Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
amatorski

Oogsten Of Niet?

Recommended Posts

gallery_42544_17582_923284.jpg

gallery_42544_17582_1012115.jpg

 

gallery_42544_17582_632712.jpg

Deze top had last van rot en werd al wat weggeplukt

 

gallery_42544_17582_567256.jpg

Bovenaan wat vergeelde bladeren. Onderaan redelijk wat bladeren met verbrande bruine punten. Nog voeding bijgeven?

 

gallery_42544_17582_2413263.jpg

 

gallery_42544_17582_1524834.jpg

 

gallery_42544_17582_1705132.jpg

Gelift bladerdek met daaronder nog vele takken met kleinere knoppen

 

gallery_42544_17582_1878241.jpg

kleinere knoppen

 

 

 

Kunnen jullie me helpen? Moet ik nu oogsten of niet?

Helaas heb ik geen vergrootglas om de staat van de trichomen te checken. Op enkele plaatsen heb ik al wat toprot gevonden en weggeplukt. M'n plant staat gedeeltelijk onder een afdakje maar het regenweer neemt stilaan wel toe al blijft de temperatuur rond de 16 graden.

De toppen zijn de laatste weken stevig in volume toegenomen en de stampers zijn toch zeker meer dan 50% bruin.

 

Doordat m'n plant in een heel brede bak staat, is hij niet super hoog maar wel breed met een heel ruim bladerdek. Als ik het bovenste dek lift, zie ik eronder nog heel veel takken met kleinere knopjes die zeker nog niet ver genoeg zijn. Kan ik ook een deel oogsten en de rest nog wat laten rijpen of haalt ie het dan niet?

 

Graag jullie tips of ik m nu omgooi of toch nog even wacht. Knip ik bij het oogsten direct alle bladeren weg of zorgen deze nog voor extra suiker in de toppen? Verschillende meningen via google blijkbaar?

Kan ik het toprot beperken?

 

Hopelijk zijn jullie iets met de foto's hierboven.

 

Bedankt voor jullie info...

Edited by amatorski

Share this post


Link to post
Share on other sites

LOL.

En wij mogen op de foto gaan zien hoe je trichomen er voor staan??

 

Rot is oogsten.

En ja, je kunt evt een deel oogsten en een deel nog laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met zoveel rot als in die foto....omhalen,of in ieder geval de grote toppen.

Als je het aan durft kan je de kleine laten zitten en hopen dat ze nog iets aan dikken.

Maar bedenk wel dat je plant nu kwetsbaarder is omdat je de plant beschadigt door het afknippen van de grote toppen en dus kans krijgt op stamrot

met dit natte weer.

Dus of het verstandig is om de kleine toppen te laten zitten....die keuze is aan jou.

Edited by achterlijkeharry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nat weer ? Prachtige dag geweest hier.

Die wondjes zitten er toch al op, en die top die rot "gehad" heeft kun je rustig nog meer van weghalen.

Ruim om de rot heen alles verwijderen, anders gaat dat gewoon door.

Als de rot doorzet moet je oogsten, zit niks anders op.

Zou dat gewoon netjes knippen, je wil niet riskeren dat er tijdens drogen opnieuw rot in komt.

Maarr elke dag langer is er één. :showoff:

 

Ohja, dat de stampers 50% bruin zijn zegt niets. Die worden ook bruin van nattigheid.

Maarja, dat wist je al, je hebt het ook over trichomen. :shifty:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips.

Het rot valt over het algemeen wel mee. Bij een viertal knoppen met rot ruim errond wat moeten knippen. Ik heb alleen geen ervaring met hoe snel het zich verspreid.

Bij het oogsten gewoon de bladeren laten hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote toppen haal je er af... en de kleinste toppies haal je er pas af als daar massaal de rot in slaat, dat duurt nog wel 2 weken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm wel wat verschillende meningen :shifty:.

Maar goed, die toppen, haal ik die er gewoon apart af of gaat de hele tak met blad en al in het drooghok?

 

@oude rocker: vandaag voor 8€ microscoop gaan halen (100x) en ben verrast door het resultaat. Trichomen zagen er wel nogal transparant uit. Eigenlijk nog wat vroeg om te oogsten dus...Dat verdomde toprot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk goed bezig.

En ja dan kunnen je trichomen nog wel niet helemaal de gewenste kleur hebben.

Als je ze laat verrotten heb je helemaal niks.

 

Dus in jou geval,, zou ik ze omhalen of in ieder geval heel ruim de rot weghalen.

Maar meestal ben je veel te zuinig.

 

Al je ze wel omhaalt, ook goed kijken naar de rot en die ruim weghalen.

En ja, je kunt ze met blad weghangen.

Ikzelf haal vaak alleen de grote laeves weg maar laat de top intakt.

 

Maar dat kun jij toch al niet meet doen, want je moet echt heel goed de rotte plekken allemaal zien te vinden.

Ik zou ze dus in dit geval direct knippen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste wat je nu kan doen is omhakken de grote toppen er zoiezo uit omdat de rot al begonnen is en zeer snel terug is zonder dat je het door hebt.

Trek de top voorzichtig een beetje open als je ook maar 1 stukje zie wat bruin is of aan het worden is OMHAKKEN

 

Kijk eens naar mijn verslag van dit jaar, heb zelfde probleem gehad

Ik heb toen de grote buds eraf gehaald en geleidelijk steeds weer geoogst tot er alleen nog grut stond wat nog goed heeft kunnen aandikken

Daar stonden ze altijd buiten en er hoef maar een tikie mist te staan en je bent de sjaak en de rot zit er in

 

Mijn tip en ik denk echt de verstandigste haal de grote toppen eraf en zo verder tot er rot aan je grut komt en dan alles om

 

BETER GENOEGEN NEMEN MET MINDER ALS MET NIETS

 

:wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg bedankt voor de tips allemaal. Morgenavond gaan de grote toppen eraf en ik zal zeker ruim snoeien in dat rot.

Nog één vraagje, ik heb een hele tijd nu biobizz grow, bloom en topmax gegeven. Natuurlijk heb ik nu niet kunnen spoelen en vraag ik me af of dit de smaak van m'n wiet zou beïnvloeden. Hier nog tips voor?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan proberen om verspreiding te voorkomen door iedere dag je planten na te kijken. Als je ze droog kan zetten in de schuur of zo iets heeft dat zeker de voorkeur.

Als je vanaf nu alleen water geeft en dan niet teveel kan je het nog wel rekken denk ik. Maar die grote toppen zou ik er eerst wel uit halen en alle rot netjes wegknippen. De smaak van je wiet wordt beter als je spoelt, dat is een feit. Je kan je por ook nu eens flink uit laten drogen voor een dag of 4 5.

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oorzaak: laat bloeiende soortjes gevolg: veel toprot aan het eidne van de bleoifase

;)

 

met het curenvan je wiet gaat het bladgroen en eventueel ook voeding uit je wiet, maar diit kan wel even duren

Edited by S37

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...