Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
belgische gekke koe

Jack Herre in Serre

Recommended Posts

Hoi iedereen,

 

kickoff-post van mijn verslagje (mezelf voorgesteld heb ik hier maar to the point:

10x Sannie's Jack besteld (véél te laat maar goed) , na 3 dagen netjes toegekomen met 5 NYCD Colossus freebies, pitpots en een zakje bacto. Het plan is een fijne plant in m'n serre, verduisteren wordt moeilijk wegens vakantie eind juli, dus mogelijk kom ik in hoogteproblemen - Sannie's Jack in Scrog topic misschien maar heel aandachtig lezen...

Pots vochtig gemaakt met bacto, zaadjes erin en een dag of 5 later kregen we dit:

 

gallery_30301_12196_177033.jpg

11 mei, onder 10X Jack, mooi gekiemd, wel verschillend qua stadium. boven 4x NYCD, één zaadje niet opgekomen.

 

Ik had te laat gedacht aan m'n TL van de vorige keer, dus strekken maar - en verpotten, dat ziet er in België zo uit :) :

 

gallery_30301_12196_129750.jpg

De NYCDs zijn allemaal merkelijk hoger dan de Jack.

 

Er zijn toch wat worteltjes te zien ook:

gallery_30301_12196_7698.jpg

 

Ik heb gewone potgrond gebruikt, eerst maar es kijken of ik er nu wel wat van bak voor ik Aveve weer rijk maak. Ik wou ook wat grotere potten gebruiken, kwestie van het geslacht te weten voor ik naar hun finale plaats ga, maar die lagen ook niet in de buurt. Toen mochten ze in de serre natuurlijk:

 

23/5, boven de NYCD, onder Jack. Die laatste heb ik op volgorde gezet van ontwikkeling / hoe mooi ze waren.

gallery_30301_12196_110140.jpg

 

En op 27/5, de NYCD:

gallery_30301_12196_56336.jpg

 

de Jack:

gallery_30301_12196_81015.jpg

 

De aandachtige kijker ziet een een bak minder - dat komt omdat ik aangevreten blaadjes zag, en dan heb ik de aangetaste en de onaangetaste uit mekaar gehaald. Zo zien de gaatjes eruit:

gallery_30301_12196_29051.jpg

 

Dit is het ergste voorbeeld, je ziet ook een afgeknaagde bladtop boven en onder. Slakkenkorrel ligt er al de hele tijd rond, rupsen heb ik nog niet kunnen spotten (ook 's avonds al gaan kijken na zoektocht hier op forum). Aan de onderkant van het blad is niks te zien. M'n loep moet ik nog bovenhalen :)

 

Ze staan er nu een paar dagen onveranderd bij qua vreten, als het een beestje is dat zich wat inhoudt en geen toppen eet, zien we wel verder.

 

grtz

B

 

ps: na blowsterkes topic hier in kweekverslagen gelezen te hebben, was ik wel zodanig onder de indruk dat ik bijna niet durfde posten. Toch maar gedaan, wie weet heeft iemand er wat aan :P

Edited by belgische gekke koe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste duim omhoog :) voor je naam moest meteen aan cow and chicken denken.

Goed op de bladeren blijven letten want sommige beetjes zie je heel moeilijk.

Ik kan het niet goed zien maar is de aarde niet erg nat?

Voor de rest wens ik je een top zomer.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo zODd,

 

Ik heb een verlicht loepje x25, dat es opgraven (van bij een vorig werk :) ) en ik zal m'n ogen openhouden. Ik zie wat vrij normale vliegen, maar die zie ik dit toch niet doen.

 

Over die aarde heb je helemaal gelijk, dat's nu al een week of twee, ik heb nog nooit bovenaan gegoten, wel in die onderschaal. Daar ben ik nu even mee gestopt, mijn tomaten heb k ook al es overwaterd :)

Verder moet ik ook zeggen dat de potgrond bij wijze van spreken zeiknat was - zak had buitengestaan. Even laten opdrinken die hap.

 

Terzijde, ik zag al een paar worteltjes onderaan de potten, maar heb ook eens vanboven aan de zijkant gekeken, daar was er niks.

 

thx for the thumb

el Gekko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo hey die zijn inderdaad flink de hoogte in gegaan. Zet ze wel meteen diep genoeg als je overzet naar

de definitieve potten. Tot aan de kiemblaadjes ongeveer, lijkt me stukken beter.....

 

Wietfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo tijd voor een update - we zijn nu een maandje ver zeker. Plantjes staan nu zo vaak buiten aks het kan - sterker worden en zo :-)

 

Hier zijn ze aan het zonnen, blijven wat opgeschoten, zoals Wietfreak zei, diep herplanten. Het is hier mooi weer geweest, dus ik weet niet of ze nu nog verder horen te strekken.

gallery_30301_12196_342717.jpg

Er zijn er een paar aan hun eerste zevenvingerige blaadjes bezig. Moet (denk ik) ook eens aan toppen gaan denken en de uitleg over geslacht hier herlezen :)

 

De groeiverschillen bij de Colossus blijven groot:

gallery_30301_12196_1988787.jpg

 

Er knabbelt ook wat aan de colossus:

gallery_30301_12196_2144315.jpg

zolang het niet te extreem ga, laat ik het effe zijn. Een paar blaadjes met spots op heb ik trouwens gediefd, sry gn foto's. Ze lijken een beetje op wat ik bij m'n tomaten zag, staat me niet erg aan - Jack in serre zou wel eens Jack in open lucht kunnen worden ;)

 

Onze vriendjes hebben al mooi wat worteltjes, ik zie er nu ook al wat als ik m'n vinger in de aarde steek:

gallery_30301_12196_1396049.jpg

IK begin toch te denken aan verpotten...dit weekend -15% bij de Brico B)

 

en dit doe ik tussendoor :-) rara wat wordt het? Het is albast, zowat translucent maar dat zie je niet omdat ik met de gegroefde beitel voor het ruwe werk bezig ben:

gallery_30301_12196_280907.jpg

 

Verder nog zeggen dat ik nu giet met water + klein dosisje Compo kuipplantenmest. Ik weet nog hoe ik een uur heb staan kiezen en deze nam vanwege de sporenelementen. Plus, die dingen gaan in een kuip allicht :)

 

Tot later maar weer,

greetz

El Vaco

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat dat een heel mooi buddah beeldje wordt :)

 

mooie plantjes B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Elmo ja da's toch de eerste prijs raadjeplaatje : B) ik denk nog na over een passende gift :-)

Er is een gedeelte aan de buddha die er een atypische van maakt - het stuk dat ik het liefste doe ;) :) , maar ben er nog niet aan begonnen uitwerken :) , koudwatervrees!

 

en merci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie gezonde plantjes heb je daar.

 

Dat er vele mooie dames mogen komen.

 

Veel serre plezier.

 

Blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci Blowsterke, als jij dat zegt zal het wel zo zijn B) - zelf heb ik er nog geen gevoel voor.

 

Toch nog een kleine update want paar interessante dingen:

 

Besnuffel ik de planten nog eens goed, kom ik toch wel dit gele schurkje tegen op een aangevreten blad!

gallery_30301_12196_683305.jpg

Helaas is het beestje zelf niet scherp, het had geen pootjes, zowat wormpje/made, of misschien een jong rupsje. Ik ga eens googlen en hier zoeken. Toen ik slim genoeg was om te denken ik neem die er even af om te bekijken wastie pleite.

 

Gedaan wat ik eerder zei, het grote man-vrouwtopic opgezocht (danku stickies), en eens goe gekeken (ja, me uitlachen mag):

 

Jack nr 3 lijkt me een vrouwtje, er is zo'n wit draadje aan de rechterkant:

gallery_30301_12196_2108414.jpg

 

Jack nr 7 ben ik een tikje zekerder:

gallery_30301_12196_417988.jpg

 

Aan de NYCD Colosssjes zie ik nog niks.

 

Vraagje, wat doet een mens met stengels in de oksels bij wietplanten? Bij tomaten heten die dieven en gaan ze eruit.

gallery_30301_12196_238781.jpg

 

Tenslotte, de vlekjes waarvan sprake, eerst op n wietplantje en dan op tomaat (niet zeker dat ze hetzelfde zijn)

gallery_30301_12196_989098.jpg

 

gallery_30301_12196_2110800.jpg

 

laterz

de gekke koe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arrrg maighty !!!

 

ziet er lekker uit! op wat gaatjes na dan...

 

en die gele larve lijkt me verdomt veel op een Trips!

 

Succes er mee!

 

Keep it up!

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

duidelijke foto's man!! ziet er goed uit B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CptChronic:

ja ik heb dan wel geen pootjes gezien, maar dat blijkt typisch voor de onervaren spotter. Ik denk dat je gelijk hebt.

thrips_damage.jpg

De vreetschade is wel niet typisch voor spint voor zover ik lees, maar goed. Ik heb er ondertussen geen meer gezien, het lijkt wel of elke mee-eter verdwijnt als ie gespot wordt ;) ik kan hopen. Ik ben aan het overwegen om half preventief enige bestrijding aan te vangen, maar wil dat eigenlijk echt zo min mogelijk doen.

 

Heb vandaag alle plantjes getopt - ik wil de hoogte toch inperken, misschien nog scroggen, en ik denk zo dat meer toppen het risico op budrot spreidt.

Ik had mooi m'n handjes gewassen, maar met m'n dikke vingers zullen er toch een paar FIMs bij zitten :)

 

Nog een paar antwoorden op m'n eigen domme vragen:

- naar het geslacht kijken doe je NIET van bovenop de planten - daar zitten wel allerlei sprietjes maar dat zijn allicht beginnende blaadjes :)

- de dingen die in oksels groeien, worden zijtakken. Bij een tomaat wil je dat niet maar voor een wietplant...

- en last but not least: als je in een serre gaat groeien, en je begint laat, en je kan allicht niet verduisteren...dan kies je GEEN soortje dat héél lang bloeit... zucht B)

 

merci voor de replies

laterz

BGK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint vormt buiten normaal geen probleem, in een serre is er natuurlijk wat meer risico..

Hou het goed in de gaten en als je merkt dat het erger wordt kan je best iets tegen de spint halen!

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

spint en trips zijn anders, en richten ook ander soorte schade aan...

 

ik vind het meer op trips lijken van wege het langwerpige figuurtje...

 

hier staat wat info over hoe te bestrijden http://trips.ecogrow.nl/website/brimex.nsf...derlandsPlagen2

 

ik zelf vind de roofwant een wonderbaarlijk diertje! je kan deze diertjes proberen te vinden, denk dat je in belgie daar wat meer succes op hebt!

 

en anders kun je ze ook gewoon kopen;)

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmmm Jack herrer B) ! Heb em ook al eens willen kweken omdat ik 'm zo lekker vind maar hoe lang bloeit deze eigenlijk ? Gaat hij rijp zijn voordat hij rot is denk je ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Captain & wakki - ik ben er mooi in geslaagd om trips en spint door mekaar te halen - ik bedoelde wel degelijk trips, zoals op de foto. Ik had nochtans niet :) of ;) gewoon B) . Op de site die je linkte schrijven ze ook wel het volgende Captain: "Spintschade is te herkennen aan zilvergrijze vlekken op de bladeren, waarop zwarte puntjes (de uitwerpselen) zijn te zien De larven van de trips veroorzaken deze schade" :)

Nu goed, merci voor de reacties en ik blijf er met m'n neus op zitten.

 

@s3ppe: mja zoals hier bij Sannie staat is de bloeitijd 10-13 weken dus dat rot vermijden wordt dé uitdaging, als ik al tot daar geraak. Heb zitten lezen in het grote verduistertopic, dat is natuurlijk de juiste oplossing. Heel juli zou ik goed moeten kunnen verduisteren - het spant er een beetje om of ik het rond zou kunnen krijgen eind juli en begin augustus - het is ook dat je élke dag daar moet zijn, niet evident...Ik weet niet hoe kritisch het moment van verduisteren is - kan dat de ene dag van 8 pm tot 8 am en dan de volgende dag van 7 tot 7 ed. Verder ga ik m'n serre goed verluchten en er een ventilator in zetten - maar uiteindelijk zal het voor mij, nog meer dan voor de anderen, bidden voor goed najaarsweer worden.

 

Samengevat: ik heb serieus gezondigd tegen de eerste regels van de succesformule - voorbereiding en planning. Ik zou theoretisch NU moeten gaan verduisteren om half september te oogsten...dat lijkt me maar een matig idee met m/v plantjes van 20 cm.

 

later!

domkoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou begin juli beginnen om eind september klaar te zijn. En wat dat verduisteren betreft, ik denk wel dat je hem best op hetzelfde uur in de donker zet, om stress enzo te vermijden, maar wat je wel kan doen is hem diezelfde avond/nacht weer buitenzetten als het donker is. dan moet je ni elke keer opstaan om 7/8 uur B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemorgen s3ppe,

 

ja zo een tussenoplossing van ze nog enkele weken groei te geven en dan gaan verduisteren lijkt me wel wat. Dat opstaan is zo niet het probleem, dat heb 'k er wel voor over - het is meer als je eens gaat eten of naar familie gaat e.d. dat ik me zie vastzitten. IK zal er ook nog bijzeggen, de Jack is behoorlijk stressresistent lijkt me, ik heb nog nooit zelfs maar een begin van paars gezien aan de stengels, dat was wel even anders met die eerste Himalaya-kweek van me.

Ik denk eraan om dan een paar planten op een vierkante meter in volle grond in de serre te zetten, en een grote potparka te gaan gebruiken. Scrog zou ik wel willen, maar da's denk ik te hoog gegrepen voor een beginner zoals ik.

 

Merci voor de tip - hoe lang denk jij zelf te gaan verduisteren? In dat verduistertopic is daar behoorlijk wat discussie over, er zijn kenners die zeggen t.e.m. 1e week augustus en dan gaan ze niet meer in groei. Ten andere, die bladvraat die jij ziet - slakken/rupsen? Dat gele beestje bij jou leek me eerder een spint dan een trips, wegens de vorm. Niet vergeten van ook in het donker te gaan kijken...

 

grtz

bgk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke foto's vooral als ze nog klein zijn zoo schattig B)

 

Wel sneu dat er zo'n stout geel beestje je plantje komt opeten. Hopelijk lust het geen toppen :)

 

Doe zo voort.

 

111kvms.gif 30iz1xe.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo tijd voor een update, er is toch wel wat gebeurd :-)

 

Alle plantjes zijn nu getopt, ik dacht dat ze zouden gaan stilstaan, maar dat doen ze niet. Jack 1 ging van 25 naar 36 cm op 1 week.

 

De geslachten zou je kunnen zien tussen de 5 en 7e internode...en ik had Jack 1 getopt op de 6e...dus in het oksel van de scheut in de 5e internode gekeken nu en:

 

gallery_30301_12196_954222.jpg

hij heeft ballen denk ik zo :P

 

Mijn excuses voor de zeer matige okselfoto's - dat niveau van macro is blijkbaar nog wat te hoog gegrepen. Hier en daar zag ik ook eerder ontwikkeling van de meeldraden dan van de balletjes...ik zag meer dan wat er op de foto staat ;)

gallery_30301_12196_534972.jpg

 

Ik dacht zo dat ze stilaan in grotere potten moesten, of in de grond - en ga beginnen met een aantal in de grond, zo ongeveer:

gallery_30301_12196_2448385.jpg

 

Ik vind het een heerlijke foto - geef toe dat ze hun armpjes naar je uitstrekken.

Achteraan 3 Jacks - vooraan rechts 2NYCDs, de ene een indica ("phentotype"?) en de andere meer sativa. De meer boomachtige is dan misschien een goede kandidaat uit om laag te blijven, interessant.

 

Op het eind dacht ik, even kijken hoe het met de wortels zit:

gallery_30301_12196_229197.jpg

Deze kunnen meer trekken:

gallery_30301_12196_318982.jpg

 

Het is hoog tijd zou ik zo zeggen - ze zullen hierdoor allicht weer iets lager blijven :D Morgen ga ik de grond voorbereiden, en kijken welke ik er finaal inzet :) Ook een update van de buddha dan :lol:

 

laterz!

gekke koe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op die linker zak staat dat het potgrond is voor zuurminnende planten? Cannabis is dat niet dacht ik....

 

Ik zou wat kalk mengen met water en dit aan je plantjes geven, dat zal de ph waarde doen stijgen

 

de boedha begint ook al zijn vorm te krijgen zie ik, ben benieuwd naar het eindresultaat (zowel plantjes als boedha)

 

Veel succes verder !

Share this post


Link to post
Share on other sites

buddah begint er al mooi uit te zien

ga zo door

de plantjes zien er ook mooi uit

nog wel te vroeg om geslacht te bepalen

ik zie niets nog

 

 

 

:D

 

 

Elmo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je beeldwerkje wordt mooi 2hx9hmt.gif

Net als je plantjes trouwens :D

Doe zo voort...

 

111kvms.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...