Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Hazeje

Ontkiemen

Recommended Posts

Goedenavond ,

Ik heb mijn bestelling van de growshop binnen gehad !

Nu is het wachten tot 14 Maart , dan ga ik beginnen met de zaden te laten ontkiemen.

Mijn idee was om de zaden te laten ontkiemen tussen watjes , maar door dat

ik zaden van Royal Queen besteld hebt , heb ik er gratis pit pots bij gekregen ..

 

Kan ik beter de Pitpots van Royalqueen gebruiken , of kan ik de zaden beter laten ontkiemen tussen natte watjes en 2 borden op elkaar?

 

Mvg Hazeje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hazeje

 

deze 2 methodes hebben zich allebei al bewezen

maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de pitpotjes .

 

Grtz DJP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee kan iemand mij misshien meer uitleg geven over hoe de pit-pots werken?

Dit is de eerste keer dat ik uit zaad ga kweken !:rofl

Ik heb wortel stimulator gekocht , waarop staat geven al bij de eerste waterbeurt.

Houd dat in dat ik bijvoorbeeld de watjes/pit-pots ben er nog niet uit welke:p moet inwateren met roots erbij ?

 

mvg hazeje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze gewoon inwateren met bacto

zo dat de potjes goed vochtig zijn .

niet zijk nat :rofl

en dan de zaadjes erin , al je een propagator of dergelijken hebt is wel handig

heb je dit niet probeer gewoon een vochtig klimaat te ontwikkelen ,

( mss een zakje ofzo over je pit potjes )

en al dan niet een lamp erboven ,

ik heb de beste ervaring met lamp 24/0

en een temperatuur rond de 24°c

 

Sucses! en maak er iets moois van

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou ze gewoon inwateren met bacto

zo dat de potjes goed vochtig zijn .

niet zijk nat :rofl

en dan de zaadjes erin , al je een propagator of dergelijken hebt is wel handig

heb je dit niet probeer gewoon een vochtig klimaat te ontwikkelen ,

( mss een zakje ofzo over je pit potjes )

en al dan niet een lamp erboven ,

ik heb de beste ervaring met lamp 24/0

en een temperatuur rond de 24°c

 

Sucses! en maak er iets moois van

 

hmm okee .. ik heb geen Bacto :lol:

betekend dit dat ik de watjes/pit-pots dan moet inwateren met mijn roots ?

gr hezeje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze gwn water geven en een constante temperatuur

bove de 20 °c

eenders in wat , watjes of pitpot

ik zou pas wortel stimulator geven van het moment dat je Minstens toch kiembladjes hebt .

verbeter me als het wel kan maar ik doe het dus niet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals hierboven gezegd is ontkiemen heel persoonlijk, bij mij ging het niet meteen goed maar heb nu toch mijn manier gevonden:

 

1) Ontkiemen in water en elke 24u water verversen (in de donker op +- 20°C)

2) Als het zaadje open gaat verplaatsen naar vochtige doekjes of watten (ook in de donker op +- 20°C)

3) Wanneer de zaadjes een wortel van zo'n halve cm hebben plant ik ze in potjes op zo'n 3mm diepte (ZEER voorzichtig zijn)

 

Daarna gewoon op 20°C houden en licht geven (niet laten uitdrogen maar ook niet te nat!)

Zoals je hier al uit kan opmaken is temperatuur belangrijk

 

Dit is zowat de meest gecontroleerde manier van ontkiemen denk ik, velen planten gewoon rechtstreeks het zaadje en daar lukt het ook mee (alleen niet zo bij mij :spliff: )

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties , het is me nu wel duidelijk. :spliff:

Ik ga ze ontkiemen tussen vochtige watjes in het donker. B)

Zodra ik kiemblaadjes zie , ga ik roots bijvoeden en dat een week lang , verbeter me als het langer moet! :D

 

gr Hazeje

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis inderdaad persoonlijk. Ik heb altijd 100% succes met kiemen in een plastic bak met daarop een paar velletjes vochtig keukenpapier. Wel onhandig dat ze dan nog overgezet moeten worden. Dan loop je risico het worteltje te beschadigen. Ook kiemen niet alle zaden tegelijk wat weer wat gedoe geeft.

 

Heb vorig jaar zaden direct in de jiffys gedaan, dat werkt ook prima. Krijgen geen schok van overplanten, gaan direct wortelen en medium mag je in zijn geheel overzetten in een pot of direct in de grond. Wel in een propagator ofzo zetten met wat perliet of seramis eronder. Blijft het een beetje vochtig. Dat ga ik dit jaar weer doen.

 

succes.

 

Slappy

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat heeft 14 maart er in godsnaam mee te maken? ben je in de war met ijsheiligen? dat is pas in mei...

 

ga je nu al buiten zaaien? erg vroeg, vorst, te weinig zon etc.

 

wachten tot half mei zou ik zeggen.

 

geen idee waarom nu je nu gaat zaaien, zonde van je tijd en geld.

 

maar goed, je moet eht zelf weten.

 

of mis ik nou iets>!>>!>!>?!??!?!!

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat heeft 14 maart er in godsnaam mee te maken? ben je in de war met ijsheiligen? dat is pas in mei...

 

ga je nu al buiten zaaien? erg vroeg, vorst, te weinig zon etc.

 

wachten tot half mei zou ik zeggen.

 

geen idee waarom nu je nu gaat zaaien, zonde van je tijd en geld.

 

maar goed, je moet eht zelf weten.

 

of mis ik nou iets>!>>!>!>?!??!?!!

 

groeten van ejb

 

Ik was van plan 14 maart te beginnen met ontkiemen , dan 2 weken lang voor te groeien in een voorgroei kastje.

En 1 April naar buiten verhuizen ..

 

Is dat te vroeg ??

 

gr Hazeje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo doe ik het ook altijd werkt prima. Ik ontkiem altijd al begin maart of eind februari, misschien beetje overdreven maar goed. Ik kijk dan meestal een beetje naar de weersvoorspelling. bij de eerste paar mooie dagen gaan ze ergens tussen begin en half april naar buiten. Kunnen ze rustig acclimatiseren dacht ik zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik houdt altijd ijsjheiligen aan, dat is na 15 mei.

maar sommige planten kan je ook half april zetten, mijn tip, vraag het bedrijf waar de zaden vandaan komen, NIET van de growsjop zelf, maar van het bedrijf.

Zaden bijv van female seeds, easy sativa mag NIET voor half mei gezaaid worden omdat er een beetje autoflower in zit.....

 

soms kan het weer wel, ga niet zelf lopen kloten als je een leuke oogst wil, vraag het de kenner, dat ben ik ook niet, zadenbedrijf wel.

 

succes ermee.

 

groeten van grunn.

 

ps. enkele zonnestralen maken nog geen zomer enkele jaren geleden viel er in maart nog een dik pak sneeuw, gister lag er ijs op de sloot....

sommige soorten kunnen tegen de kou, sommige niet.....

beter in 1x goed doen........

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jahvisions en EJB

Ik snap dat je zo snel mogelijk wilt beginnen. Dat wil iedereen. Maar echt doe jezelf een lol en begin niet voor mei. Liefst half mei zelfs. Acclamatiseren heeft geen zin. Voorgroeien ook niet, tenzij je guerilla gaat en je graag boven het onkruid wilt uitsteken. Maar zelfs dan zou ik gewoon voorgroeien in potten in je tuin, en ze later zetten.

 

Men overschat vaak het nut van voorgroeien, de plant wordt vaak niet veel groter en de opbrengst al helemaal niet. Opbrengst wordt meer bepaald door de nazomer, tuurlijk zal een plant van 1 meter minder opleveren, maar als je gewoon half mei begint worden ze zonder problemen een meter of 2.5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo slappy,

 

lees eff wat beter, ik zeg toch juist dat het na ijsheiligen moet etc. etc.

 

thanx.

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik houdt altijd ijsjheiligen aan, dat is na 15 mei.

maar sommige planten kan je ook half april zetten, mijn tip, vraag het bedrijf waar de zaden vandaan komen, NIET van de growsjop zelf, maar van het bedrijf.

 

?

 

Welke soorten kun je dan half april zetten? Tsja, ik kan een pp of nlx stek best half april zetten, gaan ze best overleven. Maar of het zinvol is? Dat denk ik niet. Nogmaals, het nut van voorgroeien of te vroeg buitenzetten wordt overschat. En je kunt het inderdaad prima aan de breeder vragen, maar ik ken geen breeders die je aanraden ze zo vroeg buiten te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo slappy,

 

mail van female seeds: ( hun persoonlijk advies )

 

OUTDOOR:

 

Female Seeds™ offers outdoor strains specifically bred in the colder climates with a shorter summer period. These strains are semi auto-flowering once matured. This means that they start flowering in low light conditions or from mid-July. Please note that these strains are not to be confused with autoflowering strains. Those are early maturing indica lines. These are late maturing sativa lines.

The best sowing time is mid April to mid May.

We wouldn't recommend pre-growing them indoors before mid-April, because they are semi-auto-flowering and this would cause them to start flowering in May outdoors. They need the longer s and intensive midsummer sun to keep them in growth.

 

 

en dit is een hollandsch zaden bedrijf, maar ik houdt het op ijsheiligen..

 

groeten van ejb

 

Outdoor Grapefruit

 

Exclusive !

Here we have a small batch of an Grapefruit inbred with Easy Sativa. An 80% Grapefruit selected on early and fast flowering for several generations.

This is a late maturing sativa line. The best sowing time is mid April to mid May.We wouldn't recommend pre-growing her indoors, because this would cause her to start flowering in May outdoors.

She needs the longer days and intensive midsummer sun to keep in growth.

Expect extreme fruity/pine taste and smell, very sativa-ish.

 

Type of climate : colder climate

Height : 2 - 2.5m

Outdoors Flowering period : 8-9 weeks

Yield : Medium - maximum

Harvest outdoors : Mid-end September

Variation : 3

 

dus......

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja...dr zit een groot verschil tussen medio april en medio mei... B) ...makkelijk advies van die zaadfirma...

 

en een grootverschil of je zaait in de vollegrond....

of in de vollegrond met minikas / kas of koude bak er over...of in de koude bak :D

 

ik kijk wel rond 20 april hoe de 14 dagen voorspelling eruit ziet....

voor die tijd op zeker niks...en dan nog niet in de onbeschermde volle grond....

en nu heb ik het over de vroegbloeiers dus... :lol:

 

gr :spliff:

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
These are late maturing sativa lines.

The best sowing time is mid April to mid May.

 

Ja een laatbloeiende sativa kan best wat eerder in de grond. Maar je wilt gewoon niet horen dat het niet veel uitmaakt. De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sjonge jonge slappy,

 

ik schrijf in mijn berichten dat hij te vroeg aan het beginnen is en dat ik altijd NA ijsheiligen zaai. Maar dat er sommige soorten zijn ( waarin jij me gelijk geeft ) die wel eerder gezaaid kunnen worden.

Toen zei jij dat je geen 1 zadenbedrijf kent die half april zaaien aanraad, ik ken er wel 1, dus dat post ik, ik zet erbij dat ik NA ijsheiligen zaai en nu zeg je tegen mij dat ik het niet wil horen?

 

jij kan beter alles nog eens goed doorlezen en niet zo aanvallend op mij reageren. Jij vraagt, ik antwoord en dan opeens bla bla bla....sorry hoor.

 

Ik probeer die gast te helpen door te zeggen dat ie nu niet moet zaaien en dan loop je mij te dissen, zo voelt het althans. Hier heb ik geen zin in.....als je de antwoorden niet wil horen, of de feiten niet wil lezen, of andere info van mij...................

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh zo bedoelde ik dat niet hoor. mijn excuses als ik lullig overkwam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no problem......ik vind jouw reacties op het forum altijd interessant en zinvol, daarom snapte ik jouw reactie op mij niet zo goed, we zitten eigenlijk wat dit onderwerp betreft op 1 lijn, zaaien /planten na ijsheiligen......

 

dat is het probleem met forums,......

 

alles is weer irie.......

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het nog eens nagekeken maar heb gewoon misgelezen. Niets aan het handje mensen, gewoon doorlopen <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep we zijn weer forum vriendjes.....no worries.

 

niet dat we ruzie hadden........

 

groeten van ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...