Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wee(d)Man

Paar vraagjes....

Recommended Posts

Hej,

Ik wil binnenkort beginnen met mijn eerste kweek alleen er waren nog een paar dingen onduidelijk. Ik wil beginnen met 4 plantjes.

Hoe groot moet het hok dan zijn?

Heb ik een echte afzuiger nodig of voldoet een pc ventilator of ander goeikoop ding ook ivm met stank overlast?(ik kan trouwens de lucht via de schoorsteen naar buiten transporten en veel dicht bij omwonende heb k niet)

Een phmeter is gigantisch duur kan ik hiervoor niet van die stukjes papier gebruiken om de ph te meten(net zoals op school) en is het echt nodig om een ph en ec meter te hebben?

Er zullen binnekort nog wel wat vragen komen maar daar kom ik nou niet op.

Alvast bedankt

 

Groetjes Koen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

Hoe groot moet het hok dan zijn?

4 planten wil je neerzetten dan zou ik toch gewoon een hok maken van een vierkante meter en als het kan 2 meter hoog ik vind 1,50 het mininum hoor

4 planten kan je lekker ruim laten groeien en bloeien .4 grote hebben een hele goede opbrengst

 

Heb ik een echte afzuiger nodig of voldoet een pc ventilator of ander goeikoop ding ook ivm met stank overlast?

een pc ven kan je goed gebruiken om lucht in te blazen om in uit teblazen heb je er niet echt veel aan

daarvoor heb jij een buisventilator nodig met een klein koolstoffilter

je zal wel kunnen afblazen via je schoorsteen je zegt weinig mensen in de omgeving wonen bedoel dus in welke omtrek het kan aardig gaan meuren hoor

het verwaaid wel maar je blijft toch altijd wel iets ruiken dus ik raad je aan om toch maar een klein filter+buisven aan te schaffen

en van dat ph papier?????geen idee eigenlijk

lijkt mij dat dat wel moet kunnen hoor?maar ik weet niet echt zeker

hoop dat je hier al iets aan heb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph meter is erg belangrijk, ikzelf vond een electronische ook iets te duur en heb dus een flesje gekocht met vloeistof, er zit een klein plastic buisje bij, half vullen met het (voedings)water, 3 druppels vloeistof erbij , even schudden en je weet of je te hoog hebt of te laag Ph.

Kost niet veel en ik vond het erg handig, voor de huis-tuin en keuken kweker voldoet dat absoluut.

 

 

Succes, Tambu

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je leuk wilt kweken zou ik niet al teveel bezuinigen op dingen die toch essentieel zijn.... je moet ook bedenken dat hoe beter je spullen des te beter je eigen opbrengst, dus de investering komt vanzelf terug !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je op aarde kweekt zijn PH en Ec meters helemaal niet nodig. Op aarde kan je evengoede resultaten halen zonder ph en ec meters als met ph en ec meters. Bij hydro zijn ze wel nodig, maar aarde heeft een buffer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ik het niet helemaal mee eens. De buffer van je aarde degenereert na verloop van tijd en hoe wil je dan de juiste waardes meegeven qua ph en ec dan??? Ook al heeft aarde een buffer en is het gemakkelijker om op te kweken en kan je jezelf iets meer fouten permiteren toch is het zo dat je waardes een marge moeten hebben!!

 

ph 5.8 - 6.2

ec 1.5 - 1.8

 

Als jij dit zonder meter kan realiseren zonder meter dan go for it maar ik vind ze toch wel van een groot belang moet ik zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het (gedeeltelijk) met Jopie eens. Ik gebruik de Ph meter al lang niet meer bij de teelt op aarde. Op het moment dat er voeding wordt gegeven zit de Ph toch al aan lichtzure kant. De rest compenseert de aarde wel.

Een EC meter vind ikzelf een onmisbaar instrument, maar een beginnende kweker die zich aan de richtlijnen van de voedingsvoorschriften houdt op de verpakking, zal ook een mooie oogst draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ben ik met je eens alleen we streven toch allemaal naar de optimale opbrengst :D en die haal je door hele mooi constante waardes aan te houden. Ik merk dat wanneer ik me aan de richtlijnen hou van mijn voeding (terra vega groei) dat mijn ec dan zit op de 1,3 en mijn ph op de 6,7!! Nou is dit wel te doen hoor daar gaat het niet om alleen ik ben van mening dat een waarde van 1.5 en 6.2 mooier en beter is voor je plant en die waardes bereik je alleen met nameten....... maar ja misschien ben ik wat pietluttig daarin en wie weet is er ook een verschil tussen mensen die kweken en mensen die stekken maken zoals ik. De stekken groeien bij mij het snelste als ik me aan een constante waarde qua ec en ph hou waarbij de plant optimaal gaat en das 1.5 en 6.2 bij mij!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was ook niet van plan om te gaan bezuinigen dan werk ik liever een maandje xtra. Maar in het topic waarin staat hoeduur kweken is, staat dat een ph meter 100euro kost en de discussie deed mij lijken dat r geen goedkopere alternatieven waren. Ik ben best bereid er een beetje moeite voor te doen. zij er ook goedkopere alternatieven voor een ec meter.

massol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee helaas niet, koop een goede meter van een willekeurig merk daar heb je oneindig veel plezier van. Ik zou alleen eerst een EC meter kopen en dan pas de Ph meter. Ik zou alleen geen combimeter kopen, daar hebben diverse kwekers om me heen al last mee gehad.

En Beginnertje, spreek je jezelf nu niet een klein beetje tegen? Zo soepel groeiden die moeders toch ook niet meer? Ik wijtte dat overigens meer aan de uitmergeling en verzilting van je grondje..... :D

Maar in z'n algemeenheid zal het gewoon goed bevallen om die Ec en Ph constant te houden. Als je stekkerij gewoon goed verloopt is er nix aan de hand.

Ik zou alleen eens wat varieren (verschillende merken groeivoeding) met je voeding als ze zolang op dezelfde grond staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee idd ik heb genoeg voor de kiezen gehad hoor haha daar zal je mij niet over horen maar als het dan een tijdje even ging zoals het behoorde te gaan dan hadden ze het meeste baat bij een constante waarde van ec en ph. Wanneer die schommelden zag ik dat vrij snel aan paarse stengels wat dus duid op stress en stress op zijn beurt kan nooit goed zijn voor je dame, daar moeten ze ook in de groei last van krijgen lijkt me toch bambo??

 

Verder ga ik me nieuwe kweekje een andere voeding proberen, heppie nog suggesties ??

 

En over die meter, een goedkope meter kan ik je ook niet aanraden. Ik kocht er 1 van 50 euro en die was binnen twee weken al niet meer correct, de ph scheelde toen al .3 en de ec.2 met wat het behoorde te zijn. In het begin kan je idd op de ph meter bezuinigen maar ik zou toch als het ff kan wel de meters gaan aanschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nee helaas niet, koop een goede meter van een willekeurig merk daar heb je oneindig veel plezier van. Ik zou alleen eerst een EC meter kopen en dan pas de Ph meter. Ik zou alleen geen combimeter kopen, daar hebben diverse kwekers om me heen al last mee gehad.

 

een goede Combi meter verslaat de penmeters met gemak.

 

Let op bij een goede combimeter kun je de electrode vervangen bij defect.

 

Dat gaat bij penmeters niet ....

 

http://www.milwaukeemeters.com.au/smart6multip.htm

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee TAW, dit is wel een heel belegen onderwerp. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was moe en verveelde me nogal...

 

Nee ff serieuis he !

 

Ik was aan het Googlen en toen kwam ik op dexze link uit en zonder te kijken naar de datum had ik al een oude rotte koe aan mijn hengel hangen.

 

Mijn fout !!

 

Met dank aan .....

 

 

TA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...