Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sativied

Bio topdressing

Recommended Posts

Mijn Sugar Punch plantjes staan in 25L potten en heb ze niet goed gevuld (zie link in signature). Wilde wat ruimte overlaten voor een topdressing voor de bloei periode maar heb zo'n 6-8 cm over. Ik heb nog wel wat gewone potgrond liggen, maar twijfel tussen diverse alternatieven en/of toevoegingen. Ik heb al BAC bloei en bacto van sannies starterspakket.

 

Beste optie leek mij de guano en palm as (van sanniesshop), als natuurlijke pk booster (zoals in de shop staat omschreven). De plantjes beginnen nu net bloeiverschijnselen te tonen dus moeten nog zo'n 10 weken. Mengen met potgrond voor dressing en/of thee.

 

Of de organics mix, beetje mengen met potgrond, en dan als topdressing.

 

Of iets anders?

 

Advies zou welkom zijn :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo sativied,

 

Als ik jou zou zijn zou ik de potgrond mengen met de organics mix.

De PK en andere voedingsstoffen zou ik de voedinglijn van je fabrikant aanhouden meestal zijn dat de beste getallen waarop je kan vertrouwen, maar expirimenteren kan nooit kwaad.

Welke voedingsstoffen je wil halen ligt aan je budget het beste is om 1 voedignslijn te kiezen en die de hele kweek te gebruiken en natuurlijk is het ook beter alle voedingsstoffen te gebruiken die op je voedinslijn staan.

 

Hoop je een stapje vooruit te hebben geholpen.

 

Groeten blijf het volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoop je een stapje vooruit te hebben geholpen.
Een heel klein stapje, bedankt voor je reactie. Ik heb nl. niet echt een voedingslijn van 1 fabrikant, zoals ik poste heb ik Sannies starterpakket, dat houd in dat ik naast de wortelschimmels de buffertabletten heb (2 stuks op 22 liter), sannie's bacto, en BAC bloei. Een biolijn zeg maar, en die lijn zet ik graag voort met iets nuttigs/extras over de gehele bloeiperiode.

 

Ik neig momenteel, op basis van advies van iemand anders, naar een extra buffertab per pot, 2 halve misschien, en dan 5 cm potgrond or overheen. Die potgrond is ook bemest, npk 14-16-18, 0,7kg op 1m3. "voeding voor de eerste 6 maanden". Relatief duur zakje 4,50 voor 10l "Florentus", 2 van de 22 liter in mijn potten is die potgrond, rest is lightmix, er zou dan dus nog 2 ltr per pot bijkomen.

 

Voor de verzendkosten maakt het niet uit dus er kan nog wat bij, misschien enzymen of zo voor de laatste 2 weken. Of is dat niet nodig met bio? (edit: handig die gelinkte keywords, "enzymen" niet goed voor organisch bodemleven). Of alvast yucca en perfect start voor volgende ronde... *twijfel twijfel*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gaan voor zwarte wormen mest van gold label (ook bij sannie te verkrijgen) en perfect start voor je volgende ronde.

 

Nu gewoon je potten bijvullen en wellicht een extra buffertab erbij maar niet noodzakelijk. Die zwaar bemeste potgrond zou ik achterwege laten, gewoon opvullen met lightmix en een handje wormenmest.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie. Ja wormenmest wil ik de volgende ronde ook gaan gebruiken. Had er nog naargekeken bij een lokale growshop maar die had alleen goedkope megazakken en als je eenmaal die zwarte van goldlabel hebt gezien is dat geen optie meer. Maar, er staat bij dat het ook geschikt is als topdressing tijdens de groei. Ik snap dat het sowieso nuttig is voor de hele cyclus en zou er nog thee van kan maken maar toch, ik denk dat dat meer iets is wat ik directhad moeten doen. Toch?

 

Die tabs zijn behalve goedkoop zo simpel in gebruik, daar kan ik in ieder geval nog 1 van in elke pot doen. Dan hebben ze zeker niet te veel of te weinig. Ik denk dat ik ook de organics mix bestel, heb ik van alles wat en hoef ik niet te kiezen :tu

 

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat die potgrond zo bemest zou zijn, had het gekocht voor gewone kamerplanten en wilde ze niet in zo'n 2 euro zakje grond stoppen, en die zien er nu uit als plastic/nep, ben best trots op min Yucca lol. Had 2x50l lightmix voor 5x25L potten (vraag me niet waarom, geen idee waarom ik niet gewoon een derde zak mee heb genomen). De groei is er wel bijna uit, dus maken ze ook niet meer zo snel wortelen aan (dacht ik ergens gelezen te hebben) dus zou de potgrond een dressing zijn waarvan ik elke dag een beetje van de voeding naar de wortels beneden spoel met wateren. Hmmm... misschien dan geen tabs, wel die potgrond (1-2 cm laagje ipv 5cm) en organics mix, en dan kan ik nog wat anders uitzoeken, zoals wel de wormenmest bijvoorbeeld. Het is toch weekend dus heb nogneven de tijd om te twijfelen. Misschien gaan ze wel verbranden na de eerste dosis BAC bloei en denk ik er morgen heel anders over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zijn die bloeitabs die Krasi gebruikt iets?

 

Geen idee of je die nu nog kan toevoegen/verkruimelen, maar misschien is het wat.... :tu

 

 

Grtz, Rookpluim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom bestel je niet alvast wormenmest buffer tabs potje mico, potje bacto en perfect start voor de volgende ronde. Dan een zakje light mix halen en je huidige potten bijvullen met een beetje wormenmest en een buffertab per pot erbij (buffertabs zijn ook in grootverpakking te krijgen 40 tabs).

 

Die potgrond is te zwaar bemest en is dubbelop in combinatie met je buffertabs. Als je dan ook nog bio organics gaat topdressen is het helemaal overkill.

 

Je planten zijn groen nu? geen verbrande bladpunten? gewoon zo laten en geen rare dingen doen. Zou ook voorzichtig zijn met bac bloei, rustig opbouwen is best geconcentreerd.

 

Toevallig zijn mijn sugarpunches net klaar, je kan ze bekijken in mn album.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tips Tita, duidelijke taal :tu Overkill moeten we niet hebben nee, ik wil alleen de potten opvullen en tegelijkertijd voorkomen dat ze 'later' tekort hebben. He die organix mix zag er zo lekker uit. Volgens mij hou ik genoeg mico en bacto over voor nog een ronde, maar bestel liever nog niets voor de volgende ronde, heb al 2x eerder handdoek in ring gegooid, moet eerst wat fatsoenlijk-rookbaars in zicht zijn. Als ik nu 10 tabs haal, hou ik 5 over, bestel ik volgende keer met zaadjes weer 10 dan heb ik weer 3 per pot.

 

Dus, humus met tabs wordt het. Die lightmix kan ik hier alleen halen in 50l zakken, is om diverse redenen niet ideaal om nog 1 van te halen. Zakje licht bemeste gewone potgrond ipv de zwaar bemeste dan maar? Of is geen perliet in de top 2-3cm een groot gemis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...