Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kierewiet100

meest geschikt voor grote, brede boom

Recommended Posts

hallo,

 

ik wil in de tuin een zo groot en breed mogelijke plant kweken, het liefts een struik en geen kerstboom :rolleyes:

welke van de onderstaande soortjes kan ik daar het best voor nemen?

- NDB

- Ierdbei F6

- Basic Beer

- Henkes Lolland

- Royal Dane

- Oldfarmer Nepal

- One Chronic Afghan

- Auto AK-47 :D

 

gr. Kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

toppen fimmen

 

dan krijg je brede planten, sativa heeft meestal een kerstbomen achtige groei, indica niet.

 

ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou gaan voor een:

 

- NDB

- Henkes Lolland

- Royal Dane

khad 1 getopte buitenplant op guerilla en idd die was bij een zuchtje wind gespleten :rolleyes: ...dus zet ze windluw en zet er een hekwerk omheen zodat de takken niet te veel ruimte krijgen... ;)

 

je heb nog een pm... :D

gr

Carpie

http://growguide.wietforum.nl/index.php/Toppen

 

Toppen is het verwijderen van de nieuwste groeischeut van de plant. Hierdoor komen er in plaats van één, twee hoofdtoppen. Hierdoor wordt de plant breder en lager dan normaal. Toppen heeft als voordeel dat je de kans op toprot verkleint (doordat er meer toppen zijn) en de opbrengst verhoogt. Nadeel is echter dat de groei- en bloeifasen langer duren. Dit toppen kan meerdere keren gebeuren, maar doe het niet te vaak en niet te snel achter elkaar. De plant kan hierdoor gestresst raken.

 

Het toppen gebeurt door de nieuwste twee blaadjes uit elkaar te halen. Hier tussen zitten dan twee heel kleine nieuwe blaadjes, de nieuwe groeischeut. Deze groeischeut moet weggehaald worden. Let op dat de groeischeut die weg wordt gehaald niet langer is dan 2 cm, anders wordt de plant onnodig beschadigd.

 

 

Pas op dat wanneer je echt een grote plant hebt die flink zwaar is, de kans bestaat dat de plant door haar eigen gewicht door midden zal gaan splijten. :D Het beste is dan ook om net iets onder de topping de plant te gaan verstevigen om het doormidden te splijten te voorkomen. Dit geldt vooral bij outdoorplanten omdat ze buiten echt groot en veel zwaarder worden dan binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ik zou ook geen Auto-AK nemen, met een autoflower wordt het vast geen grote boom.

verder heb ik geen ervaring met de soortjes op je lijstje.

 

ben benieuwd wat je ervan gaat maken, maak je er wel een topic van?

 

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou voor de HL gaan, maar wat is er mis met een kerstboom?

gallery_22220_11124_8646.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zijn niet mijn 5 gedoog planten...Vriend :rolleyes:

 

post-6678-1284817690_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierboven aan de voorkant staan 3 NDB's die vrij groot werden.

Het :D mannetje wat er naast loopt met een bermmaaier is 2 meter.

 

Vertelde iemand me :rolleyes: .....want het zijn ook niet mijn 5 gedoog planten, vriend !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle soortjes die je opnoemt kunnen er bijna voor gebruikt worden, als je het nodige knak en buigwerk doet, gaat dat helemaal goedkomen.

 

Ook veel toppen zal je een beetje kunnen helpen.

 

Fijne avond nog.

 

Blowsterke

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt allemaal

 

@djbroertje: auto ak was natuurlijk niet helemaal serieus hè :D

@ rest: toppen en fimmen is geen optie, ik vind het risico dat de plant scheurt te groot.

zoiets als op de foto van carpe diem lijkt me wel wat:p

 

ik weet nog niet of er een topic van komt, als die komt zal dat zijn samen met mijn andere plannen :rolleyes:

gr. Kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal, maar bij mij werd de NDB aardig bossig/struikachtig(tegenover de typhoon die meer een kerstboomvorm krijgt, bij de NDB was het meer een kandelaar met de hoofdtop maar iets hoger als de zijtakken, ongetopt of op een andere manier behandeld)

vergelijking in foto:

grootste typhoon, 2 jaar geleden, na verwijderen fanleaves, ongetopt: (hoogte iets meer dan 2 meter)

med_gallery_22091_8867_161788.jpg

paarse NDB, vorig jaar, in bloei maar nog niet oogstrijp, hoogte iets van 1,50-1,60 geloof ik, maar een stuk breder als die typhoon:

med_gallery_22091_10826_23699.jpg

en de groene die ernaast stond, iets minder kandelaarachtig en iets bossiger, maar was ook ietsje later:

med_gallery_22091_10826_109121.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ zookaba; mooie planten :rolleyes: hoelaat had je die ongeveer gezet?

@carpe en Richard; hoe heeft de eigenaar van die 5 bomen de grond opgewaardeerd?

@ topic: ik denk dat ik NDB doe, die lijkt me wat bossiger als RD en HL.

hopelijk haalt ie dan de 2,5 meter in de hoogte en in de breedte.

Kan ik ik NDB nu al gaan voorgroeien, of is die net als Deense soorten gevoelig voor kunstlicht?

 

gr. Kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had gekozen voor de ndb, heb er al meerdere grote bomen mee gekweekt (+4M)

09

med_gallery_9017_7888_43818.jpg

med_gallery_9017_7888_35079.jpg

 

08

je ziet nog net de bovenkant van mijn maat zijn hoofd

med_gallery_9017_5243_67111.jpg

rechtsachter.... nee geen boom maar ook een ndb, 4m+

med_gallery_9017_5243_12219.jpg

 

2,5maand oud....

gallery_9017_5243_34484.jpg

med_gallery_9017_5243_3420.jpg

 

 

ik zou ndb doen :rolleyes:

 

maar wel 15 mei beginnen!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn beste bomen :rolleyes:

hoe had jij die aarde opgewaardeerd? waarom niet voor 15 mei beginnen? ik heb beschikking over een kleine kas en kan bijlichten om de dagen te verlengen.

 

gr. Kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

die typhoon was laat gestart, pas buitengezet eind juni/begin juli(weet niet exact, weet alleen dat ze nog achter de vensterbank stonde half juni, was m'n eerste kweek en probeerde voorgroeien op de vensterbank, geen aanrader enorme stretch)

groeide op een gegeven moment 5-10 cm per dag, een flinke groeier dus, de rest van de planten bleef trouwens ongeveer 1 meter(maar daar heb ik geen foto's van)

grappig trouwens dat deze typhoon het bijna niet had overleefd, had 'm in de vensterbank namelijk ondersteund met een satéprikker en een stukje plakband, bij het verwijderen daarvan knakte ik per ongeluk het topje om, hing er nog net aan een stukje aan, vervolgens heb ik een diepe pot gemaakt van een fles en het hele stuk stengel inclusief de breuk onder de grond gezet, en daar is 'ie dus goed van hersteld

 

die NDB's waren rechtstreeks buiten gestart(wel binnen ontkiemd, toen gelijk naar buiten) ongeveer half april, stonden vrijwel stil tot eind april/begin mei dus ik denk dat dat ongeveer de optimale tijd is te starten

 

mooie bomen hierboven trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...