Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mono

Biologische Bestrijdingsmiddelen

Recommended Posts

Ik schrik een beetje van iedereen op het forum.

Iedereen spuit maar van alles over zijn planten preventief of om naar mijn idee niks.

Onder het mom van ja het is biologisch en bij aardbeien kan je het 2 dagen voor de oogst doen.

Mensen denk is ff na over wat je met je wiet aan het doen ben!

Er is een groot verschil tussen groenten die je goed kan wassen/spoelen onder de kraan.

En dikke plakkerige buds die je oprook!

Zoals Blowmonkey ook al eerder in een topic goed verwoorde is je maag een soort van verbrandingsoven.

En dat in meerdere trappen (slokdarm,lever blinde darm etc).

Dat is wel ff anders dan die zooi in de fik steken in je jointje!

 

Dus denk in godsnaam na voor je wat spuit!

Liever helemaal niet dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mono je hebt gelijk maar denk dat de meeste alleen maar aan hun opbrengst denken en die kan flink worden vernageld door wat ongedierte .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet ik maar de meeste schieten in de stress als zo ook maar iets zien bewegen op hun plantje dan wordt meteen de hele lijn van bayer of eco style der overheen gesproeit ,in de natuur is voor elke veel vrat weer een andere veel vrat die hem op vreet .

Grt .Bio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mono, soms moet het, en kan het niet anders, overigens is het als ik een dag of 2 erna met een watertje eroverheen sproei het meeste er wel vanaf, dat spul blijft heus niet in mijn toppen zitten die er niet/nauwelijks zijn.

 

En als je het dan toch oprookt, er zijn wel meer dingen slecht voor je, alcohol slecht eten, nicotine, harddruggs ed.

 

Leuk dat je ons er op wijst maar soms kan het dus niet anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe even voor de volledigheid: Dat was naar aanleiding van dit topic. Het is een interessant topic met veel voors en tegens.

 

Ik wil wel even iets rechtzetten hoor mono. Niemand beweerde dat je dat 2 dagen voor het einde van je oogst zou moeten doen. Dan kan iemand met enig verstand in zijn hoofd toch niet meer praten over "preventief spuiten". Overigens ben ik er ook niet voor om dat correctief te doen 2 dagen voor je oogst. Met wat dan ook.

 

De vraag of je chemicalien of natuurlijke stoffen moet gebruiken is een tweede. Ik denk wel dat iedereen het met me eens zal zijn als ik zeg dat over het algemeen natuurlijk te prefereren is boven chemisch, als het toch moet. Bovendien is ook de vraag: wat blijft er achter? Hoeveel? En wat doet het als je het verbrandt? Dat adem je tenslotte in. Laten we nu eens van wiet uitgaan, ik heb het niet over ice maken waar je slechts de trichs overhoudt en die nota bene nog flink gewassen hebt ook (zou daar veel achterblijven?).

 

Ik stel dat er zo ontzettend weinig van overblijft in je wiet van die drie of vier keer preventief Vital gebruiken (want laten we het beestje even bij het naampje noemen) dat dat te verwaarlozen is. Zeker als je het afzet tegen wat er continu, 24 uur per dag gedurende de gehele groei allemaal uit de lucht neerdaalt aan fijnstof, zware metalen en dioxine. En dan heb ik het al helemaal niet over wat er door sommigen in de grond gestopt wordt, wat veel beter en gedurende een veel langere tijd wordt opgenomen door de plant.

 

Bladvoeding is er op gericht om voedingsstoffen af te geven naar in de plant. Vital is gericht op verharding van de buitenste plantencellen, waardoor schimmelsporen niet kunnen binnendringen.

 

Daarnaast is er nog de hoeveelheid stof. 30 ml (correctief) tot 10 ml (preventief) per liter oplossing. Met twee, max drie liter kan ik mijn 6 buitenplanten volledig behandelen. dat is dus 20-30 ml totaal. En dan, waar komt het op terecht? Hoe groot is het oppervlak van de bladeren, hoe groot is het oppervlak van de toppen? Ik durf te beweren dat veel minder dan 5% op de toppen terecht komt. Laten we er eens van uitgaan dat het er ook allemaal zou blijven, wat overigens ook niet het geval is. Dan praten we dus over 5% van 3 ml over een kleine kilo wiet. 0,15 ml per kilo. Dat is 0,00015 ml per gram wiet. Dat lijken me toch alessinds aanvaardbare normen sinds we niet over vervuiling met ddt of iets dergelijks hebben maar met een natuurlijk vetzuur dat biologisch normaal afbreekbaar is.

 

Met een regenbuitjes ertussendoor en lekker afspoelen als het warm is durf ik gerust 4 keer per jaar preventief te spuiten met Vital. Preventief spuiten heft m.i. al geen zin meer 2-3 weken voor je oogst. Daar moet je al vroeg in het seizoen mee beginnen.

 

I rest my case :wacko:

 

Gebruik, maar gebruik met verstand en mate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch ook zorgen dat onze vijandjes van onze lieverdjes wegblijven door b.v.

afrikaantjes houden torren weg ,munt tegen aardvlooien,tijm werkt tegen rupsen ,bieslook tegen vliegjes,mierikswortel tegen luizen en vliegende beesies bier tegen slakken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK whazaa ff ouwehoeren hoor.

Jij spuit heel vroeg tegen schimmel.

Maar mijn ervaring is dat schimmel meestal pas net voor het einde optreed.

Dus zou als alles voor oogst weg is ook heel dat spuiten zinloos zijn toch?

 

Vorig jaar had ik bladluis en heb ik gespoten met Bayern spul.

Dit jaar had ik het ook en heb ik het laten gaan en het is gewoon natuurlijk weg gegaan.

De meeste natuurlijke problemem zijn op een normale weg wel tegen te gaan.

Schimmels etc is imho wel wat lastiger en kan je beter niet bestrijden met de spuit.

Beestjes trouwens ook niet in je buiten tuin.

 

En alles wat je spuit rook je zowiezo een deel van op en dat is imho niet nodig.

En mischien nog wel schadelijker dan men doet vermoeden want rookwaar is geen etenswaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de ene kant vindt ik dat je bepaalde dingen niet kan vergelijken.

 

Een boer in het groot gebruikt hele andere dingen dan iemand met een klein moestuintje. De grote boer wil zekerheid dat z'n gewas productie maakt omdat ie anders niks te eten heeft aan het einde van het seizoen terwijl iemand met een moestuin het lekkerste product wil hebben.

 

Zoals je ziet hele andere grootheden met elk hun eigen oplossingen.

 

Zelf ben ik fan van de meest biologische oplossing, niet zozeer omdat ik het zelf rook, want dat doe ik bijna niet, maar puur om de gedachte dat ik iemand niet met troep af wil schepen.

 

Maaaaaar als ik alles geprobeerd heb en niks werkt gaat toch die vertimec erop(tot max wk 2 bloei)...

 

Zelf heb ik het nog maar 1 keer moeten gebruiken, in 99% kan ik met het preventief uitzetten van beestjes tegen de beestjes goed uit de voeten, het kost wat maar je heb een stuk beter eindproduct.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk er is verschil tussen preventief beestjes en preventief spuiten.

Spuiten moet echt een laatste redding zijn (eventueel).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vital = preventie tegen schimmelziektes, niet tegen beestjes heren!

Share this post


Link to post
Share on other sites
OK whazaa ff ouwehoeren hoor.

Jij spuit heel vroeg tegen schimmel.

Maar mijn ervaring is dat schimmel meestal pas net voor het einde optreed.

Dus zou als alles voor oogst weg is ook heel dat spuiten zinloos zijn toch?

Dat klopt, je spuit tegen schimmel. Allerlei schimmels overigens zoals ook meeldauw. Het idee is dat je de groeiende plant wapent tegen de invloeden van of gevoeligheid voor schimmelsporen. Je maakt hem zogezegd gedurende de groeiperidoe "harder" (letterlijk en figuurlijk overigens). Het geeft je geen garantie tegen budrot maar wel sterkere planten met een hogere resistentie tegen schimmels.

 

Vorig jaar had ik bladluis en heb ik gespoten met Bayern spul.

Dit jaar had ik het ook en heb ik het laten gaan en het is gewoon natuurlijk weg gegaan.

De meeste natuurlijke problemem zijn op een normale weg wel tegen te gaan.

Schimmels etc is imho wel wat lastiger en kan je beter niet bestrijden met de spuit.

Beestjes trouwens ook niet in je buiten tuin.

 

Schimmels zijn inderdaad moeilijk te bestrijden en ze gaan ook niet zomaar weg, als sommige insecten wel doen. In de groei zou ik dat nog wel doen (ook met vital), maar als er budrot optreedt dan ben je dus al te laat. Dan spuit ik ook niet meer. Dat is gewoon het risico. Maar ik geeft toch liver 4 euro per jaar uit aan vital voor mijn 6 planten om het risico van schimmels te verminderen.

 

En alles wat je spuit rook je zowiezo een deel van op en dat is imho niet nodig.

En mischien nog wel schadelijker dan men doet vermoeden want rookwaar is geen etenswaar!

Dat klopt ook. Je spuit preventief op de hele plant. Je rookt echter niet de hele plant. Iedere haard kan de rest aansteken, dus preventief doe je de hele plant maar nogmaals, ik vindt de hoeveelheden (en die heb ik echt heel ruim genomen in mijn berekening) zeer aanvaardbaar.

 

We slaan overigens nog een belangrijk deel van de bestrijding over, en dat is de omgeving. Veel kwekers richten zich op hun aangetaste planten, maar vergeten de omgeving mee te nemen zodat ze infectie na uitbraak tegenkomen. Ik heb bijvoorbeeld een volledige boom met Spruzit behandeld omdat hij helemaal vol zat met rupsen. De boom is gezond en schoon en ik heb twee rupsjes van mijn planten afgehaald. Zo kun je ook preventief bestrijden. Ik doe ook liever geen bestrijdingsmiddelen op mijn planten. En preventief lieveheersbeestjes uitzetten dat werkt helaas buiten niet :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stel je hebt al die beestjes gehad, je bent er in geslaagd ze van de planten te krijgen, de oogst is klaar en je wilt je hok reinigen van alles wat er niet thuishoort, wat kun je dan het beste gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

effe on-topic blijven mensen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...