Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knowmaster

Growreport PES hawaï PF tek

Recommended Posts

Hallo beste lezers,

 

Ik heb een tijd hier rond zitten lezen, tot ik het besluit nam dat ik wel eens paddo's wilde gaan kweken.

Gister ben ik begonnen met het snelkoken van de potjes vermiculiet+rijstmeel vandaag de sporenspuit

gemaakt en morgenochtend het inbrengen van de paddosporen!

 

Allereerst wil ik Nederwierie ontzettend bedanken voor zijn informatie die hij gegeven heeft en ook de

sporen die ik van hem heb gekregen! (PES hawaï & Albino A+), zonder hem kon ik niet aan de slag.

Hij heeft ook erg veel nuttige informatie op dit forum geplaatst!

 

Nu verder met de kweek:

Ik ga gebruik maken van een shotgunbak (perliet moet ik nog ergens verkrijgen als er tips zijn GRAAG!) in combinatie met de PF-tek.

De PF-tek bestaat uit:

 

-280 mL Vermiculiet

-80 mL zilvervliesrijstmeel

-water

 

Ik maak nog gebruik van de volgende middelen:

-Spiritus(bak waarin ik steriel werk maak ik hiermee schoon)

-Injectiespuit

-scapel

-knijptang

-glazen

-desinfectie handgel (kruidvat tip!)

-latex handschoenen

-snelkookpan

-aluminiumfolie

-glaasjes

-lepel

 

Allereerst heb ik de PF-tek mix gemaakt en dit in glaasjes gedaan (kijk PF-tek hoe dit te doen) deze in de

snelkookpan gezet en daarbij nog een glas met 2 lagen aluminiumfolie afgedekt met water erin(om de sporespuit

te maken), dit heb ik 1 uur in de snelkookpan gekookt op 1,04 Bar.

Vandaag heb ik de sporespuit gemaakt in de steriele bak (als het goed is geen contaminatie's)!

 

Know. 7-11-12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nederwierie is een wandelende wikipedia :)

 

Perliet vind je gewoon in de growshop in Maastricht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker haha! Ja ik zal binnenkort eens een growshop in de buurt binnenlopen, heb daar nog wel ff de tijd voor;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey leuk om te zien dat jij ook bent begonnen , kunnen we inderdaad vergelijken hoe het gaat.

Hoe zit het met perliet, nog wat kunnen vinden? Ik heb het bij de growshop gehaald. Veeel te veel alleen. Kopen? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

You're welcome,

succes met de kweek en vragen zijn altijd welkom!

 

 

Greets,

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey leuk om te zien dat jij ook bent begonnen , kunnen we inderdaad vergelijken hoe het gaat.

Hoe zit het met perliet, nog wat kunnen vinden? Ik heb het bij de growshop gehaald. Veeel te veel alleen. Kopen? :)

 

Ligt eraan waar je ergens woont, want wil best wel wat overkopen haha;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey leuk om te zien dat jij ook bent begonnen , kunnen we inderdaad vergelijken hoe het gaat.

Hoe zit het met perliet, nog wat kunnen vinden? Ik heb het bij de growshop gehaald. Veeel te veel alleen. Kopen? ^_^

 

Ligt eraan waar je ergens woont, want wil best wel wat overkopen haha;)

 

Down by the river staat er :wacko: Die ene die brabant en zuid-holland van elkaar scheid... Op het stukje waar ik woon dan :P

Maar ik kan het eerlijk gezegd ook nog wel voor wat andere doeleinden gebruiken. Inmiddels wel wat gevonden neem ik aan?

Wil het koloniseren al vlotten bij jou? Bij mij moet het nog een dag of 4-5 schat ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het koloniseren schiet bij mij niet echt op... nog geen een wit vlokje te zien:( dus ik wacht nog paar dagen en anders begin ik opnieuw.

Ik heb zilvervliesrijst in een koffieboonmaler fijngemalen en dat dan met de pf tek gebruikt, is dit niet goed ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf met een andere methode bezig dus ik zou ook niet weten waar het dan aan zou kunnen liggen. Je hebt het wel vochtig gemaakt?

Misschien ligt het aan de sporen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja morgen kijk ik weer even naar de glaasjes, zie ik niks betekend het einde voor deze ronde en begin ik meteen met een nieuwe:P ben nu al 10 dagen aan het wachten met koloniseren maar zie nog geen een wit puntje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf nooit met de PF Tek gewerkt maar er wel over gelezen.

Bruine rijst(zilvervlies) gemalen in een koffiemaler is wel geschikt weet ik.

 

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar uit verschillende growreports en verslagen op andere forums weet ik wel dat gemalen rijst goed werkt.

 

10 dagen is wel lang als er nog geen leven in zit,

de kans is nu ook groter op contams aangezien normaal het Mycelium de meeste bacs wegvreet.

Een snelle mycelium groei is best wel belangrijk in de cakes.

 

Ik zou het nog even aan kijken maar aangezien de groei langzaam is bestaat de kans op contams.

Hoe warm heb je de cakes staan? Dit is tijdens de kolonisatie ideaal 27 a 28 graden continu.

Bij die temp waren mijn potten ( Rogge ) altijd in 10 dagen klaar met spore injectie,

en met Honeytek injectie 5 dagen.

 

De temp is zeer belangrijk, die fout heb ik ook gemaakt.

Ik weet niet of je een Incubator kunt maken maar dan weet je zeker dat de temp altijd continu goed zit.

 

Nog iets, hoe lang heb je de spuit op kamertemp bewaard voor het injecteren?

Als je een sporespuit maakt moet je deze 48 uur laten rusten zodat de sporen ''wakker''worden.

Dit is hetzelfde als je ze in de koelkast bewaart , altijd 48 uur laten rusten op kamer temp voor je de cake er mee injecteert.

Doe je dit niet is de kans groot dat er te weinig sporen uitkomen.

 

Succes, dont give up van de fouten leer je juist.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dan denk/weet ik bijna zeker dat ik de volgende fouten heb gemaakt.

Ik heb de spuit 24 uur later hydrateren, en de temperatuur is continu 21/22 graden dus ik ga denk ik een incubator maken met een aquariumverwarmer en opnieuw beginnen:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn dag is helemaal goed, het mycelium is aan het groeien! Hieronder een paar fototjes!

 

gallery_36082_15000_74150.jpg

gallery_36082_15000_112919.jpg

gallery_36082_15000_143187.jpg

gallery_36082_15000_52350.jpg

gallery_36082_15000_126045.jpg

 

Bij de een wat meer ontwikkeling dan bij de ander, maar gelukkig geen contams te bekennen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefeliciteerd met de geboorte van je.. uhmm mycelium! :tu

Heb je nu misschien iets veranderd waardoor het nu ineens wel is aangeslagen?

Bij mij ging de ene pot ook wat sneller dan de andere maar na het shaken ging het wel ongv. gelijk op. Als die van jou wat verder zijn kun je dat misschien ook doen?

Die van mij kunnen als het goed is binnen een paar dagen worden gespawned.

 

Ohja, waar heb jij trouwens dat vermiculiet ergens gehaald?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Thanks! Het zou kunnen zijn omdat ik 2 dagen weg was, de verwarming op 22 heb gezet dat dat de reden was:P Shaken ga ik denk ik over 2-3 dagen doen of als het eerder kan eerder natuurlijk:D Goed om te horen dat jij bijna in de shroom fase zit! Ben benieuwd naar jou opbrengsten met de rogge;)

 

Vermiculiet heb ik besteld, gewoon bij een tuincentra in de buurt;) Maar als je in de buurt woont, ik heb 100 liter ervan dan kun je wel wat overnemen;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes, goed dat het Mycelium nu begint te groeien.

Tijdens het koloniseren is het ideaal 28 graden maar minder kan ook.

Maar hoe lager de temp , hoe langzamer het groeit.

Zoals gezegd, snel groeiend Myc is minder vatbaar voor Contams.

 

Als je een Incubator maakt,

zorg dan dat hij goed is geisolleerd met bv Piepschuim langs de wanden, onder en bovenkant.

Piepschuim kun je gratis afhalen bij elektronica zaken die wasmachines verkopen,

mooie stukken en zij zijn blij dat ze er af zijn.

 

Mooier zijn de grote Piepschuim bakken met deksel die je bij de chinees ziet of bij viswinkels, ook deze gooien ze vaak weg.

(ook wel ''Tempex box''genoemd )

gallery_5544_11767_27257.jpg

Als je hier 2 bakken in zet(1 met water en de aquarium heater, en hierop een lege bak voor de potten) is het meteen goed geisoleerd.

Hier nog wat andere ideeen:

 

''een incubator gemaakt van een koelbox en electrische deken: (voor gevorderden qua electronica)

http://www.fsre.nl/forum/viewtopic.php?t=3865

 

''Incubator van de piepschuim box en een verwarmingskabel'' (makkelijk te maken en zeer doeltreffend en bovendien met 15 watt zuiniger dan een aquarium heater )

http://www.fsre.nl/forum/viewtopic.php?t=3805

Link doet het niet , de howto is te vinden in ''tutorials'' genaamd''Incubator, een alternatief''

 

Fotos copyright en credits FoolonFruity van FSRE.

cub7.jpg

 

Of als je meer ruimte nodig hebt voor bv oysters dan kan dit ook met een 25 watt kabel :

cub8.jpg

Deze fotos zeggen al genoeg hoe het in elkaar zit.

 

Als je een goedkope thermostaat zoekt, deze kun je vaak gratis afhalen op marktplaats in de vorm van een ''waterbed thermostaat met of zonder warmtemat''.

deze zijn vaak in te stellen tussen 18 graden en 36 graden, de temp sensor hang je dan in de incubator met de warmtebron.

De warmtemat zelf gooi je weg natuurlijk, deze verbruiken rond de 400 watt.

Als je hier een warmtekabel op zet (in het deksel dus ) ben je goedkoop klaar.

De warmtekabels zijn vaak 12 volt met adapter van 220 volt , dus de thermostaat schakelt dan de 220 volt adapter.

Soms word er ook wel een thermostaatje bij de warmtekabel geleverd, zij het dat die iets duurder zijn.

 

Eigenlijk is een incubator met deze kou wel een must have, als je deze potten er nu in zou zetten zijn ze na ik schat 5 dagen helemaal wit.

 

So far so good, het begin is er en op naar een mooi veldje shrooms :tu

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die incubator van een piepschuimdoos met een warmtekabel in de deksel lijkt mij zeer goed! Ik zal eens opzoek gaan naar de spullen.

Verder echt Nederwierrie bedankt voor alle hulp tot nu toe!:tu

 

@Concrete ik woon tussen Nijmegen en Cuijk;) dus als je daar in de buurt woont zeg het ff!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik woon een stukje boven Breda dus dan word het alsnog een eind rijden. Maar ik ga vanmiddag wat halen hier in de buurt.

Evengoed bedankt :tu

 

Ik had trouwens ook niet echt de beschikking over een incubator maar heb wel iets gemaakt wat er voor door zou kunnen gaan.

Ideaal is het iig. niet maar het is toch snel gegaan. Ik heb een houten bakje in het formaat van een schoenen doos omgebouwd tot incubator.

Dat bakje heb ik bekleed met aluminiumfolie met daarin een 40W gloeilamp. Boven op het bakje een rekje zodat de potten niet teveel op 1 punt(onderkant) worden verwarmd.

Vooral dit laatste is moeilijk omdat de warmte natuurlijk blijft hangen op dat punt. Binnen 2weken volledig gecoloniseerd op een gem. temp. van 25 graden.

Enigste nadeel was het ontstaan van condens in de potten ivm. temp verschil tussen de potten en omggevingstemperatuur.

Foto ervan staat in m'n topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry guys voor de lange afwezigheid vanaf mijn kant, maar ik heb de kweek kapot laten lopen door de kerst vakantie. Hierdoor was ik niet in staat de glaasjes in de gaten te houden tot hoever ze al volgroeid waren. Eenmaal terug van vakantie waren er al kleine paddo's in gegroeid, deze heb ik geoogst en getest met een vriend van mij. Ze werkten perfect beide 1 gram op, leuke hallucinaties en minder zwaar dan truffels naar mijn mening. De hallucinaties waren andere kleuren waarnemen, golvende omgeving en dat soort dingen, maar geen draken of andere objecten die er niet waren.

 

Top, bedankt iedereen voor de informatie en Nederwierrie zeer bedankt voor jou informatie + de sporen van de PES Hawaii!

Binnenkort nog een paar foto's waarop een 2 tal paddo's te zien zijn!:verrygood

 

Binnenkort ga ik beginnen met een nieuw kweekje, en natuurlijk deze tot in de Shotgun laten groeien ipv tot de glaasjes...

Fijne vakantie voor degene in het Noorden (zoals mij haha :verrygood )

 

Groetjes,

 

Know.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...