Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DamN

Automatische bewatering; Hoeveel en hoe vaak?

Recommended Posts

Hallo, sinds kort ben ik met een project begonnen: Automatisatie van mijn grow room

 

Weet iemand ongeveer hoeveel en hoe vaak ik moet wateren tijdens de hele grow? (Seedlings, veg en bloeifase)

15l potten, onder 400 watt lamp

 

 

Foto van het huidige systeem:

jbnq6Ld7IjFNSK.jpg

Ik zal zeker een kweek verslag maken :)

 

Met vriendelijke groeten

Edited by DamN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je iets meer uitleg geven over je projectje.

 

Ziet er interessant uit.

 

 

Groet Green2Day

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor medium ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Green2Day:

 

Ik ben van plan om een systeem te maken die alle apparaten in en buiten de growroom bestuurt, er komen een paar sensoren in de room zoals: Temperatuur en vochtigheids meter (x2, een voor lucht en een voor potgrond), een waterpomp van auto ruitenspoeiers die gaat dienen om de dames water te geven, 3x relays voor de 2x lampen en 1x ventilator, een steppermotor die de lamp langzaam heen en weer beweegt voor beter lichtpenetratie, ..

Op deze manier heb ik volledige controle over de grow, en moet ik niet allemaal dure tijdschakelaars, verwarming, etc ... kopen

 

Met vriendelijke groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

warom dan niet meteen een tensio meter eraan koppelen ???? en aan de handdaarvan water geven ??? neem aan dat als je dit alles wil gaan maken je dat er toch ook wel bij kan scripten ???

 

leuke opzet is jammer dat ik niet veder ben gegaan na me eerste jaar ict

Share this post


Link to post
Share on other sites

g.w:

 

Ik denk dat het beter zou zijn om om de x tijd te wateren dan constant de vochtigheidsgraad van de grond te behouden, ik kan het wel fout hebben

 

Medium: grond houdt het water redelijk lang vast

 

Mvg

Edited by DamN

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit testen in de micro komt naar voren dat het beter is de grond tijdens de licht periode constant vochtig te houden.

bij de hyrdo zie je veel dat er om de 10 minuten een aantal cc op het medium word gespoten of zelfs constand bij kleikorrels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee dan, zal een paar tensiometertjes gaan maken en calibreren. Hoe vochtig moet de grond volgens u zijn?

 

Mvg

Edited by DamN

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://growguide.wietforum.nl/index.php/Water

 

De optimale waterdruk voor je planten kun je meten met een Tensiometer. Hoewel de meningen hierover enigszins uiteenlopen is de aanbevolen vochtigheid tussen de 80 en 120 mBar.

Ah! Ik had je verkeerd begrepen, dacht dat het over een vochtigheids meter ging. Bedankt voor al de info, ik kan nu weer verder

 

Green2Day:

Bedankt voor de link,

Eens een maandje of zo in de groei ga ik zeker een uitgebreide tutorial schrijven***********

Met vriendelijke groeten

Edited by Aad
Geen handel in enige vorm via het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij blumat hebben ze complete sets, 155 euro en een hydrofoorpomp van 54 euro en je water gaat automatisch aan de hand van de tensiometers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een pak duurder voor wat ik in totaal uit kom (+- 50 euro aan onderdelen) en is nog leuk om te maken ook! :)

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien heb je hier wat aan, dit is info die uit een kennis komt die al 30jaar in dit vakje zit:

 

let op: alleen indien je medium aarde is en je een constante temp van 27-28 graden kan houden, anders niet!

 

in de 18/6 fase: zorgen voor een constante 40% medium vochtigheid

 

2e week 12/12: zorgen voor een verhoging naar 50% medium vochtigheid

 

3e week 12/12: zorgen voor een verhoging naar 65-70% medium vochtigheid

 

vanaf week 4 terug naar 40%!

 

hoe vaak en hoeveel je moet druppelen is afhankelijk van je pomp/irrigatie systeem

 

su6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...