Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
moskoufiets

Vragen over groepen

Recommended Posts

Hallo allemaal. Ik heb een tijd geleden uitgezocht hoe je een extra groep kan aanmaken in een meterkast. Na vele uren zoeken had ik eindelijk wat gevonden op de website van Karwei: http://www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/...roep-aanleggen/

 

Ik ben er al inmiddels uit, maar wat ik me afvraag is: hoeveel groepen kan je eigenlijk maximaal aanmaken? Wat als je bijvoorbeeld (ik noem maar een hoge getal op) zo een 5 nieuwe groepen zou aan willen leggen, en je hebt geen genoeg ruimte meer in je kast hoe los je dat op?

 

Wat ik ook niet snap is dat veel mensen hier op deze forum vaak twee groepen aanmaken van 16A, maar waarom maken ze niet gewoon een groep aan van 32A? Kwa bedrading zou het toch wel een stukke beter zijn omdat je niet twee keer de kabels moet trekken of is dit wel heel erg dom van mij bedacht? Of zou je dan ook eens de hoofdschakelaar moeten aanpassen als deze 16A is?

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra groepen maar geen ruimte kan je oplossen door een extra kastje aan te sluiten.

 

16 amp is max per groep, anders zou je hoofdzekering eruit vliegen inplaats van de groep. Plus het is gevaarlijk, met sluiting heb je een behoorlijke knal van 32amp.

 

Kijk wel uit met extra groepen bijplaatsen, ik vind dit soort werk eigenlijk niet voor mensen die er geen verstand van hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal wel een hoop commentaar krijgen nu, ...maar ehhh,...betaal gewoon voor je stroom en blijf a.u.b. met je klauwen

van die meter af als je er geen bal verstand van hebt.

Kunnen we straks weer zon berichtje lezen over hoe een kwekerij tot de grond toe af brand,...dan is de beeld vorming weer compleet. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie praat hier over stroom niet betalen ! hij wil er een groep bij maken :tu

 

Lees eerst even voor je je uitlaat over stroom betalen of niet . :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je zo moet opzoeken hoe je een automaat bijplaatst kan je er beter afblijven denk ik zo :tu

 

je kan niet zomaar zekeringen blijven bijplaatsen! houd je verbruik en je verdeling altijd goed in het oog!

 

waarom geen 32A?

 

ten eerste omdat een beetje verdeling nooit geen kwaad kan! als er een toestel met een sluiting is ofzo staat gelijk je hele instalatie af als alles op 1 32A staat. ik verdeel over zo veel mogelijk zekeringen!

ik ben zelf electricien, ik zou niet graag aan de 32A hangen per ongeluk(ik krijg toch af en toe ook wel is een shokje hier en daar :) )! vandaar ook al 20 of 16A

voor een zekering van 20 of 16A hebben de meeste deze kabel wel liggen!(3x2.5mm of 3x1.5mm) als je 32A gaat moet je zeker 3G4mm of 3G6mm hebben, deze hebben er niet zo veel liggen denk ik.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je vragen zo zie, zou ik er lekker vanaf blijven Moskou.

Zou toch zonde zijn als je niet verder kwam dan 10 posts op dit forum!

 

Crow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste: ik weet al hoe ik een groep kan aansluiten dat is geen probleem. Ik vroeg me alleen maar af hoe mensen het doen met super veel lampen.

 

Ten tweede: ik heb heel veel ervaring met electronica MAAR, electronica kan je onder verdelen in andere groepen zoals:

 

- Geluid (audio)

- Video (beeld)

- Digitaal (programmeren van PICjes en andere meuk)

- Hoog Frequent (radio techniek)

- Robotica

- Hoogspanning

 

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met hoogspanning maar wel met HF, audio en wat kennis van robotica/mechanica (ontwerpen van printplaten, bouwen van zenders/ontvangers etc). Ik weet wel waarop ik moet letten bij het trekken van een nieuwe groep en natuurlijk komt veiligheid op nummer 1. Een beetje wiet kan je namelijk altijd vervangen maar je gezondheid/leven niet.

 

Ten derde: ik heb niks gezegd over het stelen van stroom, en dat ben ik ook niet van plan. Ik snap jullie reacties heus wel, de laatste tijd hoor je vaker dat er plantages worden opgerold. De meeste van hen worden opgepakt door stankoverlast, wateroverlast of verraad.

 

@Crowbar: wat is er mis met mijn vragen? Het zijn maar vragen, en zeker geen domme vragen. Want als het om kweken gaat vind je veel over planten maar niet zoveel over electra.

 

Alvast bedankt voor al jullie reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het woord dom niet gebruikt. :tu

Succes,

 

Crow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste..

 

Je kunt alleen naar 32A verhogen als de voorzekering (de hoofdzekering) selectiever staat tot de groep. Dat betekend dat de hoofdzekering groter moet zijn dan 32A. Anders verlies je je selectiviteit en zal de hoofdzekering er eerder uitgaan dan de groep die je heb geplaatst.

 

Als je een 1 Fase 25A hoofdzekering hebt dan is het vermogen wat je eraf kan halen 25*230=5750WATT. Maakt niet uit of je over verschillende groepen verdeeld, dit is echt de max bij een 1 Fase 25A hoofdzekering. Verder zijn er nog een aantal richtlijnen over de te gebruiken groepen per aardlekschakelaar (4 achter 1 ALS ivm de lekstroom).

 

Houd er ook rekening mee dat als het vermogen toeneemt de diameter van de aders van de te gebruiken ook dikker worden. Laat je hierin goed informeren want de diameter van de kabel staat in verhouding met de amperage.

 

Gegroet,

Edited by David123

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Crowbar: doe me een lol, en plaats het stukje tekst waarbij ik het geschreven heb...

 

@David123: Als het toch ook goed is moet je voor grotere afstanden dikkere draad nemen i.v.m het weerstand? Is dat altijd wanneer je een afstand boven de 50 meter hebt of kan het geen kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...