Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
secret jardin

Dimlux Temperatuur Sensor Ijken

Recommended Posts

Heren,

 

waar ik mee zit.

ik heb 2 temperatuursensoren in mijn tent hangen, de dimlux temp sensor en de climate frequentiecontroller sensor.

hier zit een verschil tussen van meer dan 2 graden.

bijv. de dimlux geeft 21.7aan en de cli-mate 24.

de thermostaat in mijn huiskamer geeft 23 aan en het is in de kamer waar de tent in staat warmer dan de woonkamer..

zou dus eerder geneigd zijn om de climate sensor aan te houden, maar hoe accuraat is die vraag ik me dan af..

heb in het menu van de maxi controller gekeken en set offtemp stond op 0,0 wat betekend dat deze in de fabriek niet is gekalibreerd.

wil het liefst ook geen dure meter gaan kopen om de sensor daarmee af te gaan stellen..

 

iemand nog wat ideetjes?

 

grtz;

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

iemand nog wat ideetjes?

 

grtz;

 

Een niet zo dure geijkte meter kopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar heb ik al naar gezocht.. conrad heeft er iig maar eentje, 485 euro, heel wat meer dan dat ik ervoor uit wil geven..

als iemand een linkje heeft graag.

heb er wel een gevonden voor een redelijke prijs maar dat is voor eten met een ijzeren punt van 13cm eraan.. liever een draadje met sonde..

er zijn we ijkbare meters bij conrad voor een redelijk bedrag..maar bij de meeste bedrijven vragen zo 70euro om te ijken en dan ben ik em minimaal 3dagen kwijt..

 

http://www.bouwhuis.com/gereedschappen/apparaten/thermometers/thermometer-digitaal-geijkt-40-tot-150-c-thermalite?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default1

 

69euro

Edited by secret jardin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik deze:

gallery_40063_16649_60964.jpg

Trotec IR-temperatuurmeter.

Was niet zo duur, geloof iets van 50 a 60 euro.

Edited by Groene Mug

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga deze gewoon halen, volgens meteoforum scheelde het bij het ijken op 3 punten maar 0,2graden.

ijken zou dus eigenlijk niet nodig zijn

http://www.conrad.nl/nl/greisinger-gth-175pt-temperatuurmeter-120966.html

haha tegelijk, is haast dezelfde rakker lees er goed dingen over

Edited by secret jardin

Share this post


Link to post
Share on other sites

De link die ik gaf is wel geijkt.

 

Het probleem bij de goedkoperen versie KAN zijn dat de 1 precies goed is en de ander max 1 graad afwijkt. Je zal het nooit weten....

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt idd, maar ook een stuk duurder

ik stuur niet op vpd en heb ook geen PT camera dus voor mijn doeleinden zal degene in mijn link wel voldoen...

het gaat mij om een goede indicatie van de AT,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem bij de goedkoperen versie KAN zijn dat de 1 precies goed is en de ander max 1 graad afwijkt. Je zal het nooit weten....

 

Dan koop je er toch 2. ;)

 

Ik heb bij mijn vorige DWC kweek veel met DS18B20 en DHT11/22 sensoren gedaan.

Er zit veel afwijking in de individueele metingen van een sensor, zodra de voedingspanning niet mooi vlak is schommelt het zomaar een graad of meer op en neer voor dezelfde sensor. Ik deed dan 20 metingen -per sensor- en nam het gemiddelde, later kwam ik er achter dat het aan de spanning lag. :whistling

 

Maar zelfs als alles goed is kun je afwijkingen hebben die je gewoon niet kunt kwijtraken.

Bijvoorbeeld deze sensoren:

  • DHT11 Good for 0-50°C temperature readings ±2°C accuracy
  • DHT22 Good for -40 to 125°C temperature readings ±0.5°C accuracy
  • DS18B20 temperature readings ±0.5°C accuracy

Dus zelfs als het allemaal goed is en je twee DS18B20's hebt die allebei een afwijking hebben, waarvan een -0.5 en de andere +0.5 dan zit er 1 graad tussen. Zelfs als alles perfect wordt gedaan. Als je heel veel metingen doet kan het gebruik van de sensor ook nog invloed op de metingen hebben omdat hij warmer wordt. Het is allemaal al weer een jaar geleden dus het is allemaal een beetje wazig in mijn geheugen :)

 

Misschien een goede analoge thermometer kopen en in je hokje hangen.

Heb ik toen naar gekeken, een goede nauwkeurige is ook best prijzig, en glas/breekbaar. :/

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de aangegeven meter al besteld. Zoals ik al zei is 0,5-1 graad afwijkend wel te doen.

Maar thx voor de input monke! Dat er zoveel factoren meespelen joh niet verwacht

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zorg ervoor dat de meter (het kastje) zich in dezelfde ruimte bevindt dan de sensor (staafje) en dan minimaal een half uur voor de meting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ik dacht boujuist erbuiten dat kastje omdat ie anders misschien ook opwarmt. Good to know

 

Nu nog even een stomme vraag die alufolie he, bekleed je daar ook de onderkant van het chinese hoedje mee? Of alleen de bovenkant?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenkant, aan de onderkant heb je geen straling (als het goed is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je sensor wel ijken maar op welke temperatuur.

Als jij de ene sensor ijkt op 29gr kan hij bij bijvoorbeeld op 20gr weer afwijken. ten opzichte van je opticlimate sensor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalibreren doe je op werktemperatuur.

 

Omdat de dag wat meer gewicht in de schaal legt dan de nacht, doe je dat dus rond de 30gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoelde ik ook Racker ik wilde alleen maar zeggen dat de sensor ergens anders weer gaat afwijken. Of je moet de wat duurdere sensor aanschaffen die wel beter geschaald is. Dit heb ik geprobeerd maar deze werkte niet op de opti :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

je gebruikt de temperatuur waar het allemaal om draait( dus 28/29 graden) je kan em volgens mij ook op 3 punten laten ijken bij een instituut maar dat is voor onze hobby niet nodig lijkt me. heb veel op meteofora gezocht en deze kwam dus meerdere malen als winnaar naar voren, dat is de reden dat ik voor deze gekozen heb..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...