Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nesta

Snellere reactie door wiet

Recommended Posts

Snellere reactie door wiet

Stoffen in cannabis beïnvloeden brein op verschillende manieren

 

BRON

 

Door: Chiel Versteeg

 

Wiet werkt op de vreemdste manieren. Nieuw onderzoek wijst uit dat stoffen in cannabis ons reactievermogen zowel kunnen versnellen als verbeteren.

 

Cannabis

© LancerenoK

 

Cannabis sativa, zoals wiet officieel heet, is een genotsmiddel dat door velen recreatief gebruikt wordt. Je kunt er duf van worden, slaperig of juist actief. Interessant aan cannabis is hoe het de perceptie en het reactievermogen beïnvloedt. Normale waarnemingen en gewone conversaties krijgen nieuwe betekenissen als je stoned bent. Dit wordt veroorzaakt door de werkzame stof in cannabis, namelijk THC, of officieel Δ9-Tetrahydrocannabinol.

 

Het effect van cannabis wordt niet alleen bepaald door THC maar ook door cannabidiol (CBD). Deze stof zorgt ervoor dat THC langzamer afgebroken wordt en heeft zelf ook effect op de hersenen. Een internationale groep neurowetenschappers onderzocht hoe THC en CBD het reactievermogen beïnvloeden.

 

Onder de leiding van Allen Bhattacharyya van het King’s College in Londen testten de wetenschappers vijftien mannen. Deze mannen waren gezond, gemiddeld 26 jaar en hadden hoogstens een paar keer cannabis gebruikt. De proefpersonen moesten reageren op veranderende pijlen door verschillende knoppen in te drukken. Tijdens de test werd hun hersenactiviteit gemeten met behulp van functionele MRI (fMRI).

 

Iedere deelnemer heeft de test drie keer gedaan en kreeg vooraf tien milligram THC, 600 milligram CBD of een placebo, allemaal in de vorm van een gelatinepil. De onderzoekers bekeken de reactietijd en of de reactie goed was. Ze wilden ook weten in welke mate psychotische symptomen optraden bij THC en CBD.

 

Psychose door THC

 

THC beïnvloedt het dopaminegehalte in het brein en kan voor symptomen van psychose zorgen. Psychose is, simpel gezegd, een mentale toestand waarbij het contact met de werkelijkheid verloren gaat. Het is te herkennen aan positieve en negatieve symptomen, welke worden veroorzaakt door een teveel of tekort aan de signaalstof dopamine in bepaalde hersengebieden.

 

‘Positief’ staat in dit geval voor ‘te veel’ want positieve symptomen wijzen op overmatige dopamine. Dit veroorzaakt hallucinaties, paranoia, verward denken, spreken of schrijven en verstoorde emoties. Negatieve symptomen staan voor een verlaagt dopaminegehalte. Dit kan resulteren in weinig spreken, weinig energie, vlakke gezichtsuitdrukking, wegvallen van fijne motoriek of een verstoord dag –nacht ritme. De onderzoekers hebben met behulp van fMRI de hersenactiviteit van de proefpersonen tijdens de test gemeten. Door dit te meten kunnen ze bekijken in welk hersengebied er meer of minder dopamine vrijkomt.

 

Sneller met cannabis?

 

Opvallend genoeg zorgt THC voor een significante verbetering in de reactietijd op signalen. De onderzoekers wijten dit aan de verhoging van dopamine en activiteit in het hersengebied genaamd de rechter nucleus caudatus. In de linker nucleus caudatus verminderde de activiteit juist. Aangezien THC de afgifte van dopamine verhoogt, versnelt de reactie op signalen. De reacties zijn wel vaker fout dan bij CBD of de placebo. De psychotische symptomen zijn ook ernstiger door het verhoogde dopaminegehalte.

 

De snellere reactietijd bij THC is opvallend, opmerkelijker zijn de resultaten van CBD. Het zorgde voor een veel kortere reactietijd, maar in tegenstelling tot THC maakten de deelnemers veel minder fouten. Door de kleine groep proefpersonen is niet te stellen dat iedereen beter zal reageren, maar de reactietijd was wel significant korter. Opvallend is dat CBD in vergelijking met THC de nucleus caudatus precies omgedraaid stimuleert. Links steeg de activiteit en rechts daalde de activiteit. Deze eigenschap zorgt er volgens de onderzoekers voor dat CBD in kleine mate een antipsychotische werking kan hebben.

 

Wiet bevat dus stoffen die hersengebieden verschillend beïnvloeden. CBD lijkt een positieve invloed te hebben. Is CBD dan een superstof waar we beter van gaan waarnemen, reageren en misschien wel presteren? Het versnelt het reactie vermogen, verbetert het mogelijk en lijkt antipsychotisch te werken, dus het heeft alle schijn mee. Echter, langdurig CBD gebruiken is geen goed idee. De verhoogde hersenactiviteit die CBD veroorzaakt kan op lange termijn wel degelijk leiden tot psychose.

 

Mooi stuk maar klopt die laatste zin?

Ik ging er van uit dat de werkzame stof THC kan leiden tot psychotische klachten en CBD juist anti psychotische kwaliteiten heeft.

 

Edit: moet dit topic naar 'Medicinaal gebruik'?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wordt er erg moe van dat er zo ontzettend 1 richtings verkeer gesproken mag worden.

De link tussen dopamine (overschot) en een psychose is zo gemaakt.

Begin nu eens een keer met de koppeling ADHD en dopamine!!!!!

Maar daar beginnen ze lekker niet aan,

stel je voor dat dit een erkende groep medi gebuikers wordt.

 

Vind het aantal proefpersonen erg klein,

maar zitten wel leerzame stukkies in de text.

 

 

het belangrijkste van dit onderzoek:

houden we lekker voor onszelf.........

 

 

wie weet kunnen ze er nog een patentje uit slaan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ik zou het onderzoek wel willen weten waaruit blijkt dat langdurig gebruik van CBD psychoses geeft, gezien het feit CBD antagonist is van THC.Het is wel zo dat ze elkaar in evenwicht houden.Van die dopamine kan wel kloppen weet ik uit eigen ervaring.Persoonlijk hadden ze ipv pillen gewoon de wiet moeten nemen, maar de terpenengroep erbij nemen wordt waarschijnlijk dan iets te ingewikkeld.:rofl

 

Namaste :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap dit niet zo goed.

"CBD in kleine mate een antipsychotische werking kan hebben."

En later,

"De verhoogde hersenactiviteit die CBD veroorzaakt kan op lange termijn wel degelijk leiden tot psychose."

Of ik leest het fout ik kom er niet uit.

 

Offtopic

Denk dat ze om deze reden zich niet met ADHD bezig houden.

Psychiatrische middelen blijken naast negatieve lichamelijke effecten ook zeer negatieve psychiatrische effecten te veroorzaken zoals; psychotisch gedrag, agressie, zelfmoordgedachten en gewelddadig gedrag.

EN er zijn ook 186 doden bekend door ritalin.

Is zelf een website die heet http://www.ritalindeath.com/

En maar de schuld aan de wiet geven.

 

AMSTERDAM - Op 19 maart 2009 heeft het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) haar besluit van 24 september 2008 over het door haar vrij te geven rapport over de bijwerkingen van Strattera herroepen, en een nieuw besluit uitgevaardigd.

 

controlledSubstance.gif

 

/zODd

 

 

PS, sorry voor de offtopic zal ook niet meer linken en ADHD shit dumpen maar ik word er erg emotioneel van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou wel eens een test persoon willen zijn ik ben namelijk begonnen met elke dag joint roken toen ik bijna 16 was ik heb dus ook gelest en afgereden terwijl ik gewoon stoned was en alles gewoon in 1 keer gehaald al ruim9 jaar me rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad

 

maar mensen we hebben toch bij de doktor van die chemische pillen waar ze al van weten dat je klachten krijg na lang durig gebruik ik denk niet echt dat het veel uit maak hoeveel onderzoek er gedaan word ik dedoel onze maffia (overheid) ziet niet eens zelf in dat hard drugs zoals bier al aan 16jarige verkocht mag worden maar bij de shop vol op controleren of ze niet aan die zelfde 16 jarige verkopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doden door Ritalin is ook helemaal niet vreemd als je je realizeert dat Ritalin gewoon Amfetamine is.

 

[Wikipedia]

Methylfenidaat is een psychostimulantium dat sinds het begin van de jaren zestig is geregistreerd als geneesmiddel. Het verschil met amfetamine is dat het een piperidine-kern bevat in plaats van een fenethylaminekern. Het heeft een lage biologische beschikbaarheid van 11 tot 51 %, afhankelijk van de individuele opname. Methylfenidaat wordt onder meer op de markt gebracht onder de merknamen Concerta (Janssen-Cilag), Equasym (UCB Pharma), Medikinet (EuroCept) en Ritalin (België: Rilatine) (Novartis).

 

Straatnaam: Speed

[/Wikipedia]

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou wel eens een test persoon willen zijn ik ben namelijk begonnen met elke dag joint roken toen ik bijna 16 was ik heb dus ook gelest en afgereden terwijl ik gewoon stoned was en alles gewoon in 1 keer gehaald al ruim9 jaar me rijbewijs en nog nooit een ongeluk gehad

 

maar mensen we hebben toch bij de doktor van die chemische pillen waar ze al van weten dat je klachten krijg na lang durig gebruik ik denk niet echt dat het veel uit maak hoeveel onderzoek er gedaan word ik dedoel onze maffia (overheid) ziet niet eens zelf in dat hard drugs zoals bier al aan 16jarige verkocht mag worden maar bij de shop vol op controleren of ze niet aan die zelfde 16 jarige verkopen

 

grappig he.. als we weten dat iets schadelijk is is dat niet meer dan een feit en hebben we het er niet meer over (word alsnog volop aangeprezen en gebruikt met alle gevolgen van dien) en als we niet zeker weten of iets schadelijk is, maar vermoeden dat het MINIMAAL is, dan word het verboden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//offtopic//

Ritalin is geen Amfetamine het lijk erop maar is geen Amfetamine.

 

Amfetamine = (±)-1-fenylpropaan-2-amine

Methylfenidaat = methyl 2-fenyl-2-(2-piperidyl)acetaat

Lijk me toch niet het zelfde.

 

Dat het veelal het zelfde doet oké maar om te zeggen dat Amfetamine Methylfenidaat is klopt dus niet.

 

Methylphenidate possesses structural similarities to amphetamine, but its pharmacological effects are more similar to those of cocaine, though MPH is less potent and longer in duration of action.

 

Wij geen dokter.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Ritalin is geen Amfetamine het lijk erop maar is geen Amfetamine.

Afgeleide van amfetamine, zeg maar een derivaat.

 

adhdfraude.net

 

Namaste :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je voor de link.

Wist al dat het beide tot de Wekamine hoorde.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Dank je voor de link.

Geen dank.:rofl

 

Namaste :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

my two cents; ik rook cannabis sinds 12 jaren. Door middel van jointjes, met wat tabak en wiet erin.

Puur om het effect ervan zeg ik dat het zeer stemmings versterkend is, en ik heb dit bij verschillende

soorten wiet.

 

Ik heb zelfs auto gereden onder lichte invloed ( wat eigenlijk niet mag ) maar de concentratie is een stuk

verhoogd, bij alles wat ik doe. Sneller afdwalend, maar als ik ergens op gefocussed ( auto besturen ) ben,

dan heb ik een geen snellere reaktie maar een eerdere als ik wiet gerookt heb. Het meest opvallende is dat ik

diepgang in mijn gedachten krijg, nog beter in mijn creativiteit word, heel veel aandacht kan besteden aan iets.

 

Wat voor stoffen het nu precies doen, weet ik niet. Maar ik weet wel, dat ik alleen rook als ik mij goed voel

en dan toch heel bewust ben van alles, blijkbaar "zie" ik meer dingen van alledag. De tijd lijkt langzamer te

gaan in mijn hoofd, en beter analyseer wat er om mij heen gebeurd. Dus m.b.t reaktie snelheid, die is daardoor

niet persé sneller maar eerder, dus preventiever reageren op een situatie.

 

Men kan onderzoekjes doen wat men wil, ik neem deze vaak met een korrel zout. Net zoals ik ergens in een

topic las, dat men "nabootsende thc stoffen" bij ratten gebruikten. Daar hecht ik weinig waarde aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik al meer dan 25 jaar dagelijks wiet en mijn reactiesnelheid is misschien niet altijd sneller maar meestal wel raak.

 

To be in a state of peacefulness or harmony either with oneself or the world in general.

 

> Zappie dank je voor deze mooie zin ik moet er wel nog even een dagje over nadenken :wacko:

dan heb ik een geen snellere reaktie maar een eerdere als ik wiet gerookt heb

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Persoonlijk hadden ze ipv pillen gewoon de wiet moeten nemen, maar de terpenengroep erbij nemen wordt waarschijnlijk dan iets te ingewikkeld.:rofl

 

Namaste :wacko:

Zie doc als bijlage wat ik bedoel!!

Taming_THC_Russo.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik al meer dan 25 jaar dagelijks wiet en mijn reactiesnelheid is misschien niet altijd sneller maar meestal wel raak.

 

To be in a state of peacefulness or harmony either with oneself or the world in general.

 

> Zappie dank je voor deze mooie zin ik moet er wel nog even een dagje over nadenken :wacko:

dan heb ik een geen snellere reaktie maar een eerdere als ik wiet gerookt heb

:rofl

 

heel simpel, ik anticipeer beter op de dingen om mij heen, doordat ik mij meer tijd gun om te doen

wat ik doe. Betekend dat ik rustiger beweeg in het dagelijks leven, niet langzamer maar rustiger.

Dat is het bezig zijn met één ding en niet 10. En laat dat nou net ten goede komen van het bewegen

in het verkeer.

 

Het is wel zo dat men oppassen moet niet teveel van het goedje gerookt te hebben, maar dat geld

voor veel dingen; teveel is ook niet goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko: :rofl

 

2012 begint wel erg positief met eerst het 'Snellere reactie door wiet' nieuws en nu:

Marijuana improves mental sharpness in middle-aged men

 

Not only does smoking marijuana not "burn you out," but it's downright good for your brain. Yet more scientific evidence -- this time, that it actually appears to improve cognitive functioning among middle-aged men -- is now available, thanks to a new medical study.

 

Researchers looked at a large sample of 8,992 men who "used drugs," mostly cannabis, at age 42 and then again at age 50, reports Dennis Romero at LA Weekly. The men were tested to measure their level of brain functioning.

They were given tests to determine their level of brain functioning. The study concluded:

A positive association was observed between ever (past or current) illicit drug use and cognitive functioning.

 

Surprise, surprise -- the Brits who had used illegal drugs did just as well -- or slightly better! -- than the chaps who had never "used drugs" at all.

 

When current and past drug users were lumped together as one group, their scores tended to be better than those of non-users. That advantage was small, researchers said, and might be due to the fact that people who have tried drugs tend to be better educated than those who haven't.

 

Lees verder

En verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

New research about cannabis use

 

Bron

 

NEW research on cannabis suggests smoking a joint might not be as bad for the brain as it was once thought.

 

The research published in the American Journal of Epidemiology, shows cannabis users' memories are as good, if not better, than non-users'.

 

The findings have got pro-cannabis campaigners including Nimbin Hemp Embassy president Michael Balderstone hopeful that current anti-pot legislation will go up in smoke.

 

"I think the Greens will try to get a limited trial of medicinal cannabis happening soon, but it's not going to help the two million regular cannabis users in Australia," he said.

 

"We've been left behind."

 

New legislation soon to be voted on in California would see cannabis regulated in the same way alcohol was, he claimed.

 

Mr Balderstone said the new research was right and cannabis was not bad for memory function.

 

"I think that when you're stoned, you're spaced out, and some of your short-term memory goes but it does come back," he said.

 

"If there's a history of mental illness, you've got to be careful. But there's not one recorded death from cannabis use. Someone might have choked on a plastic bag once trying to eat an ounce or something but that's about it."

 

Mr Balderstone said "getting busted" was the worst health risk associated with cannabis use.

 

"You get a criminal record, which you have all your life, and it makes it hard to get a job, and that's when you get mental illnesses like depression," he explained.

 

Mr Balderstone said the "fear and paranoia of smoking under prohibition" is also one of the biggest causes of mental illness in cannabis users.

 

The new research on memory function is particularly relevant to Australia and New Zealand as their rates of cannabis use are highest in the world.

 

Mr Balderstone said the Northern Rivers has a high rate of usage when compared to other regions in those countries.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Aanvullend op bovenstaande artikel

 

 

Namaste :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

doet me denken aan dat filmpje van cheech bij jeopardy(quizshow waarbij ze als eerste op een knop moeten drukken om het antwoord te zeggen), geloof dat 'ie tegen een of andere presentator moet die dus vantevoren denkt dat het een makkie wordt tegen zo'n stoner en uiteindelijk wordt 'ie volledig ingemaakt omdat cheech telkens als eerste drukt

 

deze:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko: The Zen of the buzzer :blink:

Ruling!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...