Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leon911

LED in combinatie met HPS

Recommended Posts

Hallo :tu

 

Ben van plan een kweek te draaien met 8x165w 7 kleurenspectrum 3w led ( ja, ken alle kritiek op LED )

en bij te velichten met 4x HPS 400w in de bloeifase.

Wat denken jullie over die combinatie van licht, worden de planten hier vrolijk van of zal het gaan zorgen voor stress.

en, hoeveel plantjes in potten van 11liter in een 3*3*2 tent is wenselijk onder deze setup?

 

Ben benieuwd naar jullie mening..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een belangrijke correctie, je gaat geen LED bij verlichten maar HPS bij verlichten.

 

Planten zullen de extra HPS alleen maar prettiger vinden, hoe minder LED hoe beter.

 

Welk succesvol kweekverslag heeft je doen besluiten tot de aanschaf van LED ondanks alle kritiek?

 

Wat is je doelstelling?

 

Als je van experimenteren houdt is dit grappig zo niet is het zonde van je centen.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij kan je tijdens de bloei de LED lampen dan net zo goed uit laten.

je gaat dus in totaal 2920 W aan licht ophangen... hang dan 6x 6oo W HPS op. groeien doe je dan onder 2 van de 6.

 

En die 11 literpotjes kan je er 25 op een m2 zetten. als je je hele tent kan volzetten dus 225. Maar dan zou er weer meer licht bij moeten. of je laat een pad open, kom je er nog makkelijk bij ook. Zoiets. Ideaal is 9x 600 (mijn mening)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op bijv. youtube verschillende positieve resultaten gezien met LED ook in bloeifase.

toch ook veel berichten dat het LED licht niet diep genoeg kan penetreren en dat het lagere opbrengsten levert.

dus ja nu de keuze die me rest is volledig LED, LED combineren met HPS of de nieuwe LED lampen de deur uit

voordat ooit aan zijn geweest en vol op HPS gaan.....

 

:tu hmm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

11 literpotjes zijn 25x25 dus 16/m2. mare dit met LED doen is gewoon dom, van de andere kant, door dit soort experimenten en magere oogstjes blijft de kg prijs wel lekker hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de hortifair heb ik een tijdje met iemand staan praten aan de stand van Reflux. Deze hadden zowel hps (400v) als led verlichting. Hij vertelde dat er voor fabrikanten nog te weinig brood te winnen is in ledverlichting voor de 'horticultuur'. Volgens hem was led verlichting ongeveer 5x zo duur om dezelfde opbrengst te krijgen. Neem noumaar van mij aan dat dit ook ongeveer zo is als je kijkt wat ledverlichting kost in aanschaf alleen al...

 

Ps: ben je toch benieuwd naar led enzo was er ook een stand van het merk senmatic. Deze led lampen zijn tot 550 watt geloof ik. www.senmatic.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ongeveer een half jaar ling een paarse lichtbal de hemel in zijn schijnen. En daarna was het weg....... :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hps laten hangen en de led's op de wc hangen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ok, dat is dus erg duidelijk... Hps all the way

 

Ik ga eens kijken of ik Led zooi ergens kan slijten..

 

Bedankt voor jullie ongezoute mening :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je al eens gedraaid met die LED lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee heb nog nooit Met led gedraaid, dacht het te gaan proberen

Maar ben van gedachte veranderd door de vele negatieve

Berichten, ik vond het wel een mooie stealthy oplossing.

 

Zit namelijk een beetje met die warmte detectie ... maar moet dit risico maar als aanvaardbaar gaan beschouwen... een magere oogst zou zonde zijn de investering van geld en tijd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Limit al aangeeft, gewoon hps gebruiken en de led als extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel LED lampen die alles doen hoor goed groeien en bloeien ....maar of dat voor dit gewas is weet ik niet.

 

De ''gewone'' mens krijgt deze hightech ledlampen nooit in hadden.

 

Deze worden net heel veel ander goede uitvinden onderdrukt, en je moet dan denken aan militaire ondergrondse bunkers en NASA en dat soort stuff.

 

Mvg Aza

Share this post


Link to post
Share on other sites

warmte detectie? waar blaas je uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het nog niet wat ik met de afvoer van de warme lucht ga doen, ben nog aan het uitzoeken wat het beste is (in eerste instantie was alleen LED ook het plan en daarbij is hitte geen groot probleem aangezien het niet echt heet wordt 30 graden)

vooral hier op dit forum lees ik verschillende methodes, ik lees dingen als uitblazen in de schoorsteen of gewoon de kamer in. Wel heb ik het idee dat afvoeren naar buiten via het raam niet echt een goed idee is.

 

Ben er nog niet over uit dus sta open voor suggesties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt een bepaalde temperatuur NODIG om dit plantje fatsoenlijk te kunnen kweken, mooi dat LED minder warmte afgeeft maar dat zie ik eerder als een nadeel dan een voordeel. en IDD.. zolang je met de warmte (of het nu van LED of van HPS of allebei afkomstig is) naar buiten gaat, valt je argument van "stealth kweken" al in duigen.

 

Gewoon schijt aan die warme lucht hebben, het MOET naar buiten. of je moet met gesloten/semi-gesloten systeem werken, maar dat is wellicht nog een brug te ver. valt altijd wel iets op te verzinnen om de lucht op een niet zo opvallende manier af te voeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik geprobeerd.. 2 x 250w led units tussen 2 x 600w hps

 

led had totaal geen nut.. lumens van de hps overheersen de led zo sterk, zelfs aan de zijkanten waar geen led licht komt zien de planten exact hetzelfde uit als de planten waar beide led+hps over schijnt. Opbrengst was ook hetzelfde van de planten die onder de combo stonden en die in de hoeken waar alleen hps licht bij kwam.

 

hoop dat je hier wat aan hebt

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het misschien een idee om het voorgroeien met de LED te doen en zodra ze in bloei gaan alleen de HPS?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorgroeien is ook groeien. Ook dan hebben de planten warmte straling nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor combinatie ivm kleuren spectrum zou ik plasma nemen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist, als je geld neerlegt voor wat spannends kun je beter voor 1000 euro een plasma kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn zat goede kweken Te vinden op het web

Wat maakt het uit of iemand met 600w led of hps ,,500gram haalt

Dat azijn gezeik van de zelfde personen

 

Ook met hps heb je geen garanties

Kijk als je stealth wil kweken moet je geen hps gebruiken

gesloten systeem behoort wel tot deze mogelijkheden

1320watt aan led dan moet je toch een vorse oogst kunnen halen

Hoop dat je voor led kiest

Succes bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwah....waste of energy, all the way HPS :lol:

Ik zou niet klooien met LED, of experimenteren is je doel....

HPS heeft zich door de jaren heen bewezen, en LED is het nog niet helemaal. Zeker niet als je 't lumen/watt ratio berekent.

Als we toch gaan mierenneuken dan zou ik een HPI/MH gebruiken voor in de groei en een regulere HPS voor de bloei.

 

Wel heeft de LED-technologie zich door de jaren heeft flink ontwikkeld, maar of dat in de toekomst HPS kan evenaren qua lumen/watt ratio moet nog maar blijken.

Voorlopig zou ik het bij de bovenstaande sirieuze bulpen houden.

Als je 't niet hebt , eventueel een eVSA halen en dan dimmen in de groei.

Dat is de beste ratio gram/watt.

Met LED is het overigens een 10-jarenplan, dus reken uit je winst :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gast !!!!led is hps al voorbij

Er zijn al led met 160lm/watt en deze kan je al kopen

Laten we maar niet hebben welke records ze al verbroken hebben in het lab

De resultaten verpulveren hps tot STOF

Gr. Bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...