Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Cannaz

Spoelen of EC verlagen?

Recommended Posts

Beste mede-growers,

 

Ik kweek 95 x NLX op aarde in 15l potten onder 9 x 600w en geef +/- 100 liter water om de 3 dagen vanaf onder.

Tensio gaat dan van 200 naar 60 mbar.

Start altijd met PH van 5.8 en laat die gelijdelijk aan oplopen tot 6.3 op het einde.

Zit nu week 5 zichtbare bloei en heb een vraagje:

 

Ik werkt nu voor het eerst met oplopende ec-waardes.

Werk met de lijn van Canna en heb altijd hun schema aangehouden van EC tussen de 1.2 en 1.5.

Omdat ik veel mensen met hogere EC's zie werken wilde ik dit ook proberen.

Heb dus elke waterbeurt de EC met 0.1 laten oplopen en zat vorige week op een EC van 2.0.

Nu ben ik deze week begonnen met PK13/14 mee te geven, 1e keer op EC 2.0 en 2de keer op EC 2.1.

 

Nu zag ik vandaag dat er een aantal planten verbrande bladpunten hebben en omhoog krullende bladranden.

Voornamelijk de wat kleinere planten hebben er last van en de ergste achterblijvers zelfs vrijwel gehele vergeling van onderste bladeren.

Tot nu toe ging het allemaal erg voorspoedig, weet dat 2.1 aan de hoge kant is maar wilde de max opzoeken.

 

De vraag is nu of ik 1 keer alleen afgezuurd water moet geven of dat ik de EC stap voor stap moet verlagen?

Lees hier op het forum zeer uiteenlopende meningen over..

 

Bij voorbaat dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt niet alleen de ec gaan verhogen. Als ik jou vol eten stop ben je ook gauw te vol. Het hangt van meerdere factoren af. Je zult de dames harder moeten laten werken zodat ze meer voeding zullen gaan nuttigen. Je zult sowieso je temp. mee omhoog moeten opvoeren.

 

Ik had bij mijn laatste ronde ook de dames volgepropt, maar was mijn temp vergeten. Ik had hele dikke toppen, alleen zonder gewicht, en dat wil je zeker niet!!!

 

Als anderen nog meer toe te voegen hebben,......... vul me maar aan!

 

green-lady :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste mede-growers,

 

Ik kweek 95 x NLX op aarde in 15l potten onder 9 x 600w en geef +/- 100 liter water om de 3 dagen vanaf onder.

Tensio gaat dan van 200 naar 60 mbar.

 

ik zou ze n paar x per oogst gewoon verder laten uitdrogen tot boven de 4 a 500 mbar

dan gewoon je normale hoeveelheid water en je tensio staat dan tussen de 150 en 200 mbar

de perfecte zuigkracht om alles op te nemen .

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ze de eerste paar weken een paar keer droog laten trekken zodat je veel wortels krijgt, als je die wortels eenmaal hebt dan hoef je ze niet meer droog te trekken vind ik. ec is aan de hoge kant voor week 5, af en toe enkel afgezuurd water geven is niet verkeerd. 2 beurten voeding, 1 keer water etc etc. ec van 2,1 is vrij hoog, je had beter kunnen zorgen dat deze in week 6/7 zo hoog is en dat je daar naartoe werkt, en dan 1 week afbouwen en de laatste week of laatste 10 dagen enkel afgezuurd water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je niet een foto maken van de gehele planten en de pleken die vergelen, je moet voorzichtig zijn met het constanteren

van een gebrek of overschot voordat je actie gaat ondernemen voor het zelfde geld is er namelijk iets totaal anders aan de

hand en ga je iets doen wat eigenlijk niet goed is. Een ec van rond de 2 wil niet meteen zeggen dat je zit te overvoeden vaak

denk je als er iets mis gaat met de plant dat het dan aan het gene ligt dat je hebt veranderd omdat je er van te voren al je

bedenkingen over had. Maar vaak zit het zoals GL zegt in een andere factor die je niet veranderd en wel had moeten doen.

Ik zit in week vijf soms ver boven een Ec van 2. Hoe geef je die pk 13/14 erbij dan en ik welke hoeveelheid? En wat zijn

precies de temperaturen in je hok? Hoe hoog hangen je lampen af van je plant?

 

groet rodney

 

Btw goed bezig man eerst van buiten naar binnen en van klein naar groter :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het schijnt wel zo te zijn dat rond de 4e/5e week de bruine vlekjes, gele bladeren, bladpuntjes en ga zo maar door een vrij normaal fenomeen zijn. Lees ieder zijn topic maar eens door. Ik heb er veel over gelezen omdat ik dat probleem zelf ook had. Nu schijnt het zo te zijn dat wanneer je op aarde kweekt in potten de kalk-/voedingsbuffer op een gegeven moment compleet weg is en dat is meestal rond de 4e/5e week. De plant heeft het dan even moeilijk, maar met de juiste voeding trekt ze zich er weer doorheen en houd het vergelen enzo ook weer op. Het is ook het omslagpunt waar de groei echt stopt en de plant al haar energie in het bloeien gaat stoppen. Om die overgang te overbruggen onttrekt ze voeding van haar eigen bladeren en transporteert deze naar boven. Schijnt eigenlijk bij alle 1 keer bloeiende plantensoorten zo te zijn. Misschien zijn er nog extra dingen wat je kunt doen, maar daarvoor moet je bij de meer ervaren jongens zijn. In ieder geval heb ik zo'n beetje hetzelfde gehad, maar alles staat er nu weer mooi groen bij.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@green-lady

Begrijp het EC-verhaal wel heb hier veel over gelezen, wat ik niet wist is dat de temp daar zoveel invloed op heeft.

Temp verhogen is helaas geen optie op het moment met de temps buiten, afzuiging is tot 20% gedimt en ik zit tussen de 25 en 28 graden.

 

@The Clown

Heb de vorige rondes altijd pas water gegeven als de planten een beetje gingen hangen, dat is meestal rond de 400 a 500 mbar.

Maar dit leverde toch minder resultaat op had ik het idee, de planten hebben dan toch meer stres ofzo.

Tensio schema zegt ook bij potten dat 200 water geven is en bij 300 beslist water geven dus probeer dit nu een beetje aan te houden.

 

@amnees

Eerste paar weken is mischien weer wel een goed idee om de wortelvorming op gang te laten komen.

Heb ook besloten morgen alleen water te geven met PK13/14 en wat Cannazym en Rhizotonic.

Laat de Flores en Boost er even uit, zie wel op wat voor EC ik dan uitkom.

Neem aan dat schommelingen in EC waardes verder geen nadelige invloed hebben op de plant.

 

@dr Rodney Mckay

U vraagt, wij draaien:

gallery_13530_10001_767788.jpg

gallery_13530_10001_362070.jpg

gallery_13530_10001_330646.jpg

gallery_13530_10001_1056027.jpg

gallery_13530_10001_270298.jpg

Paarse steeltjes komt door temp stres, heb moeite de temp zonder lampen hoog te houden.

Zat op temps van tussen de 10 en 25 graden, heb nu 3300w kachel in de aanzuigruimte staan dit scheelt me nu een paar graden.

Zit nu met lampen uit op een graad of 14 a 15 overdag.

Thnx man, je weet het hoe het gaat de liefde groeit langzaam en begint met 1 plantje buiten!

Daarna 25 planten buiten, dan 100 planten buiten en dan word je zo pissed off door die toprot dat je naar binnen switched :verrygood

 

@Dos_XX

Ik weet dat verder in de bloei er voeding uit de onderste bladeren gehaald word en langzaam de herfst intreed.

Maar wat ik nu heb is volgens mij duidelijk een verschijnsel van teveel voeding.

Draai nu voor 3de keer op deze grond en heb wel opgewaardeerd met kalk en een paar nieuwe zakken erdoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb gisteren weer 100 liter gegeven met 50ml rhyzo, 250ml zym en 150ml pk op een PH van 6.1.

Heb dus de flores en boost weggelaten en kwam op een EC van 1.0.

Hopen dat ze een beetje bijtrekken nu!

 

@WietVriend

Wat doe ik aan een N-tekort?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke heb nu echt even jullie hulp hard nodig!

Is nu 2 dagen geleden dat ik water heb gegeven, maar probleem lijkt er niet minder op te worden.

Staan planten tussen die nergens last van lijken te hebben en zijn nog helemaal mooi donkergroen.

Maar de wat kleinere planten lijken flink last te hebben van die hoge EC want bladeren krullen steeds verder.

Zitten ook aantal planten tussen die flink last hebben van vergeling, sommige groteren bladeren al helemaal fel geel.

It in week 5 van zichtbare bloei, heb net 3x PK13/14 meegegeven.

Wat nu te doen? Weer beginnen met voeden en op welke EC?

Of nog een keer spoelen zonder voeding?

 

gallery_13530_10001_716139.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie zegt dat het blad krult door een te hoge ec? Als er te weinig water tot in de puntjes van je blad geraakt, krult je blad. Oorzaak, klimaat niet ok of worteldruk niet ok.

 

Te warm/te droog of de ec trekt aan je water van onderen maar dat zou ik als laatste optie zien. je hebt dat toch niet sinds je die kachel erbij hebt staan?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

jouw verdamping is niet oke!

 

of je lv is te laag

of je ec is te hoog

of je bladtemperatuur is te hoog

of nog kloteriger

het zal waarschijnlijk een combinatie van die 3 zijn!

 

toen ik 1 v/d 1e foto's zag dacht ik aan kaliumgebrek

naderhand zag ik dat de verdamping dus niet goed zit

kalium zorgt voor verdamping

 

probleem is dat het allebei zorgt voor dezelfde symptomen

maar allebei een ander oplossing vereist

 

dus wat is jouw probleem?

kaliumgebrek of de verdamping(lv,ec,temp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjezus wat een pegel Kim holland zou erg graag op gaan zitten. :verrygood Is dat een NLX plant

jah? zou je niet zeggen, zien ze er allemaal zo uit?.

 

groet rod

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Te warm en te droog kan volgens mij uitgesloten worden.

Temps blijven onder 28 graden en heb van de zomer met zelfde setup onder veel hogere temps gewerkt.

Het probleem is wel een paar dagen na gebruik van de kachel onstaan.

Maar enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is dat de temp nu tussen de 18 en 28 graden zit ipv tussen de 10 en 28.

 

@Chriet

LV zit tussen de 30% en 70% en ging al de hele ronde perfect.

Is zelfs iets aan de vochtigere kant met die regen buiten.

Denk zelf echt dat ik te hoog ben gegaan met de EC maar hoe corrigeer ik dat het beste?

Bladtemp zal het ook niet zijn want zit op 60cm hoogte met lampen wat tot nu toe perfect ging en is nu stoek koeler dan paar weken terug.

Ook zijn het voornamelijk onderste bladeren die het hebben, heb vaker verbranding gehad door lamp maar is dit zeker niet.

Kaliumgebrek kan het dan toch ook niet zijn, het probleem begon juist na mijn eerste keer PK13/14.

Canna schema zegt 3e week zichtbare bloei 1 week PK13/14 mee te geven, 150ml op 100l water.

Ik heb nu week 5 zichtbare bloei 1 week lang meegegeven dus ben toch niet te vroeg?

Heb 1e keer 150ml gegeven met EC van 2.0 en 2de keer 200ml met EC van 2.1 en daarna begon het probleem eigenlijk.

Dus heb laatste keer 150ml gegeven met EC van 1.0 maar probleem word er dus niet minder op.

Snapte?

 

@Rodney

Haha zeker die schuift ze er zo 1 voor 1 in, maar dan rook ik ze niet meer op.

Is toch echt NLX en staan er vrijwel allemaal zo bij, moet zeggen dat dit ook wel mijn beste ronde tot nu toe is.

Wil het ook graag tot een mooi einde brengen maar ben helaas toch flink de fout ingegaan nu ben ik bang :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet eerlijk zeggen vind ze er waanzinnig mooi uitzien ben benieuwd wat je er af gaat halen per

plant. Ik zou niet al te zenuwachtig worden hoor ze zien er niet echt heel gelig uit ofzo ik heb ze

wel eens slechter gehad in week vijf. Maar jah ken het als je ook maar iets ziet ga je stressen he!

 

als je blad goed gekoeld word kan je dat gewoon voelen zelf al staat die recht onder een lamp

voel maar eens, voelt je blad koel aan of niet? Als je denkt dat je te hoge Ec hebt meegegeven

Kan je het beste gewoon een keer water geven zonder voeding of met verlaagde Ec.

 

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik was even in de war

je telt weken vanaf zichtbare bloei?!!

 

te hoge ec corrigeer je gewoon door geen ec te geven de volgende beurt(en)

 

als je lv te hoog is kan de plant niet goed verdampen

oftewel de sapstroom is geremd

oftewel

er komt niet genoeg voeding binnen.........(kaliumgebrek???)

 

maar je zit dus al zo rond week 7 12/12?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rodney

Thnx man ben ook benieuwd!

Eerste ronde kwam er 2700gr uit en tweede ronde maar 2050gr door een hoop problemen met spint en temps.

De echt gele planten heb je alleen niet gezien maar je wilt ze iid altijd zo mogelijk groen houden hè.

Bladtemp is iig oké dus moet wel overvoeding zijn, heb nu 1x gespoelt met alleen PK13/14 erbij en ga vandaag nog een x spoelen met alleen water.

Weet alleen niet wanneer nou weer moet gaan voeden en op welke EC.

 

@chriet

Jep ik tel van zichtbare bloei dus nu op een week of 7 12/12.

De vraag is alleen, wanneer kan ik stoppen met spoelen en weer gaan voeden?

En gelijk volle bak voeding of weer gaan opbouwen?

Bij hoeveel % is de lv te hoog? Moet nog zon datalogger kopen dan kan ik de hele cyclus uitlezen ipv alleen min en max.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou helemaal geen voeding meer geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou adviseren

puur op gevoel afgegaan

geef halve ec van wat je gaf en kijk wat er gebeurt

 

je hebt kans dat de bladeren er hard van worden das niet de boedoeling

daarom dus halve dosis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm na wie te luisteren..

Chriet en amnees allebij mensen met verstand van zaken.

 

Ik denk dat ik na de spoeling van vandaag gewoon op m'n gevoel af ga.

Ga kijken of ze wat bijtrekken na de 2e spoeling en zo nodig weer op halve dosis gaan voeden.

 

Iedereen mee eens?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit nu week 5 zichtbare bloei

 

Nu zag ik vandaag dat er een aantal planten verbrande bladpunten hebben en omhoog krullende bladranden.

Voornamelijk de wat kleinere planten hebben er last van en de ergste achterblijvers zelfs vrijwel gehele vergeling van onderste bladeren.

 

 

Oke heb nu echt even jullie hulp hard nodig!

Is nu 2 dagen geleden dat ik water heb gegeven, maar probleem lijkt er niet minder op te worden.

Staan planten tussen die nergens last van lijken te hebben en zijn nog helemaal mooi donkergroen.

Maar de wat kleinere planten lijken flink last te hebben van die hoge EC want bladeren krullen steeds verder.

Zitten ook aantal planten tussen die flink last hebben van vergeling, sommige groteren bladeren al helemaal fel geel.

 

It in week 5 van zichtbare bloei

 

 

Jep ik tel van zichtbare bloei dus nu op een week of 7 12/12.

 

 

Vind het een beetje onduidelijk waar je nu precies zit in de kweek qua dagen, ook moet je niet na twee dagen op grond al gaan verwachten

dat je plant er meteen weer gezond en wel er uit ziet. Je geeft zelf al aan dat er verschil in de planten zit en dat het vooral de kleinen en achterblijvers

zijn die vergelen. Als je nu volledig gaat stoppen met voeden kan het zijn dat je gezonde planten een klap gaan krijgen omdat die eigenlijk op dit moment waarschijnlijk gewoon in hun normale voedingspatroon zitten. Met pk 13/14 moet je wel voorzichtig zijn je kan snel overdoseren maar ik bouw het persoonlijk meteen al op het moment dat er bloeipluisjes inzitten en dit gaat altijd goed. Dat je planten na het einde toe vergelen is niet zo heel erg je kweek tenslotte niet voor het blad maar om de toppen en je kan vaak goed zien of de ontwikkeling hier van stagneert of niet. Ik zou als ik jouw was eens een goede grondmonster gaan nemen en dan moet je niet gemiddelde pakken maar per pot een monster, dus van een van de planten die vergeelt en een van de planten die gewoon goed gaat. Je kan wel gaan spoelen, Ec verlagen, Ec verhogen, pk 13/14 gaan geven maar als je niks meet weet je ook niet wat er werkelijk in je grond gebeurd. En trouwens die resultaten die je opnoemt 2700 en 2050 gr was dat in de zelfde opzet want dan ben je niet goed bezig en zou ik als ik jouw was je kweekstrategie zowieso effe onder de loep gaan nemen want je kan veel hogere resultaten behalen onder 9x600 watt zelfs met wat temperatuur problemen en spint. Die kou in de nacht is goed dat je dat aangepakt heb dat is al een belangrijke wijziging maar heb zo het gevoel dat je nog wat meer dingen moet gaan aanpassen om tot hogere resultaten te komen.

 

Als ik zo vrij mag zijn om te vragen wat is precies de gemiddelde lengte van je planten ongeveer en hoe lang groei je voor?

Wat is precies het moment dat jij overschakeld naar 12 uur licht?

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb 11 dagen voorgegroeid en dan op 12/12.

Daarna ongeveer 2 weken voordat bloei zichtbaar werd.

Dan zit ik nu in week 5 zichtbarebloei en week 7 12/12.

 

Weet dat het op grond even duurt voor de handelingen effect hebben door de buffer van grond ed.

 

Die vorige rondes waren met exact dezelfde setup en zat de eerste keer dus op 0,5 p watt en tweede keer zelfs eronder.

Heb elke ronde geleerd en weer dingen aangepast, zit al jaren dit forum door te lezen dus vind het erg jammer dat het niet een keer goed gaat.

 

Heb besloten volgende ronde een kweekverslag te doen zodat jullie mij op z'n minst kunnen corrigeren als ik weer de fout inga.

 

Gemiddelde lengte van planten zijn 50cm, kan max zon 80cm ivm lamphoogte.

Altijd beetje lastig met voorgroeien zat eerste ronde met verbranding door te lange voorgroei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk als je planten na 11 dagen voorgroei en niet getopt te zijn niet hoger dan 50 cm gemiddeld zijn zit er al iets niet goed.

Wat is de reden dat je niet hoger kan gaan dan 80 cm? Heeft dit te maken dat je met een laag dak zit? Op het moment dat

je deze situatie hebt moet dat geen probleem zijn maar dan moet je met een andere set up gaan werken bv kleinere potten

het heeft namelijk weinig nut om een plant van 50 cm in een pot van 15 L te zetten. Zet dan het dubbele aantal planten neer

in potten van 7 L, 100% zeker weten dat je resultaat een stuk hoger word. Vind je het te veel risco om een grotere hoeveelheid

aan planten te zetten dan kan je beter gaan scroggen hier zijn ook hele mooie resultaten mee te behalen. Ook kan je veranderen

van kap waar door je instraling op je gewas minder word en je planten dus ook niet verbranden. Een goed verdeelde luchtinlaat

bv met de slangen van A&T kunnen ook helpen om de temp onder controle te houden.

 

Maar het is inderdaad vervelend als je niet de gewenste resultaten behaald, een kweekverslag kan inderdaad helpen om een beter

resultaat te behalen maar ik zou eerst effe goed gaan kijken naar je set up dit is namelijk erg belangrijk, met de verkeerde set up

kan je namelijk nooit de resultaten halen die je wilt 0.7 gr/watt moet je namelijk met twee vingers in je neus kunnen halen.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...