Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cedric33

Relais en nog wat electro

Recommended Posts

Nou lees ik veel dingen wat betreft electro e.d., en omdat ik er zelf weinig vanaf weet toch maar weer es een vraagje. Is het nou zo dat een relais vooral gebruikt moet worden bij hogere wattages? Ik lees nl. wel eens dat microgrows helemaal geen relais gebruiken, hebben ze die niet nodig, is het beperkte aantal lampjes dat ze hebben totaal niet bedreigend?

En waar waakt de relais voor? Kortsluiting? Als er iets gebeurt, en er is geen relais, waar treedt de brand dan op, meterkast, stopcontact, lampen zelf?

 

En bijvoorbeeld ik heb een 100watt aan spaarlampen hangen, is een relais dan al noodzakelijk?

 

Opeens realiseer ik me dat ik nog meer electro vragen heb, ook maar ff d'r bij plempen dan.

- ik heb nu 4 20watt CFLs aangesloten via kroonsteentje op 1 kabelsnoer die op een timer zit. Stekker --> kroonsteen --> 2 lampen + doorlus naar ander kroonsteentje --> nog 2 lampen (is dit een veilige setup?)

- bovendien is de bedrading 'los' , ik heb de uiteindjes tot spiraal gerold en die in met mekaar in de kroonsteen gezet, is dit wel veilig?

 

Alvast bedankt, ik heb wat dingen proberen te zoeken maar ben niet overal uitgekomen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

het fijt dat je zoveeln vraag stelt of hetwel veilig is

denk ik dat je het antwoord als zelf weet .

 

mvg DJP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is beter om met draad met harde kern te werken (zogenaamd VD draad), of adereindhulzen te gebruiken. Dit in combinatie met lasdoppen. Daarnaast alle kabels netjes op lengte maken en vastzetten. VD draad houdt niet van veel beweging.

 

Een nette installatie helpt mee aan een goede nachtrust.

 

Ik ben ook zo begonnen, maar heb het later snel aangepast. Nog weer iets later werd ik echt verstandig en heb ik een Tneon set aangeschaft.

 

Dan over schakelklok/relais. Het grote gevaar zit 'm in de dikte van het schakelaartje. Bij een standaard schakelklokje is er een heel dun metalen lipje dat contact maakt als de klok aan staat. Door dit dunne lipje moet dus alle stroom. Als dat teveel is (langere belasting door hoog wattage, maar vooral de opstartspanning van de VSA. Nog ernstiger bij HPS dan bij TL/PL/Spaarlamp), brandt dat lipje door of hij brandt vast (Dan kan de klok dus niet meer uit).

 

80 watt aan spaarlampen kan goed geschakeld worden met een schakelklok, maar wees dan wel verstandig en haal een fatsoenlijke. 5 euro dingen van de Gamma geven snel de geest.

 

Ben je niet handig? Durf je het allemaal niet aan? Blijf je deze hobby doen? Investeer dan eenmalig in een kant en klare schakelkast. Die heb je al voor een euro of 60. Daar zit aan de ene kant een snoer met stekker, dan in het kastje kant en klaar een schakelklok, relais, stopcontacten etc.

 

Succes ermee!

 

EmTee

Die zijn Tneons met grote tevredenheid schakelt met deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djp: bedankt voor je pb

 

@emtee: die adereindhulzen, hoe sleutel ik dat in elkaar, vooral het splitten naar verschillende lampen. Is dat nog steeds 2/3 draden in elkaar draaien, daar de eindhuls omheen zetten en dan in een kroonsteentje? of is er een andere manier waarop je split, met 1 eindhuls per draad?

Ik zal die VD draad gaan gebruiken als ik een degelijke kast ga gebruiken, waarin ik niet elke dag aanpassingen hoef te maken.

'5 euro dingen van de Gamma geven snel de geest.' --> tja, wat moet ik zeggen, guilty as charged :rofl

 

Tja, waarom geen tneon / schakelkast? Ben er een beetje dom ingerold, maat van mij verwaarloosde een plantje gigantisch en ik dacht leuk, projectje! Dus tijdens het lezen en wat vragen stellen staat er 1 white widow in de kamer, met een tweetal spaarlampjes. Nu weet ik dat spaarlampjes gezelligheidsdingen zijn, dus met nog 4 erbij dacht ik dat dat nog wat beter zou komen (nog maar 4 totaal aangesloten). Maar goed, als je van 2 naar 6 gaat, wordt het al wat serieuzer (vindt ik) en interessanter maar ja zonder kennis of gevoel voor kennis (je weet niet wie je moet geloven e.d.) zijn er altijd nog vragen.

Nu ik er dus ben ingerold, en ik zeer beperkte financiele mogelijkheden heb, heb ik geen keus om door te gaan met de spaarlampen. Maar ik wil het wel leuk, veilig, leerzaam houden.

 

Dus... ik denk dat ik een nieuwe schakelklok binnenkort ga halen. Als ik een foto maak van hoe ik mijn electro in elkaar heb geprutst, kunnen jullie daar commentaar op leveren? Misschien moet er wat beter, of doe ik iets niet veilig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep cedric knallen maar die foto's!

 

vanboven help : foto's plaatsen en het wijst zich zelf uit ,

voor t geval als dit je eerste maal is :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

En reken voor de gein maar eens uit wat je hebt uitgegeven voor je schakelklok, je spaarlampen, je fittingen etc etc.

 

En kijk dan wat een kleine Tneon en een fatsoenlijke schakelklok samen kosten. (70 incl verz k, schat ik)

 

Is helemaal niet veel duurder. Je maakt nu (als je de overstap later alsnog gaat maken) dubbele kosten. Die fout heb ik zelf dus ook gemaakt, dus ik weet hoe vervelend dat is als je weinig budget hebt.

 

Wat betreft adereindhulzen, daar heb je een speciale tang voor nodig. En dan doe je 1 huls per draad. Die hulsjes gaan dan allemaal in een lasklem. Zo'n ding:

lasklem%205voudig.gif

 

Maar plaats maar eens een foto, kunnen we huilen :rofl

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja probleem is idd dat ik de stap al heb gemaakt, fittingen en lampen liggen idd al thuis. Maar goed, da's een andere probleem, voor mij is het soms beter om te beginnen met iets want anders begint er helemaal niets :rofl

 

gallery_29326_11645_10466.jpg

 

Commentaar op de foto? Moet ik de zakdoekjes pakken?

 

P.S. In ieder geval gelukt om die foto te plaatsen, da's ook nog wel een gedoe om dat uit te zoeken :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey cedric

 

bestel maar al een heel doos zakdoekjes....

kan nie echt iets posiief zeggen..

 

oww ja je hebt je foto op de juiste manier gepost :rofl

 

ls eerstezou ik als ik u was de helemaal lingsedradn ind 2 lege klemmtjes zetten ,

waarom 2 in een gaatje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de linkerkant komt de onderste binnen vanaf het stopcontact, die gaat door naar rechts waar 3 draden uitkomen; 1je lust door naar links, en de andere 2 naar 2 lampen. De linker 2 bovenste draden gaan naar 2 lampen toe...

Eh ze zitten bij elkaar omdat ik anders niet zou weten hoe ik de stroom moet splitten :S

Is er een betere manier om de stroom te verdelen over 4 lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...