Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
plantkas

Automaximaal in de kas

Recommended Posts

Na enige tijd van afwezigheid weer eens een teken van leven uit het plantkasfront. Door omstandigheden geen grote planten meer, maar een poging om uit een klein aantal autoflowers het maximale te halen. Voor een volledig verslag ben ik al te laat, ik ben namelijk ook al vergeten wanneer ik de zaden in de grond gestopt heb..

 

Met een paar autoflowers blijft er natuurlijk een zee van ruimte over in de kas, en omdat ik niet vies ben van zelfgeteelde groente staat er genoeg smakelijke opvulling! Zoals het het nu uit ziet:

gallery_5639_14308_1296556.jpg

 

Ik ben begonnen met 12 zaden, 4x autoAK47 en 8x lowrider#1, allen zaden uit een eigen zadenkweek een jaar of 5 geleden. Ontkiemen heb ik gedaan tussen vochtig keukenpapier in een afgesloten bakje in de kas. Op het moment dat het eerste begin van een worteltje zichtbaar werd zijn ze in het plantgat gezet.

 

Het plantgat is een gat van ongeveer 500L in de zware klei, waar ik al jaren in de zelfde grond planten kweek. Wel wordt elk jaar de grond in het gat omgezet en opgewaardeerd met een halve kruiwagen vercomposteeerde koemest. Zo ook dit jaar. Nadat het zaadje in de grond is gestopt heb ik er een helder plastic bekertje overheen gezet waarvan ik de bodem verwijderd had. Dit had als doel om loslopende luizen het iets moeilijker te maken om mijn net gekiemde plantje leeg te zuigen. En met succes, enkele luizen kwamen pas in een later stadium om de hoek kijken.

 

Het uiteindelijke doel was om 5 planten te hebben, maar met een gemiddelde man ratio van 60% bij de autoflowers hoopte ik met 12 zaden om tot 5 vrouwtjes te komen. Van de 12 zaadjes lieten uiteindelijk 10 zaden binnen afzienbare tijd een begin van een worteltje zien, en zelfs de 2 achterblijvers kwamen een 4tal dagen later ook nog met een worteltje..

 

Na het planten kwam er uiteindelijk een van de zaden niet boven, en tot mijn verbazing was dit geen achterblijvertje.. Met 11 gekiemde plantjes ging de strijd om het maximale verder.. De eerste groei van de plantjes ging voorspoedig, alleen de achterblijvertjes bleven aanzienlijk kleiner. Op een dag had een van de kippen de ingang van de kas gevonden, en vervolgens met een heerlijk stofbad in de zachte grond een kleine ravage aangericht, de schade: 2 lowriders ondersteboven maar niet dodelijk gewond.. Een van de achterblijvers moest het wel ontgelden en kon niet meer gered worden. Na een oplapactie ging ik verder met 10 plantjes..

 

Na 3 weken groei werden de eerste geslachtskenmerken zichtbaar, en tot mijn grote verbazing waren er maar 3 mannen.. Zelfs het overgebleven achterblijvertje was een vrouwtje. Vreemd genoeg kom ik nu uit op een percentage van 70% vrouw.. 4x lowrider en 3x AutoAK47 inclusief het achterblijvertje. Zou het een goed portie geluk zijn of heeft met te maken met de heerlijke bijna voorjaarse/zomerse temperaturen in de kas..?

 

Tijdens de groeiffase heb ik meerdere keren enkele luizen gesignaleerd. Omdat ik eerder een lowrider in de kas onrookbaar heb zien worden door deze groene zuigsnuiten heb ik besloten om actie te ondernemen. Ik ben absoluut niet van de chemicaliën, je moet het tenslotte zelf allemaal weer op roken.. Daarom een tweeslachtige biologische aanpak. De eerste handeling bestond uit het nazoeken van de planten en luisjes sadistisch dooddrukken. Omdat je ze nooit allemaal kan vinden heb ik een heerlijke brandnetelgier gemaakt. Zo'n 3 tot 4 keer per week kregen de plantjes s'ochtends vroeg of s'avonds laat een douche van onder en van boven met een verdunning van deze welriekende substantie. Luizen schijnen er een hekel aan te hebben maar daarnaast dient het ook nog als bladvoeding!

 

Brandnetelgier maak je door een mooie bos brandnetels te plukken en die in een emmer met water te vermengen, roer dit elke dag door en na een dag of 4/5 heb je een ernstig stinkende groen/bruine substantie. Omdat puur een beetje te heftig schijnt te zijn voor je planten verdun ik het altijd, 3 delen water en een deel brandnetelgier. Wel even zeven voor je het in de spuit doet! Nooit overdag spuiten als de zon schijt, dan bestaat er een kans op verbranding van je bladeren.

 

Het spuiten van brandnetelgier lijkt effect gehad te hebben, er is een minimaal aantal luizen overgebleven! Ik denk dat je ze op 2 handen kan tellen. Maar om de laatste ook nog weg te krijgen heb ik recent een aantal larven van het lieveheersbeestje op mn planten gezet, dit zijn met recht echte luizenmoordmachines! Oke, genoeg tekst, tijd voor een paar foto's!

 

Links 2 grote autoAK47, ik denk dat ze al bijna de meter aantikken. Rechts 4 kleinere lowriders al redelijk in bloei..

gallery_5639_14308_955765.jpg

 

AutoAK47, mooi breed vertakt!

gallery_5639_14308_914827.jpg

gallery_5639_14308_4228393.jpg

gallery_5639_14308_1459692.jpg

 

En nog wat lowridershots.

gallery_5639_14308_2306346.jpg

gallery_5639_14308_3242367.jpg

gallery_5639_14308_2955393.jpg

 

En tot slot omdat de eerste al klaar zijn!

gallery_5639_14308_559660.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat allemaal prima daar op het Plantkasfront B)

En zoals altijd weer lekker bio en voortvarend bezig.

Ik hoop op nog een paar lekkere updates dit seizoen en een op alle fronten riante oogst.

Best Vibes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee plantkas

goed te horen dat je terugbent, je had altijd prachtige topics!

Héél soms moet je een stapje terugdoen. Ik hoop dat je lekkere rookwaar van je autoflowers gaat halen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Plantkas,

 

Welkom terug.

Fijn dat je weer een topic met ons wilt delen B)

 

Mooi dat je zoveel vrouwen over hebt gehouden.

 

We volgen je weer uiteraard.

 

Fijne dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoii plantenkas ,

 

Mooi gemaakt de kas , zo te zien vinden ze het lekker daar binnen ... is een druif niet iets voor in de kas? B)

Heel veel succes met je dames , hopelijk doen ze het beter bij jou als bij mij :rolleyes:

succes en groeten pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een riante groente oogst komt helemaal goed, maar een riante oogst van autoflowers heb ik nog nooit gezien.. B)

 

Een druif staat er al 3 jaar in pacman83, dit jaar voor het eerst druiven van deze zelfgemaakte stek..

gallery_5639_14308_1350236.jpg

gallery_5639_14308_1294944.jpg

 

En ook vandaag stonden de AK47tjes er weer mooi bij.. De grootste van de twee is nu 105cm.. Voor mij een absoluut persoonlijk record voor deze zaden. Meestal kwamen ze niet verder dan een centimeter of 40 onder mindere condities.. De lowriders meten allemaal rond de 60cm, niet verkeerd maar ook niet heel bijzonder..

 

gallery_5639_14308_1575797.jpg

gallery_5639_14308_2026066.jpg

 

Verder hebben we natuurlijk ook nog de tomaatjes en bramen op de achtergrond..

gallery_5639_14308_4622994.jpg

 

De eerste vleestomaten zijn al rijp

gallery_5639_14308_2078012.jpg

 

Hier en daar staat er wat dille tussen. Het schijnt tegen de luizen te helpen, maar dat moet volgens mij voornamelijk gezocht worden in het feit dat de bloemen veel zweefvliegen aantrekken. Er staat me iets bij dat de larven van sommige zweefvliegen luizen eten.

gallery_5639_14308_1442409.jpg

 

De framboos heb ik net buiten de kas gezet, binnen is deze elk jaar een geliefde prooi van spint..

gallery_5639_14308_575177.jpg

 

Morgen nog een update van n fotoshoot van de dames in het donker, en dan maandag lekker 2 weekjes op vakantie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker in je kas, Plantkas B)

 

Alvast fijne vakantie, hoop dat je naar een zonnig land gaat.

 

Geniet ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey plantkas! Hes Back! Goed om je terug te zien. Kas ziet er prachtig uit, zelf ben ik ook nogal van het groente kweken (12 meter lange kas + groentetuin) dus leuk om te zien. Ga je volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

update ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik wil ook wel wat nieuwe foto's zien :) :( nieuwschierige growers hier op wf hoor B)

 

Groetjes ssh

Share this post


Link to post
Share on other sites

waaaauw dude leuk om weer is wat van jouw te lezen. jammer van dat ene jaar wat een pech asbest kwamen ze toen checken ofso en daarna.begon de drama tog? ik weet nog wel dat je.hele kast vol stond.met enorke.bomen.

 

alles wel met de heer plantkas? stiekem hoop ik tog dat je de ballen verzameld en volhend jaar 5 normale plabten neer dpt want wat zag dat er geil.uit!!!!! wwwwwooooooeeeeetttt!!!!

 

ik zie zon kast vol deense onkruid t al doen by jouw. ik heb topic waar je je kast in maakt vaak zat bekeken. me pc scherm vaak schoon mogen maken hahaha volgens.my heb je de ' grootste' kas wel te verstaan hea!!! en ik.meen dat je zelf ook.nog.maar een broekie bent van nog geen halverweg 20.

 

keep up the work di kas blijft inspirerend !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...