Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nederwierie

Test:met kokos kweken zonder behandeling,recht uit het pak

Recommended Posts

hejj NW ,

de shrooms zijn goed bezig ;)

 

er beginnen nu vliesjes los te breken

van een 2 , 3 stuks

denk jij dat ze het redden tot morgen avond of leg heel me bakje dan al vol met sporen?:lol:

ik heb namenlijk nog geen WSP3% gehaald..

 

ter verduidelijking :

 

gallery_9128_11426_34589.jpg

gallery_9128_11426_83839.jpg

gallery_9128_11426_6752.jpg

 

op de laaste foto staan nog 2 kleintjes die zijn al eetbaar neem ik aan?

ik zal morgen alles in 1x plukken ( zachtes draaiend en trekkend)

 

ALS ze dat redden zo niet dan pluk ik ze vanavond en geef ze normaal kraanwater om te soaken

 

Vg Ray

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou heel het bakje nu plukken en erna soaken.

Ze zijn nu wel te plukken zo te zien en beter nu dan morgen avond.

Die kleine zijn ook actief.

 

Tripse!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje voor je snelle raad NW;)

 

ik heb zojuist heel het bakje gesoaked en geplukt

helaas kon ik niet 100% netjes werken want ik doe het allemaal stiekem haha

 

god k schrok me kapot was beneden waterbijvullen liep naar boven en hoorde een deur dicht staan en me ma stond boven een de trapO.O

 

de shrooms lagen op me bed FJoeww;p

 

ik leg de op een krant op mijn kachel denk ik ?

 

de shrooms waren lastig te plukken omdat het een grote cluster was geworden

een stukje brak af in het bakje maar dit heb ik weggesneden met een steriel mesje

het is dus hopen dat het goed komt met de volgende ronde!

 

verder weet ik het even niet haha adrelinekick nu (A)

 

ik denk dat het wel wijs is om als ik het bakje heb leeg laten lopen nog even te sproeien met puure WSP3%

gallery_9128_11426_49556.jpg

gallery_9128_11426_81165.jpg

 

Groetjes

ps ik laat het weten waneer ik ze op heb misschien wel leuk om te weten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes.

Je kan ze idd makkelijk op een krant op de verwarming leggen drogen,

het mooiste zou zijn een ventilatortje er op te richten.

Ik denk dat ze op de verwarming in een dag of 3 droog zijn.

 

Wat je doet is goed,het bakje weer soaken(24 uur)en erna met wsp sproeien.

Dan groeien er over een week weer nieuwe paddos op.

 

Tripse :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas tripse zit er nog niet in hoor haha:P

ffe een mooi dagje uitzoeken en t moet goed voelen zeg maar

 

er stromen altijd 100 vragen per sec door me hoofd dan dus ik wil er echt klaar voor zijn

 

de shrooms drogen lekker zo gaat hard !

 

ik kijk iederedag even of ik contaminaties ziet ( geelige vlekjes)

vrij nerveus voor moet ik zeggen

 

ik heb de shrooms nu op een kartonnen bakje leggen dan een a4 papier en daarop keukenpapier

wat ik goed in de gaten houd op het niet te vochtig word :lol:

 

zojuist zag ik dat er wel sporen op het a4 papier lagen zou ik hiermee nog iets kunnen ?

niks is gesteriliseerd ofzo natuurlijk

 

als ik een potje met honing ( zo lichtmogenlijke bio honing) en spawatermengt en het welbekende filtertje

dit een half uurtje aan de kook brengt het water iets hoger dan het water in het potje en aflaten koelen natuurlijk zo n 8 uur

en daar de sporen in schraapt

 

heeft dit enige kans van slagen denk je ?

 

k vind het nog steeds tof dat je mensen zo helpt !

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer genoeg zou dat niet werken.

De sporen op het papier zijn met grote kans niet schoon meer en een honeytek moet wel met de snelkookpan.

 

Maar je kan het altijd proberen,er is wel een kleine kans dat het zou kunnen lukken.

Of volgende keer een hoedje 24 uur in een steriel potje leggen en erna 100 ml steriel water(of spa blauw)er op gooien en je hebt weer spore water voor 10 sporen spuiten.

Maar dan heb je weer een snelkookpan nodig....(onmisbaar voor de zelfstandige kweek)

 

Ik ben blij dat ze het goed doen,en als je 1 keer per week even met wsp spuit zal het niet gauw besmet raken.

Ik denk dat je met die set nog wel 2 of 3 keer kan oogsten,dus het geld wat de set gekost heb haal je er sowiezo ruim uit!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar eerst het perliet schoonmaken,kijk die zwarte sporen laag langs de bakjes......

 

Hoezo zou je het perliet schoonmaken? Ben je bang voor contaminatie? Mijn bloeibakken zagen altijd zwart van de sporen maar heb dat nooit als aanleiding gezien ze schoon te maken, werd 1 keer per half jaar verversd ofzo en af en toe bijgewaterd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hoeft niet perse schoongemaakt te worden,

op perliet zelf kan gelukkig niks groeien qua contaminaties.

 

Maar als het kan speel ik liever voor iets meer zekerheid en haal het zwarte perliet uit de bak.

Het is schoon te maken door het te koken en af te spoelen,maar de meeste gooien het weg.

Ik zelf recycle dit weer door een grondmengsel voor de planten buiten,perliet houd het vocht in aarde goed vast.

(Ik zou wel raar opkijken als er ineens paddos uit die aarde groeien tussen de planten maar goed :P )

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

he NW

 

vandaag was ik van plan met kokos en kalk te gaan werken.

maar hoe pak ik dit het beste aan? hoeveel kalk gebruik ik bijvoorbeeld en als ik de kokos pastereuzeer voeg ik daarna pas de kalk en water toe?

 

grtz trojan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak zelf eerst het kokos vochtig,

en dan doe ik de kalk er bij(15 delen vochtig kokos en dan 1 deel kalk)

 

Daarna pasteuriseren.

 

Dan moet het goed komen :huh:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeah mang.... ik wil dit ook wel eens proberen .... erg duidelijk en informatief verslag.

 

ik ken wel wat psychnauten die ik af en toe blij kan maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een vraagje ivm contaminatie... Ik plaats hem maar bij dit topic omdat er hier volgens mij wel iemand leest die kan helpen.

 

Ff het probleem schetsen. Tot voor een tijdje lukte het me aardig om shroompjes te laten groeien op rogge.

Ik gebruikte aluminiumfoliebakjes met het gekookte graan erin, dat in de snelkookpan, en daarna inoculeren.

Voor de inoculatie ging er in een klein potje wat water mee in de snelkookpan, ook de spuiten deed ik er leeg in zodat alles er steriel uitkwam.

 

Dit lukte eerst goed, maar de laatste pogingen die ik heb gedaan mislukten iedere keer. Als ik de bakjes na een maand openmaakte zat er overal groene schimmel, of stonk het graan heel erg, zonder dat er schimmel te zien was.

 

Nu zat ik me af te vragen waar de contaminatie telkens zou kunnen gebeurd zijn.. Ik werkte op dezelfde manier als eerst.

 

Ik heb een vermoeden dat er bij het maken van de sporenspuit iets misgaat. Dus op het moment dat de sporen vanop de print in het water gaan.

 

Dus ik vroeg me af.. kan ik de spuiten ook gevuld mee in de pan doen, of koken de sporen dan dood? Dat laatste is waarschijnlijk waar..

 

Of mIsschien moet ik de sporenprint zelf sterieler maken.. Ik heb tot dusver altijd de hoedjes gewoon op een stukje folie gelegd met een glas erover.. Maar eigenlijk is dat ook niet steriel.. Dus zouden de sporen vooraf al gecontamineerd kunnen zijn?

 

Ik hoop dat iemand kan antwoorden.

 

Bedankt alvast! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sporen gaan de pijp uit na meer dan 30 graden,

dus koken zou ik zeker niet doen.

 

Wat je kan doen om de spuiten nog sterrieler te maken is,

 

Een aquarium op zn zij zetten,zodat de bovenkant nu op de zijkant legt.

Deze helemaal schoonmaken met spiritus en met een nieuw doekje of papiertje droog maken en even laten verdampen.

Hier in het aquarium een olie brandertje zetten met spiritus.

 

boven de vlam van het olie brandertje komt een steriele paraplu,

en als je zo werkt kan er echt bijna niks besmettends meer bij komen.

Alles onder die paraplu is steriel.

De naald even rood gloeien met de spiritus brander voor je de sporen er in zuigt.

(laten afkoelen uiteraard)

 

uiteraard ook met een schone longsleeve werken,op je armen zitten ook miljoenen bacs die wij niet zien maar er wel degelijk zijn.

Een petje op tegen haar schilfers,en een 3m mondkapje omdat in adem ook heel veel bacs zitten die nadelig kunnen zijn voor de sporen spuiten.

Latex handschoenen aan schoongemaakt met alcohol(pas op met de oliebrander,alcohol is zeer ontvlambaar,altijd de alcohol laten verdampen van de latex handschoenen)

Ook niks anders meer aanraken dan wat in het aquarium zelf legt.

 

Altijd snel maar doordacht werken,zoals de spuiten snel vullen,

goed vooruit denken.

Bv met een potje met spoorwater wil je uiteraard zo snel mogelijk de spuit vullen en het dekseltje er weer

op doen tegen eventuele besmettingen.

 

ALTIJD GOED OPLETTEN ALS JE MET ALCOHOL EN SPIRITUS WERKT,

en ook met de spiritus brander dus.

Beiden zijn namelijk zeer ontvlambaar,goed opletten is ZEER belangrijk.

Een oliebrander gevuld met spiritus kan niet ontploffen maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden goed op te letten bij een klus als dit.

 

In een aquarium kan het ook niet tochten als je hem op zn zij zet,

de meeste bacs zitten in de tocht dus het is altijd belangrijk dat de lucht stil is als je spuiten maakt.

 

Als je bovenstaand goed na volgt dan kan er weinig mis gaan.

 

Het zou ook kunnen zijn dat er nog mold sporen door je huis waaien nadat je een mislukte graan pot in je huis hebt geopend,daar moet je ook altijd mee oppassen......

Als je een verdachte graanpot opent kun je die beter buiten openen.

Er kunnen echt mold sporen door je huis komen die je niet ziet maar wel je toekomstige kweeks ruineren.

 

(En eigenlijk ook niet aan ruiken,of van een afstandje maar nooit direct aan de pot zelf,

het is niet gezond als je het in ademt.)

Ik zelf gooi die potten altijd met deksel en al weg,als ze er raar uit zien ruik ik er niet aan.

 

Ik zou voor de zekerheid ook alles een beetje met dettol schoon maken voor je weer spuiten maakt.

Dettol ontsmet een hoop bacs,ook dat is heel belangrijk als je spore spuiten maakt.

 

Dan moet het wel goed komen,

 

Succes met de kweek!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips Nederwierie

 

Op 21/07 heb ik opnieuw een poging ondernomen en het deze keer wat sterieler geprobeerd, onder een ontsmette grote plastic bak want een aquarium heb ik niet. Het brandertje was wel een probleem want de opstijgende warme lucht deed het plastic bijna smelten. Dus de naalden gloeien heb ik maar buiten de bak gedaan. Alles aan de binnenkant heb ik wel goed ontsmet en mijn handen ook.

De potjes staan nu al een aantal dagen op 27-28° en ik zag vandaag de eerste witte puntjes/vlekjes verschijnen. Ik hoop dat het deze keer bij de kleur wit zal blijven en dat ik geen groen meer zal aantreffen.. Ik kom er binnenkort vanzelf achter..

 

Wat ik zo raar vind is dat ik in het begin nooit contaminaties heb gehad. Niet op rijstmeel en niet op rogge. Ondanks telkens dezelfde manier van werken. Dus zonder omgekeerde bak of aquarium.

Zou het kunnen liggen aan de buitentemperatuur? Verschil winter/zomer? Ik ben namelijk begonnen in september en mijn eerste cakes en oogstjes heb ik allemaal in de wintermaanden gehad. Vanaf februari is het mis beginnen gaan op vlak van contams.

 

NOg eens bedankt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

binnekort ga ik maar weer eens met het kweken van deze prachtige rakkers beginnen :wacko:

Nu wil ik echter een grote ondoorzichtige (dus buiten bereik van zonlicht) broedkist gaan bouwen waarin velen kleine bakjes (voor de te kweken paddo's) passen en waarbij temperatuur,licht en luchtvochtigheid op een eenvoudige en niet te kostbare manier geregeld kunnen worden.

 

ik moet al het materiaal nog aanschaffen voor deze kist maar weet niet zo goed waar te beginnen.

daarom mijn vraag;heeft iemand hier ervaring met het maken van een dergelijke kist?

 

peace!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had toen een grote eiken kist omgebouwd tot kweekruimte.

Met plastic waterdicht gemaakt, vochtig perliet over de bodem en een glazen plaat.

Dit is dan meteen het deksel en hier kan de lamp veilig boven hangen(8 watt spaarlamp).

 

In de kweekruimte moet het zelf rond de 92 a 95% vochtigheid zijn.

Mijn fout was dat ik er niet aan dacht dat de lv wel eens de eiken kist in kon trekken ondanks het waterdicht gemaakte.......

Een plastic bak is eigenlijk wel essentieel in zo''n bak.

 

Je zou een shotgun bak kunnen maken, maar je kan niet de lamp in de bak zelf hangen uiteraard met 95% lv.

Deze zul je dan boven de bak moeten hangen over een glazen plaat.

Maar dit lijkt me niet de beste oplossing als het echt donker moet blijven buiten de shotgun.

 

Een monotub lijkt me makkelijker, hier kun je een gat bovenin maken ter grootte van een jampot waar je de lamp droog in kunt hangen.

De monotub hoeft niet doorzichtig te zijn.

Bijkomend voordeel is dat het ook een schone manier van kweken is door dat de polyfill watten schadelijke organismen tegenhouden.

Sommige spreken zelfs dat ze de kist nooit open doen , pas bij de oogst.

 

Op de Shroomery kun je veel voorbeelden over de monotub zien.

Ik kan hier wel fotos kopieeren maar de shroomery houd niet van hotlinking van fotos.

 

De monotub lijkt me wel het ebste,

maar dan moet je even kijken wat je het beste uit komt.

 

veel succes met de bouw en kweek!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank voor je reactie NW

 

jammer dat het vocht in je kist is getrokken, kweek je nu zelf ook met een monotub?

ik heb me net even geregistreerd @ shroomery en zal even zoeken naar wat monotub voorbeelden.

 

wat ik als nadeel van een monotub zie,correct me if i'm wrong, is dat je hem na elke kweek grondig moet wassen waarschijnlijk en als je een nogal grote tub hebt lijkt me dat lastiger dan wat nasibakjes afwassen.

en is het ook niet zo dat je na 1 flush klaar bent omdat het dunken van zo'n grote bak meer risico van besmetting met zich mee brengt? en als je kweek dan besmet is kan je ook gelijk alles weggooien in tegenstelling tot het met aparte kleine bakjes kweken.

 

misschien allemaal kleinigheden maar als ik dan denk aan zo'n kist die jij gemaakt heb waarbij je temperatuur en licht helemaal zelf kan regelen en waarin je aparte kleinere bakjes in kan doen dan klinkt dat me een stuk aantrekkelijker in de oren

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry voor de wat late reactie.

 

Ik heb zelf nooit met een Monotub gewerkt,

maar ik heb er veel over gelezen.

Velen vinden de Monotub het schoonst werken maar als het besmet raakt dan is idd meteen de hele tub besmet,

aangezien dit 1 blok substraat is.

Het afwassen van de bak lijkt me niet zo''n probleem, alles er uit en een sopje maken van spiritus,

afwassen, laten drogen en erna met dettol schoonmaken.

 

Maar mijn favoriet is toch wel in een kist werken waar je het klimaat kan regelen.

Ik had dan een stuk zeil tegen de wanden van de eiken kist geplaatst wat geen goed plan was maar toch werkte het.

Het beste zou zijn denk ik een grote plastic bak transparant in de kist zelf te zetten.

Een shotgun bak, en boven in de kist een glazen plaat voor de lamp, of een simpele glazen pot die goed dichtgekit is tegen vocht.

In het perliet zelf een temp sensor(ik had er 1 van een waterbed)leggen en die rond de 23 graden warm stellen.

het veiligste zou denk ik zijn dat je er 12 volt verwarmingskabels op het perliet legt die waterdicht zijn.

Onder de shotgun bak zelf niet aangezien de lv dan echt minder word.

 

Het probleem met verwarming is weer wel dat er meer vochtigheid verdampt,

dit zou misschien door middel van een vocht thermostaat en een mistmaker geregeld kunnen blijven op 92 a 95% lv.

 

Vele ideeen, maar dat is juist het mooie van het bouwen en kweken.

Op de shroomery staan ook voorbeelden van ware greenhouses die je kan maken van een plastic kleding kast en luchtbevochtigers etc.

 

Er zijn mooie technieken en vele experimenten mee te doen.

Ik krijg trouwens meteen zin om een bak te bouwen :wacko: ,

een donkere bak van 80 liter met een transparante bak van 30 liter er in met verlichting en thermostaat temp regeling.

 

Succes met de bouw!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmz zit nu toch nog even te twijfelen wat ik ga doen...

 

want zit te denken; dat als je een eiken kist gebruikt ben je dan, ondanks dat je een plastic box daar in als kweekplaats gebruik, niet bang dat vroeg of laat het vocht toch in je het hout kruipt en je je hele kist daardoor onder de schimmel zit waardoor deze onbruikbaar wordt?

 

op dit moment neig ik toch naar een monotub. ik lees ook op het forum van mycotopia.net dat je een monotub ook prima kunt dunken waardoor meerdere flushes mogelijk zijn en de kans op besmetting klein is als je maar secuur gewerkt, maar goed dat geldt natuurlijk voor elke vorm van kweken.

ook denk ik toch een monotub te gebruiken omdat ik veel voorbeelden op het genoemde forum zie waarbij de Panaeolus Cyanescens met succes daarmee wordt gekweekt. en dat is nou net het soort die ik nu in mijn kolonisatieruimte heb staan.

 

overigens echt een hele informatieve site dat mycotopia met een zeer levendig forum met honderdduizenden posts mbt het groeien van zowat elke magic mushroom die je maar kan bedenken op een diversiteit aan voedingsbodems

 

maar de komende dagen ga ik me nog wel heel goed inlezen wat precies te doen.

ik zal ook alle stappen die ik neem noteren + foto's nemen en indien mijn Panaeolus project slaagt een kweekverslag hier op het forum plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een eiken kist raad ik je niet aan.......

Hier gaat het vocht intrekken wat resulteert in allerlei vage schimmels in het eiken hout.

Hier ging ik goed de fout in, maar dat had ik toen al kunnen weten.

Na dat ik besloot de kist te ontmantelen kwam ik er achter, een paar schimmels tegen de wanden.

In een kweekbak, of kweekbak in boxruimte is het dus altijd belangrijk dat het kunststof is aangezien je het ten alle tijden moet kunnen reinigen met dettol etc.

 

De monotub lijkt me , ook voor de panealos, wel de beste keuze.

wat je ook kan doen is bv 2 kleine monotubs ipv 1 grote, mocht het mis gaan heb je altijd de andere nog.

maar het zal niet snel mis gaan als je schoon en correct werkt.

de monotub is wat dat betreft ook schoner van binnen dan de Shotgun,

aangezien in de Shotgun overal gaatjes zitten die de lucht niet filteren.

 

de monotub daarintegen heeft 4 of 6 gaten(ik ben het even vergeten)die de lucht filteren met polyfill watten.

Hier kan geen orghanisch iets doorheen komen, dus dat is redelijk schoon te noemen.

qua verlichting zou ik per bijvoorbeeld bij een 20 liter bak niet meer dan een 6 watt spaarlamp gebruiken.

Ik heb zelfs een keer 2 x 1.2 watt led lampen gebruikt in de grote kist, en dit groeide.

Maar voor safe zou ik toch de 6 watt spaarlamp per monotub gebruiken, het is geen probleem of dit de gangbare kleur 2700 is hoewel je denk ik ietsjes meer opbrengst krijgt bij een spaarlamp die een helderdere kleur geeft zoals bv helder wit.

Maar deze spaarlampen zul je denk ik niet snel vinden, dus een normale spaarlamp is geen probleem qua licht.

 

Die paneolus cyanscens zijn leuke steeltjes om te zien en te kweken,

niet het makkelijkste om te kweken maar zeker de moeite waard aangezien de paneolus sterker is dan de cubensis.

Als wiet indica makkelijk te kweken is maar de haze varianten moeilijker,

is de haze toch de top of the queen, zo ook met cubensis en paneolus als voorbeeld.

 

Zo zit ik al een tijdje te denken om de''Psilocybe cyanescens''binnen te kweken.

Meer als hobby want dat is niet makkelijk, er zal een koelkast omgebouwd moeten worden met verlichting,thermostaten etc etc.

Doch is het wel een mooi iets dat je het klimaat, temp kan regelen, zo regel je in feite de natuur in micro naar eigen hand.

 

Ik krijg elke keer weer meer zin om een klein bakje te bouwen als ik weer aan de mycologie denk,

want het is degelijk een zeer interresante hobby waar je altijd wel iets meer van leert.

Plus de mooie eigenschap dat je van deze vruchten ook zeer veel wijsheden kan leren die je nuchter niet zo gauw leert ;)

 

Succes met de kweek!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo. Ik ben net begonnen met Paddos kweken. Gebruik de BRF (brown rice flower) techniek.

Mn potten staan net 2 dagen in de incubatie kamer. Ziet nog niets, maar dat is ook logisch.

Had toevallig nog wat koks over en heb daar ook een testbakje mee gemaakt. Niets steriliseren enzo.

Ben benieuwd was het wordt.

 

Had een vraag wel over de kokos. Want normaal als je een mengsel hebt van vermuciliet en rijstebloem, dan is de bloem toch alleen voedingsstof, en de dient als luchtige grond zodat het mycileum goed kan groeien?

vermuciliet

Als je dus kokos gebruikt, dient die kokos dan ook direct als voedingsstof. Kan ik dus ook in een pot kokos direct sporen spuiten? Of heeft het dan geen groeistoffen?

Of dient de spawn (de rogge) die je gebruikt als voedingstof, of dient die alleen om schimmels over te brengen?

 

Veel vragen, maar ben al een paar dagen alles over paddos aan het lezen en is zeer interessant en wil er het fijne nu wel van weten.

Wil later ook het klonen van mycelium proberen op Agar, klinkt ook zeer interessant.

 

Oja, en nog een vraagje, heb zelf een shotgunbak gemaakt voor het bloeigedeelte.

Heb alleen twijfels over hoe schoon dat is, lijkt toch dat met al die gaten dat er veel andere sporen van andere schimmels bij kunnen komen?

OF is het mycelium in dit stadium minder kwetsbaar.

 

BEdankt alvast voor het antwoord.

 

Nog nieuwe ontwikkelingen verder?

succes.

D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als Spawn eet het mycelium van de voedings bodem,

dit is bij de brf methode idd de rijstebloem.

 

Bij de cocos meng je ''Spawn''door de kokos zelf .

deze kokos is dan bv met kalk of gips naar een ph van rond de 7 gemaakt waar het mycelium zelf graag op groeit.

De Casing laag(de laag over het bakje kokos van ph 7)is een pure laag kokos dat altijd rond een ph 5 a 6 zit.

Op Ph 5 a 6 groeit het mycelium niet veel aangezien ze een ph van 7 prefereren.

Zou je bv pure kokos gebruiken als groeibodem met spawn gemengd gebeurt er niet echt veel.

 

Ik zou gewoon een zak pokon kalk kopen en die korrels goed fijn malen en gebruiken om de ph in de kokos te verhogen,

en een laag pure kokos als casing.

gips werkt beter maar ik zelf heb(zoals je kan lezen in mn topic)weinig vertrouwen in en slechte ervaringen.

Maar dit is mijn eigen mening, als je bv leest waar sommige soorten gips vandaan komen en hoe het gewonnen word,

en de radon dat dan weer meer in natuurgips zit, nee dan laat ik het liever gaan maar nogmaals dit is uit mijn eigen principe.

 

Voor de Shotgun hoef je je geen zorgen te maken, ik neem aan dat je de werking er van kent?

de lucht komt van onder de bodem met bv 21 graden, door het perliet de bak in waar het altijd een halve graad warmer is of meer.

Dit geeft een luchtstroming(zelfs al bij die 0.5 graden verschil)waardoor de lucht continu in beweging blijft in de bak van alle kanten maar vooral van de onderkant.(Dus altijd de bak op een verhoginklje zetten of je verliest de werking er van)

 

Dit is belangrijk aangezien de bacterieen het beste getijen in stilstaande lucht.

Als de kamer waar de bak in staat schoon is , is dat geen probleem.

Af en toe met''oust'' spuiten door de kamer dood ook tijdelijk vele bacs.

 

weet ook dat 90% van alle luchtbacterien tot 50 cm boven de vloer leven in de lucht,

dus zorg dat je de bak bv 1 meter minimaal van de vloer laat staan om alvast 90% te''preventeren''.

1 keer per week met een spuitflacon van waterstof peroxide van het kruidvat gemengd met 75% (gekookt afgekoeld)water door de bak''sproeien''.

(Niet over de paddos zelf hoewel een klein beetje niets uitmaakt aangezien het mycelium er goed tegen kan).

De shotgun bak voor gebruik goed uitspoelen en op de helft van het spoelen een beetje bleekwater over het perliet, en verder uitspoelen.

Zorg wel dat er nooit chloor in je bakjes zelf komt aangezien dit het mycelium dood.

 

Steriel werken is wel een must, als je je daar aan houd komt het wel goed.

Het lijkt ingewikkeld maar het zijn in feite een paar basis regels waar je mee rekening moet houden en dan gaat het vaak goed.

 

Met onbewerkt kokos , je ziet het in mijn topic.

Het werkte ,ik denk ook wel omdat deze blokken met meer dan 110 graden warm in elkaar worden geperst en verpakt.

Uiteraard is en blijft het een gok maar ik heb het ook al op meerdere forums gezien dat er mensen zijn die er succes mee boekten.

Ik heb zelfs iemand gelezen die de kokos altijd recht uit het pak gebruikte.

pasteuriseren is uiteraard het veiligst maar als test is het leuk om te doen en leerzaam.

 

Succes met de kweek en het kokos experiment,

ik ben benieuwd!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor snelle reply. Als ik het dus goed begrijp eet het mycelium de kokos wel op als het tenminste gemengd is met kalk (of gips)

 

Heb nog een zak modelgips liggen van merk Krone Gips (albaster gips) Maar dat moet ik maar niet gebruiken dus.

Wat zijn de nadelige effecten dan?

 

Wat zou een goede mengverhouding zijn van kokos (droog in gr) + kalk of gips (droog in gr)?

 

Verder heb ik ook wel vertrouwen met de shotgunbak. Snap de techniek hoe het werkt etc.

Heb alleen te weinig perliet, weet je nog een goed adres waar je dat haalt?

Heb ergens Boerenbont/welkoop gelezen, is dat nog steeds het geval.

Op de website is dat niet te vinden iig.

Growshop is vrij duur hier, 20 euro voor 100L.

 

Bedenk met nu trouwens dat ik met een vriend ooit een keer verschillende merken Kokos heb laten testen in een Lab.

Volgens mij ging dat om voedingsstoffen, maar misschien is het interessant, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

 

Bedankt nogmaals!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gips is een beetje raar verhaal hoe ze het maken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gips

Ik ben er zelf een beetje huiverig voor geworden maar dat kan ik mis hebben.

Ik zelf neem het risico niet meer en alleen kalk werkt ook goed.

 

De hoeveelheid kalk in grammen weet ik niet,

ik maakte zelf altijd eerst de kokos vochtig en dan deed ik 10 potjes met aangestampte kokos mengen met 1 kopje kalk.

(1 op 10)

 

Perliet is bij de welkoop/boerenbond te koop of de horticoop.

http://www.horticoop.nl/Home/Horticoop/Onz...73/Default.aspx

Daar betaalde ik vorig jaar 7 euro voor 100 liter agra perliet, en daar kan je jaren mee vooruit.

(Plus dat het een goede aanvulling is op grondmengsels voor planten)

 

Succes met de kweek!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...