Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

VinnieJones

1e kweek; Buiten 5 planten

Recommended Posts

Nadat ik lang op het forum heb lopen rondspeuren heb ik mijzelf over gehaald om ook te beginnen met een buitenkweekje. Ik heb mijzelf al voorgesteld in het "wie is wie" forum maar ik zal het hier ook nog even doen :)

 

Gegroet alle kwekers die met het groene geschenk van moeder natuur bezig zijn ! :lol: Ik zal mij even voorstellen zoals word verwacht. Ik ben VinnieJones, de naam is afgeleid van de wel bekende acteur uit Wales. Zelf heb ik zeer weinig ervaring met kweken, vorig jaar een guerilla geprobeerd maar dat was tevergeefs. Dit jaar wil ik 5 planten in mijn tuintje kweken en daarbij wil ik een verslag bij houden zodat menig van jullie mij tips kunnen geven. Ik hoop op een leerzame kweek deze zomer!

 

Zoals ik al zei ga ik deze zomer een buiten kweek beginnen. Dit is mijn eerste keer ! Dus alle hulp en tips zijn altijd welkom. Het gaat om 5 planten. Ik heb ze 2 weken geleden al ontkiemd en ik wil ze vandaag overpotten.

 

Ik wou ze vorige week al eigenlijk overpotten maar de desbetreffende growshop was dicht terwijl het bordje op de deur aangaf dat hij open was dus ik ga vandaag nog een poging wagen. Nu is mijn vraag wat voor grond is de beste? Ik heb ook gelezen dat universele potgrond voldoende was..?! Ze moeten onder de 2 meter blijven, zelf zat ik te denken aan 20 liter potten. En nog even over de zaden, daar is helaas niks over bekend dus het is voor mij nog een vraag wat voor soortje het word :). Ik ga zo richting de growshop, hopen dat ie "open" is. Ik hoor het graag van jullie :wacko:

 

Foto's komen eraan( moet nog even uitzoeken hoe het allemaal werkt)

 

 

greetz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk eerste kweekje.

Het is wel jammer dat je de soort niet weet Sommig soortjes hebben een lange bloei tijd nog.

De meeste aarde kan hou er alleen rekening mee welke voeding er al zit.

En dat die luchtig is.

 

Over de foto`s plaasten heb je hier een mooie topic over Foto`s plaatsen.

 

/zODd op een mooie zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
leuk eerste kweekje.

Het is wel jammer dat je de soort niet weet Sommig soortjes hebben een lange bloei tijd nog.

De meeste aarde kan hou er alleen rekening mee welke voeding er al zit.

En dat die luchtig is.

 

Over de foto`s plaasten heb je hier een mooie topic over Foto`s plaatsen.

 

/zODd op een mooie zomer.

 

Ja klopt ! ik heb 2 verschillende soorten zaden. Kan helaas niks verder over vertellen:( . Dus universele potgrond zou eventueel ook kunnen? Wat voor soort voeding heb je het dan over? Ben je het me eens dat 20 liter potten geschikt zijn ?

 

Hierbij de foto's die ik had belooft. Let niet op de tandenstokers haha anders groeiden ze over elkaar heen. Het zijn er geloof ik totaal 16. Zullen wel wat mannetjes tussen zitten dus gaat nog wat af. Wil de mooie 5 zelf houden en de rest geef ik weg :lol:

 

Dankje voor je reactie zODd !

 

gallery_30346_12114_117275.jpg

 

gallery_30346_12114_95215.jpg

 

gallery_30346_12114_152173.jpg

Edited by VinnieJones

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey vinniejones

 

hoe groter je pot hoe beter

ook hoe hoger je plant kan worden .

ik zou toch voor een liter of 30 gaan .

en als je kan ineens uit de growshop light mix van plagron/goldlabel ofzoiets

en ook raad ik aan om wat voeding te gebruiken ( zelfs met universele potgrond kom je voeding tekort )

 

voor de rest zou het inderdaad prima gaan met universele potgrond heb er ookal plantje van 1.40meter mee gehaalt ( begonnen juni ) vrij laat dus . ( 29liter pot )

bij het ovepottn stop je ze maar wat dieper in , zij ze niet meer zo gestrekt dus ook steviger .

 

wens je toch veelsucces met je buiten kweekje!

 

Groetjes DJP

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey vinniejones

 

hoe groter je pot hoe beter

ook hoe hoger je plant kan worden .

ik zou toch voor een liter of 30 gaan .

en als je kan ineens uit de growshop light mix van plagron/goldlabel ofzoiets

en ook raad ik aan om wat voeding te gebruiken ( zelfs met universele potgrond kom je voeding tekort )

 

voor de rest zou het inderdaad prima gaan met universele potgrond heb er ookal plantje van 1.40meter mee gehaalt ( begonnen juni ) vrij laat dus . ( 29liter pot )

bij het ovepottn stop je ze maar wat dieper in , zij ze niet meer zo gestrekt dus ook steviger .

 

wens je toch veelsucces met je buiten kweekje!

 

Groetjes DJP

 

Dankje voor je reactie DJP. Des te groter de pot des te groter de plant word, right ? hij kan helaas niet groter worden dan 2 meter hoog. Raad je dan nog steeds een pot van 30 liter aan? En als ik bij de growshop grond haal zit er genoeg voeding voor de komende weken in, dat weet ik. Lijkt me dus verstandiger om dat te doen, hoef ik zelf ook niet aan te kloten met voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien bij sannie nog wat tabs bestellen. heb je er zelf weinig onderhoud aan.

4 tabs per pot er bij in en je bent zo goed als klaar dit seizoen.

alleen nog ff oogsten :lol: :)

 

Grtn Erazer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
misschien bij sannie nog wat tabs bestellen. heb je er zelf weinig onderhoud aan.

4 tabs per pot er bij in en je bent zo goed als klaar dit seizoen.

alleen nog ff oogsten :) :)

 

Grtn Erazer :wacko:

 

Dankje erazer, ben een groentje :lol: ... Kan je misschien wat meer uitleg geven :wave: Heb je t over die kalk tabletten die genoeg voeding geven ?

Edited by VinnieJones

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 2 meter kom je toch al 'n heel eind hoor. Ik zou zeker gaan voor min. 30 ltr. Hoe groter hoe beter, dit ivm water geven op 'n gegeven moment kom je anders

niet meer uit met 1 of 2 keer water geven per dag. Ik neem aan dat je één plantje in één pot gaat doen toch? Eén plant wordt al 'n behoorlijke boom/struik hoor.

Mss is 't dan handiger om niet zoveel zaadjes in één bak te laten ontkiemen ivm. het uit elkaar halen straks. Maar als je voorzichtig bent zal 't je wel lukken.

 

Suc6 en veel outdoor plezier.

 

Gr,

Wietfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met 2 meter kom je toch al 'n heel eind hoor. Ik zou zeker gaan voor min. 30 ltr. Hoe groter hoe beter, dit ivm water geven op 'n gegeven moment kom je anders

niet meer uit met 1 of 2 keer water geven per dag. Ik neem aan dat je één plantje in één pot gaat doen toch? Eén plant wordt al 'n behoorlijke boom/struik hoor.

Mss is 't dan handiger om niet zoveel zaadjes in één bak te laten ontkiemen ivm. het uit elkaar halen straks. Maar als je voorzichtig bent zal 't je wel lukken.

 

Suc6 en veel outdoor plezier.

 

Gr,

Wietfreak

 

Ja ik ga 1 plant per pot doen. oke dus 30 liter is het verstandigste dan. Ja dat is inderdaad niet zo handig geweest, weer iets geleert voor de volgende keer :lol:

 

Dankjewel en jij ook wietfreak! Zal je gaan volgen misschien dat het me nog meer wijsheid bijbrengt

Edited by VinnieJones

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey VinnieJones, ik kweek zelf voor de eerste keer, dus ik ga je volgen om te kijken tegen welke problemen jij allemaal aanloopt :]. En als wat ik zeg niet klopt, dan weet je ook waar het aan ligt :lol:. Die kalktabletten zijn – als ik het goed heb – een pH-buffer voor je grond/grondwater: ze zorgen ervoor dat de pH niet zakt. Ik moet ze zelf ook nog in huis halen, maar dat komt wel wanneer mijn plantjes aan een grotere pot toe zijn.

 

In elk geval: succes :)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik weer :D , zoals gezegd ben ik gisteren naar de growshop geweest en hij was open dus dat scheelde ! Ik heb zwaar bemeste grond gekocht en 5 potten van 25 liter. Heb de plantjes gelijk over gepot naar de 25ltr potten. In de grond zit voeding tot aan de bloeiperiode dus het is nu eigenlijk een kwestie van water geven. Zometeen komen er nog een paar fotos aan. Het weer werkt op t moment niet echt mee, het regent hier met een lekker windje. Moet ik ze nu binnen zetten? of gewoon lekker laten staan? Ik hoor het graag van jullie.

 

greetz,

 

VinnieJones

 

Hey VinnieJones, ik kweek zelf voor de eerste keer, dus ik ga je volgen om te kijken tegen welke problemen jij allemaal aanloopt :]. En als wat ik zeg niet klopt, dan weet je ook waar het aan ligt :dribble:. Die kalktabletten zijn – als ik het goed heb – een pH-buffer voor je grond/grondwater: ze zorgen ervoor dat de pH niet zakt. Ik moet ze zelf ook nog in huis halen, maar dat komt wel wanneer mijn plantjes aan een grotere pot toe zijn.

 

In elk geval: succes :)!

 

Hey Der Langstudierder ! oke dankjewel man. ik heb nu goeie grond gekocht dus tabletten zijn overbodig denk ik.

 

hier een aantal foto's van de overgepotte groene vrienden(innen). Tips zijn welkom :rolleyes:

 

gallery_30346_12114_352042.jpg

 

gallery_30346_12114_73608.jpg

 

gallery_30346_12114_248995.jpg

 

gallery_30346_12114_249442.jpg

Edited by VinnieJones

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ben ik weer :dribble: omdat het zo hard waait buiten leek me het een goed plan om er wat om heen te "bouwen"zodat de plant wat minder wind opvangt, is dit overbodig? Ik doe eigenlijk alles een beetje op gevoel zodat ik door mijn eigen ervaringen beter word in het kweken :D

Voor de rest staan ze er prima bij dacht ik zo, ze staan nu lekker in de zon :rolleyes:. hieronder de foto's van mijn creatie haha. Op of aanmerkingen zijn altijd welkom !

 

Dit is het dus geworden met wat bamboestokjes en folie eromheen.

gallery_30346_12114_10333.jpg

 

gallery_30346_12114_160198.jpg

 

gallery_30346_12114_197849.jpg

 

gallery_30346_12114_290019.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me op zich wel 'n goed plan. Een beetje waaien is niet erg, krijgen we sterke dames van, maar voor die kleintjes waait 't wel

heel hard. Hier in het zuiden waait echt behoorlijk en gaan mijn dames ook flink te keer in de wind.

 

Gr,

Wietfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zal ik dat folie maar snel weghalen ! Zijn die tabletten niet overbodig als ik al zwaar bemeste grond heb ?

 

Greetz vinniejones

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf ben ik van mening dat die folie de eerste paar weken rustig mag. Met de wortel groei komt 't zo ook wel

goed. Plantjes van mij stonden de eerste weken zelfs binnen. Maar goed iedereen heeft er z'n eigen visie

hierop. En wie ben ik.....ik heb de waarheid ook niet in pacht hoor!

 

Gr,

Wietfreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik denk dat ik nog na het weekend het folie eromheen laat zitten...Ik heb een vraagje over water geven. Nu doe ik het met een gieter van een capaciteit van 10 liter, ik vul hem tot iets minder dan de helft dus 3 a 4 liter water erin. Dat verspreid ik over de 5 planten en ik hou zelf nog beetje water over. Is dit de juiste hoeveelheid? kan iemand mij wat meer duidelijkheid over geven :dribble:. PS. de bladeren zijn niet gaan hangen ofzo dus van teveel water is geen sprake.

 

Nog even een update. :rolleyes: Ik heb bij 1 van de planten ontdekt dat er een klein geel opkrullend stukje aan het eind van het blad zit. Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik hoor het graag van jullie !

 

greetz vinniejones.

 

gallery_30346_12114_362318.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinniejones,

 

Ik ga je verslag volgen man, ben ook net bezig met mijn eerste kweek dus ben zeer benieuwd hoe het met mijn mede eerste-kwekers gaat.

 

Over dat water weet ik ook niet helemaal zeker en wil het ook graag weten, dus iemand die dat weet hier op het forum?

 

Succes!!

 

Godenzoon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand een idee wat de gele bladvorming is aan het einde van het blad ? ik heb het namelijk bij een andere plant ook :dribble: ... Graag reacties :rolleyes: greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi vinnie

 

Kan veel zijn , maar ze zijn nog zo jong en dan zou ik snel denken teveel van water/sterke voedingbodem ?

 

er zijn sticky topics bladprolemen ff lezen dan kan je zelf bepalen wat je hebt gedaan en wat het zal zijn

 

succes :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Vinnie.

 

Leuk om te zien, eerste kweek. Ik ben zelf ook voor de eerste keer begonnen dit jaar.

 

De gele krulletjes, tja... Ik heb precies hetzelfde gehad met stekjes. Bij mij kwam het doordat de plant ineens in die grond met al die voeding kwam. Dit is bij mij alleen bij de eerste 2 of 3 blaadjes geweest, de rest van de vertakkingen / scheuten zijn allemaal keurig groen en verkleurde niet meer.

 

Gewoon even aankijken en niet te veel water geven. Laat die wortels maar lekker zoeken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

die gele blad vorming kan o.a. komen door teveel water!

 

maar ik zelf ben van mening dat het ook door verbranding kan komen!

 

waarom denk ik dat, omdat je folie om je planten heen gebruikt! daar kan de temp behoorlijk van oplopen!

 

ik zou de folie weg halen en verder gaan, dan komt het vanzelf wel goed.

 

keep them green!

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties. De folie heb ik al paar dagen geleden eraf gehaald. Nu word het gele stukje van het blad steeds groter :). Moet ik me hierover zorgen gaan maken of verdwijnt het vanzelf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk 't even aan! Hebben de nieuwe bladeren dit ook al? Denk 't niet hè....Ik zou me nog niet zoveel zorgen maken.

Zet anders ff wat foto's erbij.

 

Suc6.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello medegrowers! Zo, ben een tijdje druk geweest met van alles en nog wat, maar ik ben er weer ditmaal met een update. Even over de planten; ik heb niks toegevoegd qua voeding of iets dergelijks, wel ben ik begonnen met zwaar bemeste grond van de growshop.

 

Verder geef ik de plantjes elke dag kraanwater tenzij het heeft geregend. Ze staan nu lekker te zonnen in de namiddag! :tu Okay dan nu even over 2 planten die wat probleempjes geven; namelijk 2 van de 5 planten hebben krullende bladeren en 1 plant heeft zelfs een klein gaatje in het blad ;)

 

Ik hoop dat ik met jullie skills te weten kom wat hiervan de oorzaak is ! Hieronder kan je de foto's bekijken. En ik moet er wel even bijzeggen dat ik wel wat heb lopen sjouwen met de planten omdat ze in mijn tuin niet de hele dag volledig van de zon kunnen genieten, nu ben ik daarmee gestopt omdat ik zelf dacht dat het stress was ?! Zie het zelf en oordeel.

 

Greetz VinnieJones :)

 

Hier het 1e plantje die last heeft van krullende blaadjes, naar mijn gevoel is het al wat minder geworden....

gallery_30346_12114_418870.jpg

 

Hier het 2e plantje met het probleem, als je goed kijkt zie je links schuin onder een klein gaatje in het blad :)

gallery_30346_12114_78057.jpg

 

Hieronder de 3 plantjes die het naar mijn mening best goed doen?!

gallery_30346_12114_1095326.jpg

gallery_30346_12114_1208981.jpg

gallery_30346_12114_2039231.jpg

gallery_30346_12114_1113078.jpg

 

Hieronder nog een tomatenplantje waar ik ook mee bezig ben B)

 

gallery_30346_12114_1306905.jpg

 

 

PS. wanneer kan ik gaan zien wanneer het een vrouwtje of mannetje is?... ik hoor het graag! En oja zoals je leest zijn het onbekende zaadjes dus wat voor mij een vraag is is voor jullie misschien een weet? Roept u maar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...