Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

xnaady

Bladeren weg knippen van een groeiende stek!!

Recommended Posts

Wanneer kan ik een stek bijknippen / grote bladeren verwijderen. En heeft dit invloed op de groei? En wat als je een paarse stengel hebt (aan je plant dan)?

En moet je beschadigde bladeren verwijderen voor een betere groei?

 

Wie helpt

 

Xnaady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Uter

gewoon de topjes van de blaadjes... zodat he blaadjes nog ong 4 cm zijn. Maar indien niet nodig zou ik het niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oeh twannie daar maak je een grote fout

 

Zeg dit alsjeblieft niet meer want het is al zo irritant dat deze roddel in omloop is.

 

Planten halen hun energie van de bladeren, daar vind de fotosynthese plaats. Ga je bladeren weghalen, dan kan een plant dus minder snel groeien, en dus dunnere toppen.

Bladeren wegsnoeien om kleinere toppen licht te geven moet je ook niet doen, want het zal hooguit 1 gram schelen, de toppen aan de onderkant blijven toch klein, en zijn het niet waard.

 

bij deze, KNIP NOOIT BLADEREN WEG! daar haalt een plant zijn energie om te groeien vandaan!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
oeh twannie daar maak je een grote fout

 

Zeg dit alsjeblieft niet meer want het is al zo irritant dat deze roddel in omloop is.

 

Planten halen hun energie van de bladeren, daar vind de fotosynthese plaats. Ga je bladeren weghalen, dan kan een plant dus minder snel groeien, en dus dunnere toppen.

Bladeren wegsnoeien om kleinere toppen licht te geven moet je ook niet doen, want het zal hooguit 1 gram schelen, de toppen aan de onderkant blijven toch klein, en zijn het niet waard.

 

bij deze, KNIP NOOIT BLADEREN WEG! daar haalt een plant zijn energie om te groeien vandaan!!

oooooooooooooooooo kut nou da week dan ook weer........

da ging hier een x rond op t forum!! nja... ;)

 

thnx wietkoning

Share this post


Link to post
Share on other sites
oeh twannie daar maak je een grote fout

 

Zeg dit alsjeblieft niet meer want het is al zo irritant dat deze roddel in omloop is.

 

Planten halen hun energie van de bladeren, daar vind de fotosynthese plaats. Ga je bladeren weghalen, dan kan een plant dus minder snel groeien, en dus dunnere toppen.

Bladeren wegsnoeien om kleinere toppen licht te geven moet je ook niet doen, want het zal hooguit 1 gram schelen, de toppen aan de onderkant blijven toch klein, en zijn het niet waard.

 

bij deze, KNIP NOOIT BLADEREN WEG! daar haalt een plant zijn energie om te groeien vandaan!!

echter alleen in de groene bestandsdelen bladere die geel/bruin zijn kun je wel weghalen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als mijn blaadjes geel-bruin gekleurd zijn ( sinds ik hem heb overgepot, 24 uur gelede) en ze zityten niet helemaal onderaan, moet ik ze dan wegknippe? of alleen het geel-bruine deel?

of moet ik net helemaal nix doen????

help me please mijn plantje is stervende

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry, geen foto.

de stek is zo'n 25 cm groot en de verkleurde blaadjes zitten vrij bovenaan. De verkleuring zag ik vanmorgen pas. ik heb de plant gister omgepoot naar een betere plek en daarna heeft de plant 24 uur slap gehangen, nu is ie er nog niet helemaal bovenop. Ik heb een doorzichtige plastic zak met gaatjes erover heen gedaan.

 

Wat moet ik met die blaadjes doen? de pieklen zijn verkleurd

moet ik het verkleurde deel afknippen voordat het uitzaait? of moet ik ze late hange?

Share this post


Link to post
Share on other sites
oeh twannie daar maak je een grote fout

 

Zeg dit alsjeblieft niet meer want het is al zo irritant dat deze roddel in omloop is.

 

Planten halen hun energie van de bladeren, daar vind de fotosynthese plaats. Ga je bladeren weghalen, dan kan een plant dus minder snel groeien, en dus dunnere toppen.

Bladeren wegsnoeien om kleinere toppen licht te geven moet je ook niet doen, want het zal hooguit 1 gram schelen, de toppen aan de onderkant blijven toch klein, en zijn het niet waard.

 

bij deze, KNIP NOOIT BLADEREN WEG! daar haalt een plant zijn energie om te groeien vandaan!!

echter alleen in de groene bestandsdelen bladere die geel/bruin zijn kun je wel weghalen ;)

Natuurlijk zitten aan een plant niet voor niets bladeren, maar met de manier waar wij op kweken (toevoegingen van PK13-14 e.d.) heb je vaak een overdaad aan groen aan de plant. Ik kweek altijd met de potten tegen elkaar, dat is dus een ruimte van 20x20 cm voor de plant = 400 cm2. Door in de bloei, regelmatig blad weg te halen, natuurlijk niet in 1x, maar elke dag 1 of 2, hou je licht onderin en dwing je de plant rechtstandig naar boven te groeien, naar het licht toe. Dit doe ik al jaren en het werkt perfect, onderin groeien de zijscheuten ook praktisch rechtstandig naar boven en ook met mooie dikke toppen.

Dat een plant zijn energie haalt uit het blad is niet geheel waar, de wortels verzorgen dit grotendeels d.m.v. water en voeding.

Ik had een paar stekken op het balcon staan en de hond heeft ze volledig kaal gevreten, naar een paar dagen kwamen de stekken weer gewoon opgang door allemaal nieuwe uitlopers en zijn weer volledige planten geworden.

Maar voor alles geldt, met mate en zeker blad wat verkleurd, kun je gewoon weg halen, want daar zijn de bladcellen aan het afsterven en doen geen dienst meer.

Shiva-shanti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de plant zijn energie uit de bladeren haalt is 100% waar, de wortels nemen alleen de voeding op die in de bladeren omgezet word naar bladgroen.

 

Ik blijf er bij dat bladeren weg knippen niet slim is.

Buigen is veel beter

Share this post


Link to post
Share on other sites

onderste bladeren die amper licht kunnen vangen dus makkelijk weg te knippen al zijn ze oranje met paars, Je plant stuurt daar veel energie naartoe om ze mooi groen te houden maar er komt weinig energie terug omdat ze geen licht vangen en dus geen fotosynthese uit kunnen voeren. Maar wel kun je je toppen dikker krijgen door gaatjes te prikken met een dikke naald aan het begin van je top, Je plant denkt dat je top af aan het sterven is, je plant gaat extra energie geven om nog een mooie dikke top te geven om zaad te maken. Maar let op, je top moet bijna uitgegroeit zijn en je moet dit dus als laatste groeispurt doen, Je top gaat ook echt dood maar daarvoor heb je als het goed is al geoogst.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ shiva shanty: Om een bloem te vormen is fotosynthese nodig, niet zo zeer om te groeien...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu heb ik nog geen antwoord op de vraag waar het goed voor is de bladpunten te knippen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is alleen nodig bij stekken en dan is het om teveel verdamping vai het blad tegen te gaan.

Er zijn immers nog geen wortels om water op te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook nog nog niet helemaal verdorde bladeren kun je volgens mij het beste laten zitten. Uit het blad wordt nog energie en vocht gehaald (daardoor verkleuren ze ook) en de plant dumpt haar afvalstoffen erin. Daarom zou je de bladeren ook van je aarde af moeten halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,.

 

Horsleech vroeg o.a. wat het nut is om van stekjes delen van de bladeren

weg te knippen. De bedoeling is dat je stekje dan minder water kan

verdampen. Als een stekje veel grote bladeren heeft en nog weinig

wortels, dan kan het zijn dat er aan de bovenkant (bladeren) meer verdampt dan

er aan de onderkant (wortels) bij kan komen. Gevolg is dat je stekje

uitdroogt !!

 

Verder ben ik het roerend met Wietkoning eens om in de bloeifase niets meer

weg te halen. Bladeren die geel en bruin worden vallen na verloop van tijd

vanzelf op de grond. Als je dit op de natuurlijke wijze zijn gang laat gaan,

dan kan de plant tot het laatste moment eventueel nog wat voeding uit

dat blad halen.

 

Groeten,

 

Klaboem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo wietkoning

 

ik ben zo dom geweest om mijn bladeren te snoeien en merk inderdaad op dat ze kwa groei bijna stil liggen zullen mijn meisjes er terug boven op komen ze moeten nog een viertal weken bloeienen. mijn lampen hangen op een 75 cm moet ik deze hoger hangen?Vriendelijke groeten Indianronny:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...