Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greenf1ngers

Je eigen luchtbevochtiger maken (met foto's)

Recommended Posts

Maak je eigen luchtbevochtiger

thAPC240225.jpg

 

 

Als het buiten vriest is de relatieve luchtvochtigheid laag. Dit is vervelend voor de plantjes of kloontjes. Om de luchtvochtigheid te kunnen verhogen deze klussen met kijkers.

 

Wat we nodig hebben is niet veel. Eigenlijk een bloempot, badstof handoek en een computerventilator. Verder wat gereedschap zoals een schaar, boormachine, boor, kniptang en wat 2,5mm² installatiedraad.

thAPC240218.jpg

 

Eerst worden er op 2 tegen overliggende zijkanten 4 gaten geboord van 3mm. Dan worden er 4 stukken 2,5mm² installatiedraad geknipt die de bloempot kunnen overbruggen. Die rijg je door de gaten heen en buigt ze aan de uiteinden om. Dit worden de dragers waar straks de handdoek over komt te hangen. In de bloempot is straks een oppervlak aan handdoek van 0,25m².

thAPC240222.jpg

 

Nu kan de handdoek aan 4 stroken geknipt worden die tot op de bodem van de bloempot kunnen komen. Het idee van de handoeken is om een zo groot mogelijk oppervlak te maken in een kleine ruimte. Daareom ook liever badstof dan gewoon katoen. Om te zorgen dat de ventilator de lucht ook uit de bloempot kan blazen worden er aan beide kanten in de lengte richting van de handdoeken 4 gaten geboord. Boven een gat van 10mm dan 13 mm dan 16 mm en vervolgens 19 mm. De ventillator die boven op komt te liggen kan nu zo de lucht aanzuigen en over de handdoeken blazen. Een bijkomend effect is dat de lucht ook gekoeld wordt. Ook kun je nu zien hoe de 2,5mm² installatiedraad is omgebogen.

thAPC240220.jpg

thAPC240224.jpg

 

Nu even de handoeken ophangen. Voor je ze ophangt moet je ze nat maken anders zuigen ze het water niet goed op. Nu de ventilator er boven op leggen en af plakken met doorzichtig tape. De lucht moet door de gaten eruit en niet aan de bovenkant. Van een schilderijtje het piepschuim als afdekking genomen en klaar.

 

thAPC240223.jpg

thAPC240226.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heee dit kom me bekend voor

dit heb ik eerder gezien hennepdesk.nl? of mischien hier op het forum

zou je niet gewoon een linkje neerzetten

ere wie ere toekomt B)

 

 

correct me if i`m wrong

 

maar wel handig info

Share this post


Link to post
Share on other sites

OP zich best handig ja, en dan moet je ook wat water op de bodem eigenlijk kunnen doen zodat de handoeken zichzelf weer volzuigen als ze "leeg" zijn. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou wel handig zijn ja .,

 

 

Moet je gewoon de gaten aan de zijkant wat hoger boren

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maak je eigen luchtbevochtiger

thAPC240225.jpg

 

 

Als het buiten vriest is de relatieve luchtvochtigheid laag. Dit is vervelend voor de plantjes of kloontjes. Om de luchtvochtigheid te kunnen verhogen deze klussen met kijkers.

 

Wat we nodig hebben is niet veel. Eigenlijk een bloempot, badstof handoek en een computerventilator. Verder wat gereedschap zoals een schaar, boormachine, boor, kniptang en wat 2,5mm² installatiedraad.

thAPC240218.jpg

 

Eerst worden er op 2 tegen overliggende zijkanten 4 gaten geboord van 3mm. Dan worden er 4 stukken 2,5mm² installatiedraad geknipt die de bloempot kunnen overbruggen. Die rijg je door de gaten heen en buigt ze aan de uiteinden om. Dit worden de dragers waar straks de handdoek over komt te hangen. In de bloempot is straks een oppervlak aan handdoek van 0,25m².

thAPC240222.jpg

 

Nu kan de handdoek aan 4 stroken geknipt worden die tot op de bodem van de bloempot kunnen komen. Het idee van de handoeken is om een zo groot mogelijk oppervlak te maken in een kleine ruimte. Daareom ook liever badstof dan gewoon katoen. Om te zorgen dat de ventilator de lucht ook uit de bloempot kan blazen worden er aan beide kanten in de lengte richting van de handdoeken 4 gaten geboord. Boven een gat van 10mm dan 13 mm dan 16 mm en vervolgens 19 mm. De ventillator die boven op komt te liggen kan nu zo de lucht aanzuigen en over de handdoeken blazen. Een bijkomend effect is dat de lucht ook gekoeld wordt. Ook kun je nu zien hoe de 2,5mm² installatiedraad is omgebogen.

thAPC240220.jpg

thAPC240224.jpg

 

Nu even de handoeken ophangen. Voor je ze ophangt moet je ze nat maken anders zuigen ze het water niet goed op. Nu de ventilator er boven op leggen en af plakken met doorzichtig tape. De lucht moet door de gaten eruit en niet aan de bovenkant. Van een schilderijtje het piepschuim als afdekking genomen en klaar.

 

thAPC240223.jpg

thAPC240226.jpg

 

 

Dit lijkt me wel een idee, maar waar zijn de foto's gebleven???? Kan iemand ze opnieuw plaatsen???

 

Bij voorbaat dank,

 

Raval

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee das jammer doen het niet meer heeft niemand anders deze foto`s :verrygood

greetz bjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb die fotos ook niet. Wat ik wel heb is een klein overzichtje van mijn eigen luchtbevochtiger die geweldig werkt.

 

Ik heb gebruikt:

 

1 5 liter fles limonade, vierkant, van kaufland

1 ventilator 12 volt 15cm vierkant

1 adaptor met regelbare spanning

wat duktape

2 plastic stokjes

2 washandjes

 

Je snijdt de kop van de fles eraf zodat de ventilator erop kan liggen zonder dat hij aanloopt(bij mij zit het draaiende gedeelte aan de binnenkant)

Je maakt gaten in de fles zodat de stokjes erdoor heen kunnen, horizontaal.

Je legt de washandjes over de stokjes heen zodat ze net tot op de bodem van de fles komen

In de zijkant maak je op 2/3 hoogte van de fles een opening aan beide zijden, een soort flapje. Hierdoor kan er ook lucht in de bevochtiger komen.

De opening in de zijkant kun je gebruiken om de luchtbevochtiger te vullen.

Leg de ventilator erop en plak hem vast met tape.

Sluit de adaptor aan.

Rest wijst zich zelf.

med_gallery_5447_13_146882.jpg

med_gallery_5447_13_106361.jpg

med_gallery_5447_13_741515.jpg

med_gallery_5447_13_536585.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt hardcore4life, hier kan ik wel wat mee. Op de beschrijving af te gaan, lijkt het me net zo iets als beschreven met de handoeken, maar dan wat kleiner.

Ik laat wel weten of het werkt.

 

Raval

Share this post


Link to post
Share on other sites

indien je nog meer water wenst te verdampen kan je ook zo een mistmaker( die ndingen die ze gebruiken om mist in te maken in schalen) in een grote bak met deksel zetten.

dan een paar gaten in de zijkant en een pc fan erop gemonteerd.

 

ik kan zo op een 15 minuten tijd de luchtvochtigheidsgraad naar 90% en meer brengen.

 

benodigdheden:

 

curver bak met deksel ( kan ook met gelijk welk ander merk)

mistmaker ( indien je 1 neemt die ook olien kan verdampen dan kan je ook nog wortelstym meegeven)

pc fan.

 

 

heeft mij in totaal een 20 € gekost maar je hebt er dan wel 1 die echt mist maakt

 

grts

zpream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...