Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

samhowdee

moederplanten selecteren uit gefeminiserd zaad

Recommended Posts

Hoi

 

Van bevriende ervaren kwekers hoor ik het steed vaker en ook hier op het forum lees ik het van ervaren kwekers:

 

moederplanten selecteren uit gefeminiseerd zaad brengt risicos met zich mee: stekken worden instabiel en hebben een vergrote kans op herma.

 

Is dit zo?

Ik heb de 14 paginas van de sectie biologie en chemie doorgelezen en eigenlijk alleen in de threads over sts etc wat vage kreten in die richting gelezen. Ik heb ook het verhaal van speescees op nomercysupplies goed gelezen.

 

Ik heb stekken gemaakt van een gefeminiseerd vrouwtje en wil er een hokje vol mee zetten.

En nu durf ik niet meer. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hy Sam,

 

Waarom zou je een risico lopen als je het beste in je bezit hebt.

Door de jaren heen heb ik ook geexpirimenteerd met zaad en ben tot 1 duidelijke conclusie gekomen:

 

NEVER CHANGE A WINNING TEAM !!!!!!!!!!

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je gewoon een goede selectie maakt, filter je de meer herma's er toch uit?

 

elke wietplant heeft wel hermatrekjes, hangt van de stressfactor af en hoe lang je ze door laat bloeien ;)

komt dus ook bij regulier zaad voor.

 

je kan t testen, door een wietplant in te spuiten met sts, komen er ballen, dan zit er een hermafactor in ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hy Sam,

 

Waarom zou je een risico lopen als je het beste in je bezit hebt.

Door de jaren heen heb ik ook geexpirimenteerd met zaad en ben tot 1 duidelijke conclusie gekomen:

 

NEVER CHANGE A WINNING TEAM !!!!!!!!!!

 

Grtz,

 

A-5.

 

maat je hebt helemaal gelijk!

maar ik vind dit zo'n leuk onderwerp om over te discusieeren

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je gewoon een goede selectie maakt, filter je de meer herma's er toch uit?

 

elke wietplant heeft wel hermatrekjes, hangt van de stressfactor af en hoe lang je ze door laat bloeien ;)

komt dus ook bij regulier zaad voor.

 

je kan t testen, door een wietplant in te spuiten met sts, komen er ballen, dan zit er een hermafactor in ;)

 

En als je na vier keer spuiten en 2 maanden wachten 1 mannelijk bloempje krijgt zit er dan ook een herma factor in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou t niet doen uit FEM zaad als e t mij vraagt is dat gewoon vragen om gezeik tis toch erg stressvol voor een plant om stekken te nemen niet en FEM zaden zijn nou niet t meest stressbestendig dacht ik

ik hoor t nog te vaak dat mensen hermas krijgen van FEM stekken

denk niet dat er niemand zit te wachten op banaantje s ergens halverwege in de bloei

 

grts

GM

Share this post


Link to post
Share on other sites

@samhowdee

Misschien dat je eerst kan vertellen over welk soortje het gaat?

 

Ik heb tot nu toe meer herma's gehad met regulier zaad, dan met feminized zaad.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je met elke moeder kans op problemen hebt.

Of dat nou fem of regulier is. Daar ligt de taak van de kweker, selecteren en uitproberen.

 

Zo ben ik er haast zeker van dat mijn Shackzilla stekken geen herma's zullen worden.

Kijk maar in mijn oude Shackzilla topic. Daar werk ik met stekken van 3 verschillende

Shackzilla moeders. Stabieler kan haast niet.

 

Het ligt dus ook een beetje aan het soortje die je gebruikt. Ben je in die selectie

wel herma's in andere planten tegen gekomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En als je na vier keer spuiten en 2 maanden wachten 1 mannelijk bloempje krijgt zit er dan ook een herma factor in?

 

ja natuurlijk!

het is alleen geen probleem dan en je weet wat je in huis hebt ;)

 

als je geen gevoelig soortje hebt is de kans kleiner dat je een herma krijgt.

 

ik heb ook wel eens een herma met shackzilla gehad, het gaat er om dat je er mee leert omgaan.

mijn casey krijgt ook bananen een week voor het einde, maar geen tijd om te bevruchten dus geen probleem ;)

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ El Andy,

het gaat om super lemonhaze van de greenhouse.

 

Van een paar planten heb ik stekken gemaakt, toen de planten nog in de vegetatieve fase waren. Die stekken heb ik afgebloeid en geen hermas gevonden.

Echter..

Van 1 plant heb ik stekken gemaakt toen die plant al 3 weken in bloei stond (nog haast geen topvorming). Ik heb de stekken 2 maanden onder 24 uur licht gehad. De plant is keurig van 1 vingerig blad terug gegaan naar 5 vingerig blad.

Deze plant bleek later de beste te zijn en met deze wil ik door gaan als moeder.

Deze heeft dus a 2 maal op haar (0f zijn?) donder gehad, van daar mijn angst. Ik ben nu bezig deze plant af te laten bloeien.

 

@polletje:

mijn oldschoolhaze krijgt in de laatste (13 of 14 week) ook altijd een banaantje of wat. Nog nooit een zaadje gezien.

Ik heb inmiddels wel zaad van de oldschoolhaze. Dit zaad is ontstaan doordat er een week lang een lichtlek was in een hokje. De plant heeft toen spontaan, zonder dat ik het wilde een handvol zaad gemaakt. Wat denk je over de herma neigingen van dit zaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ElAndy al aangeeft en ook uit geprobeerd heeft is het best mogelijk om uit fem zaden een goede moeder te halen, Shackzilla is een stabiele fem waar je niet zo snel problemen mee zal ervaren.

Ik adviseer altijd om moeders welke gebruikt worden om door te stekken uit regulier zaad te halen. Persoonlijk vindt ik gefeminiseerde zaden alleen geschikt om wiet mee te kweken.

 

De volgende stap na het maken van stekken is het maken van zaden met deze clone, er worden nl nogal eens clonen gedeeld en zo wordt er geen controle meer op gehouden.

 

Just my 2 cents

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
mijn oldschoolhaze krijgt in de laatste (13 of 14 week) ook altijd een banaantje of wat. Nog nooit een zaadje gezien.

Ik heb inmiddels wel zaad van de oldschoolhaze. Dit zaad is ontstaan doordat er een week lang een lichtlek was in een hokje. De plant heeft toen spontaan, zonder dat ik het wilde een handvol zaad gemaakt. Wat denk je over de herma neigingen van dit zaad?

 

nou hetzelfde als mama, verder niets :lol:

soms heb je geluk en is ze wat sterker, soms wat zwakker.

als het goed is heb je dan wel fem zaad ;)

 

ach wat maakt het uit, zolang het voor jezelf is is het geen probleem.

zoals sannie al aangaf is het beter niet deze soortjes voort te planten, dan heb je een grotere kans op herma's, ook uit regulier zaad.

ik kweek regelmatig het e.e.a. uit zaad en steeds meer problemen ;)

gelukkig heb ik met de zaden van sannie de minste problemen, is ook wel mooi, want hij laat zien wat t is en ook als t niet goed is, check de kush maar ;)

zie ik andere breeders niet doen hoor!

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie en polletje en @ alle anderen.

 

we hebben hier dus weleen punt met zijn allen.

 

ik lees hierboven net dat het eigenlijk best gevaarlijk is om zo maar stekken uit gefeminiseerd zaad in het wild los te laten.

Als er zaden meegemaakt worden gaat dat allemaal rotzooi opleveren die de hele wietgenenpool gaat infeceterten met hermafroditisme.

 

Nou mijn vraag is wel beantwoord dus ( meer dan dat zelfs).

Moeders maken uit gefeminiseerd: NEE DUS!

 

Wel erg jammer want ik wilde net flink wat Sugar punch zaden bestellen, daar een moedertje uit selecteren. En met de stekken daarvan alle stekkenboeren bevoorraden en er de nieuwe pp (of amnesia) van maken. Maar dat gaat nu niet door natuurlijk ;) ;) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie

Ik zou ook graag een Shackzilla uit regulier zaad willen, maar dat bestaat niet. Dus ja,

de klant wilt het, dan moet je toch wat hé. Een winnaar is een winnaar.

 

@samhowdee

Zaden maken met fem is uit den boze. Voor persoonlijk gebruik moet je het zelf weten, maar

helaas zijn er al commerciële kruizingen verkregen uit feminized te koop.

 

Als we deze regel zouden naleven zou er eigenlijk ook geen ChemD kruizingen gemaakt

moeten worden. Het is bagseed waarvan de herkomst onbekend is, het zou zomaar

zelfbestoven zaad geweest kunnen zijn.

 

Stekken maken uit feminized: JA, mits stabiel en het niet anders kan.

Zaad maken uit feminized: NEE

 

Het verhaal van die SLH klinkt allemaal stabiel genoeg, dus ik zou zeggen: gewoon proberen.

Als ze echt onstabiel zijn hadden de bananen allang om je oren gevolgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het dan een goed idee, dat in ieder geval Sannie probeert zoveel mogelijk van zijn zaden ook in reguliere vorm aan blijft bieden. En niet helemaal overstapt op fem.

 

Van de andere firmas, behalve dan serious seeds , no mercy en nog een paar andere hoeven we dat niet te verwachten vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even iets belangrijks vergeten te vermelden:

 

Ik heb ook (diverse malen zelfs) stekken afgebloeid van Hericules en Killing Fields, beiden verkregen uit gefeminiseerd zaad van Sannie.

Nooit een herma gezien. Dus deze soorten kunnen ook wel als stabiel beschouwd worden denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben dat ook van mening met die genetica....

En toch zijn er mensen hier op het forum die er herma trekjes in weten te krijgen... :huh:

Vraag me niet wat ze met de dames uitvreten... :wacko:

 

Mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moeders maken uit gefeminiseerd: NEE DUS!

 

Nou ik heb al 4 jaar een GHS trainwreck moeder en geen problemen whatsoever Hetzelfde met de herijuana van Sannie

 

ik laat haar niet te veel stressen en in de zomer plant ik haar in de volle grond of heel grote pot en dan neem ik weer verse stekjes= nieuwe moeders

 

Ik heb ook liever regulier zaad maar jammer genoeg wordt dit steeds zeldzamer.

 

Daarom respecteer ik breeders die hun klant de keuze geven tussen reg en fem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...