Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Best beschikbare brandbeveiling?

Recommended Posts

Mogguh mede formumgangers

 

De grootste nachtmerrie van ons (hobby) kwekers is als je hokkie in rook op gaat met alle gevolgen van dien.

 

Niet iedereen kweekt op een locatie waar 24/7 iemand aanwezig is dus is het heel verstandig om automatische (brand)beveligings maatregelen te treffen.

 

Zelf heb ik een paar van die automatsche brandblussers met smeltkopje die springen als de temperatuur boven de 79 graden uitkomt boven mijn evasa's alleen twijfel ik aan de effectiviteit. Iemand hier ervaring mee?

 

Nu ik van plan ben om mijn vsa's te vervangen voor evsa's in de vorm van gavita pro armaturen zit de balast direct aan het armatuur bevestigd. Dit betekend volgens mij dat het sowieso allemaal wat veiliger wordt dan met de vsa en dat er nu slechts op één plek brand kan optreden ipv 2 in de oude situatie.

 

Mijn vraag is wat is nu de beste manier van brandbeveiliging, welke dus alleen in de kweekruimte zelf noodzakelijk is, tenzij je de afzuiger wellke in de meeste gevallen buiten de kweekruimte staat ook wilt beveiligen?

 

Ik heb goede berichten gelezen over mabo blusgranaten maar hierbij staat dat je ze in de brandhaard moet gooien zodat ze openbarsten, wat ik me dus afvraag is als je een aantal van deze granaten in de kweeruimte neerhangt deze ook op tijd breken door de oplopende temperatuur?

 

Graag jullie mening over de beste manier van brandbeveiliging op een locatie waar niet permanent iemand aanwezig is.

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je brand heb...dan krijg je een rook pluim... :D

 

en bij brand wil je zuurstof afsluiten...

 

nu vond ik deze brandklep....

 

lijkt me mooi ding toch :P

 

http://www.airflux.be/details.asp?language...roductID=563468

 

die mabos werken ook op temp idd...deze klep ook...

van mabo zijn wel filmpjes tevinden op internet..

 

en idd evsa vervangen...

 

met deze 3 zit je 3 stukken veiliger denk ik.... ;)

 

kheb een autoblusser 30cm boven de vsa hangen.....en 2x co2 handblussers bij me tent.... en 2 rookmelders..

 

eigenlijk moet je ook iets hebben wat je lampen en afzuiger uitzet bij 45 graden...en je een sms geeft...

 

iedem met water over de vloer...als je automatisch op hydro zit...dan een sms krijgen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Knakie,

 

Paar maatregelen die je kan treffen.

 

1. Gebruik kettingen voor alles wat hangt, geen draad/rekkers van plastic of ander brandbaar materiaal.

2. Gebruik EVSA => Ik koel deze extra met een oude intel 12v cpu cooler (kan je gratis krijgen bij je pc-boer), deze warmt nu amper op.

3. Laat je elektriciteit door een pro doen. (Of je moet echt weten wat je doet, there is not such thing as overkill in security)

4. Gebruik 3kg + kalk brandblussers voor elke 2 m planten en je technische ruimte. (Kalk blijft liggen op warme delen, mabo niet, voorkomt opflakkering van brand)

5. Gebruik nooit 220v onder de hoogte van 1.5 m.

6. Alles van voedingen/transfo's op een metalen onderplaat of oude 19 kast plaatsen. (oude server kasten kan je bijna gratis vinden)

7. Koop een degelijke kap. Gavita bv => je kan deze actief koelen met een 80x80 computer fan.

8. Hou je kot proper. Geen oude bladeren of laag stof op de kap.

9. Als je met zeer grote vermogens werkt raad ik je aan met relays te werken. niet met goedkope tijdsklokken

10. Installeer een extra shutdown termostaat die je lamp uitschakelt als de uitgaande fan het begeeft.

11. Installeer rooksensor

 

Tip je hebt sms systemen die je een berichte kunnen sturen als er iets mis is.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
10. Installeer een extra shutdown termostaat die uitschakelt als de uitgaande fan het begeeft.

 

 

grtz

 

heb je hier een linkie van :D ?....kwil dat de lamp uitgaat en de afzuiger bij bv 45 graden...

dan sluit je meteen zuurstof toevoer af naar de brandhaard.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gebruik kettingen, geen draad-rekkers van plastic of katoen.

 

He Mr Drop,

 

Hiermee doel je op de ophanging van de lampen lijkt mij?

Wist niet dat ze die ook in katoen hadden vandaar mijn twijfel of ik je punt wel begrijp?

 

Gr.

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal gezien kan elke kamerthermostaat dit. Je hebt 3 connecties meestal.

 

Ground => draadje nummer 1

CO => Contact open, draadje nummer 2

NC => No contact, draadje nummer 2

 

http://www.conrad.be/ce/nl/product/560467/...91/?ref=detview (deze kan 16 A slikken)

 

Gebruik kettingen, geen draad-rekkers van plastic of katoen.

 

He Mr Drop,

 

Hiermee doel je op de ophanging van de lampen lijkt mij?

 

Jup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Effe goed zoeken, er zijn diverse meetapparaten die ook sms versturen. Conrad is leuk om te zoeken maar is vaak duurder dan de gemiddelde shop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb 2 brandblussers kleine en een grote autoblusser die hangt boven de vsa

2 kleine elk 10 euro en de grote 6kg poederblusser 75 euro

 

moet wel zeggen dat de grote blusser niet zo fijn is om op te hangen , granaat gaat gemakkelijker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...