Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spafruit

Hoe plant zo beinvloeden dat hij alleen dunne stelen maakt?

Recommended Posts

Hoi,

 

Mijn moederplanten produceren veel dikke stengels, welke erg rot stekken. Na een paar dagen veranderd de steel spontaan in pulp en kan ik overnieuw beginnen. Met dunne stelen heb ik dit niet.

 

Hoe stuur ik mn planten zo dat ze alleen dunne steeltjes gaan maken ipv hele dikke?

 

Huidige setup is onder een 70W HPI, 11L pot met 5 PP's er in. Water word van onderen gegeven met Plagron Groeivoeding. (word aangevuld zodra bak leeg is gedronken door de planten, meestal is dit eens per 4 dagen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou een blumat digital halen voor 30 euri... kdenk dat je moeders veel te nat staan :P ...en gaanstekken als de moeder aan de droge kant staat op die blumat..

Na stekken gaf ik weer plenty water want stekken betekend open wonden met water verlies..

rotte stelen van de stekken heb ik bijna nooit gehad....ik gebruikte gl cocos pluggen...perfect voor aarde/guerilla :o

succes :nerd

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muah, qua gevoel (gewicht van pot) staat ie niet te nat. Zal er eens een tensio in drukken kijken wat die te melden heeft.

 

Ikzelf gebruik Grodan steenwol plugs, bij de dikke stelen heb ik standaard na een paar dagen dat de steel pulp is en bij de dunne niet. Worden ingewaterd met normaal kraantjes water met een klein beetje roots van plagron. (normale dosering ipv dubbel wat de meeste doen bij inwateren)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe zet je de stek in de plug?

 

als je de stek in de plug drukt loop je kans om steeltje te beschadigen wat al snel leidt tot rot, prik in het gat nog een extra gaatje waar je de schuine kant vd stek in kunt "drukken" zonder schade toe te brengen (VD draad is daar heel geschikt voor of een schroevendraaier ofzo, gat tot ong. 1/1.5 cm onderkant stekblokje.

 

voor een optimale start zou ik de blokjes wel 1 uurtje weken in water met ph van rond de 4 (ipv nacht in 5.5) met wortelstimulator (doe ik altijd wnat scheelt egt wel)

 

dikke stelen duren wel lang, ik ben er ook niet dol op maar rot heb ik bij de mijne nog niet mee mogen maken en ze staan toch behoorlijk nat (erg lui soms ikke :nerd )

 

dunne stelen kweken.. ze flink door laten schieten dus veel N geven en toppen alsof je leven ervanaf hangt zodat je allemaal uitlopende stokkies krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ver hangt je lamp ervan af? Misschien door hem wat hoger te hangen gaat de plant wat meer strekken en krijg je dunnere stengels.....????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamp hangt op +/- 10cm (70W HPI)

 

Stekken worden er in gedrukt tot ik weerstand voel en het water waar ze in staan heeft een ph van 7. (maybe dat dit wel de boosdoener is).

Share this post


Link to post
Share on other sites

probleem gevonden. pH van 7 is achterlijk hoog. zo inwateren dat je pluggen tussen de 5,5 en 6 zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grmbl soms heb je tijden dat het je niet meezit, heb een paar met dunne steel staan welke het vertikken om wortel te schieten. (na 2.5 week nog geen enkele tekenen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Na een paar dagen veranderd de steel spontaan in pulp" klinkt naar schimmel. De remedie ertegen is een andere schimmel en die heet trichoderma harzianum, dus iets als Sannie's Bacto gebruiken zal waarschijnlijk goed helpen (en je stekken i.d.d. niet te nat zetten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vermoed zelf niet dat het een schimmel iets is gezien dat dan ook op de dunne stelen zou meoten aanslaan.

Heb nu de moederplant wat minder water gegeven en de nieuwe stelen worden idd iets dunner en plant groeid ook wat sneller wat helaas heeft geleid tot wat verbrandings verschijnselen in de bovenkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...