Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

smokestein

remote beheersbare ruimte

Recommended Posts

Bij wijze van proef zou ik een ruimte vanachter mijn PC willen kunnen besturen.

Wie weet adressen, url's naar info en ander zaken met betrekking tot het remote besturen van een ruimte.

De ruimte moet dus bij voorkeur via het Internet bereikbaar/bestuurbaar zijn.

 

Dus nodig is ;

 

Software om via je PC te kunnen schakelen (lampen, ventilatoren e.d aan en uitzetten met de hand of via een schedule)

 

De schakelende eenheden

Welke zijn het beste en zijn deze remote aan te sturen (dus via het internet of ras)

 

Remote inlezen van Ph en Ec waarden en deze remote kunnen aanpassen.

 

Remote kunnen doseren van bijv voedingstoffen.

 

Remote kunnen lezen van de LV en deze kunnen bijsturen.

 

Remote kunnen schakelen van een waterstop , dus remote een vat kunnen vullen.

 

Afstand bestuurbare camera (via internet of ras) , dus 2 a 3 camera's die ik remote (via Internet of Ras) kan laten bewegen en waarvan er tenminste 1 kan inzoomen.

 

Noodstop schakeling.

Remote bedienbaar om in geval van calamiteit alle schakelingen in omgekeerde

stand te kunnen zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige bedrijf wat ik ken op dit gebied is BTT in Den Haag. Dit bedrijf heeft software ontwikkelt om de voedingscomputers via internet/modem te bedienen.

 

Binnen Tuinbouw Techniek

Prins Hendrikstraat 129

2518 HN Den Haag

Telefoon: 070-3614412

Email: info@btt.nl

Web site: Binnen Tuinbouw Techniek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je het gaan doen met een I-mod-toestel.

 

Bent dus helemaal niet meer te traceren, mja oogsten zul je toch ook nog moeten :D

 

Verder is iid BBT momenteel erg goed bezig op dit gebied en zeker interessant om te raadplegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Ik heb zelf software geschreven die ism een relai's print van conrad een hele tuin

kan besturen.

 

ALs hier genoeg intresse voor is kan ik het wel fatsoeneren zodat het bruikbaar is voor andere mensen.

 

Wat er op dit moment al mee kan is

 

Ongelimiteerd aantal schakel momenten

Meerdere schema's opslaan

256 * 8 relai's schakelen.

 

Op het moment ben ik met een temp/rv print bezig die 16 meetpunten kan lezen.

Kan dus relai's schakelen op temperatuur en LV

 

En dit alles webbased en via Windows.

 

Als er nog iedeen zijn voor andere functie's hoor ik het ook graag.

 

MegaWoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net vluchtig de site van bbt bekeken, maar zo niets kunnen vinden over die software, wellicht staat de info niet meer op het web?

 

@ megawoos

 

Perfect! , als de hard en benodigde software nog in een fase zijn waarbij aanpassingen mogelijk zijn, dan heb ik zeer zeker belangstelling.

Stuur je aan via de parallelle poort ?

 

Is het overigens met je software mogelijk om logfiles bij te houden van bijv temp. verloop en verloop van luchtvochtigheid e.d en deze evt op een grafiek uit te zetten? Ik begrijp dat je nu bezig bent om ook daadwerkelijk te kunnen schakelen op basis van de temp en rlv , in welke fase zit je daarmee?

Is het trouwens mogelijk gegevens (temp, rlv e.d) naar logfiles weg te schrijven en deze te spiegelen op een grafiek?

 

Ik zal proberen vandaag een overzicht te maken (op volgorde) van wat er nu echt nodig is om te spreken van een remote beheers en manipuleerbare ruimte, ik hoop dat jij dan wilt aangeven wat al mogelijk is , wat niet mogelijk is en waar je mee in ontwikkeling bent.

Ik heb in iedergeval zeer veel interesse in je hard en software.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de temp logging aan de gang heb dan kan het programma webbased grafieken maken van allerhande data.

 

Ik ben zelf ontwikkelaar van beroep (druk druk druk) dus ik doe dit er voor me zelf bij.

 

Dus het wordt wel volgend jaar voordat het af is

 

Hoor graag nog sugestie's

 

MegaWoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg interessant MegaWoos!

 

Wat denk je dat het hele pakket bij elkaar kost aan onderdelen en montage?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ megawoos

 

Ik heb even vlug wat "benodigdheden" onder elkaar gezet, althans zoals ik

vermoed dat een ruimte remote bestuurbaar zou kunnen zijn ;

 

Remote beheersbare ruimte

 

Via het internet inloggen op een andere computer die in staat is een ruimte te controleren, beheersen en zo nodig te manipuleren.

 

<*>

Controle moment, een "double check" van de beheerste ruimte, voorbeeld ; Het toerental van een afzuiger is te regelen op basis van de Temp en/of

LV , wanneer bijv. de Temp boven waarde X komt dient het toerental van de afzuiger te worden verhoogt.

Ik zou dit moeten kunnen zien aan een "trigger" in het LV gedeelte van de software, maar zou dat dan ook moeten kunnen zien aan het

daadwerkelijk door de software verhoogde toerental van de afzuiger.

Wellicht moeten her en der meer controle momenten kunnen worden ingebouwd.

 

Controleren

1 - De computer dient , ook na een stroomstoring, te kunnen booten en de benodigde software te kunnen opstarten.

2 - De status van schakelingen zou je in een overzicht moeten kunnen bekijken.

3 - Bekijken van de actuele temperatuur en het verloop van de afgelopen dagen/weken etc. bij voorkeur ook in een grafiek.

4 - Bekijken van de actuele LV en het verloop van de afgelopen dagen/weken , bij voorkeur ook in een grafiek

5 - Bekijken van de huidige status van een afzuiger , huidig toerental en aan of uit status en evt. ook verloop afgelopen dagen. <*>

6 - Daadwerkelijke inhoud van het voedingsvat (aantal liters bijv) .. zal wel lastig worden denk ik.

7 - De Ph waarde van het voedingsvat kunnen lezen

8 - De Ec waarde van het voedingsvat kunnen lezen

9 - De temp van het voedingswater en het verloop van afgelopen dagen/weken bij voorkeur ook in een grafiek

 

 

Beheersen

1 - Nood stop, alle gemaakte schakelingen zouden UIT moeten kunnen worden gezet.

2 - Eenvoudige aan/uit functie's voor bijv. de lampen en ook via een schedule

3 - Instellen van het toerental van een afzuig installatie en deze aan/uit kunnen zetten en ook via een schedule

4 - Ingeven van min. en max. temp op basis waarvan de software beslissingen kan nemen (toerental afzuiger , aan/uit schakelen van bijv bijverwarming

en/of verkleinen van je lucht inlaat en ook via een schedule.

5 - Verhogen / verlagen van Ph waarde door Ph+ of Ph- remote te doseren (zal wel lastig worden denk ik..)

6 - Verhogen/toevoegen van EC door remote doseren (zal ook wel lastig worden)

7 - Beheersen van de LV op basis van onder punt 4 bij Controleren genoemde

8 - Waterslot aan /uit kunnen zetten voor (bij)vullen van een vat (i.c.m. punt 6 onder controleren)

 

Los van deze soft en hardware zou je de ruimte ook moeten kunnen bekijken met een aantal camera's waarvan tenminste

1 remote bestuurbaar is en een zoom functie heeft.

Dit kan evt. ook buiten de soft en hardware om die we nu beschrijven.

 

Waar stuur je overigens mee aan...de parallele poort?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meeste is nu al mogenlijk

 

Allen vetilator toeren regeling moet ik nog even naar op zoek.

 

:In iedergeval heb ik weer wat ideen om uit te gaan zoeken

(EC PH meters aan pc)

 

Voedings pompen zijn wel te schakelen via dit systeem.

 

Alles wordt aangestuurd door serieele poort.

 

Het proces op de pc is een windows service dus start automatisch als de pc opstart.

 

Ik kom hier nog verder op terug.

 

 

MegaWoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dan toch die investering zou gaan maken, zou ik ook nog meerdere toevoegingen willen kunnen mengen.

Het is trouwens al mogelijk voedingcomputers aan te sturen met je pc, ook met meerdere toevoegingen.

Verder klinkt het allemaal wel erg leuk, maar naar mijn mening kom je er niet onderuit om het zelf ook visueel in de gaten te houden.

Camerabeelden vind ik toch nog altijd behoorlijk vertekenend :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk is de remote beheersbare ruimte niet zaligmakend en zul je er toch regelmatig zelf even moet kijken, maar in aanleg is het een leuk hulpstuk.

Het gros van de ruimte's die je kunt inrichten hebben de beschikking over een verhuurder (van de ruimte) die niet voldoende kennis heeft, deze kun je eenvoudig bijsturen, daarnaast kun je wat makkelijker een dagje weg als je remote de boel kunt blijven beheersen en wanneer je data kunt loggen heb je meer mogelijkheden om je ruimte te verbeteren.

 

 

@ Onimusha

Bij de weg..

Heb jij een linkie naar die voedingscomputer die je via de PC kunt sturen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier ook interesse in, goed bezig hier !

 

 

MegaWoos is het niet makkelijker om een systeem op basis van een PLC besturing te ontwikkelen ? Dit scheelt een hoop werk en is veel minder storingsgevoelig. Je kunt de ingangen van de PLC via jouw al bestaande systeem besturen. Als je wilt dan kun je de plc ook nog via je pc besturen. Een goeie en fijne PLC is de Mitsubishi Alpha controller, die kun je makkelijk via windows programmeren.

 

Misschien nog een aantal tips ? :

 

- gebruik zoveel mogelijk (betaalbare) reeds bestaande onderdelen

zoals : watersensoren, temp. voelers (pt-100?), CO2 schakelaars, ventilatorregelaars, tijdschakelaars etc... noem maar op en koppel deze aan jouw systeem. Dat scheelt een hoop werk en is dat voor andere mensen ook makkelijker om te bouwen..

 

- ga niet zelf het wiel uitvinden, maar pak voor het voedingscomputergedeelte gewoon de bestaande losse PH- en EC controller van BTT en koppel deze aan jouw systeem. Anders moet je dus alle waardes van de PH en EC electrodes gaan uitzoeken en programmeren en dat is volgens mij heel erg veel werk. Als dit voor jou geen probleem is dan moet je dat zeker doen, het zou wel perfect zijn. Ik zou dan wel de losse ph en ec SENSOREN bij BTT halen, deze zijn van goede kwaliteit en dit zijn dezelfde sensoren die worden gebruikt in hun TPS HP2 voedingscomputer.

 

- Een mooie oplossing voor de ventilatorregelaar is die witte zware regelaar met 5 standen, je hebt deze in een 7 a uitvoering en een 11 a uitvoering. Deze regelaar gebruik je dan als dimmer voor de afzuiger, dat kan dan d.m.v een relais.

 

- waterpomp aansturing die per seconde kan schakelen

 

- fase bewaking, die controleert of alle fases nog stroom hebben (erg belangrijk !)

Want stel dat net de fase waar de afzuiger op zit uitvalt en je lampen aan blijven staan omdat deze op een andere fase zitten..dan heb je echt stront aan de knikker !

 

- Etc..

 

En als je het perfecte systeem wil maken, maak er dan ook gelijk sensoren in die de drain in je bakken kunnen meten. Op deze manier weet je zeker of je planten op een bepaald moment genoeg water krijgen. Je kunt dan een schakeling maken die bv zegt : Zet waterpomp aan totdat er drain is !

 

 

Even voor de duidelijkheid: ik ben geen elektrotechnicus of ontwikkelaar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even voor de duidelijkheid: ik ben geen elektrotechnicus of ontwikkelaar

 

Dat zou ik toch niet gauw zeggen. Er schuilt best wel een ontwikkelaar in je. Zonde dat ik niet zinvol kan bijdragen aan deze topic. Ik ben echt een nitwit wat electronica aangaat. Maar interessant vind ik het wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga hier in januarie verder naar kijken (Nu beetje druk met baby kamer :D )

 

Ik zal je adviezen zeker meenemen en moet me maar eens gaan verdiepen in de plc's

Vroeger op scholl vel mee geprogrameerd maar is wel heel erg ver weg gedoken in mijn grijze massa.

 

Jullie horen nog van mij

 

Megawoos

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil anders ook wel tips geven, ik ben ook geen ontwikkelaar of electronicus, maar ben zeer geintreseerd.

 

een voorstel: als de pc zou uitvallen, door stroomgebrek, moet hij uiteraard opnieuw opstarten als de stroom weer aangaat. In de pc zit toch een klok, op een batterij, de software zou bijvoorbeeld kunnen kijken hoeveel uur alles zonder stroom heeft gezeten, en eventueel zijn programma daaraan aanpassen. bijvoorbeeld in de bloei, na 6 uur licht valt de stroom uit, en gaat pas 4 uur later weer aan, iets wat moeilijk te geloven is natuurlijk, maar het kan. dan kan het misschien beter donker blijven tot de volgnede cyclus. (ik realiseer mij nu dat de meeste stroomuitvallen binnen de 30 minuten verholpen zijn, hahaa)

 

een log maken van alles wat hij aanstuurt en ontvangt zou fantastisch zijn.

 

doei

Share this post


Link to post
Share on other sites
Allen vetilator toeren regeling moet ik nog even naar op zoek.

ventilatie control? denk eens aan een coolermaster pannel (voor de pc) . Deze elektronica regelt de toeren en houdt te temperatuur bij. Met foutmelding bij te laag toerental en grote temperatuurverschillen. Kan 6 ventilatoren aansturen (4x variabel t.t.)

Ik weet echter niet of je hem met software krijgt. Als dat zo is....kan hij ook remote.............

 

 

Op die fiets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet hier absoluut helemaal 3 x niks van.

Maarrrr wat ik zelf wel weet, ik werk in de tuinbouw ( vader is tuinder haha). En me vader heeft dus een kas staan. En egt elke beetje nieuwe kas is geautomatiseerd. En een hele hoop wordt geregeld en gemeten. Ehhmm... bijv... ec , ph, hoeveelheid joules, co2 toevoer. Computer geeft adviezen van welke voeding aan te maken. Blablabla... ik kan zo nog wel een tijd door gaan, maar komt er op neer dat het allemaal geautomatiseerd is en alles geregeld wordt op de computer. Get to the point boyy okej okej.. Kijk.. het kost allemaal wel een aardig centje en ik heb ook geen idee of het allemaal kan. Maar die voedingscomputers en programmas heeft de tuinder zelf ook niet ontworpen. En misschien dat het mogelijk is om er zelf zo een aan te schaffen. Hoogendoorn automatisering dit bedrijf verkoopt dus voedingcomputers etc aan tuinders.. Kijk de site even door.. staat denk ik wel wat intressants tussen voor jullie.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn er alweer nieuwe ontwikkelingen/vorderingen in deze topic, ben reuze benieuwd.

 

d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej, dat klinkt leuk.

 

Hier maak je een hoop mensen mee blij.

Zou je het programma wat je nu hebt eens kunnen posten misschien??

En met welk schakelbord van conrad werk je?

 

Ik zou zeggen, ga zo door!!!

 

Greetz Growjoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ondertussen zelf al wat gevonden zodat je met een pc je ruimte kan beheersen.

 

Er staat een programma op de site en ook zijn er schema's te vinden zodat je zelf een schakelbord kan maken, met ingangen en uitgangen!

Ik heb het zelf nog niet geprobeert maar ga dit denk ik binnenkort wel doen.

 

hottimesoftware.com

 

 

Greetz Growjoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Growjoe, bedankt voor je link. Ik denk dat hier aanrdig wat interesse voor bestaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I-mod is de toekomst :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja,

 

wel eens erover nagedacht hoeveel taps en connectieverslagen er worden gemaakt met de huidige terrorismedreiging.........?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...