Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
junglistfeva

Help... Beestjes!

Recommended Posts

Ik had eerst spint en heb daar roofmijt tegen uitgezet. Nu, een week later zitten er vette witte beestjes op een van mijn toppen. Het is de enige top van die plant die er zo zwaar van weet, anders zitten ze vooral op de bladeren en op de andere 3 planten zag ik er niet direct.

Is dit ook spint? Lijkt me eerder een soort luis...

Wat moet ik doen? Top afsnijden? Heel de plant omleggen? Het is een autoflower die van buiten komt en al haartjes toonde toen ik ze eind september in 12/12 zette, dus zolang moet ie niet meer denk ik, maar het is mijn eerste kweek en ik ben redelijk clueless tbh. Het zou evengoed nog 2 weken kunnen zijn, ga vanavond eens kijken met de loep van een maat misschien dat ik daar wijzer uit wordt...

 

gallery_13814_10997_772725.jpg

gallery_13814_10997_549941.jpg

gallery_13814_10997_213894.jpg

gallery_13814_10997_411367.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, dat is vervelend voor je man. Volgende keer preventief hotbox zwavel verdamper aanzetten. kost maar €95 euro. en dat is ie zeker waard. (niet in de laatste 2 weken, dus te laat voor jou deze ronde)

 

''

HOTBOX

-Beschermt gewassen tegen schimmelziekten, zoals Meeldauw, Botrytis (Toprot).

 

-Belemmert eveneens de verspreiding van ongedierte in de kas, zoals o.a. spint en trips''

 

 

En je zou met een stofzuiger aan de haal kunnen gaan, en gaan spuiten met Promanal-R van Ecostyle (is tegen dopluis, wolluis, spint, en andere kleine klote beestjes)

Geef je plantjes een dagje rust, en dan iets van Plant Vitality plus o.i.d. dan is het meeste dood.

 

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Junglistfeva,

zou je een stuk blad met een beestje kunnen fotograferen?

Deze graag scherp en goed ingezoomd.

De beestje zijn wel te zien, maar niet te herkennen.

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nieuwe foto's genomen. Na inspectie met de loep lijken al die beestjes dood of vastgeplakt (in de thc?), ook op de fan bladeren en zelfs op het scrognet plakken ze allemaal vast... Er zitten hier en daar andere beestjes die duidelijk wel nog leven(zitten te zuigen onderaan het blad, kunt ze zien bewegen).

'k heb eens geprobeerd met de stofzuiger maar beestjes lieten niet los.

 

Nu ben ik echt radeloos wat te doen... Moesten ze nog leven ging ik waarschijnlijk gisteren al heel die top afgesneden hebben... Maar nu? Ik denk van het zo te laten en iedere dag goed te zien of het niet erger wordt.

 

@Johnnsell heeft dat geen invloed op de smaak dan? 'k was van plan volgende ronde enkel neem oil + lieveheersbeestjes te gebruiken maar als het elke keer zo'n plaag wordt - en gezien de staat van onze tuin zit die kans erin - ga ik toch drastische middelen moeten gebruiken denk ik... Maar toch eerst nog eens op de bio manier proberen :popcorn:

 

@Torsti ok hier zijn ze...

 

gallery_13814_10997_1351851.jpg

gallery_13814_10997_1453892.jpg

gallery_13814_10997_772023.jpg

gallery_13814_10997_1373675.jpg

Edited by junglistfeva

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) nog nooit gezien, zou me ook zorgen maken als ik dit op me blad zag lopen :popcorn:

het lijken wel kleine luizen.. heb je ook gaten in je bladeren?

 

ze lijken ook wat op trips..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben ze vleugeltjes ? Springen ze ? Vliegen ze ?

Ik zie geen vraatschade ?

:popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het blijft een beetje vaag, lijkt een beetje op KLIK

 

maar Pyrethtinen werkt tegen de meeste kleine klote beestjes.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is eerder thrips achtige shade die wordt aangericht is pas het begin :)je staat week zes wordt moeilijk te bestrijden ik hoop dat mijn diagnose verkeerd is maar vrees het ergste :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Junglistfeva,

Kijk maar, ook deze beestjes hebben vrienden:

http://www.ecogrow.nl/website/brimex.nsf/S...t=1&count=6

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Bij zuigende beestjes wil Neem-olie ook nog werken, gewoon met de voeding meegeven.

Neem-Olie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig, ging juist posten dat het inderdaad waarschijnlijk thrips zijn(heb er met vleugels gezien ook denkik, onder de fan bladeren, zal morgen nog eens kijken) en dat ik morgen http://www.biobest.be/v1/nl/producten/nuttig/orius_majus.htm ga bestellen :popcorn:

 

Bedankt en hopelijk is het niet te laat tegen dat ze er zijn, wat voor schade doen die thrips juist behalve bladeren beschadigen? Op de blaadjes dichtbij de wiet zien die er allemaal dood uit, maar er liggen er wel veel op!

 

Ik heb nog geen zo'n neem oil, 2-3 weken voor ik die roofmijt uitzette wel nog met bayer baythroid gespoten en iets van kb. Waarschijnlijk door zo'n troep te gebruiken dat ik nu met zoveel thrips zit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door je gebruikte middeltjes heb je geen beestjes gekregen.

Die heb je meegenomen van buiten, waar ze blootstonden aan natuurlijke vijanden en klimaat.

Nu, binnen, zijn er geen vijanden meer, en krijg je een plaag.

 

Over neem-olie.

 

@Piet: Ted de Braak :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn, kan er pas dinsdag omgaan. Als ik ze voor 10u had besteld was dat morgen al :/

Kan ik iets doen om hun groei totdan te vertragen? Want ik zag er een paar rondvliegen vanochtend dus nu kunnen ze wel heel rap verspreiden denk ik... Kheb de deur van de kamer waarin mijn tent staat alvast toegedaan, met iets hogere luchtvochtigheid ~50% ipv 40% omdat thrips liever een droog klimaat hebben heb ik gelezen. Zou het nuttig zijn om voordat de lichten uitgaan met wat water te spuiten op de plantjes? Niet te veel natuurlijk, om geen toprot te krijgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat het trips zijn, ik zie helemaal geen kenmerkende trips-sporen op je blaadjes, of het is niet te zien op de foto's.

Volgens mij heb ik deze beestjes buiten wel eens op de rozen gezien, en zijn het een soort luizen.

Maar, geen zekerheid!

Hoop dat je ze kunt identificeren, zodat je ze afdoende kunt bestrijden.

 

Je kunt desnoods met een sample bij een tuincentrum gaan vragen, nu je toch tot dinsdag moet wachten.

Meestal loopt er wel iemand rond die wel de kennis bezit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, toeme! 'k heb nog wat foto's getrokken, bladeren waar beestjes opzitten blinken, hebben puntjes of gaten... Volgens mij zit er wel meer dan één soort beestje op. Die roofwants eet een beetje vanalles dus denk ik van die toch uit te zetten?

Ondanks de beestjes lijken ze wel redelijk gezond en groeien ze goed, 't is natuurlijk m'n eerste keer en ik heb geen referentie om mee te vergelijken. Er lijken nog altijd nieuwe witte haartjes te vormen bij die autoflowers(2 vorenste) dus heb ik ze toch nog wat bijgevoed. Waarschijnlijk de laatste keer voor de auto's.

Nog een vraagje, kan het kwaad om in dit stadium nog fluff af te snijden? Met de bedoeling dat de hoofdtoppen meer aandikken. Of verliest de plant dan tijd om de wonde te herstellen.

Week 7-8

 

gallery_13814_10997_1279259.jpg

gallery_13814_10997_711557.jpg

gallery_13814_10997_158791.jpg

gallery_13814_10997_1743112.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...