Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
ConcreteJungle..

Psilocybe Cubensis Hawaii. Rookie growreport

Recommended Posts

Afgelopen weekend ben ik eiiindelijk begonnen met het (helemaal) zelf kweken van paddestoelen.

Ik zeg helemaal want ik had eerst een kant en klaar growkitje gekocht waardoor ik nu een beetje een dubbelproject heb lopen die inmiddels bijna aan het einde van zijn 1e flush is nu.

In eerst instantie gedaan om de basis van het kweken een beetje onder de knie te krijgen wat achteraf misschien geldverspilling is geweest omdat zo'n growkitje wel erg simpel en relatief duur is.

Daarintegen heb ik wel tijd over gehouden om mezelf eens verder te verdiepen in de wonderlijke wereld van de paddestoelen... En me doen besluiten om het professioneler aan te gaan pakken.

 

De Kweek.

Als eerst wil ik Nederwierie nog bedanken voor zijn interessante topic's hier :P

Want ondere andere door zijn kennis en gedeelde informatie heb ik (hopelijk) een goede start kunnen maken.

Mijn eerste kweek berust dan ook grotendeels op de methode die hij heeft beschreven in de sticky , ''basis uitleg paddo's kweken in makkelijke taal''

Maargoed, lezen kan iedereen maar het uiteindelijk goed in praktijk brengen is iets anders.

Bijvoorbeeld het contaminatie gedeelte, inocculeren etc. leek me iets waarbij ik zorgvuldig te werk moest gaan.

 

Als spawn gebruik ik dus rogge en als substraat kokos.

Wanneer het rogge compleet bevolkt is door het mycelium gaan deze samen met cocos in rechthoekige bakjes in de shotgun bak met een laag perliet onderin.

Om te beginnen ben ik eerst opzoek gegaan naar de spullen die ik nodig had. De meeste waren makkelijk te vinden andere wat moelijker.

Perliet bv, kon ik zo 1 2 3 niet vinden en dan vooral ook niet goedkoop.

Uiteindelijk bij een growshop aanbeland en daar voor een levenlang paddo's kweken perliet en cocos aangeschaft.

100ltr perliet, 50ltr cocos :P Geen blokken of bricks maar een zak cocos. Dat is ook het juiste spul toch?

Allerlei middelen tegen besmetting gekocht, snelkookpan, alchohol, waterstofperox., chloor, latex handschoenen.

Lang verhaal kort , alles wat in bovengenoemde topic staat heb ik dus gekocht.

 

Zondagavond ben ik van start gegaan en heb ik de potten met rogge zo'n 1,5 uur gesteriliseerd in de snelkookpan.

Iets langer dan aangegeven omdat ik de indruk kreeg dat de snelkookpan een wat lage overdruk beveiliging had waardoor de temp. lager zou kunnen liggen dan juist is.

De pan heeft 2 standen, de hoogste is 90kpa wat gelijk is aan 0,9 bar ipv. de beoogde 1,5. Zou ik daarmee de 110+ temp. halen denken jullie?

Of de potten met rogge goed zijn gestereliseerd kom ik binnenkort achter want gistermiddag zijn ze geinjecteerd met een sporenspuit met daarin de Cubenis Hawaii.

Als ik daarbij iets fout heb gedaan weet ik natuurlijk nooit of het daaraan lag of dat de snelkookpan niet warm genoeg werd.

Het gaat om 3, 720ml potten, waarbij ik in totaal zo'n 8,5 ml heb geinjecteerd.

 

Zoals ik al zei heb ik geprobeerd om zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan bij het inocculeren. De chloorlucht dampt nu nog steeds door het hele huis...

De enigste goed plek waar ik het kon doen was de badkamer ook al is dat over het algemeen niet de meeste schone plek natuurlijk.

Toch denk ik dat er bijna niks is ontsnapt aan mijn chloorspons.

Daarbij heb ik ook nog als een debiel staan spuiten met water en chloor in de lucht om eventuele vliegende ongewilde gasten te pakken te krijgen.

Met de ramen gesloten... Half van de wereld heb ik toen 10 min. later de potten gepakt en deze onder de vlam van een butaanbrander geinocculeerd met de sporenspuit.

Dat laatste was misschien wat overdreven aangezien de kamer compleet gesoaked was met chloor en water... Achja nu maar afwachten op het resultaat, hier nog wat pics. :)

 

 

9avk9g.jpg

 

2vcvujk.jpg

 

28k4glj.jpg

 

kevnth.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed!, ik heb een hele kamer zo schoon mogelijk gemaakt, alle tafels afdoen met spiritus en eerst alles afgeboend+gestofzuigd..:)

Ben benieuwd wat jou opbrengsten gaan zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoii Jungle ,

 

Ik zelf zat ook te denken aan pado's ronde deze winter maar zal nog ff goed inlezen daarbij helpt jou topic dus bedankt voor het delen ;)

Succes met de ronde ik ga volgen

groeten pac :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf nog geen spawn gemaakt voor paddo's, wel al potten ingespoten met truffelsporen.

Heerlijk die overheersende witte schimmel overal in de pot!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties, altijd leuk :)

@GGFTAF , Truffel zijn ook lekker(nadat je ze op hebt) maar wel wat minder intens dan paddo's vind ik. Kweek je dat op ongeveer dezelfde manier of niet?

 

Ik wilde jullie nog wat laten zien van die growbox die ik ook nog heb staan. Ik heb het idee dat het daarmee de laatste tijd (4-5dgn)niet zo vlot meer mee gaat

 

sp94bp.jpg

 

Dit is de 1e flush maar ik zie ze eerlijk gezegd niet heel veel groter meer worden dan dit. Wel redelijk veel stoeltjes dacht ik zo (?)

Deze foto is vandaag genomen en ze zijn nu al zeker 1,5 week met hun kopje boven.

Temp. zit gemiddeld zo op de 22-23 graden en luchtvochtigheid weet ik niet precies maar ze zitten in een zak en die is vochtig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd leuk een growverslag van paddos te lezen.

 

Succes met de kweek!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je!

 

Succes zal ik nodig hebben.

Bij dat growboxje wat ik er ook nog bij heb staan lijkt er iets mis te zijn gegaan.

De paddenstoelen groeien al een tijdje niet meer en er komt een vreemde lucht uit de zak. Besmet geraakt?

 

15x08sz.jpg

 

2hyxc74.jpg

 

2504748.jpg

 

 

 

Deze stilstand duurt dus al echt een dag of 5.

Zal ik deze nu maar verwijderen en de bak opnieuw gaan dunken? Als er dus een besmetting is moet ik die eerst weg zien te krijgen met waterstofperox...? :)

Wat zal ik gaan doen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie op de fotos geen besmetting maar wel op de laatste dat het bakje misschien te droog staat.

Zelf zou ik deze plukken en de bak 24 uur dunken.

Het lijkt mij zo te zien vocht tekort in de cake zelf.

 

Succes!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie op de fotos geen besmetting maar wel op de laatste dat het bakje misschien te droog staat.

Zelf zou ik deze plukken en de bak 24 uur dunken.

Het lijkt mij zo te zien vocht tekort in de cake zelf.

 

Succes!

Nw

 

Zoals ik het aanvoel lijkt het bakje helemaal niet zo droog. Maar het zou kunnen inderdaad. Waar zie je dat precies aan? Scheurtjes in de paddenstoel?

Dan ga ik deze nu plukken. Opeten is waarschijnlijk niet zo'n goed plan, aangezien er nogal een vieze lucht uit zak komt? :P

 

Bij het bevochtigen van de cake heb ik de vorige keer gewoon de handleiding gevolgd.

Deksel een stukje opendoen en er dan water in laten lopen. Dit ging niet zo makkelijk omdat het misschien een tijd duurt voordat de cake zichzelf vol zuigt.

Met dunken bedoel jij dus de cake onder water zetten in een pan met water?

 

Bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dunken kan in een pan maar evengoed in het bakje zelf.

Wat water in het bakje, deksel er op en na 12 of 24 uur afgieten.

 

Als er van een cake of paddos een vieze geur afkomt anders dan de welbekende cubensis geur(soort champignon luchtje) ,

dan is het niet goed.

Ik zie niks raars op de fotos hoewel die laatste er wel raar uit ziet.

 

Dunken en kijken wat er gebeurt,

en de paddos zou ik niet eten als ze een rare vieze geur hebben, deze moeten echt een verse champignon lucht hebben....

 

Succes!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine update en een paar vragen.

 

De geinoculeerde potten met rogge gaan volgens mij best goed en zijn waarschijnlijk over 3 a 4 dagen klaar.

Een paar dagen terug heb ik de potten voor het eerst flink heen en weer geschud om het mycelium wat te laten verspreiden.

Hieronder een foto van voor het shaken en na het shaken van de potten.

 

gallery_9119_14989_1129854.jpg

 

gallery_9119_14989_547942.jpg

 

 

Ik vraag me nog af wat ik straks precies als casing (bovenste laag) ga gebruiken in mn bakjes.

Wat schijnbaar goed werkt is zoals het in de beschrijving van nederwierie staat ,pure cocos zonder toevoegingen.(kalk etc.)

Nu heb ik niet stil gezeten en veel informatie opgezocht en dan zie je zoveel verschillende combinatie voorbij komen... Zou een mix van bv. cocos en vermiculiet niet nog beter zijn?

En in een artikel van roger rabbit, de paddenstoelkweker goeroe van amerika, zou een mix van peat,(dat is turf volgens mij) en vermiculiet een nog veel betere casing zijn dan cocos.

Stick to the plan of...?

 

Ik heb trouwens cocos in een zak van plagron. Dit maakt in principe niet veel verschil met de cocos bricks toch?

Het enigste wat ik nog niet heb kunnen vinden is gips...

En de kalk die ik heb is van ecostyle AZ 4-seizoenen kalk. Magnesium percentage van 7% incl. micro organismen en sporenelementen.

Zou dit teveel magnesium zijn? En micro organismen en sporenelementen is misschien ook geen goed idee of stelt dat niks voor? :P :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De potten met rogge zijn inmiddels voldoende gecoloniseerd denk ik..(?)

 

gallery_9119_14989_2231007.jpg

 

Op deze manier binnen 2 weken gelukt. Houten kistje met aluminium bekleed.

40W gloeilamp erin, klein gaatje aan de zijkant gemaakt voor de kabel.

Boven op de box een rekje om oververhitting onder de pot te voorkomen.

 

gallery_9119_14989_797304.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes man ziet er goed uit! Ik zit nog te twijfelen of ik mn potten uberhaupt wel moet schudden ivm dat er een laagje droog vermiculiet als toplaag is en dient als antibacteriël. Verder heb jij geen doos of iets over je potten heen staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er netjes uit,

mooi wit.

Ik zou ze nu nog 2 dagen laten staan voor de zekerheid.

 

Voor de casing kun je inderdaad Kokos gemengd met vermiculiet gebruiken,

dit is overigens ook een bekend recept voor een casing.

Vermiculiet is niet PH verhogend, dus met kokos blijft de casing PH arm rond de 5 a 5.5 PH .

 

Peat is idd turf, ik heb het geprobeerd in het begin van mijn experimenten en dit liep niet goed af.

Er groeide wel Mycelium, maar de grootse reden van mislukking was dat de bak niet goed was geventileerd en een te lage lv.

Het werkt wel, maar ik zelf vind kokos het beste en makkelijkste werken.

Turf met vermiculiet is wel goed mits je de lv en de zuurstof aanvoer en co2 afvoer goed geregeld is,

de PH is sowiezo goed rond de 5.5 PH .

Aan RR zijn advies twijfel ik zelf ook nooit, ik heb alle boeken van deze man gelezen en ik heb veel van zijn advies op Shroomery geleerd.

Ik vraag me af of er nog mensen bestaan die meer over paddestoelen kweken weten dan hij. :tu

 

Plagron kokos uit een zak?

bedoel je de kokos aarde of echt de grove stukjes kokos?

Of dit werkt weet ik niet, ik heb altijd de growshop kokos blokken,

deze zijn perfect naar mijn ervaring.

Zo heb ik de Action kokos ook getest, deze was fijn van struktuur en gaf beduidend minder oogst dan met de ruwe kokos blokken.

Kokos aarde is ook fijn van struktuur en als je ze gaat dunken na een flush valt het sneller uit elkaar.

Als de kokos zelf grof van struktuur is heb je de goede.

 

Mijn ervaring is dat de kokos zelf ruw moet zijn, en deze eigenschap hebben de growshop kokosblokken.

Aarde is naar mijn idee te fijn voor de mycelium groei.

En de blokken kosten niet zo duur, 2,50 per blok waar je als je het spawn meerekent een kleine 14 nasi bakjes mee kan vullen.

 

Nog een paar tips, maak een paar sporeprints dan kun je er altijd spore spuiten van maken.

De pes hawai is een dikke spoorzetter als je ze wat langer uit laat groeien,

reken op een kleine 25 spuiten van 10 ml per print als je het goed doet.

Een sporen voorraadje is altijd handig voor later en kun je in feite eindeloos door kweken zonder ooit nog een spore spuit te hoeven kopen.

Ook kun je voor variatie op verschillende forums sporen ruilen, zo maak je langzaam aan een bibliotheek van sporen aan.

Vanaf dat moment word de kweek echt goedkoop als je alle spullen al hebt,

immers wat kost een beetje kokos of kleine dingetjes zoals een paar spuiten , waterstofperoxide of een doos latex handschoentjes?

Ik ken geen goedkopere hobby dan paddos kweken ;) groeide wiet maar zo snel en goedkoop.......

 

Hier een voorbeeld als je ze uit laat groeien, van deze heb ik nog ergens sporeprints liggen die roetzwart zijn.

prints die garant staan voor 50 spuiten van 10 Ml.

prints zijn in de koelkast droog verpakt een kleine 10 jaar houdbaar,

er gaan verhalen van naar ik meen Rr Himself dat een print die 20 jaar op huiskamer temp gelegen heeft nog uitkwam.

gallery_5544_11244_390540.jpg

 

De hoge prijs van de kweeksetjes kant en klaar kan ik wel begrijpen.

Het neemt wel wat tijd en arbeid in beslag van print naar kant en klaar bakje.

Zelf kweken is vele malen goedkoper en leerzamer.

Het zijn een paar dingen waar je op moet letten, en dan gaat het als vanzelf.

 

De potten zien er goed uit,

succes met de kweek , komt goed :P

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knowmaster, dan zou ik het niet schudden nee. Jouw potjes zijn ook wat kleiner dus zal het koloniseren ook sneller gaan waarschijnlijk.

Ik heb de potten inderdaad niet bedekt omdat ik dacht dat frisse lucht en licht goed zou zijn en de filterwatten genoeg beschermen bieden. En dat was dus ook zo.

 

 

Nederwierie, ik laat de potten nog even staan inderdaad. Ik had gisteren ook de verkeerde kalk meegekregen , 19% magnesium, leek met iets teveel van het goede.

Ik wil inderdaad cocos icm. met vermiculiet als casing gaan gebruiken. Toch lees ik oa. op shroomery etc. dat cocos niet echt geschikt is als casing omdat het teveel voeding zou bevatten.

Ook zouden cubes niet echt een casing nodig hebben. Hoe meer je leest hoe meer vragen je opwerpt, er valt een hoop te leren ;) Vooral vanuit zoveel standpunten dmv. internet.

 

Ja nu begin ik een beetje te twijfelen over de cocos die ik heb... Het is wel een fijne structuur maar echt aarde ik het niet noemen. Er zitten wel die kenmerkende vezels in.

De growshop die ik heb bezocht had alleen die zakken van Plagron indd. Ik heb de komende dagen ook niet echt de tijd meer om langs een growshop te gaan ivm werk etc.

Maar als ik bv. op shroomery lees is de soort die je zou moeten hebben de soort die hieronder links op de foto staat.

gallery_9119_14989_5191.jpg

 

En dat is dus excact dezelfde die ik heb. Ik trek jouw bevindingen niet in twijfel maar zal het hier mee moeten doen. Icm. met de vermiculiet moet dit genoeg structuur leveren lijkt me.

Is het trouwens verstandig om de vermiculiet alleen met de casing(cocos) te mengen of ook de lagen daarondeR?

 

Ik ga ook zeker prints maken, ik heb de smaak te pakken nu haha

Misschien kunnen we eens wat sporen uitwisselen, jij stuurt ook regelmatig wat naar fsre of niet?

Ik wist niet dat een print zo lang goed kon blijven... Er zitten toch ook duizenden sporen op 1 zo'n print? Maakt de kans van slagen natuurlijk ook groter.

Paddo's kweken is inderdaad niet zo duur maar toch heb ik inmiddels wel aardig wat uitgegeven.

Maar dat komt inderdaad vooral door eenmalige investeringen(snelkookpan),grootverpakking perliet,vermiculiet etc.

Maar in vergelijking met wiet... Buitenkweken koste me al zeker het dubbele laat staan binnen inderdaad.

 

Bedankt voor je reactie nog, altijd handig om wat ondersteuning te hebben van iemand met ervaring :P :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 4 bakjes zijn inmiddels gevuld en zijn klaar om ze te gaan koloniseren.

Ingredienten zijn cocos ,vermiculiet, gips. met een verhouding van ongv. 50/50/5a10. De casing is 60/40/0.

Ik dacht dat ik er binnen een uurtje mee klaar zou zijn gisteravond maar het is uiteindelijk nacht geworden... Vooral vanwege het knoeien en opruimen :tu

Ook nam het pasteuriseren flink wat tijd in beslag. 1,5u op 70 graden maar het duurde even voordat de potten daadwerkelijk die temp. hadden bereikt.

Dit was wel iets wat ik echt goed wilde doen aangezien ik er laatst ben achter gekomen dat de cocos die ik heb trichoderma bevat.

Een schimmel die eraan toegevoegd is om wortels van planten te beschermen. Leuk voor de planten maar minder voor de paddenstoelen... Pasteuriseren kills it :P

Nu maar hopen dat alles verder goed is gegaan.

 

Ik heb geen nasi bakjes gebruikt maar speciale filterbakjes die je online kunt kopen. Deze hebben een filter in het midden van de deksel zitten.

De deksels zijn inmiddels goed nat geworden(condens) maar tijdens de incubatie van de bakjes mogen deze wel blijven zitten toch? De Co2 moet hoog blijven in deze fase?

Wel vraag ik me af of deze filters voldoende zijn, iemand ervaring hiermee? Of is het beter om de deksels elk dag even te lichten? Zo weinig mogelijk aanraken is natuurlijk beter.

De ideale temp. in deze fase ligt rond de 26 graden maar dat haal ik op dit moment niet. Eerder rond de 20 graden... Miss. toch maar een echte incubator maken dan ;)

 

gallery_9119_14989_796971.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bakjes zijn denk ik best goed onderweg. Bij de 3 v de 4 zie ik op meerdere plekken mycelium ontstaan.

Ik ben alleen iets te enthousiast geweest met het vullen ben ik bang. Bij een aantal bakjes zit namelijk het dekseltje bijna tegen het substraat aan.

Aangezien er nogal wat condens aan de deksels hangt concludeerde ik dat dat misschien niet zo goed zou zijn wanneer dat in contact komt met het in ontwikkeling zijnde mycelium.

Eventueel andere deksels maken??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit man! Doordat ikzelf de pf tek gebruik kan ik niet schudden tijdens het kolonisatie proces, dus duurt het wat langer. Zal binnenkort even foto'tjes posten van alle potjes die inmiddels voor meer dan 50% gekoloniseerd zijn, verder mooie bakjes man;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sow al lang niet meer in deze sectie geweest...

 

leuk verslag ik ga je volgen altjd mooi en spannend om een ingelezen beginneling aan de slag te zien.

 

wat ben je nu al met al kwijt aan je nieuwe hobby? en wat ben je de volgende keer kwijt ? een snelkookpan koop je inprincipe toch 1 x maar er zullen dingen zijn die je herhaaldelijk haalt zoals de bakken etc.

 

ik heb een jaartje terug een growkitje gehaalt gewoon simpel water erin schudden en 24 uur later ben je van start. wel erg leuk om die stoeltjes zo te zien groeien en er kwam best wel wat leuks vanaf totaal 9 portie. toch zou ik ook is van begin af aan willen beginnen.

 

ik ga het bij je afkijken en is ff wat topics lezen hiero mocht je slagen wil ik het ook gaan proberen :lol:

 

peace hempy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze 50% volgroeid met Mycelium zijn op de Casing,

dan word het tijd om ze in de fruitkamer(shotgun bak) te plaatsen.

Het Mycelium zal dan ook nog wat verder groeien, maar je wilt niet teveel Mycelium op de Casing ( = Overlay ).

 

De deksels, ik had toen zelf ook een keer een bakje waar de deksel eigenlijk te dicht bij de cake aan zat,

de condens hier van gaf gele plekjes in het Mycelium maar dit ging gelukkig weer weg in de fruitkamer.

Goed opletten dat de deksel nooit te dicht bij de bovenkant van de cake zelf komt wegens het condens .

 

Ik zou ze als je zegt dat de casing 50% volgroeid is van Mycelium in de fruitkamer plaatsen,

ik deed dit zelf altijd al bij 1/3 al.

De casing beschermt in feite het substraat tegen omstandigheden, als daar teveel Myc op groeit zal dit resulteren in minder goede plekken voor de shrooms, dus iets mindere oogst of zelfs helemaal geen groei.

(Ik heb dit ook meegemaakt een paar keer )

 

Komt goed, tot nu toe gaat het goed en je komt in de een na laatste fase,

namelijk dat je na 8 tot 14 dagen( naar gelang van de temp ) moet wachten tot de pinheads verschijnen,

daarna groeien ze super snel, als je elke 5 uur kijkt zie je het verschil.

Na 3 tot 5 dagen zijn ze dan volgroeit, namelijk tot net het vliesje niet openbarst.

Sporen wil je niet op de casing krijgen aangezien op die plekken weinig meer kan groeien.

( Over rijpe open ) Paddos met veel sporen......zijn niet zo lekker voor je maag, je wilt niet om het kwartier naar de wc stronkelen tijdens een vette trip, iets wat ik toen wel heb meegemaakt. Veel mensen krijgen van die sporen bizarre maagkrampen en diarree dus dat is wel iets wat ik je mee wil geven voor je ze eet. Geloof me dat wil je niet mee maken.......Nooit paddos eten met open vlies....

Om het kwartier naar de wc stronkelen gaat trouwens zeer moeilijk tijden een pes hawai trip,

aangezien je motoriek ook half weg valt ( bewegen, praten, dingen doen die je normaal kan, maar dan niet meer weet hoe etc . )

 

Weet dat ze deze soort niet voor niets nooit in de Smartshops verkochten destijds maar het bij de mexicaanse hielden,

deze soort is eigenlijk niet voor het brede publiek geschikt.

De term Magic Mushroom, die zal je begrijpen na een goede trip van de hawai wees hier op voorbereid.

Magic Mushrooms, de open deur naar het spirituele onderbewustzijn dat dan tijdelijk zichtbaar word.

Leerzaam, maar als je er niet op voorbereid bent en lichte paddos gewend ben kan je schrikken, hou dit in gedachten tijdens de trip.

 

Vanaf nu gaat het snel,

feitelijk kun je van sporeprint naar paddestoel werken in 1 maand met incubator.

Uiteraard in ideale omstandigheden anders duurt het iets langer.

 

Over de pes hawai, ik ben er zelf mee begonnen en heb de Thai, B+ , Albino + en de pes Hawai gekweekt,

voorheen vroeger ook kaalkopjes en mexicaanse van de Smartshop en nog een soort waar ik de naam van kwijt ben,

maar de Pes hawai staat qua werking bovenaan in mijn ervaringen met paddos.

Ook qua groei gaven ze meer opbrengst dan die 3 andere eerstgenoemden.

Makkelijk te kweken en kan veel hebben, ik ken geen Cubensis soort die die eigenschappen in zich heeft.

 

Succes met de kweek en so far so good :lol:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels ben ik alweer een stukje verder in het proces want ik ben nu in afwachting op het verschijnen van de eerste pinheads.

De bakjes staan sinds donderdag in de fruitkamer en ik hoop ergens aankomende week resultaten te gaan zien.

 

Ik twijfelde nog over wanneer ik de bakjes in de fruitkamer zou gaan plaatsen. Op andere forums zag ik namelijk ook staan te wachten tot 100% kolonisatie.

Uiteindelijk wel jouw advies(nederwierie) van 50% op willen volgen maar vanwege tijdgebrek het 1 dag uitgesteld en toen ik 1 dag later keek was de casing al behoorlijk gekoloniseerd.

Die bewuste donderdag alles snel klaargemaakt en de bakjes zo snel mogelijk in de fruitkamer gezet. Nouja snel...

Bij het gebrek aan een kleine accu boormachine heb ik een zware boormachine gepakt en ben ik s'avonds begonnen met het maken van de shotgun terrarium.

Natuurlijk geen aanrader want het is me bijna een paar keer gelukt om de bak te laten doorscheuren. :rolleyes:

Perliet flink doorgespoeld met een beetje chloor en een flinke puinhoop gemaakt in de badkamer en daarna goed laten uitlekken.

 

gallery_9119_14989_56544.jpg

 

Zo zag het er dus uit wanneer ik vorige week donderdag de bakjes plaatste. Weet niet zeker of dit nu al iets te ver is gekoloniseerd maar we zullen het gaan zien...

Hieronder een foto zoals het er vanmiddag uitzag. Zoals je kunt zien is het mycelium redelijk wat doorgegroeid.

 

gallery_9119_14989_1696362.jpg

 

gallery_9119_14989_181341.jpg

 

Ik heb niet echt een goede hygrometer en naar het schijnt zijn er ook niet veel die nauwkeurig een waarde van 90%+ kunnen meten.(?)

Dit doe ik dus vooral op intuitie en vertrouwend op de dikke laag perliet. Daarbij spray ik de wanden van de box elke dag(2x,3x) nat dmv. een fijne nevel.

Verse lucht is ook belangrijk dus af en toe het raam een klein stukje open en een beetje wapperen in de bak met het deksel.

De temperatuur in de kamer is gemiddeld zo'n 22 graden dus dat zit volgens mij wel goed.

 

gallery_9119_14989_883222.jpg

 

Vol verwachting klopt mijn hart..

Wie de shrooms krijgt, die lacht :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nederwierie,

Dat van die opengebroken hoeden met veel sporen niet opeten zal ik zeker onthouden.

Lijkt me niet prettig inderdaad. Als jij wel sporen wilt voor een volgende kweek laat je er dan 1 staan en doorgroeien wanneer je de rest wel plukt?

 

Ik heb zelf 2x getript op paddenstoelen van de smartshop en dit waren inderdaad mexicaanse.

Was leuk en licht visueel maar niet heel erg overweldigend. Een tijd later heb ik nog 2x getript op gedroogde paddenstoelen die ik van iemand heb toegestuurd gekregen via hier.

Ik weet eigenlijk niet meer wie dat was en de mailtjes kan ik ook niet meer terugvinden... Misschien was jij het wel? :rolleyes: 2,5 jaar geleden ongeveer.

Als ik het me goed herinner noemde hij deze ook Hawaiiaanse. En die was ook echt heel anders dan die van de shop... Veel meer visuals en ook veel spiritueler...

Het gevoel hebben dat er geen verleden en toekomst is alleen het nu. Compleet krom tijdsbesef etc,

Uitleggen van zulke ervaringen is dan soms letterlijk met geen pen of toetsenbord goed uit te drukken. Voor de meeste onder ons althans.

Zou leuk als de PES Hawaii waar jij het over hebt ook dezelfde Hawaii soort is waar ik nu mee bezig ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bakjes staan nu bijna 6 dagen in de fruitkamer maar ik heb het idee dat ik beter wat eerder had kunnen beginnen.

Is dit al overlay of zit het eraan te komen..? Vooral bij de bak linksonder zitten er dikke witte stukken op de casing.

 

gallery_9119_14989_2063265.jpg

 

gallery_9119_14989_2346589.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit wel wat Overlay op de casing ......

De bak linksonder vooral, ik denk dat deze bak iets minder gaat geven dan de andere 3.

 

Dat grijze, dat is neem ik aan van de camera die de fotos iets onderbelicht?

Dit komt door het witte, net als bij sneeuw kun je de foto dan beter 1 stap hoger belichten zodat de camera het witte niet per ongeluk onderbelicht.

 

Voor de rest zien ze er wel ok uit, ik schat binnen 5 dagen dat er Pinheads komen.

 

Succes met de kweek!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoog tijd voor een een beknopte update hoe het er allemaal bij staat nu.

een korte samenvatting want affgelopen dinsdag zijn de pinheads tevoorschijn gekomen.

 

Voor die tijd dacht ik dat de casing iets aan het uitdrogen was omdat het wat wegtrok van de zijkant van de bak. Kan ook door het koloniseren of overlay zijn gebeurd miss.?

Uiteindelijk toch besloten om wat water te geven en hierna wat problemen gekregen waaronder blauw mycelium wat nog niet helemaal weg is getrokken.

Omdat de blauwe kleur op sommige plekken groen leek vreesde ik het ergste(green mold/groene schimmel) maar dat blijkt het volgens mij niet te zijn.

Ik heb voorzichtig met een wattenstaafje over een aantal plekken geveegd om te kijken of er iets van schimmel bleef hangen maar dat was niet zo dus de kleur zat echt in het mycelium.

Misschien is het op 1 of andere manier gekneusd geraakt? Teveel water gegeven? Of juist ontstaan door uitdroging?

Best moeilijk om de juiste waterbalans te vinden... Al zou dat eigenlijk bij de voorbereiding al goed moeten zijn gegaan.

 

Een tijdje voor het verschijnen van de pinheads vertoonde het mycelium ook gele plekken wat ook duidelijk in het mycelium zat en niet op een schimmel leek.

Die plekken zitten er nog steeds een beetje en zijn denk ik ontstaan door uitdroging.

Deze gele plekken zaten ook op een aantal (droge)plaatsen in de potten toen de boel nog aan het koloniseren was.

Maargoed zoals ik al zei zijn vanaf dinsdag de pinheads tevoorschijn gekomen en lijkt het aardig te gaan. Alleen een beetje langzaam heb ik het idee ;)

 

Ik mist ongv. 2X per dag vers water en fan de fruitkamer zo'n 3-4 X per dag. De hoeveelheid water die ik moet geven blijf ik een beetje lastig vinden.

In principe zou een casing niet zoveel extern water moet hebben als cakes?

Wanneer ik de fruitkamer mist en daarna fan is het een half uur later niet nat meer dus echt verzadigd lijkt het me ook niet.

De temperatuur is ongv .20/21 graden.

Luchtvochtigheid ben ik niet zeker van maar de cheap hygrometer die ik heb geeft zo'n 90% aan. Als ik de deksel van de fruitkamer af haal voelt het wel zwoel/tropisch aan dusja.

 

Tijd voor plaatjes.

 

gallery_9119_14989_33834.jpg

 

gallery_9119_14989_978763.jpg

 

gallery_9119_14989_429833.jpg

 

gallery_9119_14989_190216.jpg

 

gallery_9119_14989_1040279.jpg

 

Op de laatste foto's zie je ook nog wat van die blauwige waas wat in het mycelium lijkt te zitten.

Die foto's zijn gemaakt vlak na het misten dus vandaar dat ze wat glimmen.

 

Greetz,

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...