Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Steven_

Teveel water gegeven?

Recommended Posts

hallo,

 

net begonnen met eerste kweekje,

 

eerste dagen stonden ze onder 1 soort spaarlamp in mijn bureautje, nu sinds 2 dagen staan ze onder MH-lamp (400 Watt),

 

afstand tot de MH-lamp is zo'n 90 cm (eens in bloei zou ik dus overschakelen op HPS)

 

zonet afzuiger geplaatst

 

er staan 1 a 2 ramen open, in het rechterraam is al muggengaas, dat zou ik ook doen in linkerraam, invoer lucht zou enkel via die 2 raampjes bovenaan zijn

 

gallery_34321_14339_559805.jpg

 

temperatuur is rond de 25° en LV is rond de 55% (ik ga luchtbevochtiger kopen zodat ik in deze beginfase LV iets hoger krijg)

 

 

de vraagjes!:

 

 

1. qua invoer/uitvoer lucht is het volgens jullie te doen om in die ruimte zoals op foto te groeien, of zou je toch aanraden met kast of tent te werken?

 

 

2. de plantjes groeien niet recht en zijn slap, ik heb bij de meeste stokjes moeten steken, en de blaadjes zien er vaak verschrompeld uit:

 

gallery_34321_14339_99243.jpg

 

ik heb vermoeden dat ik teveel water gegeven heb...? 6 plantjes had ik direct in 5 liter potten gestoken en nadien gemeten dat onderaan die potten de aarde zeer vochtig was, daarom nu verpot in kleinere 250 ml potjes

 

 

3. ik heb zo'n analoge vochtigheidsmeter:

 

gallery_34321_14339_1078318.jpg

 

zijn er nog met dezelfde meter hier veronderstel ik? ik vraag me af, volgens die meter, vanaf welke waarden is het te droog en vanaf welke waarden is het te vochtig?

 

 

many thanks uit de Vlaanders!

Share this post


Link to post
Share on other sites

1)

=> Als het regent zal het binnen nat worden ( ondanks je vliegraam)

=> Beheren van lichtinval/temp via het raam zal ook moeilijk zijn zonder ze aftesluiten... ( enzo ook de luchtinvoer/uitvoer)

 

2) Uw lamp hangt te ver van je plantjes... moet veeeel dichter bij je plantjes staan.

 

3) Potten met gaten gebruiken, overtollige water zal er dan uitlopen. ( vergeet niets onder je pot te leggen om het optevangen.) => Dit is al in orde zo te zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou toch maar voor een tentje of kastje gaan,planten hebben ook een donker periode nodig en zover ik kan zien gaat dat op die plaats niet gebeuren met die ramen enzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Steven_

 

het strekken is inderdaad doordat je lamp veel te weinig licht geeft, en er te ver vandaan hangt.

 

Ik zou zelf een hokje timmeren en de 400 Watter erin hangen. En dan ook een filter kopen, die ga je straks vast nodig hebben. Dan komt er ook een schakelkastje bij, of een tijdklokje met relais. Als je bij de bouwdoos kijkt staan er vooorbeelden genoeg hoe het kan, of je koopt een tentje.

 

Voorlopig hoeven de kleine plantjes geen water, als ze zo klein zin gebruiken ze bijna niets. Als de pot lichter van gewicht wordt kun je lanzaam weer een beetje gaan geven.

 

En de LV is met zaailingen niet echt heel belangrijk, hier hoef e dus geen bevochtiger voor te kopen.

 

Dan denk ik dat je vochtmeter niet echt de meest nauwkeurige is. Ik heb er wel eens 1 gehad, maar de waardes klopten toen van geen kant. Gewoon het gewicht van je pot voelen, of je vinger erin steken, om te voelen of de grond vochtig is.

 

Wat voor soortje heb je, en wat voor grond en voeding ga je gebruiken?

 

Succes met je eerste kweekje,

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hello LordSharky, Rable, Blowke en DJbroertje, bedankt om hier even mee te denken,

 

 

1)

dat nat worden van buiten zal wel meevallen, tenzij het stormt misschien, de ramen zijn onder afdak en bomen

 

lichtinval: ja gaat moeilijk worden in bloeiperiode, tenzij met buizen misschien... nu ik ben ook nog aan het overwegen om de bloei elders te doen in tent/kast (zodat ik groei en bloei plaats heb)

 

 

2)

afstand 90 cm teveel? ik had elders gelezen dat 1 meter afstand voor 600 Watt hps lamp bij zaailingen aan te raden is omdat plantjes dan gevoeliger zijn... ja hier is het wel een minder krachtige 400 Watt mh lamp... zal de lamp straks al even verlagen... tot zo'n 60 centimeter?

 

by the way, hier een interessante tabel gevonden ivm afstanden (maar die tabel is wel niet voor zaailingen denk ik):

 

MH graph for optimal bulb placement from plants:

http://img707.imageshack.us/img707/4411/10...andlesmhdon.jpg

 

HPS graph for optimal bulb placement from plants:

http://img241.imageshack.us/img241/6025/11...andlecharth.jpg

 

 

3)

potten die ik gebruik zitten gaten in onderin, maar die vochtigheid blijft gewoon 'hangen' onderin... ik denk nu dat als ik zaailingen in grote potten wil steken het waarschijnlijk best is niet gans de pot water te geven...

 

 

DJbroertje,

 

ja relais voor de veiligheid, ga ik toevoegen op to do lijstje, moet dit wel even goed opzoeken ivm relais installeren want nul ervaring met dat soort zaken...

 

soort? is Skunk Haze van CBD Crew en een paar Cannatonics

 

voor grond gebruik ik Plagron Light-mix met perlite

en voor voeding gebruik ik Sannie's 4 stappenplan

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afstand van een 400 Watter is ca. 40 CM, maar ik zou hem eerst even een stuk hoger hangen om de plantjes aan het licht te laten wennen, als je deze gaat gebruiken. Dan elke dag een stukje lager tot je de gewenste hoogte hebt.

 

En inwateren van potten bij overpotten is wel nodig, maar niet te veel. Voorlopig denk ik dat je misschien wel een weekje geen water hoeft te geven nu.

 

Voor het aansluiten van BV een relais staan er voldoende topic's hier in de electrohoek, of je koopt een kant en klaar davin schakelkastje, stekker erin tijdklok instellen en draaien maar.

 

Grtz,

Dj,

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>de strek is tekort aan licht.

 

 

het voordeel van een tent :

-het licht weerspiegelt in de tent : als je in een kamer middenin 1 lamp hangt gaat het licht alle kanten op , en er komt te weinig licht op je planten

- je kan de bloeifase van de plant perfect aansturen.

als de planten niet snachts in het donker kunnen zijn , verstoor je hun bloei.

als je moet wachten tot het buiten 12 uur donker is zijn de planten al door het dak gegroeid.

in een tent bepaal jij de jaargetijden= efficienter.

planten die gradueel in bloei gaan zoals buiten zijn niet efficient om met een lamp te belichten.

-je kan een tent achter een doek of gordijn plaatsen : niemand hoeft je kweek te vinden.

 

een filter is geen luxe, als je een paar bloeiende planten kweekt kan de geur honderd meter dragen....

 

maar : VERPOT TOCH JE PLANTJES NU ! die arme zaailingen met hun wortels helemaal tot een verziekte bal geknoopt.

 

Zaailingen hebben een penwortel.

vanaf het moment dat het zaad uitkomt groeit het - als het de kans krijgt- 30 cm naar beneden.

die lange sliert is zo lang als je arm terwijl je plantje nog maar net 5 blaadjes heeft en 9 cm lang is.

van daar uit maakt de plant zijvertakkingen. met die grote wortels leveren zaadplanten dus ook een hogere opbrengst.

Mitse je ze de ruimte geeft,.

 

Daarom dus nu verpotten.

Ook al is het veel te laat.

Je kan rustig bakken van 50 liter aanschaffen, en de zaailing er diep in zetten.

de gehele steel tot aan de kiemblaadjes is inzetbaar als wortel....daarmee compenseer je het late verpotten.

Zaailingen kan je prima in een 10 liter pot ontkiemen.

 

Als je dus een mooi tentje met filter hebt , en je plantjes diep hebt gepot , kan je beginnen het klimaat aan te sturen , door de raampjes van je kamer halfopen te doen.

Swinters kan het lastig zijn om de temperatuur van de kluit warm genoeg te houden als de lamp uit is.Daarom draaien mensen swinters de lamp het liefst snachts.

Als jij je lampje aanhebt in je kamer de hele nacht komt daar vanzelf iemand achter.

vandaar dus ook een tent kopen....

 

 

zolang je geen geld investeert in de binnenteelt kan je beter buiten plantjes kweken...

 

dat is niet beledigend bedoeld..maar een afgesloten ruimte met lucht in - lucht uit , filter, relais, lamp, waaier/ventilator, medium, mest en goed zaad/ goede stekken ...dat zijn de basis elementen.

 

heel veel succes gewenst,,,,ik weet wel hoe het was in mijn begin tijd, stronteigenwijs, en in elke kuil gestapt...

ik probeer je alleen te helpen dat je niet dezelfde fouten maakt....

 

EDIT nee je hebt niet teveel water gegeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...