Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

nitro

600 watt lamp?

Recommended Posts

Ik ga kweken in hok van 1m² en zou daarvoor een 600watt lamp nemen maar vraag me af of er veel verschil is tussen gewone 600watt of industria 600w want een verschil in prijs is er wel.

GReats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, al kan je het antwoord op deze vraag met een beetje zoekwerk zo vinden.. Een 600 watt industria is zoveel duurder omdat de armatuur (de fitting, zeg maar) anders in elkaar zit.

 

Grootste voordeel, ze produceren veel minder warmte. In een hok van 1m2 met 600 watt is dat toch wel het overwegen waard want reken er maar op dat het lekker warm gaat worden.

 

Ik denk haast, maar daar heb ik ervaring mee/verstand van, dat een industria ook een betere lichtspreiding zal hebben dan een zelfbouwlamp. Je planten krijgen dus gelijkmatiger licht en daarmee benut je je lamp optimaal.

 

Zou je je kast niet nét wat groter maken dan die 1m2 als je toch een 600 watt erin gaat hangen? Met die extra ruimte kan je net wat meer plantjes kwijt óf je kan hetzelfde aantal planten meer ruimte geven. 1m2 is ook nog te doen met een 400 watt anders, en dat scheelt je toch weer in energiekosten. Lees je er even goed over in, er is veel info over te vinden. Succes!

 

Hier een link naar een post voer verlcihting en industria's. http://www.wietforum.nl/editie6/index.php?...95&hl=industria

Share this post


Link to post
Share on other sites
1m2 is ook nog te doen met een 400 watt anders, en dat scheelt je toch weer in energiekosten.

 

maar een 400 wat is weer minder lumen/watt dan een 600 en dat zie je wel bij het oogsten !! ik zou zeker al een 600watt nemen, dan kun je nog zien of je een zelfbouwpacketje neemt en een zwaardere slakkenhuis/buisventilator met koolstoffilter of je neemt een industria 600watt ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's waar, een 600 watt heeft de gunstigste lichtopbrengst/kosten verhouding, dat klopt wel ja.. maar ja, als je kosten een probleem vormen.. Je kan er natuurlijk voor kiezen om te beginnen met een 400 watt zelfbouw en na een paar goede oogsten een 600 watt industria te kopen.. wat je wilt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind die 600 watt net effe teveel voor 1m2 en zou een 400 watt adviseren.

Denk dat je je hokkie en inhoud ook wat beheersbaarder houdt aangaande de omgevings factoren..met name ook in de 18 uurs fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn hok gaat 1m² zijn en 2 m hoog. Ik zou het zonde vinden om eerst een zelfbouwset 400w te kopen en dan over te schakelen naar industria 600w. Liever éénmalige kosten dan twee keer geld uitgeven aan hetzelfde onderdeel.

Nu heb ik nog klein probleempje, de ene growshop zegt dat een 250m² slak afzuiger genoeg is voor dit hok, andere zegt veel beter 400m². Kan ik voor de rest gewoon verder met goeie voeding en gewone potten zonder ec en ph meter?

Dit zou ik dan toch bij verdere kweken aanschaffen samen met irrigatiesysteem...

Bedankt voor reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op wat voor medium ga je kweken? Op aarde? Dan kan je wel beginnen zonder meters.. het is natuurlijk beter om ze wél te hebben maar ja, die dingen zijn nogal prijzig.

 

Als je toch voor die 600 watter gaat, waarom maak je je hok dan niet ff wat groter? Je kán ong. tot 1,5 m2 belichten met een 600 watt. Wanneer je je hok nog moet bouwen zou ik die ruimte dus ook gebruiken. Als is het maar om je planten wat meer ruimte te kunnen bieden of om er makkelijk een ventilator te kunnen plaatsen.. om de kosten hoef je het denk ik niet te laten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het volledig met jou eens maar dit hok komt op mijn slaapkamer en heb niet echt voldoende ruimte...

Mijn doel is ook gewoon een paar planten (max 5) voor zelfgebruik.

En als ik de meeste hier hoor zeggen dat 600w ideaal is was dat ook mijn gedacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga inderdaad eerst beginnen met aarde en we zien wel verder. Beginnen bij het begin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk dat je voor die 5 planten net zo goed een 400 watter kan nemen dan heb je genoeg licht

ga je er meer dan 5 zetten zal ik zeker een 600 watter nemen

en die 250m afzuiger is wel voldoende voor je hokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon die 600 industria erboven.

Het zijn de meeste lumen en beste lichtverdeling.

Hiermee kun je dus ook de grootste opbrengst behalen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu heb ik nog klein probleempje, de ene growshop zegt dat een 250m² slak afzuiger genoeg is voor dit hok, andere zegt veel beter 400m². 

Ik heb net zo'n kast (op zolder) met een 400 watter erin en het lukt maar net om de temperatuur (40 cm onder de lamp)onder de 30 graden te houden met een 500m3 afzuiger, ondanks de zwenkventilator die tussen de lamp en de planten door blaast.

Bij een buitentemp van rond de 23 a 24 graden begint de temp in de kast boven de 30 graden te komen.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu heb ik nog klein probleempje, de ene growshop zegt dat een 250m² slak afzuiger genoeg is voor dit hok, andere zegt veel beter 400m². 

Ik heb net zo'n kast (op zolder) met een 400 watter erin en het lukt maar net om de temperatuur (40 cm onder de lamp)onder de 30 graden te houden met een 500m3 afzuiger, ondanks de zwenkventilator die tussen de lamp en de planten door blaast.

Bij een buitentemp van rond de 23 a 24 graden begint de temp in de kast boven de 30 graden te komen.

 

Groeten Harry

Als je er dan voor zorgt dat s'nachts je temperatuur niet te veel daalt, kan dat wel hoor !!

 

bij mij is 't ook wel 's 32-34 graden in m'n hokkie, maar dan mag het wel niet meer dan 8-10 graden afkoelen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...