Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
blowsterke

Eerste kamer Growshopwet

Recommended Posts

Wijziging van de Opiumwet in verband met de

strafbaarstelling van handelingen ter

voorbereiding of vergemakkelijking van illegale

hennepteelt

A VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR

VEILIGHEID EN JUSTITIE1

Vastgesteld 4 juni 2013

Het voorbereidend onderzoek heeft de commissie aanleiding gegeven tot

het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende

vragen.

1. Inleiding

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen

van het onderhavige wetsvoorstel. Zij zijn met de regering van oordeel dat

de illegale hennepteelt door zijn omvang en professionaliteit een reëel

veiligheidsrisico voor de samenleving oplevert, waartegen doortastend en

effectief moet worden opgetreden. Zij hebben nog wel enkele vragen.

De leden van de PvdA-fractie hebben kennisgenomen van het voorliggende

wetsvoorstel en hebben enkele vragen en opmerkingen.

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen

van het voorliggende wetsvoorstel en de uitgebreide gedachtewisseling

die heeft plaatsgevonden in de Tweede Kamer. Met de regering delen zij

de opvatting dat illegale hennepteelt moet worden bestreden en de

betrokkenheid van de georganiseerde misdaad hierbij een belangrijk

veiligheidsrisico voor de samenleving oplevert. Zij hebben nog een paar

vragen, die met name gaan over de consequenties die dit wetsvoorstel

mogelijk met zich meebrengt.

1 Samenstelling:

Holdijk (SGP), Broekers-Knol (VVD) (voorzitter), Kneppers-Heijnert (VVD), Kox (SP), Engels

(D66), Franken (CDA), Thissen (GL), Nagel (50PLUS), Ruers (SP), Van Bijsterveld (CDA)

(vicevoorzitter), Duthler (VVD), Koffeman (PvdD), Kuiper (CU), Quik-Schuijt (SP), Strik (GL), K.G.

de Vries (PvdA), Knip (VVD), Hoekstra (CDA), Lokin-Sassen (CDA), Scholten (D66), De Boer (GL),

De Lange (OSF), Ter Horst (PvdA), Beuving (PvdA), Koole (PvdA), Schrijver (PvdA), Reynaers

(PVV), Popken (PVV), Frijters-Klijnen (PVV), Swagerman (VVD)

kst-32842-A

ISSN 0921 - 7371

’s-Gravenhage 2013 Eerste Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 32 842, A 1

De leden van de PVV-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen

van onderhavig wetsvoorstel. Wel hebben deze leden hierbij nog enkele

vragen en kanttekeningen.

De leden van de SP-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het

wetsvoorstel dat de minister van Veiligheid en Justitie en de minister van

Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben ingediend. Naar aanleiding

daarvan wensen deze leden graag de volgende vragen aan de regering

voor te leggen.

De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling en zorg kennisgenomen

van onderhavig wetsvoorstel. Hun zorg wordt ingegeven door de

constatering dat dit voorstel tot strafbaarstelling van voorbereidingshandelingen

voor illegale hennepteelt bijdraagt aan een verdere criminalisering

van de softdrugsmarkt. Zij wijzen er op dat noch in Nederland,

noch in enig ander land ter wereld deze criminalisering enig effect heeft

gehad op het terugdringen van het gebruik van softdrugs, of het

bestrijden van de georganiseerde criminaliteit. Deze volgende stap zal

evenmin dit effect sorteren, zo is hun verwachting, maar wel de spagaat in

het Nederlandse drugsbeleid groter maken en is daarmee des te pijnlijker.

In dit licht hebben deze leden de nodige vragen.

Dit voorstel stelt het faciliteren van hennepteelt en -handel strafbaar. De

leden van de GroenLinks-fractie kunnen zich niet aan de gedachte

onttrekken dat het hier vooral om symboolwetgeving gaat. Zij hebben nog

een aantal vragen over het wetsvoorstel.

2. Algemeen

Alternatieven

Met dit wetsvoorstel wordt beoogd de aanpak van illegale hennepteelt en

hennepproductie te versterken. In Nederland is het toegestaan in

coffeeshops cannabis te kopen, terwijl de productie van cannabis is

verboden. Deze discrepantie is eigen aan gedoogbeleid. De leden van de

PvdA-fractie vragen de regering of niet beter kan worden gestreefd naar

regulering van de hennepteelt in plaats van de huidige aanpak. Houdt het

huidige gedoogbeleid niet juist de criminaliteit op dit terrein in stand?

Het gebruik van cannabis kan ernstige en omvangrijke schade toebrengen

aan de gebruikers. Cannabisgebruik vermindert het concentratie- en

reactievermogen en heeft een negatieve invloed op school- en werkprestaties

en verkeersgedrag. Bij het roken van cannabis komen veel kankerverwekkende

stoffen in het lichaam, die schadelijk zijn voor de longen.

Zwaar cannabisgebruik tijdens de zwangerschap is nadelig voor de

ontwikkeling van de foetus. Het cognitief functioneren gaat na langdurig

en intensief gebruik achteruit. Er is toenemend wetenschappelijk bewijs

dat cannabis psychotische symptomen kan uitlokken, met name bij

personen die veel gebruiken en een aanleg hebben voor psychosen.

Daarnaast kan drugsgebruik ook maatschappelijke gevolgen hebben, in de

vorm van overlast, geweld en verwervingscriminaliteit.2 Verder staat vast

dat ongeveer één op de vier Nederlanders ooit cannabis heeft gebruikt,

dat één op de twaalf scholieren cannabis gebruikt, dat bij jongeren het

cannabisgebruik toeneemt met de leeftijd en dat er veel cannabisgebruik

is bij gedetineerde jongeren en jongeren in de jeugdzorg. Gelet op deze

ernstige feiten is er naar de mening van de leden van de SP-fractie alle

aanleiding om in het belang van de volksgezondheid het gebruik van

cannabis respectievelijk cannabisproducten (hasj, wiet) te voorkomen

2 Bron: RIVM, Nationaal kompas volksgezondheid.

Eerste Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 32 842, A 2

respectievelijk terug te dringen. Deze leden vernemen graag van de

regering of zij dit oordeel en deze doelstelling van de SP-fractie onderschrijven.

Zo nee, waarom niet? Hoewel het gezondheidsrisico van

cannabis kleiner is dan het gezondheidsrisico van roken, staat het vast dat

er grote gezondheidsrisico’s verbonden zijn aan het gebruik van cannabis,

zeker indien er sprake is van frequent en langdurig gebruik. Deelt de

regering de opvatting van de SP-fractie dat het vanwege de volksgezondheid

van het grootste belang is dat het roken, inclusief het gebruik

van cannabis, wordt tegengegaan? Zo ja, kan de regering aangeven op

welke manier haar beleid daaraan bijdraagt en hoeveel de regering op

jaarbasis bijdraagt aan de kosten van preventie, zowel ten aanzien van het

roken als ten aanzien van het gebruik van cannabis – apart, dan wel voor

beide categorieën tezamen? Deelt de regering – gelet op het feit dat het

gebruik van cannabis de laatste jaren stabiel is, dat wil zeggen dat in de

leeftijdscategorie van vijftien tot 64 jaar 4% van de bevolking tot de groep

van «actuele gebruikers» behoort – de opvatting van de SP-fractie dat het

dringend noodzakelijk is dat de omvang van deze groep omlaag gebracht

wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is de regering bereid in substantiële

mate extra financiële middelen voor preventie ter beschikking te stellen,

mede in het licht dat het roken in ons land jaarlijks verantwoordelijk is

voor twee miljard euro aan zorgkosten? Deelt de regering het oordeel van

de SP-fractie dat investeren door de overheid in preventieve maatregelen,

waardoor het roken en het cannabisgebruik worden verminderd,

topprioriteit dient te krijgen en de voorkeur verdient boven het investeren

in strafrechtelijke maatregelen als voorgesteld in het onderhavige

wetsvoorstel?

Dit wetsvoorstel maakt geen onderscheid naar omvang en organisatiegraad

van de hennepteelt. Zowel de professional als de thuisteler zal in

beginsel onder de werkingssfeer van de strafbaarstelling vallen. Klopt het

vermoeden van de leden van de GroenLinks-fractie dat met dit

wetsvoorstel vooral de growshop gecriminaliseerd wordt? Zo ja, vindt de

regering dan ook niet dat er beter gekozen had kunnen worden voor een

vergunningstelsel, zoals een aantal gemeenten reeds kennen? Verwacht

mag immers worden dat slechts de growshop en de thuisteler, en niet de

professionele hennepteler door deze strafbaarstelling geraakt zal worden.

Graag een reactie van de regering.

Motivering en effectiviteit

De leden van de PVV-fractie zien in het voorstel dat aangestuurd wordt

op een verruiming van de mogelijkheid om anderen dan de telers

strafrechtelijk te vervolgen. Welke overwegingen liggen ten grondslag aan

de keuze om op zichzelf niet strafbare handelingen (zoals de verkoop van

warmtelampen, potgrond, et cetera), middels dit wetsvoorstel toch onder

het bereik van de strafwet te brengen? Welke proportionaliteitsafweging

heeft daarbij plaatsgevonden? Op basis waarvan koestert de regering de

gedachte dat grootschalige hennepteelt effectiever kan worden aangepakt

met dit wetsvoorstel? Is het niet zo dat juist de meest professionele en

grootschalige henneptelers in het geheel niet geraakt worden door dit

wetsvoorstel? Zo nee, waarom niet?

In welk opzicht heeft onderhavig voorstel tot strafbaarstelling een

afschrikwekkende werking? Gelieve bij de beantwoording van deze vraag

de overweging te betrekken dat de handelingen die onder het

wetsvoorstel vallen lang niet altijd een evident crimineel karakter hebben

en zij die zich daaraan schuldig maken zich er vermoedelijk dus ook lang

niet altijd van bewust zullen zijn dat zij strafbaar handelen. Is het

bovendien niet zo dat het initiatief voor hennepteelt in het algemeen bij de

teler zal liggen en niet bij de mensen die bewust of onbewust faciliteren?

In het kader van de gestelde afschrikwekkende werking ligt het dan

Eerste Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 32 842, A 3

wellicht ook meer voor de hand dat de teler op zoek zal gaan naar partijen

die het faciliteren wel aandurven. Anders gezegd, pakt dit wetsvoorstel

wel de juiste partij aan?

Graag willen de leden van de D66-fractie van de regering een nadere

toelichting hebben op haar veronderstelling dat het strafbaar stellen van

voorbereidingshandelingen een daadwerkelijke bijdrage zal leveren aan

de bestrijding van de teelt van en handel in wiet van Nederlandse makelij.

Het is ontegenzeglijk zo dat met de strafbaarstelling van voorbereidingshandelingen

politie en OM kunnen optreden tegen growshops en tegen in

aanbouw, maar nog niet in productie zijnde, hennepplantages. Zal dit

echter ook een substantiële bijdrage vormen in de reductie van het aantal

kwekerijen en de daarachter schuilgaande handel? Waar baseert de

regering deze aanname op? Hangt zulks niet in tenminste even grote mate

samen met de feitelijke prioriteitstelling van politie en justitie en de

daaraan gekoppelde inzet van menskracht en middelen? Kan de regering

in dit verband aangeven of de verhoogde inspanningen in het afgelopen

decennium om hennepkwekerijen aan te pakken, daadwerkelijk iets

hebben opgeleverd? Heeft dit bijvoorbeeld gevolgen gehad voor de

beschikbaarheid van nederwiet op de markt en de prijs in de coffeeshops?

Een andere vraag in dit verband is die naar de bestrijding van de

georganiseerde criminaliteit die een groot gedeelte van de hennepproductie

controleert. De regering heeft naar het oordeel van de leden van de

D66-fractie gelijk met haar stelling dat er een fundamenteel verschil is

tussen de huidige situatie en de jaren waarin het softdrugsbeleid eertijds

werd geformuleerd, in die zin dat de productie, het transport en de handel

nagenoeg volledig in handen zijn van criminele organisaties. Dat valt

volgens hen niet te ontkennen. Zolang de teelt voor de aanlevering aan

coffeeshops niet, onder condities, wordt gelegaliseerd dan wel gereguleerd,

zal dit per definitie zo blijven. Criminele organisaties zoeken immers

illegale markten met hoge winstmarges op. Hoe ziet de regering de

voorgestelde strafbaarstelling van voorbereidingshandelingen in dit

verband? Wordt daarmee naar haar oordeel de georganiseerde criminaliteit

een ernstige slag toegebracht en zal dit tot gevolg hebben dat

criminele organisaties zich terugtrekken uit deze markt? Of moet veeleer

worden aangenomen dat deze organisaties nog beter verborgen en nog

beter georganiseerd hun activiteiten voortzetten en voor politie en justitie

nog moeilijker op te sporen zijn? Leert de ervaring inmiddels niet, zo

vragen deze leden, dat verdere criminalisering feitelijk niet leidt tot

verbetering van de veiligheid, maar tot verdere ontwikkeling van de

organisatiegraad van de criminaliteit en tot hogere criminele

opbrengsten? Graag een reactie van de regering.

In de memorie van toelichting stelt de regering dat de voorgestelde

nieuwe, strengere strafbepaling er naar verwachting toe zal leiden dat het

aantal personen dat zich bezig houdt met voorbereidingshandelingen «al

vanzelf zal teruglopen». Op welke wetenschappelijk onderbouwde

onderzoeken is deze verwachting gebaseerd? Ook wordt gesteld dat van

de verruiming van de strafrechtelijke aansprakelijkheid een preventief

effect wordt verwacht, namelijk dat mensen kritischer zijn bij het

aannemen van opdrachten tot levering van goederen en het verstrekken

van diensten of het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van

ruimten in gevallen dat daartoe aanleiding bestaat. Op welke wetenschappelijk

onderbouwde onderzoeken is deze verwachting gebaseerd? Voorts

stelt de regering in de memorie van toelichting dat de wetswijziging er

onvermijdelijk toe zal leiden dat aan het bestaande laagdrempelige en

alomvattende aanbod van growshops een einde komt, hetgeen de illegale

hennepteelt zal bemoeilijken en dus zal terugdringen. Op welke ervaringsregel

is deze «onvermijdelijke» conclusie gebaseerd? Waarom zou de

wetswijziging er niet veel eerder ertoe leiden dat de leveranciers van

Eerste Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 32 842, A 4

hennepplanten en cannabis andere oplossingen voor hun zeer lucratieve

productiebedrijven zullen vinden, voor zover zij dat niet nu reeds

gevonden hebben? Zal het wetsvoorstel, zo vragen de leden van de

SP-fractie aan de regering, derhalve niet juist contraproductief gaan

werken, omdat de min of meer legale growshops verdwijnen en de

productie en levering verder in de anonieme en illegale sfeer zullen

plaatsvinden, waardoor de kans op criminele handelingen alleen maar zal

toenemen?

In het Algemeen Dagblad van 11 mei 2013 werd bericht dat het strengere

wietbeleid dat met name in Zuid-Nederland sinds 1 mei 2012 wordt

toegepast bij zogenaamde coffeeshops, geleid heeft tot toegenomen

drugscriminaliteit en ernstige onenigheid tussen lokale bestuurders over

het te volgen beleid. De burgemeester van Sittard-Geleen spreekt in het

artikel over een beleid dat het niveau van geklungel heeft bereikt. Hoe

beoordeelt de regering deze ontwikkeling in Zuid-Nederland in relatie tot

het vigerende drugsbeleid op grond van de Opiumwet? Is de regering het

eens met de SP-fractie dat genoemde ontwikkeling aantoont dat verdergaand

repressief beleid averechts werkt en in ieder geval niet leidt tot de

door de regering verwachte rust en orde? Ziet de regering in voornoemde

ontwikkeling aanleiding om het door hen in het wetsvoorstel aangehangen

beleid van strengere straffen en harder optreden te herzien? Zo

nee, waarom niet?

Onderzoek effecten softdrugsbeleid

De leden van de GroenLinks-fractie achten het hoog tijd voor een

rationele beoordeling van de effecten van het softdrugsbeleid van de

afgelopen jaren. De recente aanscherpingen leiden eerder tot een

verergering van de drugsproblematiek en de -overlast, dan tot een

verlichting. Hoe beoordeelt de regering de effecten van de aanscherpingen?

Is zij bereid een integraal onderzoek te doen naar de effecten van

de huidige regelgeving op dit terrein?

3. Handhavingscapaciteit

Het is een bekend gegeven dat politie en justitie al enorm veel investeren

in de bestrijding van de drugscriminaliteit. Zal, zo vragen de leden van de

VVD- fractie, met de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel nog meer

capaciteit worden vrijgemaakt ten behoeve van bestrijding drugscriminaliteit?

Zo ja, ten koste van welke andere prioriteiten? Zo nee, levert de

voorgestelde strafbaarstelling dan niet een handhavingsprobleem op?

Graag een antwoord van de regering.

De leden van de PVV-fractie vragen de regering of onderhavig

wetsvoorstel nog consequenties heeft voor de beschikbare capaciteit bij

politie, OM en rechtspraak.

Kan de regering aan de leden van de GroenLinks-fractie aangeven

hoeveel opsporingscapaciteit nu al wordt geïnvesteerd in het bestrijden

van de softdrugshandel? Hoeveel extra capaciteit is de regering

voornemens hieraan te besteden ter handhaving van de wet, indien

voorliggend wetsvoorstel wordt aangenomen? Ten koste van welke

andere vormen van criminaliteit zal deze handhaving gaan? Behoort de

bestrijding van de hennepteelt en -handel tot de prioriteiten van de

regering?

Is de regering op de hoogte van de verwarring en onvrede over de

huidige beleidslijnen ten aanzien van de bestuurlijke en strafrechtelijke

handhaving van het ingezetenencriterium? De ruimte die de regering

heeft gelaten voor een gefaseerde invoering, waarbij rekening wordt

gehouden met lokaal maatwerk, leidt op dit moment tot onduidelijkheid

Eerste Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 32 842, A 5

bij gemeentes, coffeeshops en hun klanten. Kan de regering precies

aangeven op welke wijze zij rekening houdt met het lokale beleid? Kan

elke burgemeester, gesteund door de gemeenteraad, in zijn coffeeshopbeleid

bepalen dat geen prioriteit wordt gegeven aan handhaving van het

ingezetenencriterium en zo ja, zal het OM hierin volgend zijn? Indien dit

niet het geval is, kan de regering dan duidelijk maken wat haar criteria zijn

bij het al dan niet honoreren van een dergelijk verzoek van een

burgemeester?

4. Reikwijdte van het bestaande strafrechtelijke instrumentarium

Graag ontvangen de leden van de PVV-fractie een verduidelijking

waarom het huidige strafrechtelijke instrumentarium tekort zou schieten

in de bestrijding van hennepteelt. Voorziet het voorgestelde artikel 11a

Opiumwet in een concrete behoefte? Wat is precies de toegevoegde

waarde van het voorgestelde artikel 11a Opiumwet? Op basis waarvan

zou een toegevoegde waarde moeten worden aangenomen? Als een

facilitator niet of nauwelijks aangepakt kan worden via poging,

medeplegen, medeplichtigheid of deelname aan georganiseerde teelt, wat

rechtvaardigt dan onderhavige strafbaarstelling? Anders gezegd, hoe kijkt

de regering aan tegen de strafwaardigheid van de handelingen die

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

Te belachelijk voor woorden, hoe alles omschreven wordt.

 

Tijd voor een volksopstand.

 

Leugens, leugens en nog eens leugens.

 

Ik ken veel mensen die met het gebruik van cannabis de beste van de klas waren en zelfs cum laude slagen.

Eerste_Kamer_growshopwet_kst_32842_A.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leugens, leugens en nog eens leugens.

 

 

Je hebt helemaal gelijk blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het valt mij zeer tegen dat de SP de RIVM gezondheids leugens gewoon overneemt.

Het lijkt erop dat we de strijd aan het verliezen zijn tegen de Quasi- wetenschappelijke propaganda.

Het is nu tijd dat iemand met korte lijnen naar de SP ze eens leert hoe het zit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, 1 stap naar voren weer 4 terug :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

helemaal van de pot gerukt zijn ze ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Het gebruik van cannabis kan ernstige en omvangrijke schade toebrengen

aan de gebruikers. Cannabisgebruik vermindert het concentratie- en

reactievermogen en heeft een negatieve invloed op school- en werkprestaties

en verkeersgedrag. Bij het roken van cannabis komen veel kankerverwekkende

stoffen in het lichaam, die schadelijk zijn voor de longen.

 

Achterhaalde info uit de jaren 80, welkom in de wereld die internet heet.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo nee, waarom niet? Zo ja, is de regering bereid in substantiële

mate extra financiële middelen voor preventie ter beschikking te stellen,

mede in het licht dat het roken in ons land jaarlijks verantwoordelijk is

voor twee miljard euro aan zorgkosten?

 

Tja roken......zucht,

 

Crow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het eten van canabis houden ze heel leuk op de achter grond,

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gehele medische aspect :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als iedere burger 1 wietplant in zijn/haar tuin of op zijn/haar balkon zou kweken (massale burgerlijke ongehoorzaamheid) is er geen criminaliteit meer aan verbonden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bah eerste keer dat ik teleur word gesteld door de SP.

Of zal dit zijn om vragen op te roepen ze komen wel met hetzelfde riedeltje en verzamelen alle broodje aap verhalen in een keer.

Als iemand al die stellingen onder vuur zou nemen en weerleggen dan is het klaar.

 

Maar dat is te hoog ingeschat vermoed ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo nee, waarom niet? Zo ja, is de regering bereid in substantiële

mate extra financiële middelen voor preventie ter beschikking te stellen,

mede in het licht dat het roken in ons land jaarlijks verantwoordelijk is

voor twee miljard euro aan zorgkosten?

 

Tja roken......zucht,

 

Crow

 

Ja en onderzoek heeft bewezen dat een roker gemiddeld in zijn gehele leven minder kost aan zorgkosten omdat ze gemiddeld eerder dood gaan, dus wat is je punt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij het roken van cannabis komen veel kankerverwekkende stoffen in het lichaam, die schadelijk zijn voor de longen.

 

Wordt totaal genegeerd

 

Large Study Finds No Link between Marijuana and Lung Cancer

die speculatie in de laatste regels, word daar madrid 1974(dacht ik) niet een soort van genegeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bah eerste keer dat ik teleur word gesteld door de SP.

Of zal dit zijn om vragen op te roepen ze komen wel met hetzelfde riedeltje en verzamelen alle broodje aap verhalen in een keer.

Als iemand al die stellingen onder vuur zou nemen en weerleggen dan is het klaar.

 

Maar dat is te hoog ingeschat vermoed ik.

ik zeg dit niet graag, maar zou extreme niet een tekst kunnen opstellen die dat doet, en tevens tegelijk met de vraag een referendum met eerlijke anonieme cijfers hoeveel mensen in nederland nou daadwerkelijk gebruiken, vind dat geld beter anders besteed kan worden dan te blijven jagen op hobyisten die een eige rokertje kweken of er een leuk bij verdienstje bij heeft, ( dus legalisatie mits gekeurde instalatie) net als er in amerika ook is geweest

 

die door een X1000 man laten tekenen

Edited by Grow Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er persoonlijk een paar een schop onder hun kont gaan geven daar in Den Haag.

 

Wie denken ze wel dat ze zijn.

 

Ubermenschen, kots :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

SHOCKING! En dan de SP!???

Ik heb alleen de eerste helft gelezen , en vol verbazing!! Ongelooflijke verbazing!! Meer teleurstelling en verontwaardiging; de politiek SUCKS for REAL!

EEN kabinet dat zichzelf vervreemd van z,n achterban; en het land!; dient die wel het landsbelang; TOCH KAN IK, me nergens in vertegenwoordigt vinden; en dat is triest!

Ik hoop met mijn mening niemand voor z,n hoofd te stoten; maar graag andesrom ook niet; dat is zo,n beetje mijn moraal waar ik mee leef!

Niets is vanzelfsprekend; behalve dat we meestal toch wakker worden! Eeen wonder opzich!

Gelukkig wel!

Het lijkt zo langszamerhand wel de inzet van geplande genocide!.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga in ieder geval schrijven aan nine kooiman en andere SP ers ,ik hoop dat meer mensen dit doen.

De sp is altijd cannabis vriendelijk geweest maar nu zijn ze volledig op het verkeerde pad !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit de sp soms aan de door de jongeren afdeling vvders verstrekte snoepjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin steeds meer de pest te krijgen in dit land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees het 2 de deel ook maar eens groenefingers.

Daar gaan ze weer hele andere kant op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welcome in the New World Order, .. Wacht maar.. na die bilderberg vergadering ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mrg het gaat niet zo snel.

Je moet alles linken al wil je het verband zien.

Wij moeten sneller zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...