Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Stoner

kaalkopjes, of niet...?

Recommended Posts

Voor de paddo experts hier op het forum...

Ik denk dat dit geen kaalkopjes zijn maar wou het toch nog even vragen voor ik ze weggooi.

 

gallery_21134_13058_759092.jpg

gallery_21134_13058_990698.jpg

gallery_21134_13058_1014557.jpg

gallery_21134_13058_1427739.jpg

gallery_21134_13058_228102.jpg

gallery_21134_13058_493172.jpg

gallery_21134_13058_1585783.jpg

 

thx.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% Mycena - Epipterygia

 

gallery_15034_4311_3133.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gvd ze lijken allemaal zo op elkaar!! :lol:

 

bedankt voor de snelle reacties, mag een slotje op B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelfde probleem lijkt allemaal op elkaar :lol: maar ik zie de bomen nog wel door het bos B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar "je moet het wel goed doen: vlak boven de grond afsnijden met een mesje."

 

Want "paddestoelen zijn de bovengrondse voortplantingsorganen van de zwam, die onder de grond leeft en bestaat uit een zwamvlok of mycelium, een netwerk van dunne, nauwelijks zichtbare draden", en als je ze uit de grond rukt zoals je op de foto's laat zien maak je de zwam kapot. Kun je het volgend jaar wel shaken op dezelfde plek.

 

Link

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken het, ze lijken idd erg veel op elkaar soms.

Ik heb ze ook nog nooit mogen vinden sinds vorig jaar toen ik begon ze te zoeken.

 

Veel fotos kijken, in het kaalkopjes sticky heb ik een link neergezet met wat pics hoe ze er droog, nat, jong en oud uit zien.

Dan kan het kaalkopje zelfs 3 verschillende gezichten/kleuren hebben.

 

Ik ben gisteren nog even langs een andere gras wildernis gegaan maar echt bijna niks anders dan panaeolus soortjes en soms een inktzwam.

En zelfs dan nog maar een paar.

Over 3 dagen ofzo dan ga ik weer kijken, in de regio Rotterdam is het sowiezo moeilijk ze te vinden.

Rond Drente staan er duizenden zie ik op de kaart en google maps, die omgeving staat het volst.

 

Anyhow, laten we er minstens nog wat vinden voor de vorst half november in slaat,

dan komt het wel goed.

 

En nu tit vür ün pafkü'H :lol:

 

Veel geluk op de komende zoektochten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is lastig. Puntige kaalkopjes zijn vrij algemeen maar ze staan maar op heel bepaalde plekken met precies het juiste habitat. En of ze er zijn hangt ook af van het weer (tijdens de maanden ervoor).

 

Blijven zoeken. Onbemeste of weinig bemeste ruige begraasde graslandjes met een hoge waterstand. Pollen van "andere soorten gras" en ganzen zijn een heel goed teken.

 

Ik zou niet focussen op de schotse hooglanderwei bij de rivier (de lek :lol: )als ik er 2 keer met optimaal weer niks vond. Verder in het rond fietsen.

 

Podenco

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rond September, Oktober & November (bij erg vochtig weer soms zelfs eind augustus), totdat de eerste vorst weer in de grond is, kun je gaan zoeken naar een paddestoelenveld, bij voorkeur een weiland. Op plekken waar gegrazen wordt heb je de grootste kans dat er paddestoelen staan. Het kaalkopje is niet erg groot, daarom kun je het beste zo laag mogelijk bij de grond hangen terwijl je zoekt (kijk uit voor je rug!). Je hebt er een gevonden! Pluk hem niet meteen, want we willen niet dat "foute" paddestoelen worden uitgeroeid, of wel?

 

plaatsen waar gegraasd wordt zijn toch net wel erg bemest?

Ik ben zonder success gaan zoeken bij de Hobookse polders bij Antwerpen omdat daar wilde paarden en koeien rondlopen.

Zal binnenkort nog eens een kans wagen.

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat soort plekken zijn wel "bemest" maar niet kunstmatig met injectors ofzo, het moet een redelijk onverstoord landje zijn. Het grasland moet vrij kort zijn en vrij soortenrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vinden is normaal echt easy hoor mannen. tis gewoon het weer niet! al 2 jaar :lol:

maar hopen op de komende weken! mycena vinden is opzich al redelijk stom aangezien deze dacht ik meer in bossen groeit. je moet de afgelegen weides vinden, waar ze amper met een traktor aankunne,waar de schapen staan te chillen en waar je zelf van denkt, hier zou ik zelf als dier willen grazen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een onbemeste grote paardenwei waar ze hele jaar buiten lopen daar groeien ze op de plekken waar die knollen hun drollen planten.

Dat doen ze op steeds dezelfde plekken herkenbaar doordat daar lang dik gras staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...