Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Ras Ganja Don

Tneon feat cheap led!

Recommended Posts

Greetings and love,

 

Ik heb een vraagje die waarschijnlijk al en een andere vorm is gevraagd maar toch wil ik hem stellen in een nieuw topic.

 

Ik heb namelijk een Ds60 van secret jardin met een 2 x 36 watt Tneon lamp zie: Mijn kweektent. Die Tneon is goed genoeg voor mijn opzet maar het kan altijd beter. Omdat ik de stroom kosten laag moet houden heb ik die Tneon lampen aangeschaft. Nu liep ik bij de boeren bond en daar kwam ik een Led werklamp tegen zie: Led werklamp. Ik vroeg me af als ik 2 van die lampen nu in 2 hoeken van mijn tent pal tegen over elkaar, of 2 naast mijn armatuur zou ik dan een zichtbaar beter resultaat kunnen halen uit je kweek. Ik verwacht niet dat het enorm veel zou schelen maar ik vroeg het me gewoon af wandt misschien is dit wel een optie. Of ben ik met stroom even veel kwijt als ik gewoon een armatuur van 2x 55 watt neem.

 

Laat mij je ideeen, vragen of gewoon een reactie weten. Ik ben benieuwd!

 

Jah Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij houdt ook wel van topics aanmaken hè? :D

Simpel: heeft het de goede lichtspectrum, dan heb je er wat aan, hebben die lampen dat niet, dan heb je er niks aan.

Als je zo nodig extra licht wil koop dan gewoon een extra TNeon-armatuur of hang wat spaarlampen erbij, of zoek zelf eerst eens een beetje op over LED en lampen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een Dr60 bedoelt, die is (als het goed is) 60 bij 60 cm oppervlakte. Mijn ideale setup zou dan zijn twee keer 2x55 watt Tneon.

 

Die bouwlamp die je bedoelt heb je niets aan, geef veel licht voor mensenogen, maar planten kunnen er weinig mee.

 

Er zijn ook wel kleine led-lampen te vinden (bijv op Ebay), maar als je die kosten vergelijkt met Tneon, doe mij dan maar heel snel een Tneon.

 

EmTee

Had ik al Tneon gezegd? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké duidelijk.

 

@ Markz

 

Ik houd wel van topics aanmaken. Ik ben gewoon nieuwsgierig en ik kan mijn vragen wel stellen in soortgelijke topics die al een tijdje oud zijn maar als ik dan op een andtwoord moet gaan wachten is mijn vraag ook al tijdje oud.

 

@ EmTee

 

Ik ga rond het najaar een 75 watt of 55 watt armatuur bij halen. Of misschien 2 x 75 of 2 x 55 watt. Ons pa en ma betalen de stroom kosten. En aangezien we niet zo super rijk zijn hier thuis, moet ik wel een beetje opletten qua stroomkosten. Als ik nou wat beter kon rekenen en ik wist wat meer van elektro af dan had ik misschien de stroom kosten kunnen uitrekenen, maarja dat zit er nu eenmaal niet in.

 

-

Ik ga thuis wel wat huishoudelijke apparaten af en kijken hoeveel hen verbruiken. Dan kan ik misschien een schatting maken hoeveel watt aan licht ik maximaal wil gebruiken.

 

Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

die berekening is eitje maat

 

kijk hoeveel watt je hebt.

hoeveel uur staan deze aan

hoeveel kilowatt uur is dat ?

wat kost een kW/h ?

 

wat kost het in een totale kweek

 

er is overigens ook op dit forum te vinden een pagina dat alles voor je uitrekent :D

http://www.wietforum.nl/index.php?autocom=stroomkosten

 

edit : gezien jij kweekt. waarom betaal jij de stroomkosten niet....

is nog steeds goedkoper dan wiet in shop halen.

 

je hebt nu 72 watt

0.072 kW/h

18 uur = 1.296 kW per dag = 27.216 cent per dag

12 uur = 0.864 kW per dag = 18.144 cent per dag

 

 

 

berekening is uitgaande van nacht tarief en 21 cent de kW

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x 55W wil ook prima in een DR60 :)

 

stroomkosten, te laag om over te beginnen, een avondje stappen kost net zoveel denk ik :D

 

ohja, cheap leds..

 

steek die euries maar in je stroomkosten, niks waard totaal verkeerd spectrum en je 27x 0.000001W oid, heb hem ook liggen als WERKLAMP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat zitten kijken met die uitreken pagina die Alucard mij had getipt. Met een wat hoger wattage Tneon lampen blijven de kosten nog redelijk laag. Die kan ik mijn ouders wel betalen. Nu nog kijken of ik 4 x 55 of 4 x 75 ga doen, maar dat is iets voor het najaar. Ik heb nog die 2x 36 watt armatuur hangen, eerst kijken hoelang die vsa meegaat. Ik heb gehoord dat die minder lang mee gaan als de lampen zelf, maar hoelang is mij een vraag!?

 

In ieder geval bedankt voor de hulp!

 

Blessings :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

250W HPS voor DR (of DS) 60.

Dat is de combinatie!

Dit is de beste kans om 1/1 te draaien in micro.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 2 x 75 watt Tneon is (met een fan op de kopse kant) net iets te breed voor een 60 cm tent (het kan wel). Een 2 x 55 watt Tneon is net iets kleiner en past daardoor beter. Dan zit je op 220 watt totaal verbruik. Die 2 x 36 watt Tneon is ideaal voor een klein voorgroeihokje, dus niets is overbodig.

 

Een HPS van 250 Watt is ook een goede optie. Net ietsie meer stroomverbruik en iets meer warmteontwikkeling, maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad 2 x 75 is iets te groot, 2 x 55 Tneon armatuur is perfect! 250 watt HPS ik weet niet of ik me daar aan wil wagen, het klinkt meteen zo prof en ik ben nog amateur.

 

Weet iemand een topic waar de levensduur van Tneon lampen en de levensduur van de bijhorende Vsa op staat. Dat zou heel makkelijk zijn qua prijs en al. Dan kan ik ook misschien nog even wat nazoeken over T5 en HPS en dan mijn eigen conclusie trekken. Ik krijg die levensduur van Tneon stuff niet gevonden terwijl dit wel boeiende, belangrijke en makkelijke info is.

 

Jah blessings en bedankt voor het meedenken! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier klik staat dat de levensduur 10.000 uur is.

 

of het klopt weet ik zo niet, maar het lijkt me best wel redelijk, en volgens mij wel vergelijkbaar met TL.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is voor de lampen. Dat heb ik trouwens een tijdje gelede ook zien staan. Maar ik heb hier en daar berichtjes gelezen dat het de vsa is die er het snelst mee kapt, terwijl de lampen nog tip top in orde zijn. Je zou juist het omgekeerde verwachten, ze hadden beter de levensduur van de vsa er kunnen bij zetten maarja. Ik hoop dat ze bij secret-jardin ooit met een niet al te dure oplossing komen, zodat het product geliefd blijft!

 

Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ras,

het is er maar een uitzondering van de EVSA´s:

De 2x 75 watt T-Neon heeft misschien een probleem met de EVSA.

Een magnetische VSA vervang je niet zo snel. Hier gaan de buizen eerder stuk als de VSA.

Ik heb tot nu toe nog geen van mijn EVSA´s moeten vervangen (2 x 54 watt T5) en ik ben al wat langer mee bezig.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang gaan ze bij jou mee trosten?

 

Is het iets om een topic te starten over de levensduur van lampen en evsa's en vsa's? Ik denk dat ik dat topic beter niet kan starten, ik ben nog steeds amateur :D

 

Greetings ina Jah Jah name!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ras,

ik ga geen topic starten war ik na een jaartje of 4 of 5 effe ga vermelden dat er een buis stuk is! :D

Reken maar een keertje uit hoeveel ronden ik bezig ben, voordat ik de 12.000 tot 20.000 uur vol heb en de buizen misschien uitvallen.

Ook bij de VSA´s is het irrelevant. De kleintjes doen het na drie buizen nog steeds, dan heb je het over een tijdbestek van

30 tot 60.000 uur.

Bij mij is ook nog geen EVSA uitgevallen. (eentje wel, 1 x 24 watt door productie-fout )

Een 54 watt T5 HO buis van Philips kost 4,50€, ik heb van deze 4 sets liggen (865, 840, 830 en 827) plus de set van de

54 watt Lumilux T5 HO constant van Osram. Dus ruim 60 buizen, eentje is stuk door laten vallen.

Bij deze gemiddelden leeftijden van de TL-buizen zijn de kosten te verwaarlozen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké duidelijk :D

 

Het beste lijkt me voor mijn gewoon rondt de herfst 2x een 55 watt Tneon armatuur aanschaffen. En die Armatuur die ik nu heb als reserve armatuur gebruiken of iets fixen dat ik die Tneon lampen naast die 55 watt bakken hang

 

Thanx Torsten voor de info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...