vroeg in de bloei gezet volgens my ...

 

 

GEEN 250 gr denk ik mss 150 :s

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood wederom een update:

 

We zitten nu op dag 29 van het totaal pakket: 18 dagen op 12/12 nu en de eerste toppen verschijnen al.

Ook zijn de planten nu echt heel mooi groen geworden. Precies zoals het moet.

 

 

sorry voor de crappy foto's (mobiele telefoon) ik zal betere maken als we weer wat verder zijn.

 

 

Wazig oerwoud:

med_gallery_14630_4162_116108.jpg

 

 

Closeup topvorming:

med_gallery_14630_4162_72935.jpg

 

 

Topjes:

med_gallery_14630_4162_139758.jpg

 

 

totaalbeeld:

med_gallery_14630_4162_101901.jpg

 

 

 

Ik hoop dat jullie er wat uit kunnen halen, maar nogmaals ik zal betere plaatsen in de loop van deze week.

Coments please

 

 

 

Greetz sax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je Grootste had wel een dikke stam zeg Jesus :verrygood

Verder vind ik ze beetje erg Lang en kaal maar goed

Succes verder met je kweekJe :D

 

Mr.Kennedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...