Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Zap

Fan controller en stroom

Recommended Posts

Als ik een - bijvoorbeeld Davin thermostatische fancontroller gebruik en deze regeld mijn afzuiging naar beneden bij spaar ik dan ook stroom uit of fakkelt hij het overbodige gewoon weg ?

 

En krijg ik ook een brom bij deze dingen of is dat verleden tijd, ik wil liefst geen gebrom :verrygood

 

Gr Zap.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik een - bijvoorbeeld Davin thermostatische fancontroller gebruik en deze regeld mijn afzuiging naar beneden bij spaar ik dan ook stroom uit of fakkelt hij het overbodige gewoon weg ?

 

En krijg ik ook een brom bij deze dingen of is dat verleden tijd, ik wil liefst geen gebrom :P

 

Gr Zap.

Even bumpen ik vraag me dit ook af ivm het gebrom, 'k ben geinteresseerd in de Davin DV-11-T en de SMSCOM Smartcontroller 5A beide rond de €70.

Oudere posts zeggen dat de goedkopere meestal brommen. Maar dit zijn natuurlijk nieuwere. Er zijn nog altijd fandimmers en thermostaten te koop die evenveel kunnen en geen gebrom beloven en toch dik €200 kosten.

Er is ook een reeks RUCK afzuigers die een kleine €150 kost met ingebouwde thermostaat of dimmer. €116 voor de 125mm die ik zou kopen met thermostaat. €131 voor een met 4-standen regelaar, dunno waarom deze duurder zou zijn.

Deze met thermostaat:

"De ventilator draait altijd minimaal op de minimale stand. De minimale stand is 40% van het maximale vermogen.

Als het te warm wordt gaat de ventilator automatisch meer afzuigen, in 4 stappen, tot aan het maximale vermogen."

 

Draait deze dan eerst even 1 stap hoger of gaat die in een paar stappen direct naar maximaal vermogen?

Buiten dat deze perfect bromloos werkt en de thermostaat sowieso op een goede plek hangt, vind ik de nadelen toch genoeg om een aparte controller te zoeken.

-ik heb al een afzuiger

-als de afzuiger versleten is, kun je de controller niet recupereren

-minder instelbaar: geen min/max zoals de davin of minder constante snelheid dan de smscom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met de controller de fan langzamer laat draaien bespaar je wat stroom inderdaad.

Je raakt ook wel iets aan warmte kwijt btw.

 

Als je de thermostaat-functie niet nodig hebt, gaat er weinig boven een Variac. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je met de controller de fan langzamer laat draaien bespaar je wat stroom inderdaad.

Je raakt ook wel iets aan warmte kwijt btw.

 

Als je de thermostaat-functie niet nodig hebt, gaat er weinig boven een Variac. :P

 

Hoe stel je dr max en min dan in?

Met een goedkoop klokje?

 

Ik vraag het me echt af want wil ook geen gebrom.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...