Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

seven

ec waarde van water met voeding klopt ni

Recommended Posts

Als ik groeivoeding wil geven voor mijn planten hebben ik problemen om aan de juiste ec te geraken. De ec van ons water is 0.13 en als ik er voeding bij doe heb ik een ec van 0.22. Zo geeft mijn meter dit aan.

Wil dit dan zeggen bij leidingwater 1.3 en bij voeding 2.2?

 

En hoe krijg ik dan de ec naar beneden?

Ik geef voor de eerste keer voeding de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Ik wil beginnen aan ec 1,2 (ph 5,80) omdat ik ze nu 10 dagen heb en ze de eerste keer voeding ga geven.

 

Hoe komt het dat ik aan zo'n hoge ec geraak wanneer ik nog maar 1/2 van de voeding gebruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je startwaarde lijkt wel te kloppen, mar met een halve dosering voeding moet je wel iets hoger komen als 0,22.

Is je meter wel goed geijkt nog ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik dus niet he van die 0,22.

Moet ik er dan 0,98 bijdoen of betekent die 0,22 dat de ec 2,2 is?

 

M'n meter heb ik 2 weken geleden in de growshop binnengedaan om te laten eiken dus het moet de juiste waarde aangeven.

 

En kan het ongeveer kloppen dat de ec waarde van het leidingwater 0,13 kan zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is overal anders, maar de voedingen van de grote fabrikanten hebben een breed werkingsgebied. Als je nu de helft van de aanbevolen hoeveelheid voeding erbij gooit moet je hoger uitkomen dan 0.2. (je gooit de maateenheden toch niet door elkaar :o )

Wat gebruik je voor voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik terra vega van canna. (op de achterkant van de fles staat dat je bij 25 ml in 5 l water de ec dan 1,0 - 1,7mS is = ec van de voeding + ec van het water.)

Voorlopig kan ik alleen nog maar de ph op 5,8 houden omdat de meter dit wel juist aangeeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt je meter wel, want 0.13 is érg weinig voor kraanwater ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan goed hoor, mijn kraanwater is 0,16.

Per regio zeer verschillend :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier is 't 0.45-0.55....maar dat komt dan misschien omdat er vrij veel kalk in 't water zit hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal de meter is proberen te kalibreren maar ik snap daar niks van van da spel.

En ik heb al 20 keer dat papiereke gelezen maar dat is onduidelijk.

 

Morgen moet ik terug groeivoeding geven maar dan zal ik ze om te beginnen maar 15 ml liter geven of als m'n meter ertegen al in orde is kan ik de ec op 1,4 houden en de ph 5,8.

 

nog een vraagje over de ph:

Moet deze constant 5,8 zijn of moet die elke week een beetje hoger zoals de ec?

Het is de eerste keer dat ik met ne meter werk dus ik weet daar nog ni veel over.

 

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites
De EC van mijn kraanwater is 0,00 :)

Dat is praktisch onmogelijk omdat de watermaatschappij verschillende dingen toevoegt aan 't water......chloor/mineralen... :o

 

en daarvan gaat je ec omhoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nog een vraagje over de ph:

Moet deze constant 5,8 zijn of moet die elke week een beetje hoger zoals de ec?

Het is de eerste keer dat ik met ne meter werk dus ik weet daar nog ni veel over.

 

:o

Als je op aarde kweekt kun je de ph beter tussen de 6.5 - 7.0 houden...

 

die 5.8 is voor hydro

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een vraagje over de ph:

Moet deze constant 5,8 zijn of moet die elke week een beetje hoger zoals de ec?

Het is de eerste keer dat ik met ne meter werk dus ik weet daar nog ni veel over.

 

:o

Als je op aarde kweekt kun je de ph beter tussen de 6.5 - 7.0 houden...

 

die 5.8 is voor hydro

Maar de ph van de aarde is toch 5,8?

 

Gisteren heb ik voeding gemaakt en de ec was toen 0,18 (2/3 v.d. aanbevolen voeding).

Ik ben nog altijd aan het proberen te kalibreren maar het lukt ni zo goe.

En de shop waar ik de meter heb gekocht daar ga ik ni meer naartoe voor uitleg want de service is daar maar niks en de producten dat ze verkopen zijn hoog boven de gemiddelde prijs en in de zakken aarde van daar zitten varenrouwmuggen in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is praktisch onmogelijk omdat de watermaatschappij verschillende dingen toevoegt aan 't water......chloor/mineralen... 

 

als je een beeje geld over hebt, dan bestaat er zuiverings apparatuur...(800 euries)..die je ec zeker wel 0.02 kunnen maken..(leidingwater)...

 

 

hiero is de ec trouwens 0.14 :o

 

 

Gisteren heb ik voeding gemaakt en de ec was toen 0,18 (2/3 v.d. aanbevolen voeding).

 

als ik jou was dan zou ik eens goed nameten hoeveel water er in je voedingsbak heb zitten.....misschien haal je we een paar dingen doorelkaar, zoals ....Deciliter, Centiliter, Mililiter...enz enz...misschien is je EC toevoeging wel goed maar gebruik je teveel water ofzo :) ;)

 

suc6 verder.........DJAGO

Share this post


Link to post
Share on other sites
die 5.8 is voor hydro

Maar de ph van de aarde is toch 5,8?

Heb je dat gemeten dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee dat staat op de zak en ik heb da ook al is ergens gelezen op het forum.

En ik krijg die meter maar ni gekalibreerd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kun je hier niet gelezen hebben :)

 

En het eiken van zo'n ding is toch niet zo moeilijk :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seven wat loop je toch te hannesen? Heb je soms zo'n kuttige combi-meter van Milwaukee, waarvan de sensor continue naar de kloten gaat!?!

Anders is het gewoon je ijkvloeistof pakken, meter erin dopen en die meter naar de gewenste waarde schroeven. Dat kan niet moeilijk zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zo'n meter van Hanna Instruments. Op de doos staat combo. (HI 98130)

En er aan draaien gaat ni.

 

Het papier met uitleg dat bij de meter zat staat ook op hun site:

 

www.hannainst.com

(hanna in belgium)

(downloads)

(instruction manuels)

(pH meters)

(en dan op HI 98130 klikken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan uiteraard niet op jouw computer kijken Seven, dus een link naar jouw lokale C schijf heeft geen zin. :o

Ik kon wel uit jouw beschrijving halen dat jij een combi 9812 hebt. Als ik zo de beschrijving van dat apparaat bekijk zit aan de onderkant 2 knoppen, een EC/TDS knop en een PH knop.

De bedoeling is dat je nu de EC waarde gaat instellen (TDS is voor ons niet interessant). Je ijkvloeisstof heeft een geijkte EC waarde van 1.4 (met nog wat achter de komma). Je doopt je ijkmeter in de vloeistof en draait vervolgens de waarde naar 1.4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag dat je het bericht heb gewijzigd. Je heb dus een 9813 combi. Betekent dat dat de jouwes uitsluitend een TDS / PH meter heeft? Dan zal je denkelijk zelf moeten converteren naar EC waarden of andersom. Lijkt me lastig maar niet onoverkomenlijk. Conversietabel zat erbij zag ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meter heeft ec/tds/ph.

het is combo en ni combi. :o

Wat is een conversatietabel?

 

Er staat op het papiereke:

druk 'mode' en 'set/hold' gelijk in tot 'cal' begint te knipperen.

Maar 'mode' is het knopje om de meter aan en uit te zetten dus als je daar op drukt dan springt die uit.

 

Ik dacht eerst dat je de meter in de ijkvloeistof moest steken en op 'set/hold' drukken zodat er 'hold' op het scherm komt maar je moet 'cal'eerst kunnen laten knipperen en da lukt ni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Set ingedrukt houden en dan met mode selecteren :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik eerst set indruk dan komt er op te staan hold maar cal knippert niet. En als ik tegelijkertijd op mode druk dan springt die uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Conversietabel

 

Conversietabel (dus geen conversatietabel :o ) = omrekentabel. In het betreffende geval TDS -> EC.. Maar ik maak het te moeilijk.

 

Wat geeft die meter van jou aan als je deze in de ijkvloeistof doopt? Ik heb het nu over de EC waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...