Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Der Langstudierder

Nieuw groei- en bloeikastje

Recommended Posts

Nu het outdoorseizoen voorbij is (nou ja, voorbij...), ben ik van plan binnen verder te gaan met kweken. Verwacht niet dat er volgende week opeens een kastje staat, ik werk langzaam en bedachtzaam ;).

 

Om een lang verhaal kort te maken presenteer ik hierbij mijn eerste ontwerp (in exploded view), ik ben zeer benieuwd naar jullie mening:

gallery_30367_12088_16671.png

 

Afmetingen: (bxdxh) 120cm x 35cm x 130cm

Het is de bedoeling dat de kast niet opvalt tussen het huidige meubilair, de diepte (35cm) is een vereiste. De breedte is afhankelijk van het formaat van de belichting. Deurtjes heb ik even weggelaten.

 

Licht: 2x 2x55W TNeon (220 Watt totaal)

Het wordt nogal een brede kast, waardoor mijn keuze wordt beperkt tot TL (wat ik niet erg vind). TNeon lijkt eenvoudig te installeren en geeft een flinke output op een klein oppervlak. Binnenkant van het kastje wordt bekleed met spiegelfolie.

 

Lucht: 250m3 buisventilator, 350m3 250m3 koolstoffilter

Over de inlaat ben ik nog niet helemaal uit, maar waarschijnlijk laat ik dat onder de deur door naarbinnen lopen, wellicht gooi ik er nog een filter tussen.

Inlaat staat twee posts beneden beschreven!

 

Electra: Davin 2x600W tijdschakelaar, SMScom fancontroller

Op zich is een tijdklok + relais ook te doen... ben er nog niet over uit.

 

Problemen / vragen

- Kan de luchtinlaat ook aan de achterkant van de kast (net als de luchtuitlaat), of ben ik dan echt alleen lucht rond aan het pompen?

- Is het bij voorbaat in te schatten of het luidruchtig wordt en is het plaatsen van een fancontroller met thermostaat voor deze opstelling overkill?

- Is een automatische brandblusser overbodige luxe (zelf vind ik van niet, maar wie weet overdrijf ik)?

- Ben ik nog iets vergeten?

 

Alvast hartelijk dank voor je commentaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Langstudierder, ;)

 

Ziet er goed uit man :)

IK hou niet van lang wachten ;)

We volgen je dus we kijken zo nu en dan mee ;)

 

Veel succes

 

 

Groetjes,

Taiga

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inlaatconstructie is nu ook uitgedacht. Dit is een verticale dwarsdoorsnede van het onderste deel van de kast:

gallery_30367_12088_6596.png

 

De lucht...

- gaat aan de voorkant tussen de plint en de bodem van de kast door,

- komt onder de kast,

- gaat door de filter,

- onder de dubbele bodem door,

- en aan de zijkanten omhoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@taiga 2: Ik kan niet wachten het hele zaakje te bestellen en aan de slag te gaan :).

@Piet_Piraat: Helemaal waar!

 

Mijn budget is iets krapper geworden, maar ik wil toch nog steeds voor TNeon gaan. 'k Heb nog wel een paar overpeinzingen...

Het boodschappenlijstje ziet er nu als volgt uit:

 

Lucht

- afzuiger: Vents 125 buisafzuiger (190m3)

- filter: Can 9000 koolstoffilter (200m3)

- slang: Sonodeck 127mm luchtslang, een bocht van 90°, slangklemmen, flensbus

 

De flensbus wil ik gebruiken om de slang aan het gat aan de achterkant van de kast te bevestigen.

Kan ik trouwens gewoon slangklemmen gebruiken om de slang aan de buisventilator te hangen, of kan dit mooier?

 

Licht

- armatuur + bloeilampen: 2x TNeon 2x 55 Watt armaturen

- groeilampen: 4x TNeon 55W

 

Elektra

- tijdschakelaar

- relais

 

Het valt me niet mee om op Conrad.nl te vinden wat ik hebben moet, heeft iemand tips zodat ik m'n speld uit die hooiberg kan vissen? ;).

 

Diversen

- min/max thermo-/hygrometer

- automatische brandblusser

 

Dit zou zo'n 300 euro moeten kosten, ik zie niet hoe ik nog verder kan bezuinigen zonder de TNeon te moeten schrappen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man!

 

Ik ga even hardop denken.

 

 

- Past de 2x 55 watt Tneon versie in je kast. Volgens mij is die breder dan 35 CM? Weet het niet zeker.

 

Stel hij past wel en hij heeft weinig ruimte aan de zijkanten over om lucht naar boven af te zuigen d.m.v. de filter, kan het onder de lampen, zelfs voor tneon, erg warm worden.

 

- Qua Relais. Ik draai met een 2 x 36 watt versie tneon gewoon op een GOEDE tijdsklok. De wat duurdere (15 a 20 euro, die het meeste aankunnen). Gebruik geen relais. 2 Vrienden van mij hebben per 2 x 75 watt versie een tijdsklok zonder relais. Gaat allemaal prima. Ik snap dat het bij HPS ECHT NODIG IS!, maar voor T-neon. Meningen zijn verdeelt, maar wil je het super super veilig, is dat een oplossing. Doe je het niet, heb je een hele kleine kans dat de stekker vastbakt, en niet aan of uit springt op de juiste tijden. Ik doe het nu 2 maanden. Maatjes nu een klein jaar met de zwaardere versie's. Gaat allemaal erg goed.

 

- Buisventilator maakt van zichzelf al wat meer herrie dan een slakkenhuis afzuiger zoals een torin. Of een ingebouwde slakkenhuis afzuiger in een softbox van hout of staal. Maar in combinatie met die fancontroller komt daar ook nog eens de welbekende BROM bij. Daar word je gek van. En aangezien het een kastje is dat op een normaal kastje moet lijken, komt er geen geluid uit wat uit een normaal kastje ook komt.

 

Misschien daar in de plaats van een variac kopen, gegarandeerd bromloos dimmen, of een afzuiger met ingebouwde standen. Of een geluidsdichte softbox + sonoconnect met de afzuiger en fancontroller die je nu hebt. Of je moet er niet om geven aangezien het kastje ergens op zolder staat of zo. (ik ben maar lekker aan het lullen, misschien heb je er wat aan joh haha. Zo niet, dan niet. Zo wel, mooi meegenomen.

 

- Maak iig niet de fout die ik deed. Koop een geluid geisloeerde luchtslang zoals sonoconnect o.i.d. Ik heb er geen een, en het meeste geluid wordt nog geproduceerd door de luchtcirculatie. Ik ga het iig snel vervangen door zo een sonoconnect slang.

 

- Zelf heb ik geen brandblusser. Misschien geen overbodige luxe bij VSA + Relais en andere dingen die nodig zijn bij het kweken met HPS. Dit is Tneon. Enigste wat je aansluit is je lamp op een tijdsklok in een stekker. Maar voor het goede gevoel kan je nog een brandmelder + blusser boven je tijdsklok en stekkerdoos zetten. Wel een lekker gevoel.

 

- Dus als ik het goed begrijp wil je een passieve luchtinlaat onderaan je kast maken. Goed is dat de verse lucht van onder komt en naar boven kan stijgen als het warm is (opgelet bij punt 1 van mij). Lucht gaat daar waar het kan, denk ik zo. Maar zelf ben ik niet zo een voorstander van passieve luchtinlaten, hoewel heel erg veel mensen het doen op het forum. Waarom niet 2 x 12 v computer fans die een beetje geruisloos zijn (onder de 20 decibel is lekker, heb ik zelf ook, hoor je bijna niet op volle toeren). Zo heb je per uur meer luchtverplaatsing, plus je bent verzekert van geen rare geurtjes die erdoorheen kunnen komen, staat de afzuiger te zacht of iets dergelijks.

 

Misschien heb je er wat aan.

 

Groetjes;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey man!

 

Ik ga even hardop denken.

Bedankt dat je de tijd neemt om naar m'n ontwerpje te kijken!

 

- Past de 2x 55 watt Tneon versie in je kast..?
Kast wordt 120cm breed en 35cm diep, volgens de specificaties zijn de lampen 57cm x 24cm, dus zouden er wel twee naast elkaar moeten kunnen passen.

 

[edit]

'k Heb een horizontale dwarsdoorsnede ter hoogte van de lampen gemaakt, ter verduidelijking:

gallery_30367_12088_9604.png

[/edit]

 

- Qua Relais. Ik draai met een 2 x 36 watt versie tneon gewoon op een GOEDE tijdsklok. ...
Ok, ik neem het in overweging. Ik ben benieuwd of er meer zijn in deze micro/fluo sectie die het met je eens zijn! Veiligheid staat voorop, maar als een relais voor deze opstelling niets toevoegt kan daar op bezuinigd worden.

 

[edit]

Het wordt een simpele tijdschakelaar...

[/edit]

 

- "ventilatoren, dimmers en dergelijke."
Fancontroller/dimmer/variac laat ik nog even achterwege, volgens de specificaties levert de ventilator 38 dB op een afstand van 3 meter. Ik wil eerst eens kijken hoeveel geluid er nog overblijft als het hele ding in elkaar zit. Het plan is de hele kast zo geluidsarm als mogelijk te maken door (bijvoorbeeld) de ventilator aan rubbertjes op te hangen en de kast goed te isoleren.

 

- Maak iig niet de fout die ik deed. Koop een geluid geisloeerde luchtslang zoals sonoconnect o.i.d. Ik heb er geen een, en het meeste geluid wordt nog geproduceerd door de luchtcirculatie. Ik ga het iig snel vervangen door zo een sonoconnect slang.
Staat op het lijstje ;).

 

- Zelf heb ik geen brandblusser. Misschien geen overbodige luxe bij VSA + Relais en andere dingen die nodig zijn bij het kweken met HPS. Dit is Tneon. Enigste wat je aansluit is je lamp op een tijdsklok in een stekker. Maar voor het goede gevoel kan je nog een brandmelder + blusser boven je tijdsklok en stekkerdoos zetten. Wel een lekker gevoel.
Rookmelder heb ik al, blusser is inderdaad misschien wat overdreven, maar: veiligheid voor alles! Ik ben vooral bang dat als ik hem niet voor de eerste kweek aanschaf en ophang het er nooit meer van zal komen. Zal er nog over nadenken.

 

- Dus als ik het goed begrijp wil je een passieve luchtinlaat onderaan je kast maken. Goed is dat de verse lucht van onder komt en naar boven kan stijgen als het warm is (opgelet bij punt 1 van mij). Lucht gaat daar waar het kan, denk ik zo. Maar zelf ben ik niet zo een voorstander van passieve luchtinlaten, hoewel heel erg veel mensen het doen op het forum. Waarom niet 2 x 12 v computer fans die een beetje geruisloos zijn (onder de 20 decibel is lekker, heb ik zelf ook, hoor je bijna niet op volle toeren). Zo heb je per uur meer luchtverplaatsing, plus je bent verzekert van geen rare geurtjes die erdoorheen kunnen komen, staat de afzuiger te zacht of iets dergelijks.
Ik maak me niet zo'n zorgen om de geur, het ruikt hier wel vaker een beetje wiet-achtig :). Als ik voor Kast 1.0 ergens extra fans ophang dan is dat op de lampjes en plantjes, maar ik kijk eerst even hoe de luchtcirculatie is zonder. Wel zal ik in de constructie aan de onderkant rekening houden met eventueel te plaatsen fans.

 

Misschien heb je er wat aan.

 

Groetjes;)

Bedankt dat je jouw ervaringen hebt gedeeld! Ik laat je eerst je planten mishandelen en daarna kom je me nog helpen ook ;). Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op deze afbeelding:

gallery_30367_12088_92065.jpg

...zie ik dat je die TNeons netjes door kan lussen! Daar word ik nou blij van ;).

 

Als je inzoomt op het origineel kan je het nog iets beter zien: tegenover het aansluitpunt zit een doorluspunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yep yep leuk bedacht , en wat zet je er onder dan , wat is je eind doel ,,met die lampkesss

zo i zo successs

Tomaten!

 

Misschien moet ik de keus van de plant wel aan dit forum overlaten... 'k Heb sowieso nog een sativa mix (12x man/vrouw) en NYCD x Cocoa Kush (5x man/vrouw) van Sannie. Die waren wel bedoeld voor buiten, voor in het kastje wil ik gefeminiseerde zaden.

 

'k Heb trouwens lekker geshopt vandaag :lol:. Elektra is besteld, ijzerwaren is (grotendeels) binnen. Licht en lucht moeten nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tneon is doorlusbaar tot 5 lampen! Altijd handig! Wat wel is dat er dan op 1 tijdsklok meer wattage komt te staan. En dat heb ik + 2 vrienden van me die meerdere 2 x 75 watt ieder op een tijdsklok draaien, niet getest. Misschien is het als je meerdere 110 watt tneons op elkaar doorlust wel verstandig een relais te gebruiken.

 

Planten keuze. Lamp heeft zo een 5 a 10 cm hoogte nodig in de kast inclusief afstand planten. Potten zijn zo een 20 cm hoog (gemiddelde hoogte potten). Voor hoeveel liter ga je? dan heb je dus nog zo een afgrond 100cm over voor de planten. Met deze info + de wiet die jij lekker vind te roken, kan je misschien een keuze maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een relais wordt aangeraden bij HPS vanwege de hogere watatge bij opstarten van de lamp, dit is bij TL/spaarlamp een stuk lager. en in theorie dus veilig te gerbuiken. een relais kan dit veel beter aan. 72 watt gaat prima op een tijdschakelaar er zijn normale apparaten die op een stijdschakelaar gezet worden die veel meer verbruiken.

 

een relais is overigens geen overbodige luxe

Share this post


Link to post
Share on other sites

genoeg keus maar misschien slim om eerst een Indica soort te zetten ?

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of PLL lampen hoge opstartpieken hebben en/of die lampen uberhaupt wel een opstartpiek hebben. Maar voor Tneon, volgens mij zijn er weinig tot geen mensen die dat doen i.c.m. relais.

 

Relais is natuurlijk wel super veilig, en je hebt hem alvast wil je later overstappen naar een 250/400 watt lamp met vsa (waar een relais dus wel noodzakelijk is)

 

--

 

Ik heb trouwens Big Bangs planten. Zijn erg populair qua prijs/smaal/opbrengst en moeilijkheidsgraad. De zaadjes zijn 15 a 20 euro voor 5 zaadjes (incl verzend), opbrengst is niet verkeerd en de moeilijkheidsgraad indoor is beginner. Effect is (qoute) :

 

Ontspannend en kalmerend. Zeer bekend om haar geneeskrachtige eigenschappen; het wordt op doktersvoorschrift door Nederlandse apotheken verstrekt als medicinale cannabis.

 

Daarbij is het een indica soort en wordt hij niet zo groot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht en lucht is besteld! Het hout moet nog en het kan nog wel even duren, ik ben namelijk snipverkouden. 'k Heb geen zin om de kou in te gaan en het hoeft ook niet, want mevrouw Langstudierder zorgt goed voor me :lol:.

 

Zo'n tijdschakelaar zou toch ook een relais moeten hebben? In elk geval zeggen de specs dat hij tot 16A zou moeten schakelen. 'k Hou het in de smiezen!

 

Over de soortjes: bedankt voor de tips B). Leuk om te zien dat jullie je favoriete soortjes aan het promoten zijn.

- Big Bang ziet er heel goed te doen uit, wat een korte bloeiperiode!

- Hericules lijkt me absoluut verrukkelijk!

Suggesties blijven welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Word beter joh! Heb zin om vordering te zien in het kastje haha.

 

16 A Tijdschakelaar is de zwaarste. Althans heb nooit een schakelaar gezien die meer dan 16 A kan schakelen. Zal er ongetwijfeld wel zijn wanneer je gaat zoeken, maar onpraktisch.

 

EDIT: Oja, welke lampen heb je mee besteld? Groen en Orange? Groei en bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je al beter. Ik kijk elke dag even op een update aangezien het me leuk lijkt hoe je dit kastje in elkaar gaat flanzen. Je begon zo leuk.

 

Gepakt ben je iig nog niet aangezien je geen plantjes heb. Overleden aan de griep daar denken we maar niet aan.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Vermicelli! Nog steeds niet beter... ik denk dat we in elk geval kunnen vaststellen dat verkoudheid niet wordt genezen door wiet :P. 'k Heb het zwaar te pakken: mijn lachbuien gaan voorts over in hoestbuien, hilarisch!

 

Alle onderdelen heb ik inmiddels in huis, evenals het bouwmateriaal (hout, verf,... etc.). Tussen m'n huiswerk door ben ik begonnen met de bouw. Het frame staat, dus ik kan een goede indruk krijgen van de afmetingen. De eerste laagjes verf zijn er ook al overheen. Hopelijk heb ik hem voor het eind van de week af.

 

Oh, die lampjes hebben inderdaad groene en oranje verpakkingen. Ik had er nog een vraagje over, misschien dat je het weet: aan de kap zitten twee lusjes om ze aan op te hangen. Als je even lange haakjes gebruikt hangt hij scheef, is dat bewust - zodat de warmte wegstroomt? Of hoort-ie juist horizontaal te hangen?

 

[edit]

Ik zie dat jij hem gewoon recht hebt hangen, zo zou ik het bij mij ook het liefst zien!

[/edit]

 

Morgen ga ik weer lekker verder knutselen :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft niks met enige functie te maken

het zwarte,de vsa, is +/ 3cm dik

hij hangt gewoon scheef :P

 

gr east

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lamp hoort gewoon horizontaal te hangen. Even beetje proberen met die haakjes. Easy rollers zijn nog altijd het beste. Ga ik de volgende kweek ook zeker halen.

 

Pff, je bent geduldig. Als ik alle spullen in huis had, was ik als een gek gaan knutselen. Maar ieder ze eigen aanpak toch hehe. Vind het leuk je te volgen en hoop ook zeker dat je een verslag gaat maken, wanneer de plantjes erin gaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joh, al lang niet meer! Mijn studie heeft me echter behoorlijk beziggehouden.

Het kastje is nu al ruim een maand af en het is tijd dat ik het eindresultaat eens liet zien :wacko:.

 

gallery_30367_12088_61220.jpg

 

De bodem:

gallery_30367_12088_40186.jpg

 

Plankje erover...

gallery_30367_12088_127729.jpg

 

Het plafond:

gallery_30367_12088_53817.jpg

 

Simpel ophangsysteempje:

gallery_30367_12088_72784.jpg

 

En zo staan ze er op moment van schrijven bij:

gallery_30367_12088_144844.jpg

 

Ik had op de bovenstaande afbeelding net wat aarde aangevuld, daarna is de gieter er nog even overheengegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...